Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az informatika az egészségügyben ma és holnap
Dr. Kincses Gyula ESKI
2
Az informatika helye az egészségügyben
Alapvetések Az informatika alkalmazott tudomány. Ebből következik: fejlődése akkor realitás, ha van alkalmazási igény, és adottak a feltételek. A fejlődés csak egyenszilárdságú fejlesztések (alkalmazások – alap-kommunikációs lehetőségek – szabványok) esetén realitás. Ezek feltétele eddig nem volt adott.
3
A helyzet Az eü informatika ma erősen leszakadó terület. Okok:
nincs kényszerítő erő: egy biztosító – teljeskörű jogosultság; Gyenge a tulajdonosi szemlélet: nincs kényszerítő erő a management támogató eszközök alkalmazására; 1997 óta nem volt érdemi fejlesztés; Ahol lett volna motiváció, ott nem engedte az adatvédelmi biztos (ami biztos). (IBR, HEFOP)
4
A jövőkép Ez a helyzet garantáltan változni fog.
Nő az alkalmazási igény: biztosítási reform, EBM alkalmazások, telemedicina – orvoshiány, Változik a környezet Fejlődik az alap-infrastruktúra (csak a mentők miatt nem lehet autópályát építeni), Áresés a technológiákban, szolgáltatásokban. Változik a lakossági elvárás, nő az információ-igény.
5
Rövid táv – fejlesztési tervek a kormányzati ciklusban.
6
Az egészségpolitika igénye az informatikára
Az azonos minőségű, standardizált ellátás biztosítása Betegadatok rendelkezésre állásának biztosítása Szakértői támogatás a protokollszerű munkához Távoktatás – képzés - protokollfejlesztés Jogviszonygazolás –számonkérhető biztosítás Ellátás-szervezés Csoportmunka -telemedicina Humán-erőforrás jobb kihasználása Szakmai és finanszírozási ellenőrzés A betegek segítése Információ-ellátás (Dr.Info) tájékozott fogyasztó Ellátás kényelme, szervezése (beutalás, előjegyzés, stb.)
7
Az eü informatika fejlesztési irányai
Általános, több célú megalapozó fejlesztések; Az ágazati irányítás, az egészségügyi közigazgatás támogatása, hatékony-ságának javítása; Az egészségügyi ellátás minőségének, hatékonyságának javítása; A lakosság egészségtudatosságának, költségtudatos tájékozott fogyasztói magatartásának javítása.
8
Általános, több célú megalapozó fejlesztések
Az egészségügyi közigazgatást megalapozó közhiteles adatbázisok kialakítása, publikálása, hasznosítása A közcélú információk széleskörű hozzáférésének biztosítása, az ágazati integrált adattár (IMEA) fejlesztése, a gyógyszer-forgalmi adatok többcélú hozzáférésének megoldása a „GY-VIR” project kiterjesztésével. Az egységes egészségügyi elektronikus információ-áramlás megalapozása: az eEgészség szabványok bővítése, a jelentési rendszer alapjainak megújítása. A multifunkcionális kártya (jogviszony-igazolás+autorizált beteg-adat kommunikáció) modellezése, megalapozó fejlesztései
9
Az ágazati irányítás, az egészségügyi közigazgatás támogatása
Az egészségügyi közigazgatás folyamatainak átláthatóvá, nyilvánossá tétele EU csatlakozásból, nemzetközi tagságokból fakadó követelmények kielégítése (EU egészségügyi kártya teljes körű bevezetése) Az egészségbiztosítás ellenőrzési rendszerének javítása vényellenőrzés – e-recept előkészítés, az adattárra épülő, célzott elemző - ellenőrző rendszerek kialakítása (halmozódások, outlayer figyelés, stb.), közgyógy-ellátás on-line jogosultság-ellenőrzés Az on line, az APEH adatbázisra alapuló jogviszony-igazolási rendszer előkésztése. A közigazgatási reformhoz kapcsolódó informatikai feladatok támogatása (KET) Az ágazati portál fejlesztése
10
Az egészségügyi ellátás minőségének, hatékonyságának javítása
Sürgősségi ellátás informatikai támogatása (bevetés-irányítás, illetve a sürgősség egyes pontjainak összekötése). Minőségfejlesztési munka támogatása irányelvek kidolgozásához csoportmunka támogatása az irányelvek tudásbázissá fejlesztése HEFOP 4.4. támogatásával az ellátórendszer info-kommunikációs fejlesztésének megalapozása. Az intézményen belüli és intézményközi orvosi együttműködések támogatása (telemedicina pilot-ok támogatása a szerkezetváltás és a hiányszakmák problémáinak segítésére).
11
A lakosság egészségtudatosságának, költség-tudatos tájékozott fogyasztói magatartásának javítása
A Dr.Info I. szolgáltatásainak javítása, fejlesztése: adatbázis építés és felhasználói felületek kialakítása: Ügyeleti adatbázis kialakítása: alapellátási ügyelet, SBO-k, kórházi „felvételes ügyeletek”, ügyeletes gyógyszertárak rendszere Szolgáltatók (ÁNTSz engedély-nyilvántartási projectre alapozva). Gyógyszer adatbázis és keresési felületének fejlesztése, összekötés a KNET-el, – egyszerű generikus kereshetőség megoldása. A Dr.Info II. előkészítése. SMS és WAP kommunikációs partnerség kialakítása A cél: automatikus helymeghatározáson alapuló információ-szolgáltatás WAP-on és SMS-ben az aktuális ügyeleti helyekről. Az egészségügyi intézmények „Egységes lakossági tájékoztatójának” tartalmi kidolgozása, adatbázisba szervezett publikálása.
12
A középtáv Alapvető fejlesztésekre van szükség: Alkalmazások Eszközök
Nagy alkalmazási területek bevezetése Általános infrastruktúra-fejlesztés. Alkalmazások Biztosítási reform Adatszolgáltatás megújítása Tartalom, szektorsemlegesség technológia Eszközök Minimumfeltételek Szabványok Kártya – kőleves.
13
Az adatgyűjtés megújítása
Az adatgyűjtésünk arra az egyszerűsített modellre épül, hogy egészségügy=közfinanszírozott eü tehát ha jó a finanszírozási adatgyűjtés, akkor tudunk mindent az egészségügyről. Ez nem igaz. Ki kell alakítani a szektorsemleges adatgyűjtést.
14
Egészség- biztosító(k)
EüM ÁNTSz Országos Intézetek Szakfelügyeleti rendszer KSH Ágazati Adat-tárház Egészségügy Adatgyűjtő Központ(ok) (GIRO rendszer is) Szektor és cél-semleges adatgyűjtés a szolgáltatóktól Közfinanszírozott szolgáltatások (KFSZ) MFSZ MFSZ Közszolgáltatásban (KF) résztvevő eü szolgáltatók KF-ben nem részt vevő MFSZ: magánfinanszírozású szolgáltatások
15
A kártya A kártya a kő a kőlevesben, tehát az a felesleges elem, ami létrehozhatja az összes szükséges elemét a rendszernek. Alapelv: multifunkcionális kártya Jogviszonygazolás (itthon és EU-ban) Kulcskártya a betegadatok összefűzhetőségéhez Opciók „életmentő adatok” (társadalmi elfogadottság) Kiegészítő biztosítások.
16
Összegzés Az egészségügyi informatika komoly fejlődés előtt áll. (ha nem: jaj nekünk…) A fejlődés feltétele: Az egészségügyi info-kommunikációs alap-infrastruktúra fejlesztése Valós igény az informatikára: „valódi” biztosítás, „valódi” management. Egyszeri „szintrehozó” fejlesztés, akár PPP-ben is. Szabványok.
17
Köszönöm a figyelmet.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.