Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szociális tanulás formái
Szocializáció Szociális tanulás formái
2
Szeretettel köszöntök mindenkit!
Az előadás keretében arról fogunk beszélgetni, hogy mit értünk szocializáció alatt és melyek a szociális tanulás formái
3
Használati útmutató Első dia Segítség Tartalom Előző dia Következő dia
Utoljára megtekintett dia Utolsó dia
4
Tartalom Szocializáció A szocializáció közege, eszköze Utánzás
Késleltetett utánzás Modellkövetés Modellkövetés okai Azonosulás (identifikáció) Belsővé tétel (interiorizáció) Elérhetőségek
5
Szocializáció A szocializáció a társadalomba való beilleszkedés folyamata. Olyan folyamat, amelyben az egyén elsajátítja az együttélés szabályait, a lehetséges és elvárt viselkedésmódokat megtanul emberi módon élni és viselkedni. A szocializáció nem ér véget valamely életkorral, hanem az egész életet átszövő folyamat.
6
A szocializáció közege, eszköze
A gyermekkori szocializáció a személyes én kibontakozásával veszi kezdetét. A társas hatások közvetítésének fő tényezője ekkor még a család, mint elsődleges szocializációs kiscsoport. A szociális tér bővülésével (óvoda, iskola) a kortárscsoportok válnak jelentőssé. A szocializáció eszköze a kommunikáció, amely megvalósítja, realizálja az emberek közti kapcsolatokat.
7
Utánzás A legtöbb emberi viselkedés utánzó jellegű. A csecsemők 7-8 hónapos korukban kezdenek el utánozni. Cirkuláris reakció: először a szülő utánozza a csecsemőt, majd a gyermek a szülőn látottakat - tulajdonképpen saját mozdulatait, gesztusait - ismét utánozza. Ennek a kezdetleges, korai utánzásnak az a sajátossága, hogy nem késleltethető.
8
Késleltetett utánzás A késleltetett utánzást 1,5-2 esztendős kortól figyelhetjük meg. Ilyenkor már a kisgyermek másnap is képes bemutatni egy személy mozdulatát vagy arcjátékát. A korai gyermeki utánzás nem szándékos törekvéssel jön létre. A gyermek akaratlanul is azt csinálja, amit a környezete Az utánzás az empátia talaján fejlődik ki
9
Modellkövetés A későbbi gyermekkorban és felnőttkorban már tudatos modellkövető viselkedés figyelhető meg. A gyermek és a felnőtt már nem mindenkit utánoz, csak azt a személyt, akit modellül választ. A modellválasztásban szerepet játszó tényezők: - a modell szemünk előtt elért sikere - szerepirigység - szociális hatalom - büntetés elkerülése
10
Modellkövetés okai A modell a szemünk előtt elért sikere: pl. a kisebb testvér látja, hogy a nagyobb mivel ér el sikereket és követi a viselkedését. Szerepirigység: a gyerek kicsi korától felnőtt szeretne lenni, irigyli a felnőttszerepet, ezért átveszi a felnőttre jellemző magatartásformákat. Szociális hatalom: hagyományos családokban az apáé, modernebb családokban az anyáé is Büntetés elkerülése: azért választ modellül egy személyt, mert fél, hogy az illető különben bántaná, megbüntetné őt.
11
Azonosulás (identifikáció)
Az azonosulás Freud elméletének kulcsfogalma: az egyén kiválaszt egy neki megfelelő modellt és megpróbál olyan lenni, mint a kiválasztott modell. Az első, legkorábban meginduló identifikációt az anya váltja ki: távollétében megjelenik az ún. szeparációs felélem a gyermekben. A feszültség oldására elkezd úgy viselkedni, mint az anya. Negatív identifikáció: egy személy arra is szolgálhat modellül, hogy hogyan ne viselkedjünk.
12
Belsővé tétel (interiorizáció)
A szocializációs folyamat legmagasabb szintje. A modell-követésnek azt a legmagasabb szintű formáját nevezzük így, amikor az egyén azért fogadja el a másik személy befolyását, mert az egybevág saját belső értékrendszerével. A szereteten alapuló interiorizáció a szabály belső elfogadását eredményezi, az ún. belső kontroll kialakulásához vezet. Az erkölcsi normák, szokások, a lelkiismeret is ezen az interiorizációs folyamaton alapul.
13
Készítette: Batta Andrea
Szociálpedagógia szak, II. évfolyam Tel.: 06-20/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.