Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2011. november 24. Chikán Gábor.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2011. november 24. Chikán Gábor."— Előadás másolata:

1 1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2011. november 24. Chikán Gábor balesetvizsgáló

2 2 ESEMÉNYEK 2010. 03. 15. Győr (2010-131-5)  egy fiatal hölgy nem megfelelő vonatra szállt fel, indulás után ülőhelyét elhagyta, a sínekre került, később egy tolatási mozgás elgázolta 2011. 08. 08. Tata (2011-384-5)  egy középkorú hölgy ülőhelyét elhagyva a személykocsi vége felé indult, ez előtérből a pályára esett

3 3 ÖSSZEFÜGGÉS AZ AJTÓMŰKÖDÉSSEL  Mindkét esemény 21-55 sorozatú személykocsival történt.  Ha a kocsiajtók üzemszerűen működnek, az események nem következnek be.

4 4 AJTÓMŰKÖDÉS  Üzemszerűen: Indulás előtt az ajtók csukása kézzel, vagy gépi úton is lehetséges a gépi működtetés akár a résnyire nyitott ajtót is becsukja gépi működtetés a személyzet kezdeményezésére Indulás után (5 km/h sebesség fölött) önműködő gépi ajtócsukás ajtóreteszelés

5 5 AJTÓMŰKÖDÉS AZ ESEMÉNYEKNÉL  A két esemény során az indulás előtti gépi ajtóműködtetést nem használták (a győri eseménynél nem is működött) az indulás utáni önműködő ajtócsukás és reteszelés nem működött

6 6 A KOCSIK EREDETE  A kocsikat RAW Halberstadt gyártotta 1979-1982 között a keletnémet vasút (DR) részére.  1990-es évek elején a kocsikat felújították, akkor kapták a mai ajtókat; azóta ebben a felépítésben közlekednek.  2006-ban használtan vásárolták őket a hazai vasúti társaságok.  A kocsik ajtórendszere elöregedett, elavult, karbantartásigényes: csak alapos karbantartással, komoly ráfordítással tartható üzembiztosan üzemben.

7 7 AJTÓMŰKÖDÉS VIZSGÁLATA  Az események után vizsgálatok: menet közben balesetes szerelvényt állomáson szakműhelyben

8 8 TAPASZTALATOK  A kocsik gépi ajtóműködtetése (kezeléstől függetlenül) minden állapotból becsukja a – megfelelő műszaki állapotú – ajtót.  A résnyire nyitott ajtó: nem feltétlenül látható a jegyvizsgáló számára a menetszél 120 km/h-nál kinyitja  Előállítható, hogy az ajtó felső zárnyelve a zárólemez előtt felső végállásba kerül, ezután az ajtó már nem csukható be kilincs használata nélkül. (A kilincs menet közben reteszelődik!)

9 9 TAPASZTALT HIBÁK  A tatai balesetben érintett kocsinál: 1.a sebességfüggő ajtócsukás és reteszelés nem működött; 2.az érintett ajtónál teljesen nyitott állásban mechanikus szorulás volt tapasztalható, mely a gépi ajtócsukást megakadályozta; 3.az ajtókilincs rugós szerkezete egy másik ajtón nem tölti be a feladatát; 4.a távzáró kapcsolók közül az egyik nem működtette az ajtókat; 5.két ajtó résnyire nyitott helyzetből gépileg nem csukódott; 6.a balesetben érintett előtérben egy teremajtó teljesen csukott helyzetéből nyitva csak nagy erővel mozdítható meg.

10 10 HIBÁK ELŐFORD ULÁSA  A Vb más kocsiknál is végzett vizsgálatot: több hibát talált. Más vonatokon megkérdezett vonatszemélyzet is egybehangzóan sok hibáról nyilatkozott a baleseteknél volt ajtóhibák nem egyedi esetek

11 11 KARBANTARTÁSI RENDSZER  A tatai balesetben érintett kocsi 3 nappal korábban volt K1 vizsgálaton. 3 nappal azután 6 ajtóhiba Problémák: hibák feltárása és kijavítása és/vagy hibák gyors kialakulása

12 12 VONATÁTVÉTEL  Előírás szerelvények átadása meghibásodott ajtóvezérlésnél nem közlekedhet, vagy egy lezárt ajtóval honállomásig közlekedhet  Gyakorlat a kocsi átadását rendszerint nem hajtják végre utasítás szerint, a személyzet- és szerelvényforduló kialakítása miatt az átadó nem találkozik azzal, akinek átadhatná, vagy vagy nincs rá idő  a fenntartás felé nem jut el az információ

13 13 FENNTARTÁSI HIÁNYOSSÁG  A fenntartásban nincs célzott hibakeresés nem történik meg a hibától független ellenőrzés sem a forgalomba visszaadáskor nincs ellenőrzés

14 14 FELADATOK  Átadási technológia működtetése legyen biztosított (biztonsági ajánlás): hibákról információ továbbítása  Karbantartási technológia (gyakoriság): megfelelés a kocsik műszaki színvonalának, állapotának az ellenőrzések tényleges végrehajtása

15 15 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! chikan.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu


Letölteni ppt "1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2011. november 24. Chikán Gábor."

Hasonló előadás


Google Hirdetések