Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNorbert Balla Megváltozta több, mint 10 éve
1
Készítette: Harangozó Richárd
2
Hayes-Rooth féle osztályozás: Interpretáció Előrejelzés Diagnózis Objektumtervezés Tevékenységtervezés Őrzés/monitorozás Hibaelhárítás Javítás Oktatás Szabályozás
3
Procedurális problémák Diagnosztizáló problémák Monitorozó/őrző problémák Konfiguráló vagy objektumtervező problémák Tevékenységtervező problémák
4
Jellemző megvalósítási alaptechnika: Hagyományos programozás Miért használjunk tudásalapú rendszert Nagyon gyorsan és inkrementálisan szeretnénk fejleszteni A programot majd gyakran kell módosítani A rendszerfejlesztő és/vagy a módosítást végző szakember nem ismeri a hagyományos nyelveket
5
Jellemző típusjegyek: A szakértő egyrészt saját megfigyeléseire, másrészt más ember megfigyeléseire alapozza következtetéseit A szakértő egy vagy több lehetséges okot választ ki egy jól meghatározott listából, és megpróbálja azt igazolni az észlelt és kapott adatok alapján Jellemző megvalósítási alaptechnikák: Szabályalapú technika Hibrid technika
6
Jelek/jelzések folyamatos figyelése során akcióba lépés, ha a kívánttól eltérő szituáció áll elő, vagy hibás jel-minta adódik Jellemző megvalósítási alaptechnikák Szabályalapú technika Hibrid technika
7
A szabályalapú rendszereknél alkalmazott cél- és adatvezérelt stratégiák erőteljesek és flexibilisek: Legtöbb szabályalapú rendszer kombinálja a kétféle láncolt technikát Hibrid rendszereknél a stratégiát megadó, átfogó stratégia a célvezérelt
8
Jellemző problématípusok: minden típus, kivéve az egyszerű eseteket A hibrid technikát felhasználó eszközök sokszínűek, univerzálisak, azonban felhasználásuk nem javasolható a hagyományos nagy rendszerek, ill. bizonyos egyszerű, kisméretű tudásalapú alkalmazások esetén
10
Feladat elemzés: milyen a feladat külső természete. Ez a feladatvégzés környezetének elemzésével határozható meg, amikor is megvizsgáljuk, hogy a jelenlegi körülmények közötti feladatvégzés esetén milyen a feladatvégző ember és a szakértő viselkedése. Feladat szerkezet meghatározás: milyen a feladat struktúrája, belső természete. Mi megy végbe a feladatvégző ember és a szakember fejében, miközben a feladatot megoldja
11
Intelligens feladat megoldásai segédletként Intelligens tanácsadó rendszer, PC-N Intelligens tanácsadó rendszer, nagygépen működtethető szakértő rendszer fejlesztése Nagy stratégiai rendszer kifejlesztése Beágyazott szakértői rendszer
12
Mikor célszerű feladatmegoldó segédletekkel dolgozni? A válaszidő nagysága nem olyan fontos, mint a válaszadás pontossága Viszonylag ritkán fordul elő, hogy meg kell oldani problémákat Kis hibák, súlyos következményekkel járhatnak Kézikönyvek, egyéb segédletek használata nem okoz hatékonyságcsökkenést A feladatmegoldás sok lépésben, vagy bonyolult döntéshozatali folyamat során valósulhat csak meg
13
A feladatmegoldó segédletek következő típusai: Információ szolgáltatás: neveket, számokat segít megkeresni Eljárás alkalmazásban segítségmegoldás: a felhasználót lépésről-lépésre vezeti egy eljárás alkalmazásában Algoritmus döntéshozatalnál segítségadás: a felhasználót vezeti egy döntési folyamat elvégzésénél Heurisztikus jellegű döntéshozatalnál segítésadás
14
Tárgyköri szakértő rendelkezésre állnak Eset-adatok rendelkezésre állnak Szűk problémakörből vett, jól definiált a feladat Procedurális a feladat Strukturált elemzéssel oldható a feladat
15
Köznapi tudás kezelését Az analógián alapuló következtetéseket Az érzékeléssel összefüggő ismeretek kezelését A nagyon gyakran változó tárgyterületeket Azokat a feladatokat, ahol a szakértők egyetértése nem biztosítható A bonyolult geometriai és térbeli következtetéseket A bonyolult oksági, vagy időkezelést igénylő következtetéseket
16
Fel kell mérni, hogy A leendő felhasználók igényelnek-e egyáltalán támogatást Ismeri-e a felhasználó a számítógépet, milyen esetekben használja Milyen szoftvereket ismernek a felhasználók, és melyeket használnak rendszeresek Rendszerrel szemben támasztott követelmények Sebesség Elfogadható pontosság Magyarázatadás igénye
17
A feladatvégzés környezetének elemzése: megvizsgáljuk, hogy milyen a feladatvégző ember és a tárgyköri szakértő viselkedése és ebből kiindulva érdemes-e tovább foglalkozni a feladattal. A feladatelemzés szempontjai: Milyen problémájuk van az embereknek, miközben a feladatot végzik Milyen okokra vezethető vissza Egy hagyományos adatfolyam elemzés segítene-e az elemzésben
18
Az első interjúk addig tartanak, amíg nem tisztáztuk teljesen a feladat-végrehajtás lényegét Eközben válaszolni kell a következő kérdésekre: KI lesz a szakértő rendszer felhasználója? MI CÉLBÓL fogják használni a rendszert? HOL fogják a rendszert használni? MIKOR fogják használni? MIÉRT fogják használni a rendszert?
19
Olyan személy, aki tudásalapú/szakértő rendszert tervez és fejleszt. Általában magasan képzett informatikai szakember, aki jártas az MI módszereinek és eszközeinek alkalmazásában. A jó tudásmérnök legfontosabb tulajdonságai: Kíváncsiság, türelem, kitartás, személytelenség, jó kommunikációs képesség A szakértővel szembeni tisztelet, kritikusság Hit a munka fontosságában és sikerességben
20
A szakértővel való együttműködés főbb problémái: A jó szakértő megtalálása Egy vagy több szakértő bevonása a munkába A felhasználók bevonása A rendszertesztelő szakértő kiválasztása Kommunikációs problémák
21
A tudásszerzés vagy ismeretszerzés nem csak a szakértő rendszer fejlesztés végéig tartó folyamat, hanem a tárgyterület változásait figyelembevevő, folyamatos tudásbázis aktualizálásának is elengedhetetlen összetevője A tudásszerzés a következő tevékenységekre terjed ki: A tudásalapú rendszer által kezelendő tárgyterületi ismeretek forrásainak feltárása összegyűjtése, elemzése, rendszerezése, finomítása Az összegyűjtött ismeretanyag formalizálása, megvalósítása
22
A tudásszerzés folyamatának szereplői: Tárgyterületi szakértő Tudásmérnök Rendszerszervező Tudásbázis-adminisztrátor
23
Tudásszerzési módokRendszerépítési fázisok Kezdeti interjúk a szakértővel vagy szakértőkkel és a felhasználókkal Projekt kiválasztás Kezdeti tudásszerző interjúkElemzés, tervezés Esetek tesztelése és további tudásszerző interjúk Prototípus fejlesztés Tesztelés felhasználókkal és további szakértők bevonásával Rendszerfejlesztés
24
Közvetlen módszerek: a szakértői ismeretanyag emberi segédlettel történő kibocsátása Direkt módszerek: a tudásmérnök a probléma megoldásának folyamatát figyelve, arra vonatkozó kérdések segítségével igyekszik megszerezni az ismereteket. Indirekt módszerek: a tudásmérnök a rejtett szakértői tudást igyekszik felderíteni, különleges pszichológiailag átgondolt feladatok elé állítva a szakértőt
25
Közvetett vagy automatikus módszerek: adott információkból számítógéppel történő „tudáskigyűjtés”, általában a gépi tanulás eszközeinek felhasználásával Induktív eszközök: egyik legismertebb az ID3 algoritmus, amely objektumok adott tulajdonságok szerint osztályozásával optimális döntési fát generál Adatbázisokból való automatikus tudásszerzés: adatbányászat, tudásfelfedezés
26
Leggyakrabban az általános elvek tisztázásával kell kezdeni Nem szabad kényszeríteni a szakértőt a számára szokatlan formalizmusra Nem helyes megszakítani a szakértőt Célszer magnóra/videóra venni a beszélgetést Írásos és egyéb forrásokból is célszerű tájékozódni
27
Célszerű a prototípus technika alkalmazása: A rendszerrel támasztott követelmények meghatározásnál Egy lehetséges megoldás megtervezésnél A fejlesztés részvevőinek együttműködési készségének eldöntésére A felhasználói felület és szolgáltatások kikísérletezésére A tervezett rendszernek az alkalmazói környezetre való hatásának vizsgálatára A felhasználók betanításánál, mint segédeszköz Marketing célú demonstrációk tartására
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.