Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az országos közúthálózat fejlesztése,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az országos közúthálózat fejlesztése,"— Előadás másolata:

1 Az országos közúthálózat fejlesztése,
fókuszban az észak-déli kapcsolatok Magyarország tervezett gyorsforgalmi úti hálózata 2034 Előadásomban az országos közúthálózat fejlesztéséről és a nemzetközi hálózati kapcsolódásokról beszélek. „A Balti és Fekete tengeri térség közlekedési kapcsolatának fejlesztése” c. konferencia Kishinyov (Moldávia), április Előadó: dr. Csepi Lajos szakállamtitkár, KHEM

2 Magyarország főúthálózata az utóbbi évek fejlesztéseivel
2009 január 1-i állapot Magyarországon az utak országos (30ezer km) és önkormányzati (140ezer km) közutak. Az országos közút hálózaton folyik a forgalom 75 %-a. A főúthálózat hossza 7958 km. Ebből az európai „E” hálózat 2204 km, ennek 20%-a településen halad át. Ez az ábra Magyarország főúthálózatának január 1-i állapotát mutatja be, piros színnel vannak feltüntetve a évek között elkészült változások. 7 958 km főút

3 Magyarország gyorsforgalmi úthálózata
2009 január 1-i állapot Gyorsforgalmi utak 1111 km autópályák: km autóutak : km H O R V Á T S Z G L É N I A M U K J E B Összefüggő gyorsforgalmi hálózatot alkotnak: Jelenleg a magyarországi gyorsforgalmi hálózat hossza elérte az 1100 km-t, a hossz pontosan 1111 km. Az autópályák hossza 912 km, míg az autóutaké 199 km fontos éve volt a magyarországi gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésnek. Az M0 gyűrű keleti szektora kiépítésével hálózattá szerveződött a fővárosból sugárirányban kiinduló autópálya hálózatunk, illetve az Adriai tenger autópályán elérhetővé vált az ország területéről, elkészült az M7 autópálya teljes szakasza. Autópályák M1, M3, M5, M6, M7, M8, M30, M35, M43 Autóutak: M0, M70, M9, M2, M15, M19 és a 4 sz. főút egy szakasza Az Adriai tenger autópályán elérhetővé vált Timár G., Telbisz T., Székely B. (2003): Űrtechnológia a digitális domborzati modellezésben: az SRTM adatbázis. Geodézia és Kartográfia 55 (12):

4 Építés alatt álló gyorsforgalmi
útszakaszok Építés alatt álló szakaszok : 1. M6 autópálya Dunaújváros- Szekszárd km, 2010 2. M6 autópálya Szekszárd-Bóly 48 km 3. M60 autópálya Bóly- Pécs 30,2 km 2010 4. M31 autópálya M0-Gödöllő 12 km, 2010 5. M43 autópálya Szeged-Makó 31,6 km 2010 Jelenleg Magyarországon 5 helyen folyik autópálya építés. Nagy ütemben folyik a PPP rendszerű M6-M60 beruházás Pécs felé, amely nagyvárosunk 2010-ben Európa kulturális fővárosa lesz. Megindult a IV. Helsinki folyosó utolsó szakaszának építése Szegedtől a román határ irányába, illetve az M31 autópálya rövidíteni fogja a V.. folyosó hosszát az M0 autóút és az M3 autópálya között. Nagyon fontos tervezett, előkészületben álló beruházásunk az M0 autóút második pályának kiépítése a déli szektorban és PPP rendszerben az M3 autópálya tovább építése Vásárosnamény felé. Építések Előkészületben Előkészületben: 1. M0 déli szektor kapacitásbővítése 28 km 2. M3 autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény 46 km

5 A magyarországi tervezett gyorsforgalmi hálózat
illeszkedik a különböző nemzetközi hálózatokhoz 1. TEM hálózat 3. Helsinki folyosók 1997 Üzemelő és tervezett gyorsforgalmi hálózatunk mindig illeszkedett a különböző nemzetközi hálózatokhoz, így a TEM-hez, a Krétai és Helsinki folyosók rendszeréhez, részét képezte korábban a TINA hálózatnak és ma már az Európai Unió un. TEN-T hálózatának. 5. TEN-T hálózat 2. Krétai folyosók 1993 5 4.TINA folyosók 5

6 A magyarországi TEN-T hálózat 50%-a kiépült
PP7 jelű prioritás Az ábra a magyarországi TEN-T hálózatot mutatja be. Fekete szín ábrázolja a már elkészült , kb 50 %-t kitevő hálózatot. Piros szín a 2013-ig kiépülő vonalakat mutatja be, míg a zöld színnel a 2013 után megvalósítandó feladatokat jelöltük. Az ábra jobb szélén feltüntetésre került a 30 TEN-T prioritási elem közül a 7 számú, amely Magyarország egyetlen prioritási eleme a Budapest- Patras-Szófia-Athén autópálya beruházás. A hiányzó magyarországi szakasz (M43) építés alatt van. Szeged és Makó között PP7 jelű prioritás A magyarországi TEN-T hálózat 50%-a kiépült

7 A „Magyar gyorsforgalmi úthálózat (autópályák, autóutak) távlati fejlesztési terve” (2005)
Nagytávlat 2034 2005-ben készült el a „Magyar gyorsforgalmi úthálózat (autópályák, autóutak távlati fejlesztési terve (2005). Ez a terv szolgáltatott alapot az Országos Területrendezési Terv (OTrT) elkészítéséhez , amely tavaly törvényerőre emelkedett. Mivel 5 évenként esedékes a hálózatfejlesztési tervek és az OTrT felülvizsgálata, ezért a felülvizsgálat megkezdődött. Az új terv készítése megkezdődött

8 A magyarországi gyorsforgalmi hálózat fejlesztése a történelmileg
kialakult vasút és úthálózathoz hasonlóan a fővárosból sugárirányban kiinduló autópályákkal indult meg. Fontos cél ennek a sugárirányú hálózatnak fokozatos átépítése gyűrű és fél gyűrű Irányú elemekkel. Ezek az elemek összességében egy raszteres gyorsforgalmi hálózatot hoznak létre. Ennek a hálózatnak igen fontos elemei az észak-dél irányú kapcsolatok. 5. Horizontális kapcsolatok: I. Bécs-Budapest-Nyíregyháza-Kiev II. Bécs-Budapest-Nyíregyháza-Nagybánya-Botosani III.Grác-Dunaújváros-Szolnok-Nagyvárad-Kolozsvár-Bukarest IV.Ljubljana-Nagykanizsa-Szeged-Arad-Nagyszeben A magyarországi gyorsforgalmi hálózat fejlesztése a történelmileg kialakult vasút és úthálózathoz hasonlóan a fővárosból sugárirányban kiinduló autópályákkal indult meg. Fontos cél ennek a sugárirányú hálózatnak fokozatos átépítése gyűrű és fél gyűrű Irányú elemekkel. Ezek az elemek összességében egy raszteres gyorsforgalmi hálózatot hoznak létre. Ennek a hálózatnak igen fontos elemei az észak-dél irányú kapcsolatok. Horizontális kapcsolatok: I. Bécs-Budapest-Nyíregyháza-Kiev II. Bécs-Budapest-Nyíregyháza-Nagybánya-Botosani III.Grác-Dunaújváros-Szolnok-Nagyvárad-Kolozsvár-Bukarest IV.Ljubljana-Nagykanizsa-Szeged-Arad-Nagyszeben Vertikális kapcsolatok: 1. Zsolna-Pozsony-Nagykanizsa-Zágráb 2. Zsolna-Párkány-Dunaújváros-Eszék 3. Zsolna-Zólyom-Vác-Szeged-Újvidék 4. Rzeszow-Kassa-Miskolc-Debrecen-Nagyvárad 5. Záhony-Vásárosnamény- Csengersima-Nagybánya Vertikális kapcsolatok: 1. Zsolna-Pozsony-Nagykanizsa-Zágráb 2. Zsolna-Párkány-Dunaújváros-Eszék 3. Zsolna-Zólyom-Vác-Szeged-Újvidék Rzeszow-Kassa-Miskolc-Debrecen-Nagyvárad Záhony-Vásárosnamény- Csengersima-Nagybánya

9 magyarországi nyomvonalak szlovákiai nyomvonalak
A TERVEZETT ÉS ÜZEMELŐ ÉSZAK-DÉL IRÁNYÚ MAGYARORSZÁGI ÉS SZLOVÁKIAI GYORSFORGALMI UTAK ÉS JAVASOLT KIEGÉSZÍTÉSEIK Szlovákia R3 R4 D1 D1 R4 D2 M34 R3 M30 R7 M3 M3 M2 M15 M49 M86 M0 M35 M11 M4 Jelmagyarázat: Tervezett és üzemelő magyarországi nyomvonalak szlovákiai nyomvonalak Hiányzó, javasolt szakaszok Ez az érdekes össze szerkesztett ábra Magyarország és Szlovákia távlati gyorsforgalmi hálózatát mutatja be. Piros színnel vannak feltüntetve a magyar, kékkel pedig a szlovák hálózat elemei. Magyar javaslat az M11 gyorsforgalmi út összekötése Esztergom-Párkány térségén keresztül a szlovákiai tervezett R7 gyorsforgalmi úthoz, amelyen keresztül az Adriai tenger felöl érkező V/C. folyosó (M6 és M11 gyorsforgalmi utak) kapcsolódni tuda a szlovák R3 gyorsforgalmi úthoz. A másik javaslat pedig ennek a konferenciának a témája, a magyar M34 gyorsforgalmi út és a szlovák tervezett D1 autópálya összekötése Záhony és Nagykapos (Királyhelmec) térsége között. M6 M9 M5 M7 Magyar- ország 9

10 A magyarországi észak-dél irányú
gyorsforgalmi utak tervezett kiépítési ütemezése M340 M30 M34 M3 M2 M15 M3 M11 M49 M35 M0 M86 M4 M9 Ezen az ábrán az észak –dél irányú folyosók előkészítettségét kísérhetjük figyelemmel. Fekete színnel jelöltük a már elkészült szakaszokat. Piros vonalak mutatják be a 2013-ig megvalósuló szakaszokat, míg a zöld szín a 2013 után megvalósítandó szakaszokat rögzítik Jelmagyarázat: Üzemelő nyomvonalak 2013-ig tervbe vett nyomvonalak 2013 után megvalósítani tervezett nyomvonalak M6 M7 M5

11 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
dr. Csepi Lajos szakállamtitkár Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium


Letölteni ppt "Az országos közúthálózat fejlesztése,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések