Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szociológia
2
Szociológia és társadalom
a társadalom törvényszerűségeit vizsgáló tudomány, mely segíti a társadalom tagjait társadalmi környezetük megértésében Társadalom: különböző közvetítő formák (család, iskola, munkahelyi közösség) révén megvalósuló, egyének közti kapcsolat és viszonyrendszer az egyének társadalmi elvárásokat, hatásokat, igényeket közvetítő közösségek által tagolódnak be a társadalomba egyén és a társadalom viszonya: oda-vissza ható kölcsönös kapcsolat Társadalom- típusok: tradicionális (premodern) vadászó, gyűjtögető, agrár modern gazdasági alapja: ipari termelés, szolgáltatói tevékenységek, mezőgazdasági tevékenységen kevesebb hangsúly városias egyének között jelentős társadalmi különbségek
3
Társadalom Szubkultúra
társadalom többségének kultúrájától eltérő kultúra pl. ifjúsági multikulturális társadalmak Szocializáció társas lénnyé válás, mely során az egyén megtanulja a közösség normáit, értékeit színterei: család, formális intézmények, kortárs csoportok, stb. viselkedési minták, jogok, kötelezettségek elsajátítása Státusz társadalomban, közösségben elfoglalt pozíció pl. anya, testvér, tanár, stb. szerepelvárások, szerepkonfliktusok 3
4
A szociológiai kutatás célja
Funkciója: korrekt adatgyűjtés és elemzés biztosítása tényekre alapozott elmélet megalkotása Szociológia lényege: a társadalmi valóság megfigyelése, társadalmi jelenségek közötti összefüggések felismerése és feltárása 4
5
Kutatási módszerek 1.)Problémamegfogalmazó vagy felderítő vizsgálat
információk további kutatások megtervezéséhez 2.)Leíró vizsgálat jelenségek jellemzőit tárja fel 3.)Magyarázó vizsgálat egyes jelenségek változóinak és a változókban fellelhető különbségek okainak feltárása 5
6
Vizsgálati lépcsők 1.) Témaválasztás
a szociológiai probléma megfogalmazása 2.) Hipotézisállítás elv, ami magyarázatot kínál bizonyos jelenségekre segítségével történik az adatgyűjtés,adatok csoportosítása 3.) Operacionalizálás a módszerek megválasztása: a hipotézis mérhető formában történő megfogalmazása a téma elfogadható mutatóinak kidolgozása (pl. deviancia mutatója a fegyelemsértések típusa, gyakorisága) 6
7
Vizsgálati lépcsők 4.) A minta kiválasztása mintavétel
vizsgálati alanyok, csoportok kiválasztása objektívan választott a csoportra nézve reprezentatív/ az alaphalmaz minden elemének egyenlő az esélye a bekerülésre/ lépcsőzetes véletlenszerű reprezentatív 7
8
Vizsgálati lépcsők 5.) Adatgyűjtési módszerek személyesen
kérdezőbiztosokkal Számítógépes adatbázisban elemzett kódolható válaszok! statisztikai adatok másodelemzése dokumentumok elemzése (jelentések, sajtóközlönyök) megfigyelés (külső v. résztvevő) esettanulmány kísérlet mélyinterjú kérdőíves adatfelvétel Majd: kódutasítás elkészítésekódoláskódolás ellenőrzése adatfeldolgozás elemzés kutatási beszámoló 8
9
Vizsgálati lépcsők 6.) Adatok feldolgozása qualitatív quantitatív
7.) Elemzés hipotézisünk beigazolódott-e? 9
10
A társadalom szerkezete
Társadalmi viszony egyének együttes cselekvései állandó viszonyok egyes személyek társadalmakon belüli pozíciója Társadalmi pozíciók: általános mindenkire jellemző (pl. nem, kor) konkrét bizonyos időben, bizonyos személyre jellemzők (pl. iskolázottság, foglalkozás, jövedelem) Társadalmi pozíciókmeghatározott szerepek 10
11
A társadalom szerkezete
Társadalmi struktúra: társadalomban élő egyének, csoportok nagyobb egységbe való rendeződése többféle szempont szerint, pl.: azonos, eltérő, ellentétes érdekek munkamegosztásban elfoglalt hely , stb. A társadalmi struktúra vizsgálata a társadalom működésének jelentősebb törvényszerűségei Társadalom egésze felől = makro struktúra felöli megközelítés osztály, réteg Az egészen belüli kisebb egységek vizsgálata= mikrostruktúra felöli megközelítés csoport, kiscsoport 11
12
A társadalom makrostruktúrája- osztály
=a termelési eszközökhöz való viszony Ez alapján: tulajdonosi osztály termelési eszközök birtokosai önállók rendelkeznek megfelelő termelési eszközzel saját maguk foglalkoztatásához munkás osztály termelési eszközt nem birtoklók 12
13
A társadalom makrostruktúrája- réteg
a társadalomban elfoglalt hely, élethelyzet, értékrend alapján egymáshoz közelálló egyének együttese rétegképző szempontok (pl): nem életkor családi helyzet iskolai végzettség foglalkozás jövedelemnagyság lakóhely
14
A társadalom mikrostruktúrája
Csoport: egyének együttese, kiket bizonyos közös tulajdonságok jellemeznek, kötnek össze . Pl: fiatal felnőttek, gyermektelenek, szegénységben élők A csoport olyan egyének társulása, akik önmagukat csoporttagnak tekintik a csoport többi tagja is elfogadja őket tagként csoport tagjai közös célja van a cél eléréséhez a tagok összehangoltan dolgoznak Társadalmi csoportok: hasonló ismertetőjegyekkel rendelkező , nagyobb létszámú együttes politikai, gazdasági, társadalmi csoportok helyzetének módosulása társadalmi struktúrák változása 14
15
A csoport Közösség Tagok érzelmi bevonódása jellemzi
Tagok érintkeznek egymással összetartás konformitás kontroll Társaság formálisabbak és személytelenebbek
16
A csoport Tulajdonságai tehát:
Öndefiniálás (önmagukat csoporttagnak tekintik) Mások általi definiálás (a csoport többi tagja is elfogadja őket tagként ) Közvetlen interakció (nem feltétlenül – pl. internet) Összetartás (pl.katonák a fronton) (próbatétel = kohéziónövelő; árnyoldal: elvész az egyéniség) Normatív elvárások (pl. „pártérdek”) Kölcsönös függőség Közös célok, amelyek megvalósításához a tagok közötti együttműködés koordinálására van szükség A csoportokra jellemző összetétel (kor, nem stb.) szerkezet (csoportot összetartó szerepek és szabályok) belső folyamatok rendszere
17
A csoport Csoporttípusok: 1.) Formális
A társadalmi rendszer meghatározott társadalmi szükséglet kielégítése érdekében intézményesen létrehozott, szervezett egysége. nagysága behatárolt, tagjai ismertek Pl. egy kórházi osztály ápolói 2.)Informális A tagok közös érdekek, értékeik alapján, érzelmi alapon kapcsolódnak egymáshoz intézményes mechanizmusok működését nem szabályozzák Pl. baráti kör Vonatkoztatási (vagy referencia-) csoportok: Keretet jelent az egyén számára önmaga és mások megítéléséhez Pl. egy maffiacsoport Centralizált csoportok leghatékonyabbak, Nyitottabb csoportok csoporttagok számára kielégítőbbek (Pl.: műtéti team–anonim alkoholisták csoportja)
18
A család A család fogalma: emberek együtt élő kiscsoportja, melyet
házassági vagy vérségi kapcsolat köt össze = a tagok között leszármazási kapcsolat van társadalmi intézmény a normák és a mögöttük álló értékek közvetítése Család változatos formában minden emberi formában létezett. 18
19
A család Statisztikai megközelítés családmag, vagy nukleáris család
= szülők + gyermekeik Nukleáris családtípusok: házaspár házaspár gyerekkel egy szülő gyerekkel Háztartás együtt lakó, megélhetési költségeket megosztó, együtt fogyasztó emberek csoportja általában, de nem szükségszerűen rokonok Rokonság vérségi és házassági kapcsolatban álló, különböző szintű kapcsolatokkal bíró egyének együttese 19
20
A család A háztartások történeti változásai Európában
gyűjtögető társadalmak nukleáris családtípus agrártársadalmak többcsaládos kapcsolat ipari társadalmak ismét nukleáris családtípus Gyermekek a családban magas halandóság okozta lelki megrázkódtatás elleni védekezés a XVIII. sz.-ig nincs bensőséges kapcsolat szülők és gyermekek közt Felnőttek és idős szüleik kapcsolata hamar „kirepülő” fiatalok önálló nukleáris családok szülők és gyermekek kapcsolata meggyengülhet az idősek ápolásának megoldatlansága Egyes vélemények : a család a nők elnyomásának és a gyermekek személyiségfejlődése eltorzításának intézménye --- sok ellenző 20
21
A család A család funkciói : termelés fogyasztás reprodukció
szocializáció felnőttek pszichés védelme Történelem folyamán társadalmi, életmódbéli és gazdasági változások a család funkcióvesztése pl. iskolák :felnőttkorra való felkészítés funkciójának átvétele Modern társadalmak gazdasági funkcióról a hangsúly az érzelmi funkcióra helyeződött Gyerekszerep történeti változása Pl. Taigetosz-hegység sziklájára való kitétel ma már elképzelhetetlen gyerekhalandóság csökkenése miatt érzelmi kötődés nőtt 21
22
Szegénység Szegénység fogalma összekapcsolódik a szégyen fogalmával
alacsony jövedelem hagyományos hátrányos helyzet Abszolút szegénység egyén vagy család helyzete a létminimum alatt egészséges élet biztosításához szükséges alapvető szükségletek kielégítése hiányt szenved korfüggő Relatív szegénység egyén vagy család helyzete az adott társadalom átlagos viszonyaitól elmarad Pl. jövedelem, lakásviszony tekintetében 22
23
Szegénység Szegénység okai Objektív és szubjektív okok
biológiai szegénység mint öröklődő jelenség fennálló társadalmi-gazdasági rendszer műveltség iskolai végzettség szubkultúra a szegénység kultúrája kitörést hátráltatja, de körülményeket segít elviselni rossz testi, lelki egészségi állapot életciklusbeli sajátságok pl: gyermek érkezése a családba egyén saját felelőssége rossz életkörülményeiért 23
24
Szegénység Szegénységi küszöb
az a határ, ami alatt valakit egy adott társadalmon belül szegénynek ítélünk meg Szegénységi csoportok kisnyugdíjas, beteg, rokkant, cigány, sokgyermekes, stb. A szegénység mértéke relatívtársadalmi átlaghoz viszonyított létminimum alatt élők száma: kb. 3 millió minimális norma alatti lakáskörülmények között élők: kb ezer nem lakásban élők: kb. 260 ezer hajléktalanok: ezer
25
Társadalmi mobilitás Meghatározás:
az egyén, vagy család társadalmi helyzete megváltozik = egyik társadalmi csoportból átkerülhet egy másikba pl. beosztottból vezető, falusiból városi nemzedékek közötti mobilitás =nemzedékek társadalmi helyzetváltozása Pl. paraszt szülők értelmiségi gyermekei nemzedéken belüli mobilitás Pl. az egyén karrierje: alacsony iskolai végzettségűvezető beosztásban levő igazgató Különböző formában és arányban minden társadalomban jelen van a társadalmi egyenlőtlenség. 25
26
Társadalmi egyenlőtlenségek
Megnyilvánulhat területi települési etnikai oktatási foglalkoztatási jövedelmi egyenlőtlenségként. 26
27
Társadalmi egyenlőtlenségek
Területi egyenlőtlenségek Magyarország: térszerkezete sugaras centrum-periféria, fölé-alárendeltség jellemzi (község -nagyváros ellentét, nyugat-kelet ellentét) szegregáció: különböző képzettségű, foglalkozású, jövedelmű társadalmi csoportok területi elkülönülése villanegyed- munkás, tisztviselő negyed - cigánysor gettósodás: faji-etnikai alapú megkülönböztetés, elkülönülés falu= hátrányosabb helyzet (elöregedés, munkanélküliség,szolgáltatások hiánya stb.)
28
Társadalmi egyenlőtlenségek
Etnikai egyenlőtlenségek: a legnagyobb etnikum: cigányság vagyoni, települési, oktatási, foglalkoztatási jövedelmi egyenlőtlenségekkel ez az etnikumi egyenlőtlenség szorosan összekapcsolódik 28
29
Társadalmi egyenlőtlenségek
Oktatási egyenlőtlenségek: Oktatás = alap és szakismeretek átadása Jellemzői: jogok,kötelezettségek,hierarchia, jutalmazás-büntetés Iskolaesélyegyenlőség megteremtése a tudás átadásán keresztül DE! Nem eltünteti, inkább konzerválja a társadalmi egyenlőtlenségeket családban elsajátított kulturális tőke befolyásolja iskolai előmenetelt pl. induló hátrányokat felerősíti megfelelő iskolai végzettség hiánya, ennek szerepe
30
Társadalmi egyenlőtlenségek
Foglalkoztatási egyenlőtlenségek: Iskolai végzettség foglalkozási életpályát iskolai végzettségek különbözőségeeltérő, egyenlőtlen munkaerőpiaci pozíciók Társadalmi munkamegosztásban elfoglalt hely: gazdaságilag aktív, foglalkoztatott gazdaságilag inaktív vagy eltartott munkanélküli Munkanélküliség főként a pályakezdő fiatalokat, év felettieket, szakképzetleneket, községben lakókat, cigányokat érinti. 30
31
Társadalmi egyenlőtlenségek
Jövedelmi egyenlőtlenségek: Iskolai végzettség foglalkoztatási jövedelmi egyenlőtlenségek rendszerváltás óta kisebb-nagyobb stagnálással folyamatosan nő 31
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.