Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Egészségturizmus Magyarországon
2
Történeti háttér kelta időkre visszanyúló fürdőkultúra
„AQ INC”=bő, gazdag víz római időkben első fürdőzőhelyek kialakulása török uralom idejében keletkezett fürdők Budapesten (Rác, Király, Lukács fürdő) és Egerben a török fürdő XIX-XX. században olaj után kutatva több helyen bukkantak termálvízre Hajdúszoboszló, Zalakaros, Sárvár 1937: Budapestet a világ fürdő-fővárosává választották
3
Gyógyászati adottságok
1289 termálforrás 5 gyógybarlang: Abaliget, Budapest, Jósvafő, Miskolc, Tapolca 4 gyógyiszaplelőhely: Hajdúszoboszló, Hévíz, Makó, Tiszasüly 13 gyógyhely: Balatonfüred, Bük, Debrecen, Eger, Gyöngyös, Gyula, Hajdúszoboszló, Harkány, Hévíz, Miskolc, Parád, Sopron, Zalakaros Mofetta (széndioxid-szárazfürdő): Mátraderecske
4
Keresleti trendek egészségtudatosság egyre erőteljesebb megjelenése óriási üzleti lehetőség Trend: hivatásturizmus (elsősorban konferenciaturizmus) és az egészségturizmus közeledése: pl. frissítő masszázs az előadások szünetében
5
Az egészségturizmus célcsoportjai
egészséges emberek: élmények, relaxációs lehetőségek, egészségmegőrző-, fitness-, szépségprogramok beteg emberek: egészségi állapot javulása a cél elmúlt évek tendenciái: fiatalodott az egészségturizmus vendégeinek a köre (wellness szolgáltatások igénybevevőinek bővülése miatt)
6
Az egészségturizmus alkotóelemei
Gyógyturizmus Wellness turizmus
7
Az egészségturizmus alkotóelemei
Gyógyszolgáltatások fő kategóriái: balneopátia elektroterápia hidroterápia klímaterápia phototerápia mechanoterápia diétaterápia egyéb orvosi szolgáltatások
8
Az egészségturizmus alkotóelemei
Wellness szolgáltatások fő kategóriái: gőzfürdő meditációs gyakorlatok masszázsok pezsgőfürdő szauna szépségprogramok sporttevékenységek
9
Az egészségturizmus kedvező tulajdonságai
relatíve hosszú tartózkodási idő: kúrajellegű szolgáltatások magasabb fajlagos költés: specializált szolgáltatások, eszközök, magas élőmunka igény kisebb szezonalitás: a szolgáltatások időjárás függetlenek
10
Magyarország versenytársai
Fő versenytársak wellness téren: Ausztria, Németország, Svájc, Olaszország Fő versenytársak gyógyászat terén: Csehország, Szlovákia, Románia, Lengyelország
11
Túraszervezés Magyarországra
Két jelentős németországi túraszervező (elsősorban egészségturisztikai utak): Hungarokur: ok szolgáltatások kedvező ára FIT Reisen: ok kedvező ár és magas színvonal Legfontosabb küldőországok: Németország (60%) Olaszország (10%) Svájc (10%) Belgium (10%) Ausztria (10%)
12
A hazai egészségturizmus Swot analízise
ERŐSSÉGEK Természetes gyógytényezők kedvező adottságai A gyógyvízzé minősítés szigorúsága Az egészségszolgáltatásokkal kapcsolatos szakemberek képzettsége Kedvező ár-érték arány a külföldiek számára Történelmi hagyományok, a fürdőkultúra jelenléte Az egészségturisztikai helyek környezetében található kiegészítő látványosságok Korábbi turisták kedvező tapasztalatai Forrás: Magyar Turizmus Rt.
13
A hazai egészségturizmus Swot analízise
GYENGESÉGEK: Létesítmények, szolgáltatások nem megfelelő minősége Nagyarányú függés az OEP-től Korlátozott nyitvatartási idő Szakemberek hiánya vidéken A wellness hiányos ismerete Specializált szolgáltatások és szolgáltatók hiánya Megközelíthetőség Forrás: Magyar Turizmus Rt.
14
A hazai egészségturizmus Swot analízise
LEHETŐSÉGEK: Egészségtudatosság elterjedése A kereslet sokszínűvé válása Az egészségturizmus kínálatának bővülése Nem csak víz-alapú természetes gyógytényezők A szabad rendelkezésű jövedelem növekedése Kevésbé szezonális jelleg Forrás: Magyar Turizmus Rt.
15
A hazai egészségturizmus Swot analízise
VESZÉLYEK: A közép-kelet-európai országok közötti turisztikai versenyhelyzet kiéleződése A természetes gyógytényezők mennyiségéről való felmérés hiánya Kormányzati preferenciák változása Egészségturisztikai szolgáltatók túlkínálatának esetleges középtávú kockázata Forrás: Magyar Turizmus Rt.
16
A magyar egészségturizmus fejlesztési stratégiája
2007. november 30.- december 1.- „Partnerségben az egészségturizmusért” Fő cél: 2015-re Európa vezető termál-, gyógyturisztikai nagyhatalmává kívánunk válni kutatáson alapuló egyedi termékfejlesztés, a fogadóképesség javítása, a hatékony működési rendszer kialakítása, kiemelt szerep a szakemberképzésnek és a marketingnek
17
Termál vizek és geotermikus tényezők Európában
18
Trendek az egészségturizmusban
Gyógyszállodák száma folyamatosan csökken wellness-szállodák száma nő a „jövő vendégei” öntudatosak Továbbra is a „beauty” marad a középpontban Új területek: medical wellness és betegségcsoportok szerinti specializáció Bio életmód
19
Az egészségturizmus eddigi támogatása
Az egészségturisztikai fejlesztési program keretében 2001-től 2006-ig összesen 72 fürdőfejlesztési projekt, 30 milliárd Ft 2005-ben a műemlékfürdők korszerűsítésére 3 milliárd Ft: a Budai Irgalmas rendi Kórház Török Fürdő 304 millió Ft, az egri Török Fürdő 466 millió Ft, a Gellért fürdő 980 millió Ft, a Széchenyi fürdő 750 millió Ft, a Lukács fürdő pedig 500 millió Ft. A első félévében végzett felmérés adatai szerint (nem teljes körű) a közötti időszakban a fürdők látogatóinak száma mintegy 17%-kal, a bevételek több mint 50%-kal, az egy látogatóra jutó költés pedig közel 28%-kal emelkedett.
20
Finanszírozási keretek
21
Az országos fő cél elérését szolgáló prioritások 1
1. A természeti adottságokra épülő gyógyhelyek tudatos termékfejlesztése 2. Egészségügy és orvostudomány összehangolása az egészségturizmussal 3. Wellness-szel összefüggő fejlesztések támogatása 4. Wellness- és gyógyszállodák fogadóképességének fejlesztése
22
Az országos fő cél elérését szolgáló prioritások 2
5. Marketing tevékenység hatékonyabbá tétele 6. Oktatási- képzési rendszer átstrukturálása 7. Egészségturizmus működési kereteinek megteremtése
23
Egészségturizmus a Regionális Operatív Programokban I.
Dél-Alföld Turisztikai célú fejlesztések => „Dél-Alföld Spa”, egészségturisztikai létesítmények komplex fejlesztése Dél-Dunántúl Turisztikai potenciál erősítése a régióban => A turisztikai magterületeken turisztikai húzó termékek fejlesztése és komplex térségi turisztikai termékcsaládok kialakítása, ezen belül a régió egyik vezető terméke a gyógy-, termál- és egészségturizmus Észak-Alföld Turisztikai potenciál erősítése => Versenyképes turisztikai termék- és attrakciófejlesztés, ezen belül egészségturizmus (gyógy-, termál-, rekreációs turisztikai fejlesztések)
24
Egészségturizmus a Regionális Operatív Programokban II.
Észak-Magyarország Turisztikai potenciál erősítése => térségi turisztikai vonzerők, termékek és tematikus hálózatok fenntartható fejlesztése, ezen belül a meglevő termál- és gyógyfürdők fejlesztése, modernizálása Közép-Magyarország A régió vonzerejének fejlesztése => ezen belül még kidolgozás alatt, de várhatóan – elsősorban Budapesten – támogatható lesz az egészségturizmus (fürdőváros arculat érdekében) Nyugat-Dunántúl Régió Turizmusfejlesztés - Pannon örökség megújítása => Pannon-termál program kiszélesítése (Gyógyfürdőhelyek, gyógy – és termálfürdők minőségi fejlesztése) Közép-Dunántúl Regionális turizmusfejlesztés => A turisztikai kínálat és fogadókészség minőségi fejlesztése, ezen belül lesz mód a természeti kincsekre épülő kínálati elemek fejlesztésére.
25
„Dél- Alföld Spa” program számokban
Keretösszeg: 13,2 milliárd Ft (2013-ig) Támogatás mértéke: max. 50% Támogatás összege: max. 2 milliárd Ft Ennek alapján összesen 27 milliárdos fürdőfejlesztés várható a régióban!!!
26
A sikeresség alapelvei
1. Fenntarthatóság 2. Különlegesség 3. Partnerség
27
Együttműködési alapfogalmak 1
Porter-féle klaszter meghatározás= „Együttműködő és versenyző vállalatok, kapcsolódó és támogató iparágak, pénzügyi intézmények, együttműködő és szolgáltató vállalkozások és intézmények innovatív versenyen alapuló földrajzi koncentrációja.”
28
Együttműködési alapfogalmak 2
Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM)= azon tevékenységek összessége, melyek egy desztináció (komplex turisztikai termék helyszíne)számára ahhoz szükségesek, hogy látogatókat vonzzon és számukra az ottani tartózkodás során tökéletes utazási élményt nyújtson úgy, hogy a látogatóforgalom gazdasági és társadalmi hatásai a desztináció közössége számára előnyösek legyenek hosszú távon is.
29
Partnerség keretében 1 Klaszterek= együttműködés, melynek eredménye sajátos, különleges egészségturisztikai márka Pannon Termál Klaszter és Dél- Alföldi Termál Klaszter Együttműködés hatása: fejlesztések és beruházási kedv növekedése a régióban
30
Partnerség keretében 2 Különleges és egyedi termék- és szolgáltatás-fejlesztések Fogyasztói szokások folyamatos nyomonkövetése Aktív állami szerepvállaláson túl fontos a szolgáltatók szerepe is
31
Partnerség keretében 3 TDM szervezetek= egy adott desztináció egész turizmusrendszerének menedzselésére jöttek létre Specializálódó klaszterek- adott turizmusforma versenyképességének javítása Különösen a 2 szervezeti forma hatékony együttműködésekor
32
Tudás és Egészség
33
Hévíz Balatontól nyugatra, Keszthelytől 3 km-re fekvő város
Bevételeinek nagy részét az egészségturizmusnak köszönheti A Hévíz név „folyó, meleg forrást jelent” 2003 januárjában felkerült a Világörökség Magyar Nemzeti Bizottság ajánlási listájára
34
Hévíz Mind belföldről, mind külföldről érkeznek turisták
Jellemzően a 45 év fölöttiek Gyógyturisták alacsonyabb költségek Wellnessturisták versenyképes szolgáltatási színvonal A külföldi turisták – akik a vendégek több, mint felét teszik ki – legfőképpen a szomszédos Ausztriából, Németországból illetve Svájcból jönnek.
35
A hévízi gyógytó A világ legnagyobb biológiailag aktív, természetes gyógytava A forrásbarlangból másodpercenként 410 liter 40 C°-os víz tör a felszínre A víz hőfoka a leghidegebb téli napokban sem csökken C° alá A tavat körbeölelő erdő szélvédettséget biztosít A víz folyamatos párolgása tisztítja a levegőt
36
A hévízi gyógytó A tavat tápláló forrás a vizet állandó mozgásban tartja fürdőzőket állandó, enyhe masszázsban részesíti. Vízfelszínt borító páraréteg Indiai vörös tündérrózsa
37
Gyógyhatások A tó vize gáznemű anyagokban gazdag
Apró gázbuborékok az egész idegrendszer működését befolyásolják A tó vize különféle reumatikus, mozgásszervi, izom és idegrendszeri megbetegedéseket, nőgyógyászati bántalmakat gyógyít Hévízi iszap csillapítja a fájdalmat, nyugtatja az idegrendszert, serkenti a sejtregenerálódást és az anyagcserét
38
A Magyar Turizmus Rt. kritériumai szerint 6 db wellness-szálloda üzemel
Palace Hotel Hévíz Hotel Europa Fit Danubius Health Spa Resort Aqua Hunguest Hotel Helios Danubius Health Spa Resort Hévíz Hunguest Hotel Panorama
39
HUNGUEST HOTEL HELIOS Gyógytótól 500 m-re
Tradícionális hévizi gyógyászati kezelések Wellness és beauty szolgáltatások széles választéka
40
Wellness Élménymedence Szauna, infraszauna, Szolárium, gőzkabin,
Skótzuhany, ködszikla sókamra, Fitneszterem, Aroma masszázs, aromafürdő Scen Tao lávaköves masszázs, Kozmetika, fodrászat, manikűr, pedikűr, frissítő talpmasszázs stb.
41
Gyógyászat Saját egészségügyi szakszemélyzet és fedett termálvizes medence Gyógyszolgáltatások: orvosi vizsgálat, masszázs, gyógytorna, vízi gimnasztika, pakolások (fluor, iszap), fizioterápiás kezelések hidroterápiás kezelések
42
Sport & Fitness Reggeli torna Gerinc torna Válltorna Fitball torna
Vízi torna Csípőtorna Csontritkulás torna Nordic Walking Kerékpártúra Kardioedzés
43
Aktuális szobaárak, csomagajánlatok
Helios gyógykúra – 9985 FT/fő/éj Helios napok – FT/fő/éj Helios kényeztetés – FT/fő/éj Helios wellness ízelítő – FT/fő/éj
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.