Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAttila Barta Megváltozta több, mint 10 éve
1
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, 2010. június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon 2000-2010. között
2
Jelentkezők és felvettek száma 2000-2010. (tavaszi, normál eljárás)
3
Jelentkezési tendenciák fontosabb periódusai 2000–2004: a hazai felsőoktatási expanzió jelentkezési csúcspontja 2005–2008: a jelentkezések folyamatos visszaesése a bolognai rendszerre történő átmenet időszakában 2009–2010: ismételt jelentkezői létszámnövekedés a bolognai rendszer első időszakában
4
A továbbtanulási tendenciákat meghatározó tényezők 1. demográfiai folyamatok 2. közoktatási rendszer strukturális változásai 3. felvételi feltételrendszere-felvételi eljárás változásai 4. felsőoktatási képzési szerkezet változásai 5. felsőoktatási intézményhálózat területi struktúrája
5
A továbbtanulási tendenciákat meghatározó tényezők 6. foglalkoztatási szerkezet és munkaerő-piaci folyamatok 7. foglalkozások társadalmi presztízse 8. szociális meghatározottságok és kulturális tőke 9. nemzetközi mobilitás 10. egyetemek, főiskolák presztízse
6
Közoktatási szerkezetváltás — Aki nem tanul tovább, az is továbbtanul… Mit tervez az érettségi után? (akik nem jelentkeztek felsőoktatási intézménybe, 2009-2010.)
7
Érettségi utáni fontosabb karrier utak 1. Kilépés a munkaerőpiacra 2. Továbbtanulás egyetemen, főiskolán 3. Egyéb képzési utak: - szakmaszerzés (OKJ) a jelenlegi vagy egy másik középiskolában - felsőfokú szakképzés középiskolában - egyéb képzés - külföldi képzés
8
Felsőoktatási képzési szerkezet változása — Bologna Képzési forma/szintJelentkezőkön belüli arány (2004) Jelentkezőkön belüli arány (2008) Jelentkezőkön belüli arány (2010) Alap * - és osztatlan képzés 83,4%88,7%77,0% Kiegészítő alapképzés 5,1%0,2%- Diplomás képzés9,1%-- Felsőfokú szakképzés 2,4%5,1%5,8% Mesterképzés-6,0%17,2% Összesen100,0%
9
Diploma, továbbtanulás társadalmi presztízse — érvényesülés diplomával Mennyire szükséges a diploma általában az érvényesüléshez? (válaszok megoszlása az érettségiző középiskolások körében)
10
Diploma, továbbtanulás társadalmi presztízse — diplomások anyagi megbecsültsége Ma Magyarországon mennyit keresnek a diplomások azokhoz képest, akiknek nincs diplomájuk? (válaszok %-os megoszlása az érettségiző középiskolások körében)
11
A továbbtanulás iránya — képzésterületi preferenciák Jelentkezők száma a népszerűbb képzési területeken, 2010. (alap- és egységes osztatlan képzés, nappali munkarend, első helyes jel.)
12
Képzési terület 2010 %Fő Agrár4,53%3516 Bölcsészettudományi11,09%8611 Gazdaságtudományok21,09%16381 Informatika6,37%4947 Jogi és igazgatási7,81%6067 Műszaki15,09%11717 Művészet6,12%4756 Művészetközvetítési0,90%701 Nemzetvédelmi és katonai0,96%748 Orvos és egészségtudományi7,46%5798 Pedagógusképzés3,87%3003 Sporttudomány2,68%2081 Társadalomtudományi7,90%6138 Természettudomány4,13%3208 A továbbtanulás iránya — k épzésterületi preferenciák Jelentkezők száma képzési területenként, 2010. (alap- és egységes osztatlan képzés, nappali munkarend, első helyes jel.)
13
2010 után? Jelentkezők számának növekedése Jelentkezők számának csökkenése foglalkoztatási szerkezet és munkaerő-piaci folyamatok + foglalkozások társadalmi presztízse+ szociális meghatározottságok és kulturális tőke + — nemzetközi mobilitás+ — egyetemek, főiskolák presztízse+ —
14
2010 után? Jelentkezők számának növekedése Jelentkezők számának csökkenése demográfiai folyamatok —— közoktatási folyamatok + — felvételi feltételrendszere- felvételi eljárás változásai ?? felsőoktatási képzési szerkezet változásai + felsőoktatási intézményhálózat területi struktúrája + —
15
Köszönöm a figyelmet! muhely@educatio.hu www.felvi.hu/felsooktatasimuhely
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.