Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMátyás Balla Megváltozta több, mint 10 éve
1
Dr. Tamaga Ferenc Elnökhelyettes, főosztályvezető M AGYAR B ÁNYÁSZATI ÉS F ÖLDTANI H IVATAL Visegrád, 2012. november 22.
2
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Klíma- és Energiaügyért Felelős Államtitkárság Kovács Pál államtitkár Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Klíma- és Energiaügyért Felelős Államtitkárság Kovács Pál államtitkár Magyar Bányászati és Földtani Hivatal Magyar Földtani és Geofizikai Intézet Eötvös Loránd Geofiz ikai Intézet Magyar Állami Földtani Intézet MBFH - MFGI Együttműködési keretmegállapodások koncessziós feladatok ásványi nyersanyag potenciál felmérése bányamérési feladatok zagytározók, bezárt bányászati hulladékkezelők, földtani veszélyforrások felmérése adattári, nyilvántartási, térinformatikai szolgáltatások MBFH - MFGI Együttműködési keretmegállapodások koncessziós feladatok ásványi nyersanyag potenciál felmérése bányamérési feladatok zagytározók, bezárt bányászati hulladékkezelők, földtani veszélyforrások felmérése adattári, nyilvántartási, térinformatikai szolgáltatások Munkavédelmi Információs Szolgálat Budapesti Bányakapitányság Szolnoki Bányakapitányság Veszprémi Bányakapitányság Pécsi Bányakapitányság Miskolci Bányakapitányság
3
Bt. 43. § (3) A bányafelügyelet a hatósági felügyelete keretében - az e törvényben és a külön jogszabályokban meghatározott - műszaki-biztonsági, munkavédelmi, építésügyi hatósági, építésfelügyeleti, ásványvagyon- gazdálkodási, piacfelügyeleti és földtani hatásköröket gyakorol. A bányafelügyelet tűzvédelmi hatósági jogköre a bányák föld alatti, valamint ezzel egy tekintet alá eső külszíni részére terjed ki. Külön jogszabály alapján munkaügyi és szabálysértési hatóság hatásköröket is gyakorol.
4
Ú J SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY 2012. évi II. törvény a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről. Hatályba lép: 2012. április 15. Fő célja: a szabálysértési eljárás hatékonyabbá és gyorsabbá tétele. Kettős szankcionálás megszüntetése: közigazgatási eljárás hatálya alá tartozó igazgatási jellegű cselekmények a törvény hatálya alól kikerülnek. A bányafelügyelet szabálysértési hatósági jogköre megszűnik.
5
Szabálysértési tényállások közigazgatási szankcióvá alakítása a bányatörvényben – már hatályos tényállások A munka egészséges és biztonságos végzésére vagy annak ellenőrzésére vonatkozó szabályok megszegése. A foglalkozási megbetegedéssel vagy munkabalesettel kapcsolatos bejelentési, kivizsgálási, nyilvántartási kötelezettségét nem teljesítése. A munkavédelmi képviselő a munkavédelemre vonatkozó szabályban biztosított jogainak gyakorlásában való akadályozás. Súlyos üzemzavarral, valamint bányászati munkabalesettel kapcsolatos azonnali bejelentési munkáltató kötelezettség megszegése.
6
Szabálysértési tényállások közigazgatási szankcióvá alakítása a bányatörvényben - már hatályos tényállások Tűzvédelmi szabályok megsértése. Nyomástartó berendezés vagy tartály jogellenes üzemben tartása. Földgáz, a kőolaj, a kőolajtermék, valamint az egyéb gáz és gáztermék vezeték biztonsági övezetére vonatkozó szabályok megsértése. Feloldó szabály A biztonsági övezet ingatlantulajdonos által történő megsértése esetén. A bírság akkor alkalmazható, ha az ingatlan tulajdonosa (kezelője, haszonélvezője) a földgáz, a kőolaj, a kőolajtermék, valamint az egyéb gáz és gáztermék vezeték tulajdonosát vagy üzemeltetőjét a jogellenes állapot megszüntetésében akadályozza
7
B ÁNYATÖRVÉNY TERVEZETT KIEGÉSZÍTÉSE Bányafelügyelet hatáskörébe tartozó villamos biztonsági szabályokkal kapcsolatos szabályszegés. A felelős műszaki vezetőre és helyettesére vonatkozó szankció. Polgári robbantási tevékenységre vonatkozó szabályok megszegésével kapcsolatos tényállás. A bányászati hulladékok kezelését végző illetékes személy feladatainak elmulasztása esetén alkalmazandó szankciók. A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó egyes nyomástartó berendezések használatbavétele bejelentésének elmulasztásával kapcsolatos esetkörök.
8
Bányatörvény végrehajtási rendelete Közigazgatási szankciók beépítésével egyidejűleg a bírság mértékének növelése a visszatartó erő: első körben 500 ezer forintig, második alkalommal egymillió forintig. Nyomvonal jellegű létesítmények biztonsági övezet belüli feltárás céljából végzett földmunkákra vonatkozó szabályok szigorítása: a földmunkák beruházó vagy építtető által megbízott irányító személy, illetve az üzemeltető szakmai felügyelete mellett történjen.
9
A polgári felhasználású robbanóanyagok forgalmazásáról és felügyeletéről szóló 191/2002. (IX. 4.) Korm. rendelet módosítása. Az Általános Robbantási Biztonsági Szabályzatról szóló 13/2010. (III. 4.) KHEM rendelet módosítása Hites bányamérőről szóló 12/2010. (III. 4.) KHEM rendelet módosítása Bányatérképekről szóló 10/2010. (II. 26.) KHEM rendelet módosítása 12/2004. (II. 13.) GKM rendelet módosítása (jelentős munkakörök) Súlyos baleset és súlyos üzemzavar kivizsgálásáról szóló 89/2003. (XII. 16.) GKM rendelet új miniszteri rendelettel történő kiváltása Felelős műszaki vezetőről és helyetteséről szóló 25/1994. (X. 14.) GKM rendelet új miniszteri rendelettel történő kiváltása. Célkitermelőhelyekkel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések szigorítása A Föld Alatti Bányászati Biztonsági Szabályzat hamarosan kihirdetésre kerülhet
10
Cseppfolyó propán-, butángázok és ezek elegyei tartályban vagy palackban történő forgalmazásának szabályairól és hatósági felügyeletéről szóló 94/2003. (XII. 18.) GKM rendelet kiváltása új miniszteri rendelettel. Célkitermelőhelyekkel kapcsolatos jogszabályi rendelkezések szigorítása. A Földalatti Bányászati Biztonsági Szabályzat hamarosan kihirdetésre kerülhet.
11
A kapcsolat évek óta kifogástalan és gyümölcsöző. Szállítóvezetéki Szakági Bizottság Elosztóvezeték Szakági Bizottság Szállítói, illetve elosztói engedélyesek minőségbiztosítási rendszerének jóváhagyására, ellenőrzésére kidolgozott kérdéslista összeállítása (DWGV mintára). Továbbképzési tematika javaslat kidolgozása a földgázellátásban műszaki biztonsági szempontból jelentős munkakörök betöltéséhez szükséges szakmai képesítésről és gyakorlatról szóló 12/2004. (II. 13.) GKM rendelet végrehajtása érdekében. Számtalan szakmai állásfoglalás. Mindezek az MBFH honlapján megtalálhatók. Jogszabálytervezetek véleményezése, részvétel az előkészítésben.
12
Bejelentés helyett engedély: csak olyan személy alkalmazható, akinek a tevékenységét a bányafelügyelet engedélyezte, és a nyilvántartásban szerepel A felelős műszaki vezető a bányavállalkozó képviselőjének minősül Felhatalmazás a felelős műszaki vezetőre vonatkozó szabályok miniszteri rendeletben történő új alapokra helyezése érdekében
13
Nyersanyag-csoport BányatelkekKutatási területek dbkm 2 dbkm 2 Szénhidrogének2164 868,864457 408,89 Szén, lignit76413,76401830,03 Bauxit3038,0446,39 Egyéb érc (Mn, színesfém)1092,7217590,98 Ércek összesen40130,7621597,37 Ásványbányászati nyersanyag5426,9125146,07 Építő- és díszítőkő18754,4277195,24 Kavics, homok683242,66136211,50 Agyag11335,8665,59 Tőzeg3225,1921,41 Nemfémes nyersanyagok összesen 1069385,03246559,82 Mindösszesen14015 798,4135160 396,10
14
Bányák száma termelési volumen szerinti bontásban Termelési volumen m 3 /év Kavics és homok kitermelőhelyek száma db Kő kitermelőhelyek száma db Összesen Kitermelést végző bányák száma összesen 545 141686 Nem termel18330213
15
Munkabalesetek számának alakulása súlyosság szerint Év/megoszlás2010.2011.Előző év %-a Összesen175153- 12 Súlyos összesen02+200 Ebből Halálos01+100 Csonkulásos10- 100 Kiemelendő, hogy a 2012. évben a bányászat baleseti statisztikája már most nagyon romló képet mutat az eddig bekövetkezett 4 halálos baleset miatt!
17
Szakágazat2008.2009.2010.2011.Szénbányászat126916367 Uránérc-bányászat3050 Fémtartalmú ércek bányászata 34303936 Egyéb szilárdásvány-bányászat 26283015 Kőolaj- és földgázbányászat 155315 Szállítóvezeték építés, üzemeltetés 134134 Gázelosztó-vezeték ép., üzemeltetés és PB gázellátás 8867* Föld alatti gáztároló üzemeltetés 1500 Bányászati módszert alkalmazó tevékenység 123522 Geotermikus energia hasznosítása 100 Egyéb310147 Összesen:241217175153
18
MUNKAVÉDELEM 15 összevont közös ellenőrzés MUNKABIZTONSÁG Bányakapitányság 46 komplex ellenőrzést, 431 üzemi célellenőrzést, továbbá 1312 eseti ellenőrzést tartottak. MUNKAEGÉSZSÉGÜGY Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási szerve [Munkavédelmi felügyelőségek]
19
K ÜLSZÍNI BÁNYÁSZAT A külszíni szilárdásvány-bányászati tevékenységet folytatók több mint 90%- a továbbra is mikro-, kis- és középvállalkozás, amelyeknél a kockázatok alakulása a földalatti bányákénál kedvezőbb, azonban a kis termelési volumen, és árbevétel miatt a kiadással járó jogszabályi kötelezettségek betartása több esetben jelentős terhet jelent. A munkaeszközök műszaki színvonala – a munkáltató pénzügyi helyzetének megfelelően – nagyon változó. A jelenlegi recessziós időszakban a vállalkozások igen kis hányada tud fejleszteni, azok közül is inkább a nagy múltú, tőkeerősebb cégek, amelyek a piacon is stabilabbak. A kisebb termelő kapacitással rendelkező bányavállalkozók egy részénél a munkaeszközök, elsősorban a rakodó és anyagmozgatógépek elavultak, nem megfelelő műszaki biztonsági állapotuk miatt több esetben intézkedni kellett.
20
A kőolaj- és földgáz-bányászat, földalatti gáztárolás, szénhidrogén szállítás és elosztás, és a PB töltő üzemek magas műszaki színvonal, korszerű technológia munkavédelmi irányítási rendszer, tanúsított minőségbiztosítási rendszerek, csővezeték építésénél alvállalkozók igénybevétele (szakmai ismeretek hiánya, a fegyelmezetlenség, a szabályoktól eltérő munkavégzés).
21
A polgári robbanóanyag gyártás és felhasználás terén a megfelelő színvonalú munkavédelmi helyzet ellenére 2011. évben egy súlyos üzemzavar történt, amelynek oka robbanóanyag nem szándékolt felrobbanása volt. A polgári robbanóanyag gyártás és felhasználás terén a megfelelő színvonalú munkavédelmi helyzet ellenére 2011. évben egy súlyos üzemzavar történt, amelynek oka robbanóanyag nem szándékolt felrobbanása volt. A termékselejt megsemmisítést végző dolgozó az üzemzavar során balesetben megsérült, nem azonosítható tárgyat dobott a termékselejt égetéssel történő megsemmisítésére szolgáló vashengerbe (égetőtér), amely után 15 másodperc elteltével az abban felhalmozott anyag felrobbant. A súlyos üzemzavart közvetett módon az okozta, hogy a dolgozó jogosulatlanul és nem a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően végezte a robbanóanyag a megsemmisítését.
22
A táblázat adatait diagramon ábrázolva az alábbi eloszlást kapjuk
23
Együttműködés célja: A hatásköri összeütközések elkerülése. A felügyeleti tevékenységek hatékony ellátása. Az egységes jogalkalmazás. A bányafelügyelet 2009. év óta az OMMF (jelenleg: részvételével közös ellenőrzéseket végzett. A bányafelügyelet 2009. év óta az OMMF (jelenleg: a Nemzeti Munkaügyi Hivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Igazgatóság) regionális felügyelőségei részvételével közös ellenőrzéseket végzett. A kiválasztott bányászati munkahelyek műszaki-biztonsági, munkaegészségügyi vizsgálata
24
A két hatóság hatáskörének értelmezése, a hatáskörök egyértelműsítése a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény, a bányászatról szóló1993. évi XLVIII. törvény (Bt.), a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (Kvtv), az e törvények alapján kiadott egyes Kormány rendeletek, illetve Biztonsági Szabályzatok előírásai alapján.
25
A HAZAI SZABÁLYOZÁS A HAZAI SZABÁLYOZÁS ALAPJA A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyeinek ellenőrzéséről szóló 1996. december 9-i 96/82/EK IRÁNYELVE, az ezt módosító 2003. december 16-i 2003/105/EK IRÁNYELV, 2015-től alkalmazandó a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyének kezeléséről, valamint a 96/82/EK tanácsi irányelv
26
KATASZTRÓFAVÉDELEM HATÁSKÖRE Kivétel a kivételben: „ „ásványi nyersanyagok feltárásával, kitermelésével és feldolgozásával kapcsolatos föld alatti, külszíni vagy fúrólyukas bányászati tevékenységekre, kivéve az ásványi nyersanyagok vegyi vagy termikus feldolgozását, tárolását, ha annak során a külön jogszabályban meghatározott küszöbértéket elérő mennyiségű veszélyes anyag jelen van,”
27
Jelenleg a Kvtv. a földalatti gáztárolók esetére kivételt nem tesz és a következő irányelv (2012/18/EU IRÁNYELVE) pedig egyértelműen, külön nevesítve is a hatálya alá vonja ezeket a létesítményeket.
28
A Magyar Energia Hivatal és a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal egyeztetést tartott a Get. szerint engedélyköteles tevékenységek és a Bt. szerinti gázüzemi tevékenységek kiszervezésével kapcsolatos jogalkalmazási kérdésekről. A MEH a kiszervezéssel kapcsolatban a működési engedélyek és egyedi kiszervezést engedélyező határozatokban rendelkezik. A bányafelügyelet a gázüzemi tevékenységek kiszervezése esetén a konkrét tevékenységet végző személyt (vállalkozást) vizsgálja, hogy a személyi és tárgyi feltételek tekintetében a kiszervezendő tevékenység végzésére alkalmas-e.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.