Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HÍD szakmaiság és min ő ség között COMENIUS PLUSZ – A HOZZÁADOTT ÉRTÉK.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HÍD szakmaiság és min ő ség között COMENIUS PLUSZ – A HOZZÁADOTT ÉRTÉK."— Előadás másolata:

1

2 HÍD szakmaiság és min ő ség között

3 COMENIUS PLUSZ – A HOZZÁADOTT ÉRTÉK

4 Összhangban az EU-s törekvésekkel Kiemelések az „Európai együttműködés az iskolai oktatás minőségének értékelésében” c. dokumentumból – az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa közös ajánlása.(2001/166/EC)  Átlátható  Rugalmas  Adaptálható  Összhangban van egyéb szabályozási formákkal  Elősegíti a változó követelményekhez való igazodást A Comenius plusz tanácsadói MIR-modell:

5 A Comenius plusz minőségirányítási rendszer-modell kiterjed:  az együttműködési kultúra fejlesztésére  az intézményi munka minőségének folyamatos fejlesztésére  a dolgozók (munka)folyamatainak éppen érvényes szabályozására

6 A rendszerkiépítés eredménye Együttműködő intézmény Információkezelési, kommunikációs, kooperációs standardok Önfejlesztő intézmény Folyamatos fejlődést – önfejlesztést (a működési szabályok generálását) biztosító standardok Megbízható intézmény Érvényes és hiteles működési (szakmai, szervezeti, vezetési) standardok

7 Mi jellemzi az együttműködő óvodát, iskolát, kollégiumot?

8 Elérhető, megszólítható Beavatja partnereit, alapos tájékoztatást ad Elvárásait egyértelműen fogalmazza meg) Rendszere- sen megkérdezi partnereit, felméri igényeiket Átgondolt bevonási stratégiája van - a véleményeket, javaslatokat körültekintően figyelembe veszi Intézkedései méltányosak, igazságosak 1 2 3 4 5 6 7 Elfogulatlanul fogadja, tárgyszerűen kezeli a panaszokat, problémajelzéseket

9 Mi jellemzi az önfejlesztő óvodát, iskolát, kollégiumot?

10 A folyamatos fejlesztés kultúrája minden területére és minden dolgozói rétegére kiterjed Fejlesztő intézkedései/ beavatkozásai cél- és érték- racionálisak Fejlesztési/ beavatkozási Stratégiái legitimek (átgondoltak, egyeztetettek) Fejlesztési folyamatait, beavatkozá- sait PDCA- logikára építve, szisztema- tikusan tervezi Beavatkozásai t fejlesztéseit lépésről lépésre nyomon követi Beavatkozásait, fejlesztési folyamatait standard mutatók alapján tanulmányozza, értékeli Beavatkozásainak, fejlesztéseinek eredményeit standard mutatók alapján tanulmányozza, értékeli 1 2 3 4 5 6 7

11 Mi jellemzi a megbízható óvodát, iskolát, kollégiumot?

12 Munkafolyamatai/ tevékenységei célszerűek (cél- és értékracionális értelemben!) 1 2 3 4 5 6 7 Munkafolyamatai/ tevékenységei szakszerűek (az érvényes szakmai szabályzók alapján) Munkafolyamatai/ tevékenységei hatékonyak (belső mutatókhoz, célokhoz viszonyítva) Munkafolyamatai/ tevékenységei eredményesek (belső mutatókhoz, célokhoz viszonyítva) Munkafolyamatai/ tevékenységei stabilak (lényegében azonos minőségűek) Munkafolyamatai/ tevékenységei rugalmasak (alkalmazkodóak ) kiszámíthatóak (az alkalmazkodásuk minősége a várakozásnak megfelelő. )

13 A Comenius PLUSZ minőségirányítási rendszer dokumentációja

14 1. Rendszerfejlesztési Kézikönyv

15 A modellkövetelmények áttekintő ábrái MK/1 MK/2MK/7 Áttekintő ábra 1.7 Oktatás-nevelés MK/8

16 1.7.2 A módszertani kultúra fejlesztése A minőségirányítási rendszer átfogó szabályzatai MK/1.7-MIR/1.7.1 MK/1.7-MIR/1.7.2.2 1.7 Oktatás-nevelés

17 Minőségfejlesztési eljárások 1.7.2 A módszertani kultúra fejlesztése 1.7. Az oktatás-nevelés minőségének biztosítása 1.7.2 A pedagógusokra vonatkozó közös követelmények teljesítése 1.7.2.1 A módszertani eszköztár és kultúra folyamatos fejlesztése PLAN: 1.7.2.1 A módszertani eszköztár és kultúra fejlesztésének és alkalmazásának megtervezése illetve szabályozása CHECK: 1.7.2.1 A módszertani kultúra illetve az eszköztár fejlesztésének és alkalmazásának Összegző értékelése a hatékonyságra, eredményességre vonatkozó adatok alapján – összefüggésben a fejlesztés és alkalmazás cél- és értékracionalitásával. ACT: 1.7.2.1 A módszertani eszköztár és kultúra fejlesztésének és alkalmazásának hatékonyságát, eredményességét és célszerűségét biztosító vezetői beavatkozási stratégia kidolgozása DO: 1.7.2.1. A módszertani kultúra illetve eszköztár tervszerű fejlesztése és szabályszerű alkalmazása. A fejlesztés és alkalmazás regisztrálása. Tevékenység kléjkl jhk kj ÚTMUTAT Ó

18 2. Felhasználói kézikönyvek

19 Felhasználói standardok A vezetői ellenőrzés minőségbiztosításának eszközei, módszerei, eljárásai A 2003-04. tanévben érvényes szabályzók Munkanapló Ellenőrzési Napló A 2003-04. tanév igazoló dokumentumai 1. rész 2. rész

20 Miért lenne jó a felhasználók széles köre számára a Comenius plusz minőségirányítási rendszer- modell?

21 Az oktatás 4 alappillére A Jacques Delors vezette Nemzetközi UNESCO Bizottság jelentése alapján. Megjelent az „Oktatás – rejtett kincs” című könyvben * (1997) M E G T A N U L N I M E G T A N U L N I  Együtt élni  Élni  Megismerni  Dolgozni EGYÜTTMŰKÖDŐ ÖNFEJLESZTŐ MEGBÍZHATÓ L O N G- L I F E L E A R N I N G

22 Együttműködő(k)? Önfejlesztő(k)? Megbízható(k)? az intézmény A szervezet a vezetőség Az egy osztályban tanítók csoportja Egyéb feladatokra szerveződött csoportok A dolgozó/ a pedagógus mint egyén Az intézménybe járó gyermekek A csoportok/ osztályok A gyermekek/ tanulók mint egyének Az (ön)tanuló szervezettől az (ön)tanuló gyermekig

23 Az (ön)tanuló szervezettől az (ön)tanuló rendszerig Együttműködő ? Önfejlesztő? Megbízható? Közoktatási intézmény Fenntartó Oktatásirányítás Európai Uniós társintézmények, fenntartók, országok oktatásirányítása

24 Világos célrendszert kínál a közoktatási intézmények számára: az együttműködés, az önfejlesztés és a megbízhatóság jegyében;

25 Az együttműködő, az önfejlesztő és a megbízható intézmény rendszere hierarchikusan egymásra épül, ugyanakkor szervesen egymásba is illeszkedik: optimalizálva a rendszerépítésbe és a minőségfejlesztésbe fektetett energia hasznosulását, tudatosan elősegítve, hogy az egyes szinteken belüli tényezők, sőt maga a három rendszerszint is egymás hatását erősítse;

26 A rendszermodell integráló szerepet tölt be, amennyiben arra készteti a felhasználó intézményt, hogy minőségfejlesztési eljárásaiban (Útmutatóiban) gondoskodjon a választott (kidolgozott) pedagógiai és vezetési paradigmák minőségirányítási szempontból kritikus tényezőinek érvényesüléséről;

27 A standardok kidolgozásának folyamata tartalmilag is átláthatóvá válik: kommunikálhatóvá válnak az egyes területek/ részterületek fejlesztésében szerepet játszó, szakmailag is érvényes tényezők; kontrollálhatóvá válik a jogi követelmények és a belső megállapodások betartása;

28 Az intézmény fejlődésének jellege - stagnálás, előrelépés, visszalépés - a standard mutatóknak köszönhetően az intézmény vezetői és dolgozói számára, sőt a fenntartó és az oktatásirányítás számára is nyomon követhető, illetve más intézményekkel összemérhető;

29 A rendszermodell segítségével azonosíthatóvá válik a képviselt pedagógiai éa vezetési paradigma a szakmai partnerek (intézményben dolgozók, szakértők) és a laikus felhasználók (tanulók és a szülők) számára egyaránt;

30 A modell esélyt ad arra, hogy a közoktatás intézményrendszere szintjén is hozzáférhetővé váljanak az intézményi fejlesztési folyamatok – az országos oktatáspolitikai és szakmai prioritások meghatározása érdekében, növelve a közoktatás régóta esedékes belső átalakulásának esélyét, mivel összehangolt minőségügyi és szakmai fejlesztésre nyílna kilátás.

31 A lehetséges jövő… ?

32  Intézményi címek – beszédes elnevezések - nyilvános közzététel (Együttműködő intézmény, Önfejlesztő intézmény, Megbízható intézmény)  Szakértői rendszerek kialakítása (Testreszabható minőségügyi és szakmai támogatási rendszerek)  A modell adaptációja – fenntartói, oktatásirányítási szintek

33 HÍD szakmaiság és min ő ség között

34


Letölteni ppt "HÍD szakmaiság és min ő ség között COMENIUS PLUSZ – A HOZZÁADOTT ÉRTÉK."

Hasonló előadás


Google Hirdetések