Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNikolett Borosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Intézményakkreditáció „Tapasztalatok – Tanácsok – Tennivalók” Dr. Mikáczó Andrea PhD egyetemi docens 2013. december 2.
2
Bemutatkozás SZIE Minőségügyi rektori biztos 2010-2011: agrár párhuzamos szakakkreditáció SZIE Egyetemi Minőségügyi Központ vezető 2012: intézményakkreditáció; pedagógus képzés párhuzamos szakakkreditáció 2013: egészség- és sporttudomány terület párhuzamos szakakkreditáció MAB Minőségfejlesztési Bizottság tag MAB Intézményakkreditációs Látogató Bizottsági tag MAB független bíráló szakértő Felsőoktatási Minőségdíj Bíráló Bizottságnak a Magyar Rektori Konferencia által delegált tagja
3
Szent István Egyetem, 2100 Gödöllő, Páter Károly utca 1.,Tel.: 06-28-522-000, Fax: 06-28-410-804, E-mail: info@szie.huinfo@szie.hu –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
4
Tartalom Intézményakkreditáció folyamata lépésről-lépésre Önértékelés készítés szempontjai, körülményei Felkészülés az LB helyszíni látogatásra Helyszíni látogatás – Jó gyakorlatok „Eredményhirdetés”
5
Intézményakkreditáció folyamata lépésről-lépésre (kronológiai áttekintés a SZIE példáján keresztül)
6
I. szakasz MAB értesítés az intézményakkreditáció tényéről (2011. július); Intézményi önértékelés kidolgozása, megküldése a MAB-hoz (2011. november 30.); MAB tájékoztatás (2011. december); Intézményi felkészülés a MAB Látogató Bizottság (LB) helyszíni látogatására (2011. december – 2012. március); LB összeállítása, értesítés a FOI felé (2012. február); MAB LB helyszíni látogatása (2012. március 26-29.);
7
II. Szakasz MAB LB akkreditációs jelentés megírása (2012. április-augusztus) Előzetes akkreditációs jelentés megküldése a FOI részére korrekcióra (2012. szeptember) LB jelentés véglegesítése (2012. október) LB jelentés MAB Plénum elé terjesztése (2012. október) MAB határozat az akkreditáció eredményéről (2017. december 31-ig akkreditálva); Akkreditációs Oklevél ünnepélyes átadása (2012. november)
8
Önértékelés készítés szempontjai, körülményei
9
Az Önértékelés elkészítéséhez felhasználandó források: Standard and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG); Törvény a felsőoktatásról (Nftv.) (aktuális változat) Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság intézményakkreditációs előírásai, útmutatója (ajánlás); Előző intézményakkreditációs jelentés; Intézményi minőségügyi és egyéb stratégiai dokumentumok (Intézményfejlesztési terv, Szenátusi dokumentumok, Rektori programok, Bizottsági jelentések, FMD értékelés, ISO dokumentumok, Vezetőségi átvizsgálások jegyzőkönyvei, DPR, Alumni stb.); Statisztikai alapadatok; Intézményi adatbázisok (MTMT, Neptun/ETR, Nexon, TÜSZ stb.);
10
Az Önértékelés készítés „módszertana”: egy akkreditációért felelős vezető rektor általi megbízatása az akkreditációs folyamatok koordinációjára; intézményi és kari munkacsoportok megalakítása és munkaterv kidolgozása (feladat-felelős-határidő) az önértékelés elkészítéséhez majd a helyszíni látogatásra történő felkészüléshez (PDCA elv); MAB vonatkozó előírásainak részletes megismertetése munkacsoportokkal; rendszeres konzultáció, szakmai közreműködés az értékelő munka folyamán; C-SWOT analízis lefolytatása; időszakos beszámoló az intézmény vezetése felé; az elkészült dokumentumok tartalmi-formai átvizsgálása benyújtás előtt; önértékelési anyagok véglegesítése, illetékes testület (Kari Tanács, Szenátus) általi jóváhagyása majd benyújtása a MAB-hoz.
11
Az Önértékelés készítés szempontjai: az önértékelés a lehető legszélesebb munkatársi és hallgatói kör bevonásával, a felhasználói visszajelzéseket is figyelembe véve készüljön; megbízható és bizonyítható forrásból származó, hiteles adatok és információk kerüljenek feldolgozásra (a hivatkozott elektronikus felületekhez az LB tagoknak hozzáférési jogosultság biztosítása szükséges az akkreditációs időszakra); az akkreditációs útmutató előírása szerinti tartalmi felépítés, logikai sorrend követése ajánlott (intézményi-kari szinteken); valamennyi elvárt adat, mutató kerüljön bemutatásra; fontos az előírt formai és terjedelmi követelmények betartása; igényes kivitelezés, egységes arculat; elektronikus (CD) és nyomdai előállítás; jóváhagyó határozatszám feltüntetése a dokumentumokon; rektori ellenjegyzés; benyújtási határidő betartása.
12
Felkészülés az LB helyszíni látogatásra
13
a helyszíni látogatás időpontjának egyeztetése FOI-MAB között (Általában 1-3 nap, a FOI méretétől függően.) Fontos! A FOI minden olyan intézményi/kari szintű eseményt vegyen számba, ami akadályoztató lehet Pl.: konferenciák, OTDK, szakmai rendezvény; a végleges látogatási időpont ismertetése intézményi szinten (minden szervezeti egységben, HÖK, tangazdaságban, gyakorlati képzőhelyen, honlapon stb.); a HÖK is készüljön fel az LB fogadására (külön HÖK LB tag); az akkreditációért felelős vezető nyújtson tájékoztatást a helyszíni látogatás várható eseményeiről az intézmény illetékesei számára, amelyről előzetesen az LB titkárával egyeztetett; ajánlható „intézményi forgatókönyv” összeállítása az LB látogatási terve alapján (szoros időkeret áll rendelkezésre – a FOI mindent meg akar mutatni); technikai jellegű részletekre való felkészülés (étkezés, szállás, utaz(tat)ás stb.)
14
Helyszíni látogatás – Jó gyakorlatok
15
LB fogadására felkészülni (terem berendezése, névtáblák, ültetés, tájékoztató brosúrák, saját újság, stb.); Nyitóértekezlet (FOI menedzsment+HÖK+teljes LB); FOI intézményi/kari bemutatkozás (pl.: PowerPoint prezentációval); Az LB látogatási terv és/vagy FOI általi „forgatókönyv” egyeztetése (időpontok, személyek, szervezeti egységek, pontos címek, elérhetőségek stb.); az akkreditációs felelős folyamatosan legyen elérhető telefonon minden LB tag számára; Az Önértékelésben hivatkozott, és az egyéb, akkreditációs szempontból releváns dokumentumok megtekinthetőségének előkészítése, (személyi anyagok, munkaköri leírások, publikációs teljesítmények listája, oktatási segédletek, ZV anyagok, diplomadolgozatok stb.) ; Neptun/ETR rendszerbe való betekintési lehetőség biztosítása; Óralátogatás lehetővé tétele; Könyvtár, sportlétesítmény, kollégium, egyéb hallgatói szolgáltatói létesítmények meglátogatásának lehetősége legyen biztosított; A felhasználói szféra képviselőivel való találkozási lehetőség biztosítása LB igénye szerint.
16
„Eredményhirdetés”
17
MAB Plénum döntés – MAB határozat a FOI akkreditált állapotáról és annak időtartamáról; Értesítés megküldése a FOI felé; Akkreditációs Oklevél átadása FOI részére (Pl.: valamilyen ünnepi eseménnyel összekapcsolva).
18
Szent István Egyetem 2100 Gödöllő, Páter Károly utca 1. Tel.: 06-28/522-903, Fax: 06-28/522-913, E-mail: Mikaczo.Andrea@emk.szie.hu Eredményes felkészülést kívánok! … Köszönöm megtisztelő figyelmüket! … Kapcsolat: Dr. Mikáczó Andrea Szent István Egyetem 2100 Gödöllő, Páter Károly utca 1. Tel.: 06-28/522-903, Fax: 06-28/522-913, E-mail: Mikaczo.Andrea@emk.szie.huMikaczo.Andrea@emk.szie.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.