Az elektronikus kapcsolatok joga 1.Szolgáltatások és szolgáltatók az elektronikus kapcsolatokban 1.1. Információs társadalommal összefüggő szolgáltatások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az elektronikus kapcsolatok joga 1.Szolgáltatások és szolgáltatók az elektronikus kapcsolatokban 1.1. Információs társadalommal összefüggő szolgáltatások."— Előadás másolata:

1 Az elektronikus kapcsolatok joga 1.Szolgáltatások és szolgáltatók az elektronikus kapcsolatokban 1.1. Információs társadalommal összefüggő szolgáltatások 1.2. Hírközlési jog 1.3. Médiajog 2.Domainhasználat 3.Hitelesség – elektronikus aláírás 4.Elektronikus fizetési formák 5.Elektronikus kereskedelem 6.Elektronikus közigazgatás

2 Az Internet kialakulása, jelentősége  Hidegháború, 1960-as évek vége – USA Védelmi Minisztériuma  ARPA (Advanced Research Project Agency – Fejlett Kutatási Programok Intézete)  Tűzparancsok eljuttatása a rendszer egy részének elpusztulása esetén is  ARPAnet – Egyesült Államok teljes számítógépes kapacitásához való hozzáférés  Globális hálózat létrehozása, amely a használt gépek típusára tekintet nélkül képes adatok forgalmazására

3 Kommunikációs alkalmazások az Interneten  Elektronikus levelezés (e-mail)  World Wide Web (www vagy web) CERN, 1991. Interneten keresztüli szörfözés Felhasználóbarát környezet  FTP – File Transfer Protokol Fájlcserélő rendszer  EDI – Electronic Data Interchange automatikus adatforgalom szoftverek segítségével

4 Az Internet üzleti célú felhasználása I.  Internet kereskedelmi tranzakciókban reklám és marketing kereskedelmi célú felhasználás  virtuális piacok létrehozása  szolgáltatásokhoz való hozzáférés  információkeresés kifizetések az Interneten  kifizetések biztonsága  bankkártyák használata Interneten

5 Az Internet üzleti célú felhasználása II.  Internet és kommunikáció E-mail (kéretlen levelek problémája) Integrált kommunikációs eszközök  Kutatás, fejlesztés (K+F), szakmai információk cseréje  Személyzeti-vezetés, munkaerő- toborzás az Interneten

6 Információs társadalommal összefüggő szolgáltatások 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről  Fogalom  Lehet ingyenes vagy visszterhes

7 A szolgáltatások fajtái  Egyszerű adatátvitel és hozzáférés biztosítás  Gyorsítótárolás (információtovábbítás hatékonyabbá tétele)  Tárhelyszolgáltatás  Keresőszolgáltatás

8 A szolgáltatók felelőssége  Kiindulás: Ptk. általános felelősségi forma - Ptk.339. § (1) Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.  A szolgáltató felelőssége Ektv. alapján attól függ, hogy mekkora befolyással rendelkezik az információ fölött.

9 Elektronikus fizetési eszközök  Készpénz-helyettesítő fizetési eszközök távolról hozzáférést biztosító fizetési eszköz (bankkártya, hitelkártya, online és mobil banki szolgáltatások) elektronikus pénzeszközök  értékegységek közvetlen fizetési műveletekre (inelligens kártyák és elektronikus pénz)

10 Elektronikus kereskedelem Legfontosabb célkitűzések:  Forgalombiztonság  Fogyasztóvédelem Típusai:  Gazdálkodó szervezetek közötti – business to business (B2B)  Gazdálkodó szervezetek és fogyasztók – business to consumer (B2C) Itt érvényesül a fogyasztóvédelem

11 A szerződéskötés egyes kérdései  Távollévők közötti ügyletek  Fokozott jelentőségű a jóhiszeműség és tisztesség, valamint az együttműködés alapelve - Ptk.4. § (1) A polgári jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a felek a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelően, kölcsönösen együttműködve kötelesek eljárni.  Személyesség hiánya, sajátos technikai környezet – a tájékoztatás kiemelt jelentőségű  A tájékoztatás hiányossága vagy elmaradása a bírói gyakorlat szerint adott esetben kártérítési kötelezettség megállapításához vezethet!

12 Elektronikus szerződési nyilatkozatok  Ptk.205. § (1) A szerződés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó kifejezésével jön létre.  Személyesség hiánya cselekvőképesség kérdése  adott esetben semmisséget eredményezhet  eredeti állapot helyreállítása  információs termékek, szolgáltatások esetében legtöbbször lehetetlen közvetlen emberi beavatkozás nélkül létrejövő szerződések (EDI) – szoftverek közvetítik a nyilatkozatokat

13 A nyilatkozattétel módjai  Elektronikus levél  Elektronikus formanyomtatvány (űrlap) kitöltése  Ha érvényességi kellék az írásbeliség – fokozott biztonságú elektronikus aláírás szükséges

14 A szerződéskötés folyamata  Ajánlat – ajánlat elfogadása  Ajánlati kötöttség  Kérdés: a szolgáltatást tartalmazó honlapon elhelyezett információ ajánlattétel-e?  Alaphelyzetben csak felhívás ajánlattételre, de lehet ajánlat

15 A szerződéskötés folyamata Elektronikus tér:  Ha a honlapon elhelyezett információ csak felhívás, akkor a megrendelő erre tett ajánlatához a szolgáltató nincs kötve: eltérhet az ajánlattól eltérhet a honlapon közzétettektől is  Ha ajánlat, a megrendelő elfogadó nyilatkozatával a szerződés létrejön – ha a szolgáltató az ajánlattól eltér, az szerződésszegés!  A megrendelő ajánlatát a szolgáltató köteles haladéktalanul visszaigazolni

16 A szerződéskötés folyamata Az ajánlati kötöttség kezdő időpontja:  Ptk.: szóbeli – tudomásszerzés írásbeli – megérkezés  Ektv.: hozzáférhetővé válás Az ajánlati kötöttség tartama:  Ptk.: abban az időtartamban áll fenn, amelyen belül az ajánlattevő figyelemmel a szolgáltatás jellegére, az ajánlat küldésének módjára a válsz megérkezését rendes körülmények között várhatta  Ektv.: objektív – 48 órán belül vissza kell igazolni, ellenkező esetben nem jön létre szerződés Szerződéskötés helye:  ajánlattevő lakóhelye, székhelye, telephelye

17 TANANYAG http://www.uni-miskolc.hu/~wwwallin/kozig/hirek/hirek.htm 2006. december 7-től (holnaptól) elérhető


Letölteni ppt "Az elektronikus kapcsolatok joga 1.Szolgáltatások és szolgáltatók az elektronikus kapcsolatokban 1.1. Információs társadalommal összefüggő szolgáltatások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések