Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1. 2

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1. 2"— Előadás másolata:

1 1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1. 2
1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai Szállodagazdálkodás és tervezés „Gazdálkodás és Tervezés”   1. Szállodagazdálkodás fogalma „Gazdálkodás” 2. Szervezetek gazdálkodási céljai „Szállodák céljai” 3. Tervezés és tervek „Tervezés” 4. Szállodai megvalósíthatósági terv „Feasibility Study” 5. Szállodák éves üzleti terve „The Budget” 6. Inspiráció „CBL” 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Házi dolgozat” 8. Ellenőrző kérdések „Önértékelés” Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

2 1. Szállodagazdálkodás fogalma. „Gazdálkodás”
1. Szállodagazdálkodás fogalma „Gazdálkodás” Szállodagazdálkodás és gazdaságtan Szállodagazdálkodás esszenciája Piaci, bevétel, emberi, eredmény, eszköz, pénz Szálloda-gazdaságtan   Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

3 2. Szervezetek gazdálkodási céljai. „Szállodák céljai”. 2. 1
2. Szervezetek gazdálkodási céljai „Szállodák céljai” A célmeghatározás jelentősége Szervezet céljainak összehangolása Fenntartható gazdálkodás Piaci célok Emberi célok Gazdasági célok Szállodák célrendszerének objektivitása Fenntartható harmónia a célrendszerben Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

4 3. Tervezés és tervek. „Tervezés” 3. 1. Tervezés
3. Tervezés és tervek „Tervezés” 3.1.Tervezés (cél, tartalom, felhasználás, gyakoriság) 3.2. Tervek típusai Megvalósíthatósági terv (10-15 év), Stratégiai terv (3-7 év), Éves üzleti terv (1 év), Projektterv (2 hónap - 2 év), Akcióterv (2 hét – 2 hónap), Előrejelzési terv Megvalósíthatósági terv fejezet 3.4. Stratégiai terv Marketing, Emberi erőforrás, Eszköz, Pénz, Vezetés 3.5. Éves üzleti terv Marketing, Vendégstatisztikai, Bevétel, Emberi erőforrás, Eredmény, Eszköz, pénzügyi Projekt terv Nem alaptevékenységek egyedi esetek Akcióterv Küldetés, stratégia, terv eltérés visszaállítására, gyakori 3.8. Előrejelzés Napi gyakorisággal Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

5 4. Szállodai megvalósíthatósági terv. „Feasibility Study”
4. Szállodai megvalósíthatósági terv „Feasibility Study” Célja, tartalma, felhasználása Feasibility Study Beruházási típusok és megvalósíthatósági terv összefüggése Elkerülhetetlen, eszközpótló, stratégiai, fejlesztés célú eszköz, fejlesztés célú ingatlan A szálloda megvalósíthatósági tervének felépítése piaci helyzetelemzés, üzemeltetési forgatókönyv, üzleti terv, hatásvizsgálatok, műszaki terv, pénzügyi terv, összegzés. Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

6 5. Szállodák éves üzleti terve. „The Budget”
5. Szállodák éves üzleti terve „The Budget” Cél, tartalom, felhasználás, gyakoriság Éves üzleti terv résztervei Marketingterv Bevételi terv Vendégstatisztikai (CM) Számszaki terv Második félév anyaga Emberi erőforrás terv Jövedelmezőségi terv Eszközpótlási terv Pénzügyi terv Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

7 6. Inspiráció. „CBL”. 6. 1. Tervezés és szállodák tervei 6. 2
6. Inspiráció „CBL” Tervezés és szállodák tervei Szállodagazdálkodás területei Szállodavezetés és előrejelzés Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

8 7. Gyakorlati foglalkozás témaköre. „Házi dolgozat” 7. 1
7. Gyakorlati foglalkozás témaköre „Házi dolgozat” Szállodaalapítás véglegesítése Megvalósíthatósági terv ismertetése Házi dolgozat fejezetei és megvalósíthatósági terv   Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

9 8. „Gazdálkodás” ellenőrző kérdései. „Önellenőrzés” 1
8. „Gazdálkodás” ellenőrző kérdései „Önellenőrzés” 1. Ismertesse a szállodák gazdálkodási területeit a szervezeti egységekkel összevetve és szállodagazdálkodás fogalmát 2. Ismertesse a vállalkozások stratégia célrendszereinek (piaci, emberi, gazdasági) jelentőségét a szállodáknál 3. Mondjon példákat a piaci, emberi és gazdasági célokra különböző szálloda típusokra értelmezve 4. Ismertesse a célrendszer fenntartható harmónia elméletét mondjon rá példákat 5. Mutasson be a célrendszeren belül az objektív és szubjektív célokat mindhárom területre, konkrét szállodai példákkal 6. Ismertesse a vendégelégedettség jelentőségét 7. Ismertesse a tulajdonosi döntéseket azok jellemzőit, okait, szabályzását és összefüggését a szállodai tervekkel 8. Ismertesse a szállodai tervek típusait azok tartalmát, célját és felhasználásuk lehetőségeit vezetői eszközként Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

10 8. „Megvalósíthatósági Terv” „Önellenőrzés”
1. Ismertesse, a megvalósíthatósági terv célját és felépítését (7) 2. Ismertesse, a megvalósíthatósági terv felhasználása és tartalma közötti összefüggést (beruházás típusa, értéke, tőke felhasználás) 3. Ismertesse, a megvalósíthatósági terv piaci helyezet elemzés tartalmát (3) és jelentőségét 4. Ismertesse, az üzemeltetési forgatókönyv szerepét, célját és tartalmát 5. Ismertesse, a szállodák üzemeltetések jogi feltételeit, a szakhatósági engedélyeket (4) és kötelező bejelentéseket (6) 6. Ismertese, a szállodák Üzleti Tervének tartalmát, részterveit (4) és felhasználásukat 7. Ismertesse, a turisztikai és egyéb (3) hatásvizsgálatok célját és tartalmát 8. Ismertesse, a kockázat elemzések és veszélyek kezelésének okait, lehetséges (3) területeit Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

11 A szálláshely szolgáltatás missziója az elégedett vendég.
A vendég utazása során elhagyja állandó, életvitel szerinti tartózkodási helyét, ezt az utazás oka miatt teszi. Ismerve az utazási motivációt ismerjük az igényeit is, és meg tudjuk teremteni a feltételeit annak, hogy a vendég elégedett legyen a szálláshelyen. A szállodai vendégcsoportokat szegmentáljuk, a vendég utazási motivációja szerint. Szállodagazdálkodás A gazdálkodás a szolgáltatások előállításának megszervezése. Gazdálkodik a rendelkezésre álló javak, erőforrásokat (eszköz, élőmunka) felhasználása a célkitűzések elérésének érdekében. Szálloda-gazdaságtan Az erőforrások szolgáltatási célra való felhasználásának tanulmányozása. A szállodák különböző, eltérő eszköz és emberi erőforrással rendelkeznek. Ezek eltérő helyszínen és körülmények között kerülnek felhasználásra. A felhasználások eredményeit és egyéb tényezőit összevetve a megismert jelenségekkel és tőrvényszerűségekkel foglalkozó tudomány. Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

12 „Szállodák stratégiai célrendszerének elemei”
A szállodák sikerességét a harmonikus célrendszer biztosítja. A célrendszer elemei a piaci, emberi és gazdasági célok. „Éves üzleti terv résztervei” A terv egy évre, pontosan számszerűsített célokat tartalmaz, résztervei (4+2) (Marketing, Bevételi, Emberi erőforrás, Jövedelmezőségi, Pénzügyi, Eszközpótlási. Az első négy résztervet minden szálloda elkészíti de a fejlesztés, eszközpótlás és különösen a pénzügyi terv a láncok és csoportok központi vezetésének feladata. „Üzemeltetési forgatókönyv” A szálloda tevékenységeinek, feladatainak, munkaköreinek adott időszakra meghatározott cselekedet sora. A szálloda szolgáltatási egységeinek működtetési leírása. A szálloda különböző szolgáltatásait igénybe vevő vendégszegmensek mennyiségi meghatározása. Különböző időszakokban különböző szolgáltatásokat igénybe vevő vendégcsoportok igényeinek meghatározása. Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

13 „Tervek, előrejelzéstől a megvalósíthatósági tanulmányig 1.”
A szálloda céljait (piaci, emberi, gazdasági) vezetési információs rendszerbe tartozó dokumentumokban, a tervekben mutatja ki. A szállodavezetés a tevékenységek befolyásolása a célok elérése érdekében, a befolyásoló tényezők (piaci helyzet, szálloda adottságai, tulajdonosi elvárások) figyelembe vételével. A tervhez való viszonyítás segít eligazodni a vezetésnek a cél elérésében = siker. A szállodavezetés feladata és tevékenysége a tervekben megfogalmazott célok elérése. Általánosan hat eltérő terv típust különböztetünk meg. Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

14 „Tervek, előrejelzéstől a megvalósíthatósági tanulmányig 2.”
Általánosan hat eltérő terv típust különböztetünk meg. Megvalósíthatósági terv fejezetei (7), Piacelemzés, Üzemeltetési forgatókönyv, Éves üzleti terv, Hatásvizsgálatok, Műszaki terv, Pénzügyi terv, Összefoglaló) Stratégiai terv 5-7 éves távlat fogalmazza meg a célkitűzéseket (piaci, emberi, gazdasági), részstratégiák (Marketing, Emberi erőforrás, Vagyoni, Pénzügyi, Vezetés, Struktúra), Éves üzleti terv időtartama egy év, pontosan számszerűsített célokat tartalmaz, résztervei (4+2) (Marketing, Bevételi, Emberi erőforrás, Jövedelmezőségi, Eszközpótlási, Pénzügyi) Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

15 „Tervek, előrejelzéstől a megvalósíthatósági tanulmányig 3.”
Projekt terv egyedi fejlesztések lebonyolítása és vagy bevezetése, (ISO, Minőség Díj), Akció terv a tervtől való eltérés korrigálásának érdekében kidolgozott rövidtávú, egyedi akciókat tartalmazó cselekvési program. A tervektől való eltérések korrigálása bármely területen bevétel – költség, controling feltárás eltérésének visszaállítása, középvezetői feladat. Előrejelzés gazdálkodási területeken a rövidtávú kereslet ismeretében, a foglalások intenzitásának figyelembe vételével készítünk kapacitás, árbevétel, munkaerő vagy termelési eszköz felhasználásra előrejelzéseket és vagy a költség tervek bármely területére. Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

16 Tervezés és szállodák tervei (helyszín, típus, tulajdonosi forma,
Inspiráció Tervezés és szállodák tervei (helyszín, típus, tulajdonosi forma, tervek, részletességek, vannak-e tervek) Szállodagazdálkodás területei (2 vagy 4 vagy 6 vagy több száz) Szállodavezetés és előrejelzés (előrejelzés – online disztribúció - Revenue Management Foglalások – reggeli - bankett) Tulajdonosi döntések és szállodavezetés 1998 GT. vonatkozásai és gyakorlati élet példái Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

17 Szállodai gazdálkodás
Pénzgazdálkodás Pénzügyi terv Pénzkezelés Bevételkezelés Kontroling Szállodai gazdálkodás esszencia Piaci gazdálkodás Marketingterv Értékesítés - Disztribúció Foglalás VENDÉG Bevételgazdálkodás Bevételi terv Vendégstatisztika Időszakos Árképzés Eszközgazdálkodás Eszközpótlási terv Készletgazdálkodás Tőkegazdálkodás Beruházás – Beszerzés Biztonságvédelem Karbantartás Emberi erőforrás gazdálkodás Emberi erőforrásterv Élőmunka gazdálkodás Munkaügyi gazdálkodás Humán Menedzsment Eredménygazdálkodás Jövedelmezőségi terv Kapacitás – Volumen Költséggazdálkodás Eredmény kimutatás Jövedelmezőség Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

18 Célok Terv tartalom célja határozza meg
Szállodai tervek gyakoriság és felhasználásuk Célok Project terv (1-2) nem szokásos üzletmenet terve Akció terv (200) bevétel - költség controling feltárás középvezető Előrejelzés (400) Kapacitás, munkaerő, bevétel - költség Megvalósíthatósági terv (0-1) Stratégiai beruházások és fejlesztés célú beruházások előtt készülő egyedi komplex tanulmány Szakértői ritka A tervévek sas madara Üzleti terv (45) Szeptember marketing Szeptember bevételi Október humán jövedelmezőségi November eredmény Közép és felső vezetői rendszeres Stratégia terv (0-2) 3 – 5 évente környezeti változás belső változás felsővezetői Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

19 Szálloda megvalósíthatósági tanulmány terv fejezetei - gyakorlat
Piaci környezet elemzése ország, régió, város közvetlen környék szűk piaci környezet Piac elemzés Egyéb hatásvizsgálatok környezetvédelem esélyegyenlőség fenntartható turizmus Üzemeltetési Üzleti terv Hatásvizsgálatok Eszközök befektetett, forgó bekerülési értékek költségvetése Üzemeltetési forgatókönyv szobatükör szolgáltatások nagyságok, férőhelyek nyitva tartások egységek, rendszerek Műszaki terv Pénzügyi terv Pénzügyi terv likviditás, cash flow forgótőke igény Összegzés Éves üzleti terv marketing, bevétel élőmunka, költség, pénzügyi, eszközpótlási Összegzés értékelés röviden fő számok Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

20 Szállodavezetés és gazdálkodás házi dolgozat fejezetei - gyakorlat
I. „Szállodák piaci helyzetének alakulás az elmúlt öt évben” Piaci pozíciók – részarányok, összetételek – ütemek- változások - trendek Kereslet – turizmus alanyai – beutazók – turisták – vendégek – vendégéjszakák Kínálat – szálláshely – kereskedelmi szálláshely (férőhelyek) – szállodák – szállodai szobák, Bevételek – ARR – TREVPAR - SZF% Helyszín (ország, régió, megye, kistérség, település) – szállodatípusonként - kategóriáként II. „Szálloda Üzemeltetési forgatókönyve” Termék leírása, tevékenységek, működési program (szolgáltatások, helyszínek, kapacitások, nyitva tartások, üzletek, részlegek, szervezeti felépítés), alapterületek, színvilágok, formaruhák, egyediségek kiemelése, specializáció, tematizáció, közös területek, környezet, berendezések, 54/2003GM rendelet használata, Számítástechnikai programok és munkaállomások a szállodában, Szálloda jogi formája, működési engedélyek, III. „Szálloda Marketing Terve” „Marketing terv”, küldetés, környezetelemzés (piac, település, versenytárs), belső elemzés szegmens összetétel kialakítása, kínálati ár meghatározása, árszegmentálás, jövőkép, piaci célok prior szegmensek és árak, szállás, vendéglátás, specializáció Disztribúciós web helyek meghatározása szegmensenként, értékesítési csatornák kijelölése szegmensenként, Foglalási rendszerek meghatározása (on és offline), negyedéves akció terv piaci célokra, akcióterv költségesítése Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

21 Szállodavezetés és gazdálkodás házi dolgozat fejezetei - gyakorlat
IV. „Szállás tevékenység árbevételi terve” Marketingterv alapján prior és kiegészítő szegmensek (minimum öt) Vendégstatisztika, kiadott szobaszám, foglaltság, vendégéjszaka, vendégéjszaka hányados, átlagár, szállásbevétel, hipotézisekkel Bruttó szállás árbevételi terv havi bontásban, öt év kiterjesztés Kapacitásszámítások (bevétel, ár, szoba) ismertetése és elemzése, Szegmens összetétel összefoglaló bemutatása, Szállásbevételre három akcióterv kidolgozása, Összes szállás táblázatban és grafikusan megjelenítése V. „Szállodai vendéglátás árbevételi terve” Marketingterv alapján, tevékenységek, részlegek, üzletek, szegmensek, vendégstatisztika szegmensenként eladott étkezés, átlagár, bevétel Bruttó árbevételi terv havi bontásban, legalább öt alszegmens kidolgozásával, öt év kiterjesztés, Árképzés, árelemzés, számszaki mutatószámok és feladatok alkalmazása, elemzések a dolgozatban VI. „Szállodai egyéb tevékenységek árbevételi terve” Marketing terv alapján, - szegmensek maghatározása, - eladott szolgáltatások, árak, bevételek, típus és egyéb bevételek, szálloda bevételi tervének összesítése, bevételek nettósítása, A szálloda bevétel gazdálkodásának elemzése Tevékenységek, szegmensek és üzletek szerinti mutatószámok, bemutatása és elemzése. Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék

22 Kérdés ? Köszönöm ! Dr. Juhász László PhD – BGF –KVIFK – Turizmus Tanszék


Letölteni ppt "1. Szállodavezetés és üzemeltetés alapjai 1. 2"

Hasonló előadás


Google Hirdetések