Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergő Fábián Megváltozta több, mint 10 éve
2
HÍD szakmaiság és min ő ség között
3
COMENIUS PLUSZ – A HOZZÁADOTT ÉRTÉK
4
Összhangban az EU-s törekvésekkel Kiemelések az „Európai együttműködés az iskolai oktatás minőségének értékelésében” c. dokumentumból – az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsa közös ajánlása.(2001/166/EC) Átlátható Rugalmas Adaptálható Összhangban van egyéb szabályozási formákkal Elősegíti a változó követelményekhez való igazodást A Comenius plusz tanácsadói MIR-modell:
5
A Comenius plusz minőségirányítási rendszer-modell kiterjed: az együttműködési kultúra fejlesztésére az intézményi munka minőségének folyamatos fejlesztésére a dolgozók (munka)folyamatainak éppen érvényes szabályozására
6
A rendszerkiépítés eredménye Együttműködő intézmény Információkezelési, kommunikációs, kooperációs standardok Önfejlesztő intézmény Folyamatos fejlődést – önfejlesztést (a működési szabályok generálását) biztosító standardok Megbízható intézmény Érvényes és hiteles működési (szakmai, szervezeti, vezetési) standardok
7
Mi jellemzi az együttműködő óvodát, iskolát, kollégiumot?
8
Elérhető, megszólítható Beavatja partnereit, alapos tájékoztatást ad Elvárásait egyértelműen fogalmazza meg) Rendszere- sen megkérdezi partnereit, felméri igényeiket Átgondolt bevonási stratégiája van - a véleményeket, javaslatokat körültekintően figyelembe veszi Intézkedései méltányosak, igazságosak 1 2 3 4 5 6 7 Elfogulatlanul fogadja, tárgyszerűen kezeli a panaszokat, problémajelzéseket
9
Mi jellemzi az önfejlesztő óvodát, iskolát, kollégiumot?
10
A folyamatos fejlesztés kultúrája minden területére és minden dolgozói rétegére kiterjed Fejlesztő intézkedései/ beavatkozásai cél- és érték- racionálisak Fejlesztési/ beavatkozási Stratégiái legitimek (átgondoltak, egyeztetettek) Fejlesztési folyamatait, beavatkozá- sait PDCA- logikára építve, szisztema- tikusan tervezi Beavatkozásai t fejlesztéseit lépésről lépésre nyomon követi Beavatkozásait, fejlesztési folyamatait standard mutatók alapján tanulmányozza, értékeli Beavatkozásainak, fejlesztéseinek eredményeit standard mutatók alapján tanulmányozza, értékeli 1 2 3 4 5 6 7
11
Mi jellemzi a megbízható óvodát, iskolát, kollégiumot?
12
Munkafolyamatai/ tevékenységei célszerűek (cél- és értékracionális értelemben!) 1 2 3 4 5 6 7 Munkafolyamatai/ tevékenységei szakszerűek (az érvényes szakmai szabályzók alapján) Munkafolyamatai/ tevékenységei hatékonyak (belső mutatókhoz, célokhoz viszonyítva) Munkafolyamatai/ tevékenységei eredményesek (belső mutatókhoz, célokhoz viszonyítva) Munkafolyamatai/ tevékenységei stabilak (lényegében azonos minőségűek) Munkafolyamatai/ tevékenységei rugalmasak (alkalmazkodóak ) kiszámíthatóak (az alkalmazkodásuk minősége a várakozásnak megfelelő. )
13
A Comenius PLUSZ minőségirányítási rendszer dokumentációja
14
1. Rendszerfejlesztési Kézikönyv
15
A modellkövetelmények áttekintő ábrái MK/1 MK/2MK/7 Áttekintő ábra 1.7 Oktatás-nevelés MK/8
16
1.7.2 A módszertani kultúra fejlesztése A minőségirányítási rendszer átfogó szabályzatai MK/1.7-MIR/1.7.1 MK/1.7-MIR/1.7.2.2 1.7 Oktatás-nevelés
17
Minőségfejlesztési eljárások 1.7.2 A módszertani kultúra fejlesztése 1.7. Az oktatás-nevelés minőségének biztosítása 1.7.2 A pedagógusokra vonatkozó közös követelmények teljesítése 1.7.2.1 A módszertani eszköztár és kultúra folyamatos fejlesztése PLAN: 1.7.2.1 A módszertani eszköztár és kultúra fejlesztésének és alkalmazásának megtervezése illetve szabályozása CHECK: 1.7.2.1 A módszertani kultúra illetve az eszköztár fejlesztésének és alkalmazásának Összegző értékelése a hatékonyságra, eredményességre vonatkozó adatok alapján – összefüggésben a fejlesztés és alkalmazás cél- és értékracionalitásával. ACT: 1.7.2.1 A módszertani eszköztár és kultúra fejlesztésének és alkalmazásának hatékonyságát, eredményességét és célszerűségét biztosító vezetői beavatkozási stratégia kidolgozása DO: 1.7.2.1. A módszertani kultúra illetve eszköztár tervszerű fejlesztése és szabályszerű alkalmazása. A fejlesztés és alkalmazás regisztrálása. Tevékenység kléjkl jhk kj ÚTMUTAT Ó
18
2. Felhasználói kézikönyvek
19
Felhasználói standardok A vezetői ellenőrzés minőségbiztosításának eszközei, módszerei, eljárásai A 2003-04. tanévben érvényes szabályzók Munkanapló Ellenőrzési Napló A 2003-04. tanév igazoló dokumentumai 1. rész 2. rész
20
Miért lenne jó a felhasználók széles köre számára a Comenius plusz minőségirányítási rendszer- modell?
21
Az oktatás 4 alappillére A Jacques Delors vezette Nemzetközi UNESCO Bizottság jelentése alapján. Megjelent az „Oktatás – rejtett kincs” című könyvben * (1997) M E G T A N U L N I M E G T A N U L N I Együtt élni Élni Megismerni Dolgozni EGYÜTTMŰKÖDŐ ÖNFEJLESZTŐ MEGBÍZHATÓ L O N G- L I F E L E A R N I N G
22
Együttműködő(k)? Önfejlesztő(k)? Megbízható(k)? az intézmény A szervezet a vezetőség Az egy osztályban tanítók csoportja Egyéb feladatokra szerveződött csoportok A dolgozó/ a pedagógus mint egyén Az intézménybe járó gyermekek A csoportok/ osztályok A gyermekek/ tanulók mint egyének Az (ön)tanuló szervezettől az (ön)tanuló gyermekig
23
Az (ön)tanuló szervezettől az (ön)tanuló rendszerig Együttműködő ? Önfejlesztő? Megbízható? Közoktatási intézmény Fenntartó Oktatásirányítás Európai Uniós társintézmények, fenntartók, országok oktatásirányítása
24
Világos célrendszert kínál a közoktatási intézmények számára: az együttműködés, az önfejlesztés és a megbízhatóság jegyében;
25
Az együttműködő, az önfejlesztő és a megbízható intézmény rendszere hierarchikusan egymásra épül, ugyanakkor szervesen egymásba is illeszkedik: optimalizálva a rendszerépítésbe és a minőségfejlesztésbe fektetett energia hasznosulását, tudatosan elősegítve, hogy az egyes szinteken belüli tényezők, sőt maga a három rendszerszint is egymás hatását erősítse;
26
A rendszermodell integráló szerepet tölt be, amennyiben arra készteti a felhasználó intézményt, hogy minőségfejlesztési eljárásaiban (Útmutatóiban) gondoskodjon a választott (kidolgozott) pedagógiai és vezetési paradigmák minőségirányítási szempontból kritikus tényezőinek érvényesüléséről;
27
A standardok kidolgozásának folyamata tartalmilag is átláthatóvá válik: kommunikálhatóvá válnak az egyes területek/ részterületek fejlesztésében szerepet játszó, szakmailag is érvényes tényezők; kontrollálhatóvá válik a jogi követelmények és a belső megállapodások betartása;
28
Az intézmény fejlődésének jellege - stagnálás, előrelépés, visszalépés - a standard mutatóknak köszönhetően az intézmény vezetői és dolgozói számára, sőt a fenntartó és az oktatásirányítás számára is nyomon követhető, illetve más intézményekkel összemérhető;
29
A rendszermodell segítségével azonosíthatóvá válik a képviselt pedagógiai éa vezetési paradigma a szakmai partnerek (intézményben dolgozók, szakértők) és a laikus felhasználók (tanulók és a szülők) számára egyaránt;
30
A modell esélyt ad arra, hogy a közoktatás intézményrendszere szintjén is hozzáférhetővé váljanak az intézményi fejlesztési folyamatok – az országos oktatáspolitikai és szakmai prioritások meghatározása érdekében, növelve a közoktatás régóta esedékes belső átalakulásának esélyét, mivel összehangolt minőségügyi és szakmai fejlesztésre nyílna kilátás.
31
A lehetséges jövő… ?
32
Intézményi címek – beszédes elnevezések - nyilvános közzététel (Együttműködő intézmény, Önfejlesztő intézmény, Megbízható intézmény) Szakértői rendszerek kialakítása (Testreszabható minőségügyi és szakmai támogatási rendszerek) A modell adaptációja – fenntartói, oktatásirányítási szintek
33
HÍD szakmaiság és min ő ség között
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.