Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A vidéki tér sikertényezői
Szörényiné Dr. Kukorelli Irén MTA doktora tudományos tanácsadó, egyetemi tanár „A vidék fejlesztésének titka, sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon” konferencia Széchenyi István Egyetem, J. épület Győr, április 27-28
3
Mikor sikeres a vidéki tér?
Ha van népességmegtartó ereje Ha van közösségformáló ereje A cél érdekében: vidékfejlesztés: A fenntartott és fenntartható gazdasági, társadalmi, kulturális , politikai és környezeti változásoknak egy olyan szándékosan megtervezett folyamata, mely a helyi lakosság életminőségének javításához járul hozzá. Terület- és vidékfejlesztési stratégiák: életminőség javítása
4
Siker látható és láthatatlan elemei
Fizikai földrajzi fekvés infrastruktúra helyi gazdasági erő helyi erőforrás Humán társadalmi tőke humán tőke helyi kultúra hagyomány tisztelete, megőrzése tudás adaptációs képesség valódi közösség
5
A sikerhez vezető tényezők
Rurális innováció Fenntartható fejlődés Tudásra alapozott rurális társadalom Új funkciók elfogadása és megtelepedése
6
A rurális innováció és a kistérségi szervezetek kapcsolata
Innovációs potenciál vizsgálat: nagy területi differenciákat mutat, de nem képezi le a nyugat-keleti lejtőt legnagyobb gát a humán erőforrás és a mezőgazdasági szektor versenyképességének hiánya egyenes arányos és szoros a kapcsolat a telekommunikációs infrastruktúra és a innovációra való hajlandóság között fordított a kapcsolat a térség népességmegtartó ereje és a szervezet innovációs hajlandósága között a szervezet és a térség innovációs hajlama között szignifikáns az összefüggés a két szélső esetben: innovációra való hajlandóság nincs a térségben, akkor a szervezetből is hiányzik, de sok innovációt hordozó kistérségben a kistérségi szervezetek is sok innovációs kezdeményezést indítottak el
7
Új funkciók – átalakuló rurális tér
Rurális terek differenciái erősödnek Európában és Magyarországon is – posztproduktivista rurális terek kialakulása Oka: CAP és az urbánus térség hatása Diverzifikáció Információs társadalom – képzés szerepe és hatása Rurál-turizmus Fókuszban a helyi fejlesztés mintái Természetvédelem – természeti értékek bemutatása Egyes rurális terek felértékelődése – szolgáltatások szélesedése
8
Miért az oktatás, miért a tudás?
Az Európai Fenntartható Fejlesztés Stratégia megvalósításának egyik pillére: társadalmi fenntarthatóság Egyik gátja: szegénység és társadalmi kirekesztettség A rurális területekről jövő válasz: megállítani a migrációt és új munkahelyeket teremteni
9
Cselekvések a MARGINALIZÁCIÓ elkerüléséért a vidéki területeken:
Az alapvető kiút: a tudás alapú rurális társadalom Eléréséért: iskolarendszerű iskolarendszeren kívüli tanulás különböző eszközökön keresztül, mint egész életen át tartó tanulás, távtanulás, e-tanulás, stb..
10
A vidéki térségek versenyképessége - igény a tanulásra
A vidék szempontjai A vidéki térségek versenyképessége - igény a tanulásra Kihívás a vidéki közösségek felé: átláthatóság, összehasonlíthatóság, átruházhatóság és a kompetenciák felismerése szorosabb kapcsolat a vidékfejlesztésben érdekelt „civilekkel”, a tudás alapú vidéki társadalom elismertetése és képesítés megszerzése képességen alapuló tudásérvényesítés elismerése Korlátok: gyengeség az IKT tekintetében – technikai hiányosságok idegenkedés az IKT-től – társadalmi oldal
13
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.