Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPál Dudás Megváltozta több, mint 10 éve
2
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel
3
A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség
4
1. Állandó kapcsolat a politikai és a gazdasági hatalommal a médiának van ára, értéke politikai, gazdasági és jogi szabályozásnak van alávetve a tömegmédiumok a hatalom eszközei
5
2. A tömegmédia hatalmának elemei vonzza és irányítja a nyilvánosság figyelmét vélemények, vélekedések tekintetében meggyőző erejű befolyásolja a viselkedést strukturálja a valóság meghatározásait státussal és legitimációval ruház fel gyorsan és széles körben tájékoztat
6
3. Médiahatalom két modellje Egyeduralom, dominancia Pluralizmus Társadalmi forrás Uralkodó osztály/elitVersengő politikai (érdekek és csoportok) Média Koncentrált tulajdonú, uniformizált Sok egymástól független Előállítás Szabványosított, rutinszerű, szabályozott Kreatív, szabad, eredeti Tartalom és világkép Szelektív, „felülről” meghatározott Sokféle versengő nézet, a közönségigény követése Közönség Függő, passzív, nagy léptékben szervezett Tagolt, fragmentált, válogató, reagáló és aktív Hatások Erős, a fennálló társadalmi rendet megerősítő Sok és sokféle kiszámíthatatlan irányú de gyakran nincs is hatás
7
Domináns média az uralkodó intézményrendszer kiszolgálója jellegükben és céljukban hasonlóak korlátozott, egyöntetű világképet terjesztenek a közönség elfogadja a kínált világképet megerősítik, legitimálják a fennálló hatalmi struktúrát konzervatívok ill. a társadalomkritikusok preferálják a média a „kulturális imperializmus” vagy a politikai propaganda eszköze
8
Pluralista modell széles teret ad a sokféleségnek a média ellenőrzése a demokratikus versengés tárgya közönség differenciált, az egyes csoportok eltérő igényeket fejeznek ki és kritikusan fogadják a médiakínálatot a liberalizmus és a szabad piac viszonyait leképező médiaszervezet idealizált változata
9
Kommunikációs rétegződés Család Iskola Iskolai végzettség
10
Magyarországi helyzet vizsgálata Az információk hozzáférhetősége és a tömegkommunikációs eszközök használata Az információfelvétel hatékonysága. Rétegspecifikus különbségek Az információfelvétel rétegspecifikus hatékonyságának okai Vélemények rétegződése
11
Az információfelvétel hatékonysága. Rétegspecifikus különbségek 1. informált újságolvasó 2. informált hírfogyasztók 3. hírszegények Vélemények rétegződése 1. véleményének kikristályosodott, stabil iránya van 2. ingadozó véleményűek 3. rejtett véleménynélküliek 4. nyílt véleménynélküliek
12
Köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.