Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok."— Előadás másolata:

1 Fogyasztásszociológia Balogh Eszter

2 Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok

3 Történet

4 Max Weber Miért nyugaton jött létre a kapitalizmus a középkor végén? Protestáns etika  Nem azért termelünk, hogy feléljük, hanem a bővített újratermelésért  kultúra  gazdaság  racionalizmus  predestináció tana

5 Malthus  fogyasztásban önkorlátozás  önmegtartóztató életmód

6 Marx Egy népcsoport életszínvonalának mesterségesen való alacsonyan tartása társadalmi feszültségeket okoz és robbanáshoz vezet

7 Thorstein Veblen „ Ez a színvonal nemcsak a fizikai létszükségletek kielégítését, hanem azon társadalmi körülmények szülte meghatározott szükségletek kielégítését is feltételezi, amelyek közepette az emberek élnek és nevelkednek” „gyakran előfordul, hogy az életszínvonal egyik eleme kezdetben elsősorban pazarló jellegű volt, végül azonban a fogyasztó felfogásában létszükségletté válik- ily módon éppolyan nélkülözhetetlenné válhat, mint a fogyasztó megszokott kiadásainak más tétele” „ Közismert dolog, hogy éppolyan nehéz lemondani a ‘magas’ életszínvonalról, mint lejjebb engedni azt a mércét, amely viszonylag már alacsony”

8 Bourdieu „ A különbségek közül azoknak van a legnagyobb presztízse, amelyek a legvilágosabban szimbolizálják a társadalmi struktúrában elfoglalt helyet”

9 Feladat  Gondolják végig és sorolják fel, milyen alapvető emberi szükségleteket tudnak megkülönböztetni!  Csoportosítsák ezeket!

10 Maslow- féle szükséglethierarchia  Anyagi szükségletek  Szellemi, vagy lelki szükségletek  Fiziológiai  Biztonság  Szociális kapcsolatok  Megbecsülés  Elismerés  önmegvalósítás

11 Weber Rendek fogyasztás  társadalmi megbecsültség (presztízs) és a tekintély  azonos életvitel, életstílus, fogyasztás  eszmei vagy anyagi privilégiumok

12 Hradil társadalmi miliőkutatások „túl vagyunk az osztályokon és rétegeken” (1978)

13 Utasi Ágnes 9 dimenzió:  háztartási fogyasztási szokások,  lakásberendezés  lakáskultúra  tárgyi környezet  második gazdaságbeli tevékenység,  intellektuális tevékenység,  rekreáció formái,  szokások  emberi kapcsolatok intenzitása. Eredmények: 1. Elit 2. Intellektuális 3. Felső-mintakövető 4. Családorientált 5. Tárgyorientált 6. Kapcsolatgazdag 7. Kapcsolatszegény 8. Második gazdasággal kompenzáló 9. Robotoló 10. Elesett

14 Fogalmi meghatározások

15 Életmód „Az életmód…a társadalmi feltételek között létrejött viszonyok, kialakult lehetőségek cselekvési rendszerré válása, a cselekvések megformálása és stilizálása” (Losonczi Ágnes, 1977) Háttérváltozók  Szükségletek  Kultúra  Társadalom fejlettsége  Munkamegosztás  Infrastrukturális helyzet  Demográfiai, lakás és településviszonyok  Jövedelem és jövedelemkülönbségek  Iskolai végzettség

16 Életstílus „…az életstílus alakításának motiváló ereje a tisztelet utáni vágy” (Veblen)

17 Köszönöm a figyelmet Kellemes hétvégét!

18

19

20

21


Letölteni ppt "Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések