Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Értékteremtő folyamatok menedzsmentje

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Értékteremtő folyamatok menedzsmentje"— Előadás másolata:

1 Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Pintér Róbert okleveles közlekedésmérnök

2 Tananyagfelosztás 1. Az értékteremtő folyamatok fogalma, összetevői
Termelés és a logisztika kapcsolata Logisztikai alapfogalmak A logisztikai rendszer felépítése, alrendszerei A beszerzés fogalma, feladata, tevékenységei, a vevő-szállító kapcsolata A készletezés fogalma, szerepe, feladatai, készletezési modellek (EOQ) Az elosztás fogalma, stratégiai kérdései, értékesítési csatornák, raktárak szerepe, a kiszolgálási színvonal értelmezése. A feladatütemezés kérdései

3 Tananyagfelosztás 2. A termelési logisztika fogalma, feladatai, helye a logisztikai láncban. A push és a pull rendszer jellemzői Aggregált tervezés fogalma, feladata, tartalma, jellemzői Kapacitás tervezés alapjai Szükséglettervezés elmélete és módszerei Az MRP rendszer lényege és működése A JIT és a JIS rendszer lényege és működése A KANBAN rendszer lényege és működése Az OPT rendszer lényege, működése

4 Követelmény A szorgalmi időszakban: egy zárthelyi dolgozat
A vizsgaidőszakban: vizsga

5 Szakirodalom Kötelező irodalom:
Chikán Attila – Demeter Krisztina: Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje, Aula Kiadó Bp Ajánlott irodalom: Szegedi Zoltán – Prezenszki József: Logisztika-menedzsment, Kossuth kiadó Bp Dr. Prezenszki József: Logisztika II. (Módszerek, eljárások), Logisztikai Fejlesztési Központ, Bp Kovács Zoltán: Termelésmenedzsment, Veszprémi Egyetemi Kiadó, 2004

6 Bevezetés A gazdaság célja: az emberi szükségletek kielégítése a rendelkezésre álló szűkös erőforrások mellett. A vállalat célja: a fogyasztói igények kielégítése profit (nyereség) mellett. Az értékteremtő folyamat: erőforrások beszerzése, kezelése és felhasználása, abból a célból, hogy a fogyasztó számára értéket állítson elő.

7 Vállalati alapkérdések
Kinek? Célcsoport képzés Mit? Piackutatás Hogyan? Értékteremtő folyamat (Mennyiért?) Árképzés, költségelemzés (Mikor?) Időérték

8 A kapcsolatok ábrázolva
MIT? HOGYAN? KINEK? Vállalati képesség Fogyasztói igények Értékteremtő folyamatok

9 I. Az értékteremtő folyamatok összetevői. A fogyasztói igény
A fogyasztói igények kielégítése: Szükséglet: hiányérzet, mely céltudatos cselekvésre ösztönöz (Maslow-piramis) Igény: megfogalmazott szükséglet (Mit?) Kereslet: vásárlási hajlandóság (csak akar) Fogyasztói igény: valamely termék vagy szolgáltatás iránti fizetőképes kereslet (nem csak akar, de tud is). Ez lehet látens igény is.

10 A fogyasztói érték Szubjektív vélemény arról, hogy a termék, milyen mértékben felel meg az elvárásaimnak, tehát: fogyasztó specifikus, időben változó, folyamatosan ellenőrzött, befolyásolja a jelenlegi és jövőbeni keresletet.

11 A fogyasztói érték dimenziói
Használati érték: a termék azon tulajdonságainak összessége, melyek alkalmassá teszik az igény kielégítésére. Hely érték: a termék akkor képvisel értéket a fogyasztó számára, ha térben elérhető Idő érték: a termék akkor képvisel értéket a fogyasztó számára, ha akkor áll rendelkezésre, amikor az igény jelentkezik (Tulajdon érték: a tulajdonosnak rendelkezési joga van a termék felett)

12 A termelés, a szolgáltatás és a logisztika kapcsolata
Fogyasztó Értékteremtő folyamat

13 Fogalom meghatározás Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra a célra, hogy más erőforrásokon tartós változtatásokat végrehajtva, új javakat hozzunk létre. Eredmény fizikailag megfogható termék. Szolgáltatás: a termelés komplementere, azaz erőforrás felhasználása fogyasztói igényeket kielégítő, NEM termelő tevékenységre. Eredménye fizikailag nem megfogható (esetleg csak érezhető). Logisztika: lsd. később

14 II. Az értékteremtő folyamatok összetevői. A vállalati képesség
A vállalati képességen múlik, hogy mit tud és akar a vállalat hatékonyan és gazdaságosan ajánlani a fogyasztónak. Hatékonyság: az adott tevékenység mennyire segíti a fogyasztók igényeinek kielégítését, illetve mennyiben járul hozzá a vállalat nyereségességéhez. Kielégítő-e a vállalat tevékenysége? Nem azonos a hatásossággal! Gazdaságosság: az egységnyi termék előállításához szükséges erőforrás-mennyiséggel mérhető. Kielégítő-e ahogy a vállalat teszi?

15 doing the things right or/and doing the right things
Jó dolgot csinálni = Helyes stratégiai irányban tevékenykedni Nem a jó dolgot csinálni Jól tenni a dolgokat = Hatékonyan végezni az operatív tevékenységet Jót s jól = A siker útja Jól, de nem jót= A lassú halál Nem jól tenni a dolgokat Nem jó, de jót = A túlélés lehetősége ? Se nem jót, se nem jól= A gyors halál

16 Versenyelőnyre van szükség!
Versenyhelyzet Versenyelőnyre van szükség! Nem az a kérdés, hogy mit tud a vállalat végrehajtani (szükséges, de nem elégséges feltétel), hanem az, hogy miben tudja ezt jobban tenni a versenytársakhoz képest! Olcsóbban? Jobb minőségben? Gyorsabban? Plusz szolgáltatásokkal? Stb.

17 A versenyhelyzet forrásai
Versenyelőnyforrások Ár: Költségcsökkentés Árképzési elvek Teljes költség koncepció Szolgáltatás: Tranzakció előtti Tranzakció alatti Tranzakció utáni Minőség: Termékteljesítmény Esztétikai megjelenés Megbízhatóság Javíthatóság Élettartam Karbantarthatóság Konformitás Megbízhatóság: Szállítás időbeli pontossága Mennyiségi megfelelés Minőségi megfelelés Számlázás rendje Stb. Rugalmasság: Termékrugalmasság Mennyiségi rugalmasság Időbeli rugalmasság

18 Homokkúp modell (1990) A minőség kihat a vállalat egész működésére, így a versenyelőnyre is. Megalapozza a vállalat működését. Egymást erősítő folyamat ez, ahol nincs átváltás (nincsTrade off) Ha hiányoznak az alapok, akkor pl. költség csökkentés csak egy másik versenyelőny rovására valósulhat meg. (van Trade off) Költséghatékonyság Rugalmasság Megbízhatóság Minőség

19 III. Az értékteremtő folyamatok összetevői. A folyamatok
Értékteremtő folyamat során a vállalat erőforrásait fogyasztói értékké konvertálja! Pénz Humán erőforrás Termelő berendezések Információ Anyag Termelés Értékesítés szolgáltatás Erőforrás gazdálkodás Transzformáció Igénykielégítés

20 Értékteremtő folyamatok szerkezete
Értéklánc: vállalati tevékenységek értékalkotó összekapcsolása (általában vállalton belül értelmezzük) Ellátási lánc: az értéklánc anyagi folyamatainak megvalósulása (általában vállalatok között értelmezzük)

21 A termelési és logisztikai rendszer stratégiai kérdései
Mi a stratégia? Szó eredeti jelentése: a hadviselés művészete Stratégia: egy szervezet hosszú távra kijelölt tevékenységi iránya, viselkedési módja, amely a versenytársakkal szembeni előny létrehozására és/vagy megőrzésére szolgál, a szervezet rendelkezésére álló erőforrásoknak a környezet változásaihoz illeszkedő megfelelő felosztását írja elő, és a fogyasztói igényeit kielégítő termékek és/vagy szolgáltatások piacra vitele útján segít beteljesíteni a szervezet tulajdonosainak elvárásait. A stratégia biztosítja és megalapozza, hogy amit ma teszek, az a jövőbeli körülményekhez és a feltételekhez illeszkedjen.

22 Anyagi folyamatok stratégiai kérdései
Strukturális döntések: Működési terület meghatározása Make or buy döntés Push vagy Pull rendszer Folyamatválasztás Létesítmények elhelyezése Gépek, berendezések megválasztása Technológia választás Infrastrukturális döntések: Működési feladatok Normák, szabályok Ellátási lánc menedzsment Szervezet kialakítása Alkalmazott információs rendszer (pl. SAP, EDI) Terméktervezés Termékbevezetés Minőségbiztosítási rendszerkiépítése Teljesítménymérés bevezetése


Letölteni ppt "Értékteremtő folyamatok menedzsmentje"

Hasonló előadás


Google Hirdetések