Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMarcell Fülöp Megváltozta több, mint 10 éve
1
Iskolai könyvtárak külföldön
2
Kezdetben közös fejlődés USA és Európa – 19-20.sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország, Mo. – népiskolák könyvtárai népkönyvtári funkciók Angolszász országok – public library kihelyezett letéti gyűjteményei tantermekben A diákok olvasásra nevelése, nem az oktatás
3
20. század első fele Kialakulnak a mai értelemben vett iskolai könyvtárak Segítik a reform pedagógiai törekvések – az önálló ismeretszerzésre való nevelés Az 50-60-as évektől három fejlődési utat különböztetünk meg
4
Angolszász fejlődési út - USA A 20. század elején a semmiből nőnek ki a forrásközpontok (school library media center/ media resource center/media specialist) Intenzív pedagógiai igénybevétel Tantervesült könyvtárhasználati képzés Központi elhelyezés Tágas terek, a tanulók 25-30 %-ra méretezett Jól képzett személyzet Magas színvonalú informatikai felszereltség
5
Angolszász fejlődési út - GB Hasonló fejlődés 19. sz. vége iskolai könyvtárak szervezése, 20. századtól szervezett fejlesztés – főként a középiskolákban, ált. isk. tantermi letétek Norman BESWIK – 1967 – USA tanulmányút 70-es évektől korszerű iskolai könyvtárak DE szerényebb változatban
6
Skandináv fejlődési út Kezdetben együtt, majd a funkciók különválása, és kialakult a fiatalok kétcsatornás könyvtári ellátása Dánia Legmagasabb szintű könyvtári ellátás Magas állami támogatás Központi szolgáltatások Könyvtárostanár képzés Fő feladat a könyvtárpedagógiai használat megtervezése A könyvtári eszközök használata a tanulási- tanítási folyamat része
7
Németország NSZK és NDK külön fejlődés A közkönyvtárak feladatköre az iskolák ellátása Tartományi szintű szabályázások, rendelkezések, fejlesztési statégia– nincs egységesítés országon belül Nagyobb városi könyvtárak hatásköre az iskolai könyvtárak módszertani gondozása
8
Nemzetközi ajánlások, irányelvek IFLA/UNESCO The school library manifesto,1999 – IFLA és UNESCO közös iskolai könyvtári nyilatkozat IFLA/UNESCO The school library guidelines Információs műveltség és oktatásügy:Nemzetközi szemle, OFI-OPKM, 2008. School library in teaching and learning for all Az iskolai könyvtár mindenki számára a tanulás és tanítás színhelye
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.