Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Árva-Kovács-Mikó-Pap
2
A stratégiai kontrolling szerepe
Mi is a kontrolling? Irányítás: 1.Tervezés 2.Terv-tény összehasonlítás 3.Beavatkozás - indirekt módon funkcionál - információt szolgáltat, majd koordinál. Rövid időtávon operatív, hosszabb időtávon stratégiai. Stratégiai kontrolling: a lehetőségeket és a kockázatokat vizsgálja, a vállalat hosszú távú működését biztosítja, információt gyűjt a társadalmi, politikai, gazdasági, technológiai környezetből. • Időtartama a vállalat és környezetétől függ • Alapvetően jövőorientált • Változás, változtatás, megújulás orientált • Célok kitűzése és megvalósítása Szakaszai: 1. A vállalati hitvallásának megfogalmazása 2. Célok kitűzése 3. A környezet alapos, kritikus, jövőorientált elemzése 4. A vállalat erős és gyenge pontjainak elemzése 5. Vállalati sikerpotenciálok kombinálása a jövő adottságaival 6. Az akciók megvalósításához szükséges erőforrások elemzése, eredmények és ráfordítások összevetése stratégiai időhorizonton
3
A stratégiai kontrolling szerepe
A stratégiai kontrolling működéséhez eszközökre van szükség: Stratégiai vállalati egységek fejlesztésére Termék mátrix Célcsoport mátrix Szcenárió technika A vállalati stratégiaalkotásnak három szintje: 1.vállalati üzleti funkcionális Eszközök: Mindhárom szinten alkalmazható: • Kompetencia elemzés • Benchmarking • Erőforrás audit • Költség és hatékonyság elemzés • Réselemzés • Radar diagram • Trendelemzés
4
A stratégiai kontrolling szerepe
Vállalati és üzletági szinten is alkalmazható : • Stakeholder elemzés • Önértékelés • Pénzügyi elemzések • Hozzáadott értékelemzés • Vállalati szinten alkalmazott eszközök Vállalati szinten alkalmazott eszközök : • Portfolió elemzések • Stratégiai klaszter elemzés • Piacszegmentálás Üzletági szinten alkalmazott eszközök :• Termék-piac mátrix • Környezetelemzés (PESTEL) • Értéklánc elemzés • 5 versenyerő elemzés • Versenytárselemzés • Begyakorlási görbe • Életciklus görbe • Használatiérték-elemzés • Vevői elégedettségmérés • SWOT Funkcionális szinten alkalmazható eszközök: • Dolgozói elégedettség mérés • Teljesítményértékelés
5
A stratégiai kontrolling szerepe
A vállalati szintű stratégia Meghatározza a vállalat működésének módját, kommunikálja a tulajdonosok és a külső érintettek felé, koordinálja az üzletági és a funkcionális stratégiákat. Meghatározása és végrehajtása a központ feladata, amely a stratégiai üzleti egységek felett . Stratégiai szerepe: 1. Portfóliómenedzser, 2. Átstruktúráló , 3. Szinergiamenedzser , 4. Fejlesztő a., Portfólió-elemzések -Boston Consulting Group (BCG) sztárok , (2) A kérdőjelek , 3) A fejőstehenek , . (4) A kutyák -General Electric versenyhelyzet és a piac vonzereje alapján értékeli az üzleti egységeket
6
A stratégiai kontrolling szerepe
b., Stratégiai klaszter elemzés Méret, Földrajzi lefedettség, Termékskála, Vertikális integráció, Kiszolgált piacszegmensek mennyisége, Tőkeerő, Tulajdonosi szerkezet, Elosztási csatornák c., Piacszegmentálás - Egyéni fogyasztókra nézve: termékorientált szegmentálás, demográfiai szempontok, társadalmi tényezők, személyiségre jellemző szempontok, földrajzi tényezők, -Szervezeti fogyasztók esetén: A termék jellege, A vásárló szervezet jellege, A szervezet jellemzői, A beszerzés helyzete a szervezetben
7
A stratégiai kontrolling szerepe
Üzletági szintű stratégia a., Termék- piac mátrix üzleti egységek üzleti pozíciójának értékelése b., Környezetelemzés (PESTEL) c., Értéklánc elemzés Michael Porter Stratégiailag fontos tevékenységei szerint bontja le a vállalatot, azzal a céllal, hogy jobban megérthessük a költségek képződésének folyamatát. d., 5 versenyerő elemzés
8
A stratégiai kontrolling szerepe
e., Versenytárselemzés f., Begyakorlási görbe -Új technológia, vagy termék bevezetése után előállított darabszámmal exponenciálisan csökken az egységköltség. g., Életciklus görbe
9
A stratégiai kontrolling szerepe
h., Használatiérték-elemzés - A vevői értékelemzés, a fogyasztói igények megfelelő szintű kielégítése i., SWOT elemzés
10
A stratégiai kontrolling szerepe
Funkcionális szintű stratégiák Céljuk a hatékony erőforráselosztás Típusai: •Humán- és kultúraépítési, •Szervezetfejlesztési és vezetési, •Marketing, •Gyártási, •Pénzügyi A stratégia értékelése három kritérium alapján: • alkalmasság, • elfogadhatóság, • megvalósíthatóság A stratégia meghatározásához három fő kérdéskörben kell a vállalatnak döntéseket hoznia: 1., meg kell határozni a vállalat küldetését, . 2., Össze kell vetnie a piaci lehetőségeket és fenyegetéseket saját erős és gyenge pontjaival, és ennek alapján meg kell határoznia azokat a területeket, ahol versenyelőnyre tud szert tenni, 3., Az érintettek tevékenységét és saját erőforrásait úgy kell összehangolnia, hogy minél jelentősebb legyen a szinergia.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.