Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Művészettörténet a művészetterápiában
2
Bibliográfia A. Rosalie David: Az egyiptomi birodalmak (A múlt születése sor.) Kákosy László: Ré fiai (Művészet-286.o.; Vallás-307.o0.; Túlvilághit-349.o.) A korai civilizációk (A művészet története - új - sor.) John Gray: Közel-keleti mitológia Mezopotámia, Szíria, Palesztina) John R. Hinnels: Perzsa mitológia Mircea Eliade: Vallási hiedelmek és eszmék története (megfelelő fejezetek) Peter Warren: Égei civilizációk (A múlt születése sor.) Alan Johnston: Az archaikus Görögország (A múlt születése sor.) Roger Ling: A klasszikus görög világ (A múlt születése sor.) Az antik világ (A művészet története - régi - sor.) vagy A klasszikus ókor (A művészet története - új - sor.) Robert Graves: Görög mítoszok I-II. (vagy) Kerényi Károly: Görög mitológia (vagy) John Pinsent: Görög mitológia John Reich: Az ősi Itália (A múlt születése sor.) Clive Foss-Paul Mogdalino: Róma és Bizánc (A múlt születése sor.) A korai középkor (A művészet története - régi - sor.) vagy) A korai román és a román stílus (A művészet története - új - sor.) Steward Perowne: Római mitológia Mircea Eliade: Vallási hiedelmek és eszmék története {megfelelő fejezetek) Erdélyi Gizella: A római kőfaragás és kőszobrászat Magyarországon (Apollo Könyvtár)
3
A kurzus témája A kurzus nem foglalkozik pszichotikusok, a
kívülállók (outsider art) művészeti tevékenységével. Szinte kizárólag az egyetemes és magyar művészettörténet adatai alapján, ezek segítségével idézi fel a történeti és egyéni jelentőséggel rendelkező élethelyzeteket. Ezekben az alakítás szabályai és az „élethelyzet” konvenciókkal szemben feltűnő szabálytalanságai összekapcsolódhatnak, majd újabb szabályokat hozhatnak létre. A vizuális konvenciók és a mindenkori megújulás folyamataiba pillantunk be munkánk során.
4
Altamírai ló Itt most szóbahozzuk a szabály (kánon) fogalmát. Közhely, de a művelődéstörténet egyik nagy vitáját idézi fel az „altamírai ló” (bölény?) Mikor és miért elsődleges a realizmus (naturalizmus) vagy az elvont művészet? Alois Riegl – Gottfried Semper vitája
5
Bálna ábrázolása az Onyega tó partjáról
(I.e. XV. század). Határeset: naturális élethelyzet és elvont reprezentáció
6
Bálna, szarvasok vadászok az Onyega tó mellől.
Az élet folyamatainak vizionárius egysége
7
Arc. Márvány portré i.e. 50000-ből, Volosból Csontváry: Önarckép. 1893.
8
Marianna von Werefkin: Tragikus esemény. 1910.
9
Rufino Tamayo: Alvajáró. 1948.
10
Francesco Clemente: Éjjel-nappal. 1990.
11
Barnet Newman: Jerikó, 1966.
12
Lucas Cranach: Segítő szentek. 1505. A „számbevétel” esete
Lucas Cranach: Segítő szentek A „számbevétel” esete. A jellemvonások, mint vizuális tények.
13
Ivan Albright: Lában alatt a föld…, 1929.
14
Kykladikus női figura. I. e. 2800 k. Constantin Brancusi: Alvó múzsa
15
Barnet Newman: Ki fél a kéktől, vöröstől, sárgától? 1966.
16
Férfi és kentaur. I.e. VII. század
17
Hárfajátékos. Kykladikus szobor. I.e. 2800
18
Az Átreusok sírkamrájának boltozata és a tyrins-i tholos bejárata
19
Áldozatvivő szobra. I.e. 1890. 12. dinasztia
20
Hajómodell. 12. dinasztia kora
21
Hajósok szobra Volosból. I.e. VI. század
22
Mykerinos fárao és felesége i.e. 2860.
23
Archaikus görög csatajelenet. Halász
24
Korinthoszi váza. I.e. 630 k.
25
Archaikus relief és női portré. I.e. VII. század
26
Istennő portréja. I.e. VII. század
27
Etruszk Hermes szobor. I.e. 510
28
Kuros szobrok. I.e. VII-VI. század
29
Bajnokok. I.e. VI. század
30
Kore szobrok Athénból. I.e.VII.-VI. század
31
Kariatida az athéni Erechteionról. I.e. III. század
32
Pronaia-i tholos. I.e. V. század
33
Euphiletos kraterja. Panathenaia. Feketealakos váza, I.e. 510
34
Exechias Kocsihajtó váza. I.e. 540.
35
Paris ítélete. Vörösalakos váza. I.e. 480.k.
36
Labirintus ábrázolás
37
Niké. I.e. II. század. Angyal Pécsről 1230 k.
38
Kentaur és amazon ábrázolás Pécsről. XVI. század
39
Paola Modersohn Becker: Kislány aranyhallal. 1906-7.
Az „ aranykor” ideája a valóságból „átszállás”, illetve „kiszállás” kísérleteivel jár együtt. A mitoszteremtés személyes (ez így megemésztendő ellentmondás) késztetéseivel találkozunk itt és PMB esetében.
40
Paola Modersohn Becker: Lány zöld virággal. 1906.
41
Parthenon nyugati metopéi
42
A Panathenaia lovasai. Akropolis. I.e. V. század
43
Részlet a Parthenon frízéről (London)
44
Kentaur és lapitha a Parthenon frízéről
45
Skopas: Amasonomachia. Részlet a halikarnassosi mauzoleumról. I.e. III. század, London.
46
A déli metopék rekonstrukciója
47
Silenos lova, kentaur-relief a Parthenonról
48
Michelangelo: az Éjszaka allegoriája a Medici Új sekrestyéből. Firenze
49
Daniele da Volterra: Michelangelo. 1540.k.
50
Raffaello Santi: Athéni iskola. Vatikán, stanzák
51
Faldekoráció a XVIII. századból. Eszményi táj.
52
Pargamoni „Nagy oltár”. I.e. III. század. Berlin
53
Három gigász szobra a pergamoni oltárról
54
Maria Abakanowicz kompozíciója, 1967.
A szövés és az anyagszépség kérdése a meghatározó. A kísérlet tárgya nem az „én”, hanem az anyag.
55
Síremlék. I.e. I. század. Profán provinciális munka
56
Bronz fejek beillesztett festett szemekkel Hellászból. I.e. II. század.
Az életszerűség elérésének nagy kísérlete. Először vetődik fel az élet és művészet profán egységesítésének kérdése.
57
Fiatal férfi feje. III. század
58
Ivan Albright: A farmer konyhája, 1933.
59
Caesar, Comenia Tychia portrék példák a római naturalizmusra
60
Nagy Konstantinusz szobrának töredékei
61
Caracalla portréja
62
Antoine Watteau: Gersaint mester boltja. 1718.
63
Mike Bidlo műterme a kilencvenes években.
Képei a hamis identitás dokumentumai. Műalkotás, mint a „nem azonosság” kifejezője. A „nem azonos” metaforizációja pedig általános társadalmi bizonytalanságot közvetít.
64
Hadrianus és Marcus Aurelius portréja
65
Asszony és kutyája szarkofág. Vatikáni Múzeum
66
Korai keresztény szarkofág
67
Római férfi és matróna portréja
68
Philippos Arabus portréja, 240.
69
Tógás polgár és Trajanus császár
70
Apostol szobrok a II. századból
71
Római polgárcsalád síremléke III. század
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.