Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A 4-6 évesek rajzfejlődése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A 4-6 évesek rajzfejlődése"— Előadás másolata:

1 A 4-6 évesek rajzfejlődése
A gyermekrajz A 4-6 évesek rajzfejlődése Kárpáti Andrea

2 V. LÖWENFELD: FIRKAKORSZAK VÉGE: 4 - 5. ÉV
MEGJELENIK AZ ÁBRÁZOLÁS SZÁNDÉKA: előre közli, mit fog rajzolni és a rajz témáját később is képes azonosítani. JUXTAPOZÍCIÓ: Az irányok véletlenszerűek, a tárgyaknak és dolgoknak nincs meg a felnőtt által látott szemléletes rendje. Az egymáshoz nem kapcsolódó, „szétdobált” elemek azonban a gyermek számára a figura megfelelő ábrázolását jelentik. TRANSPARENCIA = átlátszóság, nem látszó dolgok ábrázolása

3 V. LÖWENFELD: PRESEMATIKUS KORSZAK ( 4 - 7 év)
Az első ábrák, jelek, formák: ember, nap, ház, állat Szubjektív, érzelmi alapú arányok és színezés Kiterített, egy kompozícióban több nézőpont vagy sávosan egymás fölé sorolt terek Időben egymást követő eseményeket gyakran szalagszerűen egymás után sorolva jeleníti meg. Ideovizuális azaz képzeletvezérlésű ábrázolás: a gyermek nem a látványt, hanem a tárgyról alkotott elképzeléseit és tudását adja vissza. (Ezen alapulnak a rajzos intelligencia tesztek.)

4 Transzparencia

5

6 Ideovizuális azaz képzeletvezérlésű ábrázolás: a gyermek nem a látványt, hanem a tárgyról alkotott elképzeléseit és tudását adja vissza. (Ezen alapulnak a rajzos intelligencia tesztek.)

7 Vonalhúzási sorrend változásai egy gyermeknél /J. GOODNOW/
EMBERFIGURÁK

8

9 Székácsné Vida Mária: A firkától a személyes kapcsolatok kialakulásáig
Székácsné Vida Mária: A firkától a személyes kapcsolatok kialakulásáig. In: Szerk. Kárpáti A.: Bevezetés a vizuális képességek fejlődésébe

10 A komponálás kezdetei - plasztikában
A vizuális képességek fejlődése nagyban függ a médiumtól.

11

12 Szubjektív arányok 5,7 éves fiú: „Én és a madarak”
5,4 éves lány: „Ház pillangóval”

13 Kiegészítés /J. GOODNOW/

14 Kiegészítő feladatok /J. GOODNOW/

15 Kétszemű profil – még a ,kiegészítésekben is ritka – a spontán gyermekrajzban az 1950-es évek óta nincs! GOODNOW 1977 WILSON & WILSON 1985

16 Emberrajzok (V. LÖWENFELD gyűjtése)

17 Vonalhúzási sorrend változásai egy gyermeknél /J. GOODNOW/
EMBERFIGURÁK

18 EMBERRAJZOK – Egyesült Álamok
EMBERRAJZOK – Közép – Kelet (B. ÉS M. WILSON gyűjtése)

19

20 Portré

21 Családrajzok

22

23

24

25 Az emberalak mozgása mozgásjelzés nélküli figura,
„merev mozgású” alak, kimerevített gesztusokkal, ízületben mozgó alak, behajlított könyökkel és térddel, mindenütt mozgó alak

26 Mozgásábrázolás

27

28

29

30 Mozgásábrázolás /HELGA JOHN – WINDE gyűjtése/

31

32

33 Motívumok átalakulása

34

35

36 A kitöltendő tér

37

38

39

40 Kompozíció

41

42

43 A médium hatása a rajzfejlődésre

44

45

46

47

48


Letölteni ppt "A 4-6 évesek rajzfejlődése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések