Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaOszkár Gáspár Megváltozta több, mint 10 éve
1
A kohéziós politika hatása a foglalkoztatási szintjére és minőségére Magyarországon (TÁRKI- Kopint-Tárki- PPH konzorcium) Az uniós fejlesztések ex-post és időközi értékelései az Európai Bizottság és a visegrádi országok megközelítésében Nemzetközi értékelési konferencia Budapest, 2010. május 6.
2
Vázlat Az értékelés témája Az értékelés fókuszai, módszerei Az egyes módszerek részletesebb bemutatása Az értékelés általános hipotézisei Az értékelés specifikus hipotézisei Konklúzió helyett: előzetes értékelési eredmények (megjegyzés: az értékelés október végén zárul)
3
Az értékelés témája Mely beavatkozások növelik nagyobb valószínűséggel eredményesen és hatékonyan a foglalkoztatás szintjét? A strukturális beavatkozások hatása a munkahelyek teremtésére a munkahelyek megtartására a teremtett / megőrzött munkahelyek minőségére a teremtett / megőrzött munkahelyek időtartamára
4
Az értékelés fókusza, módszerei Az I. NFT GVOP és HEFOP operatív programjai (2004-2008 közötti időszak) A beavatkozások hatása a vállalkozások támogatása esetén az oktatás és képzés támogatása esetén Többféle értékelési módszer kombinálása Másodelemzés leíró statisztikai elemzésekkel és ökonometriai becslésekkel (PPH) Kérdőíves adatfelvétel a támogatott vállalkozások körében Fókuszcsoportos interjúk a képző intézményekkel Esettanulmány a legjobb gyakorlatokról
5
A másodelemzéses vizsgálatok fókusza (PPH) Korábbi nemzetközi vizsgálatok alapján benchmark-adatbázis építése a hatásossági és hatékonysági szempontok következetes vizsgálatához (a kitűzött célok elérése, illetve a szélesebb értelemben vett társadalmi-gazdasági hatások szempontjából) A foglalkoztatási célú és az egyéb támogatások elkülönítése A támogatások eloszlásának vizsgálata leíró statisztikai elemzéssel: mely régiók, térségek, szektorok, vállalatok felé áramlanak? Ökonometriai becslések: a foglalkoztatási hatások vizsgálata regresszióval (párosítással kombinált különbségek különbsége módszer)
6
A kérdőíves adatfelvétel fókusza A teremtett, illetve a fenntartott munkahelyek száma ágazatok szerint, az alkalmazottak képzettségi szintje szerint az alkalmazottak kora, neme szerint az alkalmazottak speciális csoportjaira fókuszálva (fogyatékkal élők, hosszútávú munkanélküliségből kilábalók) Megszűnt és teremtett munkahelyek jövedelem, illetve képzettség szerint Lekérdezés 1000 elemű mintán ágazatok szerinti reprezentativitással az alkalmazottak képzettsége, kora, neme, speciális csoportjai esetében megfelelő elemszám biztosítására törekedve
7
A fókuszcsoportos vizsgálatok fókusza A működő képzések Ezek közül az ESzA oktatási és képzési beavatkozásainak keretében folyó képzések Sikeresnek, illetve kevésbé sikeresnek ítélt képzések Információk, visszajelzések az egyes képzések eredményességéről Visszacsatolás: változtatások a képzéseken (2004-2008 között) Képzések megoszlása érdeklődés szerint Új, nem kielégített képzési igények Változtatási javaslatok az ESzA oktatási és képzési beavatkozásainál Fókuszcsoportos beszélgetés a képző intézményekkel egy fejlett, illetve egy fejletlen régióban A magasabb, illetve az alacsonyabb képzettségű munkavállalók képzésével kapcsolatos esetlegesen eltérő szempontok feltárása
8
Általános hipotézisek (döntően a kvalitatív vizsgálatokhoz) Általánosabb, az empirikus közgazdasági szakirodalom alapján vázolható hipotézisek amelyek elsősorban – de nem kizárólag – kvalitatív módszerekkel (itt: fókuszcsoportos interjúk, esettanulmány) vizsgálhatók Az értékelés tényleges elkészítése során a hipotézisek és a módszerek közötti relációk természetszerűleg folyamatosan finomodnak, és a hipotéziseknek az értékelés elején szándékoltan tág köre is érdemben szűkül Megjegyzés H: hipotézis SH: segédhipotézis (a megelőző hipotézishez kapcsolódóan) 1) A munkahelyek a foglalkoztatási támogatás nélkül nem jöttek volna létre (tehát nem volt holtteher-hatás) /H/ 2) A vállalatoknak nyújtott foglalkoztatási támogatások észlelt foglalkoztatás-növelő hatása csak látszólagos, a vállalatok csak formálisan hoznak létre új állásokat a támogatás hatására /SH/ 3) Ha a foglalkoztatási támogatásokkal a KKV-szektor vállalkozásait célozzák meg, akkor ezek fajlagos foglalkoztatás-növelő hatása erősebb, mintha a támogatások nagyobbrészt a transznacionális vállalatok felé áramlanak. /H/ 4) A fiatal munkaerő alkalmazási költségeinek foglalkoztatási támogatással való csökkentésének foglalkoztatásra gyakorolt nettó pozitív hatása nem jelentős. A támogatások fő haszonélvezői az alacsony képzettségű munkavállalók. /H/
9
Általános hipotézisek (folyt.) 5) A munkanélküliek képzésére fordított források hatékonysága (a fajlagos ráfordítás által elért foglalkoztatás-bővülés) egészében véve alacsonyabb, mint a foglalkoztatási támogatásoké. /H/ 6) A leghátrányosabb helyzetű munkanélküliek képzése az átlagosnál is csekélyebb pozitív foglalkoztatási hatással jár. /SH/ 7) A munkahelyeken adott szakképzések foglalkoztatási hatása erősebb, mint az osztálytermi általános képzéseké. /SH/ 8) A speciális (csak vállalat-specifikus tudást nyújtó) képzések állami támogatása jelentős holtteher-veszteséget eredményez. /SH/ 9) A képzés inkább a munkához jutás valószínűségét javítja, mint az állás megtartásának a képességét. /H/ 10) A munkaügyi kirendeltségek érdemi fejlesztése érzékelhetően enyhíti az érintett térség foglalkoztatási problémáit. /H/ 11) Az egyedi beruházási támogatások nem járnak jelentős pozitív foglalkoztatási hatással, a holtteher-veszteség miatt. /H/ 12) A városok elérhetőségének a javítása számottevően növelte a foglalkoztatottságot az érintett kistelepülésekben. /H/ 13) Az autópálya-építések pozitív foglalkoztatási hatása az érintett területeken legjobb esetben is csekély. /SH/ 14) A gyermekintézmények fejlesztésére fordított források érzékelhetően javították az érintett településekben a foglalkoztatottságot. /H/ 15) A kisebb térségekre, kevés projektre jelentős forrásokat koncentráló turizmusfejlesztési programok érzékelhető foglalkoztatási hatással jártak. /H/
10
Specifikus hipotézisek (döntően a másodelemzéses vizsgálatokhoz) A támogatások áramlásáról : 1) A támogatás mértéke a munka-intenzívebb szektorokban magasabb. 2) A munkaerő-intenzívebb vállalatok több támogatást kapnak. 3) Az alacsony foglalkoztatottságú térségek több támogatást kapnak. 4) A nem foglakoztatási célzatú támogatások eloszlása eloszlásuk egyenletes térségi illetve vállalati csoport szinten. 5) A hazai és az EU-s pályázatok egymást kiegészítő, nem pedig helyettesítő rendszerek. A foglalkoztatási hatásokról: 1) A foglalkoztatási hatás mértéke eltér nullától. 2) A foglalkoztatási hatás mértéke a más országokban megfigyelt empirikus benchmark-kal megegyezik. 3) A foglalkoztatási hatás az NFT keretében finanszírozott programoknál meghatározott indikátorok célértékével megegyezik. 4) A foglalkoztatási hatás a makrobecsléstől nem tér el. A munkafókuszú transzferek hatásáról: 1) A munkaerő-intenzív szektorokban a foglalkoztatási hatás eltér a nem munkaerő-intenzív szektorokétól. 2) A munkaerő-intenzívebb vállalatoknál a hatás magasabb.
11
Specifikus hipotézisek (folyt.) A kohéziós típusú (területi) hatásokról : 1) A foglalkoztatási hatás az észak-keleti és a déli régiókban eltér a fejlett régióktól. 2) A hatás az aktivitási rátával összefügg térségi szinten. 3) A hatás a munkanélküliségi rátával korrelál térségi szinten. 4) A hatás összefügg a fejlettségi besorolással térségi szinten. 5) A hatás korrelál a HDI értékekkel térségi szinten. A különböző típusú EU-s illetve az EU-s és hazai konstrukciók által nyújtott támogatások hatásáról: 1) A foglalkoztatási hatás nagyobb a foglalkoztatás-javító célzatú transzfereknél, mint a nem foglalkoztatási célzatú transzfereknél. 2) A célcsoport-orientált (tartós munkanélküliek, romák, csökkent munkaképességgel rendelkezők, nők, idősebbek csoportjait célzó) transzferek foglalkoztatási hatása megegyezik a nem-célcsoportorientált transzferek hatásával. 3) Nincs különbség a hazai és az EU-s támogatások között a foglalkoztatási hatásban.
12
Köszönjük a figyelmet! Kopint-Tárki – PPH - TÁRKI Budapest, 2010. május 6.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.