Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ A tapasztalatok összegzése: Módosítások szükségesek!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ A tapasztalatok összegzése: Módosítások szükségesek!"— Előadás másolata:

1 ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ A tapasztalatok összegzése: Módosítások szükségesek!

2 AZ ELŐADÁS VÁZLATA 1.AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK (TELJES KÖR !) –MELY KÉPZÉSEK NÉPSZERŰEK ? MELYEK FELESLEGESEK ? 2.MI BAJ VAN A MODULRENDSZEREL ? –MILYEN VÁLTOZTATÁSOK ELENGEDHETETLENEK ? –MILYEN MÓDOSÍTÁSOK SZÜKSÉGESEK ? 3.MIT TAPASZTALTUNK A VIZSGÁZTATÁSNÁL? –VÁLTOZTATÁSI JAVASLAT (GLOBÁLIS) –MÓDOSÍTÁSOK (EGYEDI, VAGY CSOPORTOS) 4.ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ - JAVASLATOK

3 STATISZTIKA HELYETT NÉHÁNY FONTOS ADAT 39 szakma) AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK (39 szakma) 7 szakma –Felsőfokú szakképzések: 7 szakma (3) 31 szakma –Emeltszintű szakképzés: 31 szakma (7) 1 szakma –Alapfokú szakképzés: 1 szakma (1) Jogszabály: Jogszabály: 17/2010 (XI. 25) NFM rendeletében kiadott SZVK KÉPZÉSI ADATOK (Oktatás-statisztikai évkönyv 2010) –Szakképzésben részesülő tanulók OKJ szakmacsoportok 168 704 fő, –összes : 168 704 fő, 10 128 fő –Informatikai szakmacsoportban képzettek: 10 128 fő 51 085 fő –Szakmai vizsgát tett tanulók összes: 51 085 fő 2 744 fő –Informatikai szakmai vizsgát tett: 2 744 fő

4 INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FOLYTATÁSA AZ ÚJ OKJ-BAN INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FOLYTATÁSA AZ ÚJ OKJ-BAN Milyen feladatokat jelentett az iskoláknak és a felnőtt képzőknek az „Új OKJ” ? Új szemléletet, megoldásokat és módszereket a – Új szemléletet, megoldásokat és módszereket a tervezésébenKépzések operatív tervezésében (a tanítási folyamat tervezésében) tanításában fejlesztésébenA „tantárgyak” tanításában és a szükséges szakmai, gyakorlati alkalmazási és más fontos kompetenciák fejlesztésében vizsgaprogram tervezésébenAz új vizsgáztatási tartalom és vizsgaprogram tervezésében –Új típusú és tartalmú adminisztrációs kötelezettségeket Vizsgaterv, vizsgaprogram Bejelentés és a vizsga-követés adminisztrációja Statisztikák és jelentési kötelezettségek

5 AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK TARTALMI FELÜLVIZSGÁLATA ELŐNYÖKET MILYEN ELŐNYÖKET HOZOTT AZ ÚJ OKJ ? tartalmi megújítása -A képzések tartalmi megújítása megtörtént (általában), új képzések kerültek a rendszerbe (ÁRG, WEB-programozó) kimeneti követelmények -A kimeneti követelmények sokkal inkább alkalmazkodnak a munkáltatói követelményekhez (pl. Informatikai rendszergazda) hozott, dokumentált tudás -Előzeteses megszerzett (hozott, dokumentált tudás) a modulrendszer alapján adott, közös modulok -A közös modulok a képzésben is együtt taníthatók, a vizsgák alkalmával beszámíthatók

6 AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FELÜLVIZSGÁLATA HÁTRÁNYAIT MILYEN HÁTRÁNYAIT TAPASZTALJUK AZ ÚJ OKJ-NAK ? Képzési választék –Nincs 8-10 osztályra épülő –Nincs 8-10 osztályra épülő olyan alapképzés, amely a munkavállaláshoz szükséges digitális alapkompetenciákat fejlesztené (megszűnt a szg.kezelő) –A kreatív iparág munkaerő szükségletét adó –A kreatív iparág munkaerő szükségletét adó képzést kivették az iskolarendszerből (MM alkalmazásfejlesztő) –Vannak olyan képzések, melyek nem indultak (pl. adatbázis tervező) Képzési tartalom szakmai tartalom vizsgatartalom –Sok a felesleges – nem kellően átgondolt – szakmai tartalom, ami miatt a vizsgatartalom (tételek) is szerteágazóak, kaotikusak. kompetencia kör –Sokféle - és ez sem átgondolt – az a kompetencia kör, melyet egy-egy képzés esetén az SZVK előír (ez is az értékelésben nagy probléma) Képzési idő: minimum képzési – A felnőttképzésben a minimum képzési időt kell előírni !!!

7 AZ INFORMATIKAI KÉPZÉSEK FELÜLVIZSGÁLATA MIT TAPASZTALTUNK Az OKJ VIZSGÁZTATÁSNÁL? Tervezés, gyakorlati feladatok elektronikus rendszer –Jó (alapvetően) és sok segítséget jelent az elektronikus rendszer gyakorlati feladatok –Az oktatási intézmények által készített gyakorlati feladatok között óriási a különbség. Az elnökök, vizsgabizottsági tagok általában nem felkészültek ennek reális szakmai elbírására Vizsgák időszükséglete –Képzésenként nagyon eltérő, 5 és 27 óra közötti időben valósíthatók meg (elviselhetetlenül hosszú !) Vizsgák értékelése –Megengedhetetlenül TORZÍTANAK a kompetenciák pontszámai –Nem jó az értékelési skála ! Vizsgák adminisztrációja –Fölösleges papírgyár !!!

8 Öt éves az új OKJ - Javaslatok SZÜKSÉGES GLOBÁLIS VÁLTOZTATÁSOK –A struktúra tételes vizsgálata –A struktúra tételes vizsgálata (pl. öt év alatt mely képzéseket nem indítottuk, vizsgázottak száma) és javaslat a módosításra (képzések megszüntetése, összevonása, új képzés) képzések tartalmának felülvizsgálata a kompetenciák –A képzések tartalmának felülvizsgálata (közös, páros modulok, speciális modulok, a kompetenciák csökkentése és pontosítása –A vizsgák időintervallumának módosítása –A vizsgák időintervallumának módosítása és drasztikus csökkentése, konkrétan: 5 követelménymodul5 vizsga 7 óraMaximum 5 követelménymodul, 5 vizsga és maximum 7 óra

9 Öt éves az új OKJ - Javaslatok –A vizsgák értékelésének módosítása –A vizsgák értékelésének módosítása, konkrétan: 90 % fölött jelesCsak 90 % fölött jeles, 50-90 % között fel kell osztani a további intervallumokat kompetencia-pontok nem lehet több egy-egy feladatnál, mint 10 %Az értékelésben a kompetencia-pontok csak releváns, adott feladatnál értékelhető kompetenciákra adhatók, ez nem lehet több egy-egy feladatnál, mint 10 % –A vizsgák tartalmának gyakorlati vizsgafeladatok –A vizsgák tartalmának közel azonos szinten tartása, a gyakorlati vizsgafeladatok szigorúbb szakmai ellenőrzése, minták biztosítása azok elkészítéséhez. szóbeli tételek angol nyelvi kiegészítő részét –Ne az oktatási intézményekkel dolgoztassák ki a szóbeli tételek angol nyelvi kiegészítő részét

10 Öt éves az új OKJ - Javaslatok MÓDOSÍTÁSOK (EGYEDI, VAGY CSOPORTOS) páros illetve közös modulok 1190-06 Műszaki alapozás –A páros illetve közös modulok vizsgafeladatainak többes lektorálása (rendszerint nem szakmához illők az ÁRG 1190-06 Műszaki alapozás moduljának feladatai) –A 1180-06 modul 3 –A 1180-06 modul 3. vizsgafeladata (több FSZ képzésben ANGOL nyelven Tűz-, egészség és környezetvédelem témakörben kell szóbeliztetni ! –1143-06 modul –1143-06 modul interaktív vizsgájához több idő szükséges (jelenleg 45 perc, melyet 60 percre kértünk módosítani ) MEG KELL SZÜNTETNI A „PAPRÍRGYÁRAKAT”! CSÖKKENTENI KELL A NYOMTATANDÓ VIZSGADOKUMENTUMOK KÖRÉT !

11 Legyen „gazdája” az informatikai képzéseknek ! Javaslat rövid távon (1 év): készítsenek egy konkrét beadványt a 39 szakma –NSZFI, a szakmai szervezetek (MSZT, AIFSZ, Felnőtt- képzők Országos Szövetsége) és a munkáltatók (IVSZ, MATISZ) készítsenek egy konkrét beadványt a 39 szakma módosítására és legyen lehetőség arra, hogy jövőre már annak megfelelően vizsgáztassunk. szakmai gyakorlatot ! A –Oldjuk meg a szakmai gyakorlatot ! A cégek érdekeltsége a kulcskérdés. Szakmai verseny –Kell egy új típusú „Szakmai verseny”, fogjunk össze a szakmák szempontjából meghatározó munkáltatókkal, illetve azok képviselőivel ! Rövid távon is, Hosszú távon is: –Kellene egy GAZDA…

12 Öt éves az „új” OKJ - Tapasztalatok összegzése KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET ! Dr. Sediviné Balassa Ildikó balassa@szamalk.hu


Letölteni ppt "ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ ÖT ÉVES AZ ÚJ OKJ A tapasztalatok összegzése: Módosítások szükségesek!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések