Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Szabó András Magyar Szakképzési Társaság
2
Szakképzés 2010 Évről évre kevesebb tanuló a szakiskolákban (80 %-a a fiataloknak érettségit adó képzésben vesz részt) Egyre kínzóbb munkaerőhiány jelentkezik a gépészeti, építőipari, vendéglátó-ipari szakterületeken, más szakmából túlképzés van, igen rosszak az elhelyezkedési mutatók A képzés jellege abszolút elmélet-orientált, a gyakorlat súlya a gazdaság elvárásaihoz képest igen csekély Az érvényben lévő Országos Képzési Jegyzék (OKJ) rendkívül összetett, bonyolult, sem az iskolák, sem a munkáltatók számára nem átlátható A központi programok az OKJ nehézkes felépítésének megfelelően szintén igen összetettek, kevés gyakorlatot irányoznak elő A szakmai és vizsgakövetelmények a moduláris felépítés miatt nagyon bonyolultak, igen hosszadalmas vizsgákat írnak elő (gyakran 5 nap a szakmai záróvizsga) A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) csekély hatást gyakorolnak a szakképzésre, nem képesek határozottan sem az iskolákat, sem a gazdaság szereplőit, sem pedig a fiatalokat a munkáltatók által ténylegesen igényelt szakképesítések felé orientálni A Térségi Integrált Szakképző Központok (TISZK) szintén nem töltik be teljes mértékben jelenlegi formájukban a feladatukat – túl sokféle formában működnek, tagintézményeiket csak korlátozott mértékben tudják irányítani
4
Szakképzés 2010 Lassan reagáló , majd kapkodó tartalmi és módszertani szabályozás (OKJ) Nincs koherens irányítás a szakképzésben A gazdaság nincs közvetlen kapcsolatban a képzéssel Nincs utókövetés, visszajelzés, A fenntartó szerepe inadekvát Rossz hatásfok, kis hatékonyság Összekeverednek a szociális és szakmai szempontok
5
Szakképzés fejlesztése 2005-2010
Jó célok, jó alapkoncepció, „magyaros” kivitelezés ( kompetencia-alapú moduláris oktatás, regionális irányítás, TISZK) A TISZK-ek szerepe nagyon fontos, de ehhez tiszta viszonyok kellenek Tartalmi fejlesztés – Az OKJ kidolgozása, változásai A források felhasználása nem hatékony ( TÁMOP, TIOP) A szakiskola-fejlesztési program megszűnt! Nincsenek egységes tartalmi szabályozások, minta-tantervek, minta-vizsgafeladatok Választhatóság- alternatív szakképzés Finanszírozási problémák Bizonytalan és nem mindeniki számára hozzáférhető munkaerőpiaci adatok A gyakorlati képzés (tanműhely, külső gyakorló hely problémái)
6
Vizsgarendszer anomáliái
Bonyolult, túlszabályozott, bürokratikus – papírigényes Túlzottan szétszabdalt, időigényes Költséges Sok vizsgahelyszín nem felel meg a jogszabályi előírásoknak és a szakmai elvárásoknak (elsősorban a gyakorlati helyszínek) A vizsgabizottságok összeállítása nagy erőfeszítések árán lehetséges, nem minden esetben az optimálisnak megfelelő szakmai összetételben A mérési feladatok, sok esetben eltérnek az SzVK előírásaitól Nem a felhasználható gyakorlati tudás áll a mérési központban Értékelési határok felülvizsgálata (pl. 81%-tól jeles (5) )
7
Gazdaság igényei A szakképzésben a gazdaság igényeinek megfogalmazása
Nincs egyforma igény: A kisvállalkozás „ezermestert”, a multi „biorobotot” akar A gazdaság igénye egyszerű: olcsó, szorgalmas és jól képzett munkaerő Minden alárendelve a munkahelyteremtésnek
8
IT szaktudás hiány a munkaerőpiacon
A feladott hirdetések száma magas, a jelentkezők száma alacsony
9
Kamarai prioritások Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése, hozzá tartozó bürokrácia visszaszorítása Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Tanulók számának növelése
11
Mit hoz a jövő? A gyakorlat szerepe áttevődik a tanműhelyekről a vállalatokhoz Intézményi összevonások (bezárások?) tovább folytatódnak Gazdaság irányít Oktatás végrehajt Együttműködés nélkül nem megy….
12
Köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.