Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság"— Előadás másolata:

1 Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
A „hálózat csapdájában” – az e-kereskedelem fogyasztóvédelmi problémái dr. Fülöp Zsuzsanna dr. Galambos Stella Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Balatonföldvár, május 21.

2 E-kereskedelem az NFH joggyakorlatában
E-kereskedelem elhelyezkedése a jogrendszerben A fogyasztóvédelem és a fogyasztóvédelmi hatóság szerepe az e-kereskedelemben NFH hatásköre az e-kereskedelem területén NFH joggyakorlata E-kereskedelem kapcsán felmerülő problémák „Jó, ha tudjuk…” – gyakorlati tanácsok fogyasztóknak

3 E-kereskedelemben elhelyezkedése a jogrendszerben
Szoros kapcsolódás a távollevők közötti szerződésekhez Közvetett és közvetlen e-kereskedelem Információs társadalommal összefüggő szolgáltatás: elektronikus úton, távollevők részére, rendszerint ellenszolgáltatás fejében nyújtott szolgáltatás, amelyhez a szolgáltatás igénybe vevője egyedileg fér hozzá; E-kereskedelmi szolgáltatás: olyan információs társadalommal összefüggő szolgáltatás, amelynek célja valamely birtokba vehető forgalomképes ingó dolog - ideértve a pénzt és az értékpapírt, valamint a dolog módjára hasznosítható természeti erőket -, szolgáltatás, ingatlan, vagyoni értékű jog (a továbbiakban együtt: áru) üzletszerű értékesítése, beszerzése, cseréje vagy más módon történő igénybevétele;

4 A fogyasztóvédelem és a fogyasztóvédelmi hatóság szerepe az e-kereskedelemben
Felgyorsuló fogyasztói életritmus Előnyei: gyors, interaktív, globális, bárki számára könnyen hozzáférhető Hátrányai: információhiány a megvásárolni kívánt termék és a kereskedő személyét illetően A fogyasztók védelmét szolgáló „eszközök”: technika fejlődésével lépést tartó jogszabályok és ezen jogszabályokat alkalmazó hatóság folyamatos jelenléte az e-kereskedelem területén

5 Az NFH hatásköre az e-kereskedelem területén
Anyagi jog: az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló évi CVIII. törvény (Ektv.) a távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999. (II. 5.) Korm.rendelet Az NFH elsősorban a tájékoztatásra vonatkozó jogszabályi előírások megtartását vizsgálja. Eljárási jog: a fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény (Fgytv.) a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló évi XLVII. törvény (Fttv.)

6 Az NFH hatásköre az e-kereskedelem területén
Előzetes tájékoztatási kötelezettség: Módja: - elektronikus, folyamatos és közvetlen, egyértelmű, közérthető, könnyen hozzáférhető Tartalma: a szolgáltató személyére vonatkozó tájékoztatás a szerződés megkötésére, tartalmára és teljesítésre vonatkozó tájékoztatás az áru vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól szóló tájékoztatás az áru vagy szolgáltatás ellenértékéről szóló tájékoztatás járulékos költségekről szóló tájékoztatás a fizetés, szállítás és teljesítés egyéb feltételeiről szóló tájékoztatás az elállási jogról és az elállási jog hiányára vonatkozó tájékoztatás

7 Az NFH hatásköre az e-kereskedelem területén
A szerződés megkötését követő tájékoztatási kötelezettség: Módja: - írásban vagy tartós adathordozón Tartalma: a vállalkozás adatai az áru, szolgáltatás lényeges tulajdonságai szállítási költség, valamint a szállítás, fizetés és teljesítés feltételei elállási jog megléte és hiánya panasz érvényesíthetőségének helye jótállás feltételei

8 Az NFH joggyakorlata az e-kereskedelemben
2009. év ellenőrzései tapasztalatai: ellenőrzés alá vont webáruházak száma: 306 (ebből kifogásolt: 296; kifogásolási arány: 96,73%) ismételten ellenőrzött webáruházak száma: 42 (ebből kifogásolt: 41; kifogásolási arány: 97,61%) Kifogásolási arány 2008-ban: 87,2% Kifogásolási arány 2007-ben: 90%

9 Az e-kereskedelem kapcsán felmerülő problémák
A szolgáltató beazonosíthatósága Végrehajtás foganatosítása külföldi székhelyű vállalkozással szemben (behajtási jogsegély) Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Network) - 2006/2004/EK (kijelölt hatóság, összekötő hivatal, kölcsönös jogsegély) - NFH Piacfelügyeleti és Fogyasztóvédelmi Főosztálya által kezelt Internet alapú elektronikus program és adatbázis - hazai fogyasztót érintő, külföldi székhelyű vállalkozás által elkövetett, határon átnyúló jogsértés esetén eljárás kezdeményezése az illetékes külföldi szerveknél - termékek és vállalkozásokkal kapcsolatos adatkérés a külföldi hatóságtól

10 Az e-kereskedelem kapcsán felmerülő problémák
NFH Regionális Felügyelőség (állami szerv) Európai Fogyasztói Központ (civil szerveződés) - az EU valamennyi tagállamában létezik - eljárási szempontú segítségnyújtás határon átnyúló jogsértés esetén (pl. fordítás, panasz továbbítása az illetékes külföldi hatóság felé)

11 „Jó, ha tudjuk…”- gyakorlati tanácsok
Mire figyeljünk on-line vásárlás esetén? Beazonosítható üzemeltető Elállási jog A „.hu” végződés nem feltétlenül jelent magyarországi székhelyű vállalkozást ÁSZF előzetes tanulmányozása Vételár, szállítási költség, vételár megfizetésének módja Mobiltelefonra letölthető tartalom Megrendelés visszaigazolása ≠ megrendelés elfogadása

12 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság"

Hasonló előadás


Google Hirdetések