Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRéka Péterné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése
A SZOCIÁLIS ATTITŰD Fogalma Szerkezete Az attitűdszerveződés elméletei Mérése Gyakran olyan hallgatóságnak kell szakmai előadást tartani, amely nem ismeri a témát vagy a szakszavakat. Az anyag esetleg összetett és rengeteg adatot tartalmaz. A hatékony előadáshoz alkalmazzuk a Dale Carnegie Training® által kialakított irányelveket. Vegyük figyelembe a rendelkezésre álló időt és rendszerezzük megfelelően a tananyagot. Szűkítsük le a témakört. Osszuk fel a bemutatót világosan elkülönített részekre. Állítsunk fel logikus sorrendet. Végig egy témára összpontosítsunk. A bemutatót összefoglalással zárjuk, ismételjük meg a fontos lépéseket vagy vonjunk le következtetést. Ne feledkezzünk el a hallgatóságról. Fontos például, hogy az adatok érthetőek és lényegesek legyenek a téma szempontjából. Az adatok és a szakszavak mennyiségét igazítsuk a hallgatósághoz. A fontosabb pontok és lépések magyarázatához használjunk szemléltetőeszközöket. Mindig tartsuk szem előtt a hallgatóság igényeit, és akkor képesebbek lesznek az elhangzottak befogadására. Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
2
AZ ATTITŰD FOGALMA Reakcióidő mérése „Mit tudsz XY-ról?”
Beállítódás, értékelő viszonyulás
3
Az attitűd tapasztalat révén szerveződött mentális és idegi készenléti állapot, mely dinamikus vagy irányító hatást gyakorol az egyén reagálására mindazon tárgyak és helyzetek irányába, amelyekre az attitűd vonatkozik. ATTITŰD SZOCIÁLIS ATTITŰD VEZETŐI ATTITŰD
4
A szociális attitűd rejtett hajlandóság, nem maga a nyílt viselkedés, hanem annak élményháttere. Értékelő beállítódás, viszonyulás, amely szervezi és szabályozza a szociális valóság jelenségeinek megismerését, a rájuk irányuló viselkedést és mintegy irányt szab annak.
5
A vezetői attitűd a vezetési-irányítási eljárások hátterét adó, a dolgozókra irányuló értékelő viszonyulás, amely meghatározza az eljárások konkrét formáit és alkalmazásuk gyakoriságát. Ez a nyílt viselkedés élményháttere.
6
CSOPORTOSÍTÁSUK TÁRGYUK SZERINT Empirikusan kiismerhető
Empirikusan kiismerhetetlen ELŐJELÜK ALAPJÁN Pozitív Negatív Semleges vagy személytelen
7
affektív kognitív konatív
8
Vezetői attitűd AFFEKTÍV összetevő: a dolgozóval kapcsolatos érzelmek, érzelmi viszonyulás. KOGNITÍV összetevő: a dolgozóra vonatkozó ismeretek, tudás. KONATÍV összetevő: tervek, viselkedési szándék.
9
AZ ATTITŰDSZERVEZŐDÉS ELMÉLETEI
FUNKCIONÁLIS ELMÉLETEK Az attitűdök kialakulását és változását magyarázzák D. KATZ KONZISZTENCIA ELMÉLETEK F . HEIDER egyensúlyelmélete L. FESTINGER kognitív disszonancia elmélete
10
D. KATZ Alkalmazkodási funkció Ismereti vagy tudásfunkció
Énvédő vagy önvédelmi funkció Értékkifejező funkció
11
F. HEIDER _ _ + + _ _ _ _ + + + + P: az elemzés tárgya
O: másik személy X: személytelen entitás KIEGYENSÚLYOZOTT ÁLLAPOTOK
12
F. HEIDER _ _ + + _ _ _ _ + + + + P: az elemzés tárgya
O: másik személy X: személytelen entitás KIEGYENSÚLYOZATLAN ÁLLAPOTOK
13
F. HEIDER _ _ + kiegyensúlyozott
Szituáció: A szabadságharc leverése 1849-ben _ _ + Ha több pontot, lépést vagy ötletet tárgyalunk, használjunk több diát. Döntsük el, hogy mi a hallgatóság feladata: egy új ötlet megismerése, egy folyamat megértése vagy nagyobb elmélyedés egy ismerős témában. Lássuk el megfelelő magyarázattal az egyes pontokat. A bemutatót támaszuk alá szakmai adatokkal, amely lehet könyv, vagy lemezen tárolt anyag, elektronikus üzenet vagy Interneten található adatok. Az egyes pontokat a hallgatósággal folytatott beszélgetés és visszajelzések mellett fejtsünk ki. kiegyensúlyozott
14
F. HEIDER + _ + kiegyensúlyozatlan
Szituáció: A munkahelyi vezetőnek nem tetszik helyettesének baráti társasága + _ + Határozzuk meg a legjobb lezárási módot mind a hallgatóság, mind a bemutató szempontjából. Fejezzük be összefoglalással; ajánlunk fel egyéb lehetőségeket; javasoljunk egy stratégiát; javasoljunk egy tervet; tűzzünk ki egy célt. Tartsuk magunkat végig a bemutatóban kitűzött célunkhoz, és akkor valószínűleg elérjük azt. kiegyensúlyozatlan
15
L. FESTINGER A döntés J. Brehm: háztartási eszközök VONZÓ ALTERNATíVÁK
Akkor lép fel disszonancia, ha az elvetett közel olyan vonzó, mint a választott. A nem választott negatív, leértékelő színezetet kap. Annál nagyobb a disszonancia, minél frissebb a választás nagyobb a választási lehetőségek száma kevésbé hasonlítanak a választási lehetőségek egymásra
16
L. FESTINGER Az elégtelen igazolás Carlsmith: unalmas feladat A VISELKEDÉS ELLENTÉTES AZ ATTITŰDDEL
Attitűdjeinket akkor értékeljük át, ha a viselkedést nem lehet a szituációnak tulajdonítani A korlátozott feszültségredukció annál valószínűbb, minél Több tanúja van a pálfordulásnak Inkább különbözik az új és a régi viselkedés Inkább fontos központi attitűdöt és értéket érint
17
KONZISZTENCIA-ELMÉLETEK
HEIDER FESTINGER VEZÉRELV Egyensúlyelv Disszonancia- redukció MODALITÁS Egyensúly, kiegyensúlyozat- lanság Konszonancia, kognitív disszonancia ELEMEK Két személy + attitűd-tárgy Kognitív elemek VISZONYOK NEVE Viszony Relevancia VISZONYOK TÍPUSA + vagy - Konszonancia, disszonancia
18
BOGARDUS SKÁLA Elfogadnám… 1 – közeli rokonnak házasság révén
2 – mint személyes pajtást a klubomban 3 – utcámban mint szomszédot 4 – alkalmazottnak hazámban, saját foglalkozásomban 5 – mint hazám polgárát 6 – csak, mint hazám látogatóit 7 – kizárnám hazámból
19
LIKERT SKÁLA Nagymértékben Helyesli Határozatlan Helyteleníti Nagymértékben helyesli helyteleníti (5) (4) (3) (2) (1) A tartós béke érdekében arra kellene törekednünk, hogy bírói úton döntsük el más nemzetekkel minden olyan nézetkülönbséget, amelyet nem tudunk a diplomácia révén rendezni. Az olyan személynek, aki szereti az embertársait, vissza kell utasítania, hogy bármiféle háborúban részt vegyen függetlenül attól, hogy ez milyen komoly következményekkel jár az országra nézve. Az országunkkal szemben kell lojalitásra törekednünk, mielőtt tekintetbe vennénk a világ testvériségét.
20
OSGOOD SKÁLA nemtörődöm x x x x x gondos feszült x x x x x oldott
fékező x x x x x ösztönző megértő x x x x x értetlen következetes x x x x x következetlen Igénytelen x x x x x igényes szigorú x x x x x elnéző kulturált x x x x x kulturálatlan egymásra figyelő x x x x x közömbös derűs x x x x x lehangolt nem anyagias x x x x x anyagias őszinte x x x x x képmutató reális x x x x x túlértékelő rendezetlen x x x x x rendezett nehezen mozduló x x x x x lelkes
21
AZ ATTITŰDÖK MÉRÉSE IRÁNY ERŐSSÉG RELE- VANCIA BOGARDUS - + LIKERT
egy tarto- mányban OSGOOD kevésbé megbízható
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.