Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A külső környezet elemzése
2
A stratégiai marketing folyamata:
2
3
1. A környezeti elemzés előnyei:
- a hosszú távú problémákat lehet előre jelezni, - felismerhetővé teszi a lehetséges jövőbeni történéseket, és azok hatásait, - elősegíti a változásokban rejlő lehetőségek kiaknázását, - rugalmasabbá teszi a stratégiai tervezés folyamatát, - javítja az egyes szervezetek erőforrásainak elosztását,
4
1. A környezeti elemzés előnyei:
- növeli a piacok előrejelezhetőségének minőségét, - képessé teszi a vállalkozást a változó szükségletek kellő időbeni felismerésére, - javítja a kormányzati döntések előrejelezhetőségét, - megnyitja a lehetőséget a megfelelő növekedési út kiválasztására, - előre jelezhetővé teszi a nemzetközi piacokat.
5
2. A környezeti tényezők elemzésének folyamata:
6
3. A külső környezet fő elemei – STEEP-elemzés:
7
3.1. A marketinget befolyásoló fő tényezők:
- Social: társadalmi környezet, - Technological: technológiai környezet, - Economic: gazdasági környezet, - Ecological: természeti környezet, - Political: politikai és jogi környezet, - versenykörnyezet.
8
3.2. A versenykörnyezet magában foglalja:
a piac méretét és növekedési ütemét, a piaci szerkezetet és a részesedési viszonyokat, a vevői és beszállítói alkupozíciókat, - az adott ágazat jellemző költségviszonyait.
9
3.3. Az elemzés során választ kell adni:
- a környezeti bizonytalanság mértékére, - a bizonytalanságokat kiváltó okokra, - a bizonytalanság kezelésének módjára.
10
3.4. A környezeti elemzés legfontosabb kérdései:
- Milyen bonyolult a környezet? - Mennyire rutinjellegű a szervezet kapcsolata a környezetével? - Milyen az egyes környezeti tényezők kölcsönhatása? - Mennyire dinamikus és előrejelezhető a vállalkozásokra, a szervezetekre hatást gyakorló tényezők változása?
11
3.4. A környezeti elemzés legfontosabb kérdései:
- Mennyire fogékony a menedzsment a környezeti hatások megértésére, a változtatások megtételére, az adódó lehetőségek kihasználására? - Milyen korlátok akadályozzák a vállalkozásokat új irányok, lehetőségek felé történő elmozdulásukban?
12
3.5. A környezeti elemzés legfontosabb információtípusai:
3.5.1.Piaci jellegű információk: piaci potenciál, a piaci szerkezet változása, versenytársak, árazás, eladási tárgyalások, vevők.
13
3.5. A környezeti elemzés legfontosabb információtípusai:
3.5.2.Cégforma változását jelző információk: összeolvadások, kivásárlások, közös vállalatok. 3.5.3.Technikai jellegű információk: új termékek és technológiák, termékproblémák, költségek, licencek és szabadalmak.
14
3.5. A környezeti elemzés legfontosabb információtípusai:
3.5.4.Tágabb környezeti információk: általános feltételrendszer, kormányzati akciók és tervek. 3.5.5.Egyéb információk: beszállítók és nyersanyagok, erőforrások hozzáférhetősége, egyebek.
15
3.6. A STEEP-tényezők: 3.6.1.Társadalmi tényezők:
demográfiai: korösszetétel, nemek aránya, születésszám, városiasodás, kulturális elemek: életstílus, társadalmi mobilitás, képzettség, iskolázottság, vallás, szokások, globalizálódó kultúra
16
3.6. A STEEP-tényezők: 3.6.2.Technológiai tényezők: K+F kiadások,
technológiai transzfer sebessége, szabadalmi rendszer, termék-életciklus, technológia.
17
3.6. A STEEP-tényezők: 3.6.3.Természeti tényezők:
ökotudatos gondolkodás térhódítása, biotechnológia, zöldmozgalmak hatásai.
18
3.6. A STEEP-tényezők: 3.6.4.Gazdasági tényezők: üzleti ciklusok,
infláció, munkanélküliség, beruházások mértéke, energiaköltségek, tulajdonformák, GNP-trendek.
19
3.6. A STEEP-tényezők: 3.6.5.Politikai jogi tényezők: törvénykezés,
monopóliumok korlátozása, piacvédelem, adópolitika, gazdaságpolitikai lépések, szakszervezeti mozgalmak erőssége, lobbicsoportok, a munka törvénykönyve.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.