Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDiána Halászné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A MEGFIGYELÉS Hosszabb-rövidebb ideig tartó észlelés, mely bizonyos hatások okozta jelenségek, folyamatok megfigyelésére ad lehetőséget.
2
A MEGFIGYELÉS Segítségével közvetlen információk szerezhetők
Alkalmazható önállóan és más módszerekkel A hétköznapi életben is folytatunk megfigyeléseket, ezek azonban spontán módon zajlanak le. A tudományos megfigyelés ezektől lényegesen különbözik!
3
A tudományos megfigyelés
Jellemzői: Tudatos Fókuszált, céltudatos, koncentrált Szisztematikus – tervszerű és rendszerezett Objektivitásra törekszik
4
A tudományos megfigyelés jellemzői
Tudatos a megfigyelés pontosan meghatározott céllal történik, ami a kutatás különböző szakaszaiban eltérő lehet Fókuszált A lehetséges megfigyelési egységek tudatos meghatározása
5
A tudományos megfigyelés jellemzői
Szisztematikus, tervszerű, rendszerezett konkrét megfigyelési terv szerint végezzük, mely tartalmazza a szempontokat, a lehetőségeket és a technikákat Objektivitás a megfigyelő előzetes elképzelése, állásfoglalása nem befolyásolhatja a megfigyelés eredményeit
6
A megfigyelés célja Kutatási probléma megfogalmazása – a kutatás célját a megfigyelés nyomán fogalmazzuk meg A hipotézis megfogalmazása – a kutatás célja már megfogalmazódott, de a hipotézis megfogalmazásához újabb információkra van szükség Megfigyelési szempontok kialakítása – előzetes megfigyelés Elemezhető adatok gyűjtése – konkrét szempontok alapján a jelenségek sokoldalú, alapos tanulmányozása
7
A MÓDSZER KIALAKÍTÁSA Etnográfiai leírások Karosszék-etnológia Boas
Kereskedő Katonák Követek Misszionáriusok Karosszék-etnológia Boas Malinowski
8
A MÓDSZER KIALAKÍTÁSA Az antropológia ismérvei
A „kultúra”, mint a kutatás központi eleme Összehasonlító módszer Holista szemlélet Kulturális relativizmus, etnocentrikus szemlélet elvetése Terepmunka, résztvevő megfigyelés
9
A megfigyelés fázisai: a terep kiválasztása
Behatárolás Elérhetőség Módszer alkalmazásának lehetőségei Lehetséges szerepek Előzetes ismeretek Engedélyek
10
A megfigyelés fázisai: a terepmunka előkészítése
Szakirodalom Etikai és jogi kérdések Álcázott vizsgálatok Sztereotípiák felismerése
11
A megfigyelés fázisai: integráció
Fedőtörténet Kapcsolatfelvétel Ajándék Kulcsadatközlő Etnocentrikus gondolkodás elvetése
12
A megfigyelés fázisai: fókuszpontok meghatározása
Térhasználat Szerepek Interakciók Környezet Önreflexió
13
A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László
közvetett megfigyelés: - közvetett úton szerzett információk, - az ember fizikai környezetében jelentkező elhasználtság külsődleges nyoma - pl. Átány, temető, lakás, könyvek
14
A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László
2. Feltűnést kerülő megfigyelés: Nem pusztán az egyének, közösségek életének a lenyomatait, tárgyiasult oldalát vizsgálja, hanem a közösség komplex életét, pl. az interakciókat is.
15
A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László
2. Feltűnést kerülő megfigyelés: De: a háttérben maradva! Jelenléte a legminimálisabb mértékben befolyásolja a az eseményeket, azok tőle függetlenül zajlanak. Már a vizsgált közösség tagjai is jelen vannak Pl. az embereken megfigyelhető külsődleges jelek, nonverbális jelek, metakommunikáció, térhasználat, nyelvhasználat megfigyelése
16
A megfigyelés 3 típusa – Borsányi László
3. Résztvevő megfigyelés A megfigyelő aktívan részt vesz az eseményekben.
17
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
egészen részt vevő megfigyelés valódi identitása és célja nem ismert azok előtt, akiket megfigyel igyekszik velük együttműködni, lehetőség szerint követi és elsajátítja a megkívánt szerepeket
18
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
1. egészen részt vevő megfigyelés valódi résztvevő / tetteti, hogy valódi résztvevő a kívülálló résztvevőnek látja ismerni kell a viselkedési szabályokat
19
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
1. egészen részt vevő megfigyelés etikai kérdés megtévesztjük a megfigyeltet cél: megbízhatóbb adatok, természetesebb a megfigyeltek viselkedése ha tudják, hogy megfigyelik őket, változtatnak a viselkedésükön (kedvezőbb benyomás, negatívumok eltitkolása)
20
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
1. egészen részt vevő megfigyelés De: a kutató részvétele is befolyásolhatja az eseményeket pl. az ő javaslatát követik Bárminek amit tesz/nem tesz, hatása van a megfigyelt jelenségre HAWTHORNE-hatás
21
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
2. megfigyelőként részt vevő a kutató teljes mértékben részt vesz a csoport cselekvéseiben, de nyíltan vállalja, hogy közben kutatást is végez
22
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
3. Résztvevőként megfigyelő a megfigyeltekkel folyamatos interakcióban áll, de nem tesz úgy, mintha maga is résztvevő volna
23
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
4. egészen megfigyelő egyáltalán nem válik a megfigyelt jelenség részesévé, s nincs interakcióban a megfigyeltekkel nem befolyásolja a szituációt, de cserébe kevésbé mélyrehatóak a megfigyelései
24
A megfigyelő lehetséges szerepei: Gold-féle tipológia
eltérő helyzetek eltérő szerepek a részvétel folyamatos változása is elképzelhető módszertani és etikai kérdések ellentmondása
25
Megfigyelési technikák
Segítségükkel kiemeljük és rögzítjük a megfigyelés tárgyát képező folyamatokat Fajtái: Kódolás nélküli rögzítés: a látott jelenség saját nyelvi formulákkal való rögzítése Kódolással történő rögzítés: értékelési szempontok alapján történő rögzítés
26
Kódolás nélküli rögzítés
Naplók, feljegyzések: szituáció, folyamat, viselkedés rögzítése, kötetlen feljegyzése Teljes körű jegyzőkönyvezés: a megfigyelt folyamatban tapasztalható minden meg-nyilvánulás rögzítése (teljesség), segítségével összehasonlíthatók a különböző időpontokban, v. személyek által végzett megfigyelések Szelektív jegyzőkönyvezés: a megfigyelt jelenségeknek csak egy adott körét rögzítjük (konkrét jelenségeket konkrét szempontok alapján figyelünk meg)
27
Kódolással történő rögzítés
Rögzítés becslési skálával: meghatározott szempontok alapján felállított skálán helyezzük el a jelenségeket Jelrendszeres és grafikus rögzítés: előre meg-adott szimbólumok segítségével rögzítjük a tapasztaltakat Kategóriarendszeres rögzítés: előre felállított kategóriák előfordulásának rögzítése
28
Zavaró tényezők a megfigyelésben
A szituáció: Előre nem látható események, problémák Az adott pillanatot tudjuk megfigyelni, nem ismerjük az előzményeket A megfigyelő személye: Nem mindenki jó megfigyelő A megfigyelő is ember! (érzelmek, előítéletek) A jó megfigyelő: szimpatikus semlegességet tanúsít a megfigyelt jelenséggel, szituációval kapcsolatban
29
Zavaró tényezők a megfigyelésben
Eszköz A technikai eszközök segítségével sem tudunk mindent rögzíteni (nem láthat egyszerre mindent a kamera – hogy mit lát, rajtunk múlik) Az eszköz jelenléte is zavaró lehet
30
A megfigyelés lezárása
A terep megtartása Elemzés Kontroll Sűrű leírás Publikáció
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.