Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az aktivációs szint motivációs bázisa
Hiányérzet Optimum Komfortérzet Boldogság Szükségle- kielégítés Viselkedés irányítás Stimuláció Unalom örömérzet Alacsony Aktivációs szint Magas
2
Inger és vágykeltés Magas Aktivációs szint Alacsony Magas
Inger bonyolultsága
3
Inger és vágykeltés Magas Vonzerő inger Alacsony Magas
Aktivációs szint
4
Hedonizmus és inger Magas Örömszerzés Alacsony Magas
Inger bonyolultsága
5
Hedonizmus és komfort Magas Örömszerzés Alacsony Magas Komfort
6
Hedonizmus és fogyasztás - tudatosság
Magas Erős fogyasztói tudat görbe Fogyasztói attitűd torzulás Hedonizmus Gyenge fogyasztói tudat görbe Alacsony Magas Fogyasztás
7
V. Társadalom és fogyasztási kultúra
8
Posztszoci. fogyasztói társ.
Mennyiség orient. Állami, párt irányítás Divat orientáció Kontroll Gazdasági kontroll Gazdaság Gazdasági környezet Posztszoci. fogyasztói társ. Államszocialista társ. Civil kontroll Civil társadalom Gazdaság Kapitalista piac Divat- orientáció Szabad Média Fogyasztói-tudatosság Polgári jogok Kontroll Gazdasági kontroll Gazdasági környezet Modern Társadalom Posztmodern fogyasztói társ.
9
Szocialista dönth – Piacgazdasági dönt
Torzult piac Orsz.Polit. Dönt. Gazdasági döntéshozatal Gazdasági Politikai Társadalmi környezet Országos Reg. Polit. Dönt. Regionális Szabad piac Helyi Polit. Dönt. Gazdasági döntéshozatal Helyi Szerv. Polit. Dönt. Szervezeti Politikai döntéshozatal
10
Piac és fogyasztó PIAC Láthatatlan kéz Társadalmi hasznosság A termelő
alkalmazkodása PIAC A gazdaság befolyása Befektetői kontroll
11
Döntéshozatal: erős hatások
1. Pilóta hatás
12
Döntéshozatal: 2. nemi jelleg
13
Személyes döntések természete
3. Nyers hús effektus
14
Társas hatás befolyásoló ereje
Döntéshozatal Társas hatás befolyásoló ereje Valóság megkonstruálása
15
A fogyasztó döntési szabadság paradoxona
16
VI. Gazdasági etnocentrizmus
17
SAJÁT VS MÁSIK CSOPORT Saját csoport Másik csoport(ok)
Társadalmi környezet Saját csoport Védelem / Biztonság Másik csoport(ok) Verseny / Küzdelem Konfliktus / Fejlődés
18
Idegen szeretet/gyűlölet
Saját csoport Pref. Vonzerő inger Másik csoport Pref. Alacsony Vonzerő inger
19
Idegen szeretet/gyűlölet
Saját csoport Pref. Visszahajlás effektus Gazdasági ellenérdek Másik csoport Pref. Alacsony Gazdasági ellenérdek
20
Etnocentrikus hűtlenség
Elfogadó Gazdasági realitás Ideológiai torzulás Ideológiai realitás Elutasító
21
VII. Globalizáció és kultúra Individualizmus – Altruizmus Együttműködés – Versengés Agresszió – Mazochizmus Mártíromság - Szadomazochizmus
22
Feszültség transzformáció
Társadalmi feszültség Tömegfeszültség Egyéni feszültség
23
Globális egyenlőtlenség fejlődése
Gyarmatosítás Termelés kihelyezése Kulturális agresszió Iparosodás
24
Nemzetközi tendenciák
Depriváció Elidegenedés Feszültség Kulturális szakadék
25
Globalizáció? Globalitás Lokális és nemzeti tér
26
Posztmodern fragmentált identitás
27
VIII. A tömegjelenségek pszichológiája
Tömegjellemzők
28
Az irigység csoportfogalma
Identitás élményen alapul Forrása: Előnytelen összehasonlítás Tehetetlenség Kárvallottság, háttérbe szorulás Anyagiak, személyes tulajdonságok Szerzési vágy (korlátozódása, kielégítetlensége) Hivalkodó fogyasztás
29
Az irigység, mint csoport (de-)motivácós jelenség
Passzivizál Önsorsrontó hatás Negatív irigység Agressziós tendencia Depressziós hatás Pozitív irigység Coping javító mechanizmus Szerzési „ösztön” erősítése Pozitív feedback potenciál – önmegerősítő hatás
30
Az irigység Magyarországon
Demotivációs mechanizmus uralkodó jellege: Viselkedés torzító hatás Alávetettség érzése Tehetetlenség (inercia) Jogtalanság, érdemtelenség, igazságtalanság kifejeződése Düh, harag, gyűlölet beépülése Viselkedésvonás: depresszió, agresszivitás, intolerancia
31
A pánik: szituatív, hangulati, beszerzési
Szituatív – menekülés Közös veszély Dinamikája: rutin cselekvések felmondják a szolgálatot Egyéni érdekek előtérbe kerülése Segítségadás normáinak háttérbe szorulása
32
A szituatív pánik szakaszai
Prekritikus: veszélyérzet kialakulása Hárítás – vagy túlzott szorongás Kritikus: 1. fázis: sokk – túlzott reakciók- bénultság 2. fázis: reakció – menekülés, önzés Posztkritikus: hosszan tartó lelki hatás hárítás „felejtés” félelem az ismétlődéstől
33
A hangulati pánik Társadalmi jelenség Virtuális tömegben is létrejön
Alapja: téves helyzetértelmezés, rémhír terjedés Történelmi kontextus Gazdasági válság Háborús készenlét Bizonytalanság
34
Beszerzési pánik Valaminek a megszerzésére, visszaszerzésére törekvés
A tömeg delokalizált Eredeti cél: (evolúciós) túlélés Másodlagos: birtoklás, biztonság igény
35
Főbb jellemzői Működési jellemzők: Kialakulás kontextusa:
jog háttérbe szorul erkölcsinek látszó magyarázatok – élni kell egyetemlegesség – mindenki ezt teszi Kialakulás kontextusa: Gazdasági , politikai bizonytalanság Hitelét vesztett tömegtájékoztatás Kiszámíthatatlanság érzése
36
Szórakozó tömeg Cél: hétköznapok monotóniáját megtörni
Régen: Ciklikusan visszatérő Ma: életformává váló, nemzedéki szubkultúrákat termető Részjelensége: rajongás
37
A szórakozó tömegviselkedés indítékai
Ingeréhség Monotonia ellen Feszültség transzfromáció -Élménykeresés Identitás hiány Szórakoztató ipar azonosulási táryakat kínál Identitás kategóriát nyújt (pl. diszkós, rocker) Speciális esetekben: sütkérezés
38
Áhitatos tömeg Közös vonásaik: Erkölcsi töltés Önkéntesség
Erőszakmentesség Szolidaritás Spontán egymáshoz fordulás
39
Demonstráló tömeg Politikai-gazdasági konfliktusok szülötte
Cél: követelés, tiltakozás, nyilvánossá tétel
40
Kommunikációs tömegjelenségek
Rémhír – a valódi hír halála Információ hiányra/igényre épül Dramatizál Tartalmaz közös tudást (hihető) Érzelmeket kelt – fantáziálásra indít Szorongások-vágyak hordozói Megdolgozza a talajt 2. Érzelmileg motivál 3. Aktivizál
41
Pletyka Evolúciós kohéziós mechanizmus Tartalma: titok-élmény Célja:
Szórakozás (passtime) Projekció Irigység csökkentés Jó benyomás keltés (jól informáltság látszata) Közösségi kohézió termetés
42
Társadalmi cselekvésmodell torzulások
Közlegelő tragédiája Hiányzó hős csapdája Licit-csapda Fél-feudális kora-kapitalizmus Etatista demokrácia Együttműködés – versengés Altruizmus – individualizmus Kapitalizmus – (civil) demokrácia Polgári demokrácia liberális kapitalizmus
43
Személyiség-befolyásolhatóság koronként
Szabadság korlátozása Szabadság kiteljesedése N L 4. XXI. 1. XVIII 2. XIX 3. XX. Kívülről irányított személyiség Tradicionális személyiség Belülről vezérelt személyiség Tradicionális elvárások Tömegmanipulációs irányítás
44
Reklámelméletek Reklám-manipulációs eljárások:
4. sz 1. sz 3. sz 2. sz Reklám-manipulációs eljárások: 1. sz: behaviorista reklám 2. sz: mechanisztikus reklám 3. sz: pszichoanalízis tükröződése 4. sz: kognitív reklám
45
Információ és reklámfogyasztás egyenlőtlenségi háromszöge
5% 10% Társ 30% Társ 45% Társ 10% Periféria Alsó Alsó- közép Közép Elit Bulvár-pl TV-R Napilap Internet Szervezeti info
46
Attitűdök Viselkedési szándék Viselkedés ATTITŰD Érzelmi reakció
Kogníció
47
Befolyásolási stratégiák
Befolyásolás - Kondicionálás Meggyőzés Rábeszélés Kényszer Manipuláció Tömegmanipuláció: propaganda – demagógia Hazugság Tömeg- és virtuális tömeghatások
48
Egyensúlyelmélet Egyensúlyra törekvés Z Z X W Y X Y
49
Egyensúly mint manipuláció
X párt és szavazói Y oldal és szavazói Z párt és szavazói
50
Egyensúly mint manipuláció
X párt és szavazói Y párt és szavazói Z párt és szavazói
51
Kognitív disszonancia-elmélet
Feszültség Nézetek Tettek
52
Attribúció elmélet: 1. Attribúciós alaphiba
Megfigyelt belső tulajdonsága
53
2. Cselekvő-megfigyelő eltérés
Megfigyelő – megfigyelt jelleme Cselekvő - szituáció
54
3. Önmagunk javát szolgáló torzítás
Szituáció disztinktivitása Belső jellemzők - konzisztencia
55
A hazugság Preformált Spontán Válaszadási készség Valami-akármi
Ál- együttműködés Kooperálás Preformált Spontán Konfabuláció
56
Társas facilitáció Társas facilitáció RUTIN KOMPLEX Teljesítmény/hiba:
Egyedül : 51 % 3 % 59% 23% Társas versenyben: 79 % 9 % 62% 36% Egyedül+közönség: 74 % 14 % 29% 50% Közönség+társas verseny: 93% 7% 68% 55% A százalékos adatok 100 mérhető teljesítményérték ill. hibapont viszonyában értendők.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.