Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁgoston Bognár Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szonda Ipsos 2007. augusztus 29. KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK MŰSZAKI ÁLLAPOTA Kutatás az Oktatási és Kulturális Minisztérium részére
2
Szonda Ipsos I. A kutatás célja
3
Szonda Ipsos Felmérni az önkormányzati fenntartású közoktatási intézmények, elsősorban az általános iskolák műszaki infrastruktúráját, az épületek állapotát Megállapítani területenként és fajtánként az önkormányzati fenntartású közoktatási intézmények számát közoktatási intézmények épületeinek számát közoktatási intézményekbe járó gyerekek számát közoktatási beruházások forrását, e források nagyságát A kutatás célja
4
Szonda Ipsos II. A kutatás felépítése
5
Szonda Ipsos Tartalmilag Önkormányzati fenntartású általános iskolákban gyűjtött adatok A fenntartók, az önkormányzatok körében gyűjtött adatok Időben Az adatgyűjtés 2007. május-júliusban történt A kutatás felépítése
6
Szonda Ipsos III. A kutatás körülményei
7
Szonda Ipsos Az adatgyűjtés 2007. június 1. és július 11. között történt, a Minisztériummal közösen kidolgozott, standard kérdőív alapján folytatott személyes interjúval. Az interjúk helyszíne az iskolai kutatásban az iskola, az önkormányzati kutatásban az önkormányzat székhelye volt. A kérdőív kérdéseire válaszoló személy, azaz az adatközlő: iskolai kutatásban: iskola igazgatója, igazgatóhelyettese vagy gazdasági vezetője önkormányzati kutatásban: KIR adatbázisában megjelölt iskolai kapcsolattartó, jegyző vagy oktatási előadó A kutatás körülményei
8
Szonda Ipsos IV. A kutatás sikeressége
9
Szonda Ipsos A KIR címjegyzéke szerint 2803 olyan általános iskola van az országban, amelynek a fenntartója · települési önkormányzat · önkormányzatok társulása · megyei önkormányzat · kisebbségi önkormányzat Az adatgyűjtés során 54 iskoláról kiderült, hogy nem felel meg a kiválasztási kritériumnak, ezért ezeket töröltük a címjegyzékből. Ily módon az alapsokaság létszáma 2749. Az iskolai kutatás alapsokasága
10
Szonda Ipsos A KIR címjegyzéke szerint 1870 olyan önkormányzati intézmény van az országban, amely közoktatási intézményt tart fenn. Az adatgyűjtés során 12 intézményről kiderült, hogy nem felel meg a kiválasztási kritériumnak, ezért ezeket töröltük a címjegyzékből. Ily módon az alapsokaság létszáma 1858. Az önkormányzati kutatás alapsokasága
11
Szonda Ipsos A kijelölt adatgyűjtési időben 2418, a feltételeknek megfelelő iskolában sikerült az interjút elkészíteni. Az elkészült interjúk aránya az alapsokasághoz viszonyítva 88%. A 88%-os elkészülési arány elegendő ahhoz, hogy a megoszlások és az átlagok tekintetében a teljes alapsokaságra nézve érvényes megállapításokat tehessünk. Elkészülési arány az iskolai kutatásban
12
Szonda Ipsos A kijelölt adatgyűjtési időben 1384, a feltételeknek megfelelő önkormányzatban sikerült az interjút elkészíteni. Az elkészült interjúk aránya az alapsokasághoz viszonyítva 74%. Elkészülési arány az önkormányzati kutatásban
13
Szonda Ipsos Az interjú meghiúsulásának leggyakoribb (70%) oka az iskolai kutatásban az, hogy az iskola vezetője nem kívánt az adatgyűjtésben részt venni. Az interjú meghiúsulásának leggyakoribb (85%) oka az önkormányzati kutatásban is az, hogy az önkormányzat (tisztviselője) nem kívánt az adatgyűjtésben részt venni. Budapesten csakis ezen ok miatt hiúsult meg interjú. Az interjú meghiúsulásának oka
14
Szonda Ipsos Válaszadási képesség Az iskolai kutatás kérdőívében 105 elemi adat szerepel. Az adatközlők átlagosan 94 elemi adatot válaszoltak meg (89%). Az önkormányzati kutatás kérdőívében 516 elemi adat szerepel. Az adatközlők átlagosan 216 elemi adatot válaszoltak meg (42%). Ez jelzi, hogy ebben a kérdőívben sok olyan adat szerepel, amelyet az önkormányzatok nem vagy nem könnyen előkereshetően tartanak nyilván.
15
Szonda Ipsos V. A kutatás néhány megállapítása
16
Szonda Ipsos Tanulók létszáma
17
Szonda Ipsos A múlt tanév végén 784 ezer gyerek járt önkormányzati fenntartású általános iskolába Az iskolák átlagos tanulólétszáma 285 Átlagos kihasználtsági fok: 79%
18
Szonda Ipsos Kevés a nagy iskola és kevés a zsúfolt iskola az iskolák 78%-ába 100-699 gyerek jár az iskolák 68%-ában a tanulók száma 51-90%-a a férőhelyek számának Átlagos kihasználtsági fok: 79%
19
Szonda Ipsos Az iskolák 97%-ába jár valamilyen szempontból különleges pedagógusi erőfeszítést igénylő tanuló Különleges pedagógusi erőfeszítést igénylő tanulók aránya az iskolában
20
Szonda Ipsos Különleges pedagógusi erőfeszítést igénylő tanulók aránya az iskola tanulólétszámában az országban 43% Legproblematikusabb: Borsod-Abaúj-Zemplén Szabolcs-Szatmár Tolna
21
Szonda Ipsos Az iskolaépületek állapota
22
Szonda Ipsos Az ország iskoláinak a 26%-ában végeztek teljes felújítást 2000 óta Legproblematikusabb: Zala Fejér Nógrád
23
Szonda Ipsos A főváros iskoláinak a 20%-ában végeztek teljes felújítást 2000 óta Legproblematikusabb: I. (alacsony válaszadási arány) X. XV. XXI. XXII.
24
Szonda Ipsos Az iskolaépületek 85%-a felújítandó Részleges felújítást 55%, teljes felújítást 30% igényel
25
Szonda Ipsos Az iskolák megoszlása az épületek felújítási igénye szerint az épületek mekkora hányada igényel felújítást részleges vagy teljes felújítást igényelnek az épületek A felújítási igény az átlagosnál nagyobb: a többépületes iskolákban; megyeszékhelyeken; külterületen; nagy létszámú iskolákban Legnagyobb csoport (47%), ahol valamennyi épületre kiterjedő részleges felújítás szükséges
26
Szonda Ipsos Felújítást igénylő épületek aránya Legproblematikusabb: Borsod-Abaúj-Zemplén
27
Szonda Ipsos Felújítást igénylő épületek aránya Legproblematikusabb: I. (alacsony válaszadási arány) XI. XVIII. XXI.
28
Szonda Ipsos Az előírásoknak megfelelő épületek száma Az iskolaépületek legkevésbé az akadálymentességi előírásoknak felelnek meg
29
Szonda Ipsos Az iskolák 91%-ának van számítógépterme, a 81%-ának könyvtárterme vagy -szobája, a 91%-ának tornaterme vagy -csarnoka Szükségtanterem Hajdú-Bihar, Pest és Szabolcs-Szatmár megye iskoláiban fordul elő a leggyakrabban: az iskolák több mint egyharmadában. Az iskoláknak csak a 30%-ában van nyelvi labor, a 3%-ában uszoda.
30
Szonda Ipsos Az iskolák műszaki felszereltsége
31
Szonda Ipsos A WC-k, mosdók illetve bútorok korszerűsítésének igénye a több épületben működő; vidéki városokban lévő; külterületen lévő; tömegközlekedéssel nehezen megközelíthető; átlagosnál nagyobb létszámú iskolákban gyakoribb az átlagosnál
32
Szonda Ipsos Az egy internet csatlakozással rendelkező számítógépre jutó tanulók száma az országban 12 Legproblematikusabb: Hajdú-Bihar
33
Szonda Ipsos Az egy internet csatlakozással rendelkező számítógépre jutó tanulók száma a fővárosban 11 Legproblematikusabb: III. IV. IX. XVII. XX.
34
Szonda Ipsos A továbblépés lehetséges irányai Iskola felújítás, eszközbeszerzés Tartalomfejlesztés Informatikai fejlesztés
35
Szonda Ipsos Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.