Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SAP R/3 Alapok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SAP R/3 Alapok."— Előadás másolata:

1 SAP R/3 Alapok

2 Bevezető SAP: System, Applications and Products mySAP Business Suite
mySAP ERP mySAP CRM mySAP SRM mySAP SCM Industry Solutions Banking Automotive Utilities Telecommunications Media

3 Modulok Integráltság Modulok: Industry Solutions
FI – Financial Accounting – Számvitel CO – Controlling – Belső számvitel SD – Sales and Distribution – Értékesítés és „eladás oldali” logisztika MM – Material Management – Anyaggazdálkodás, „beszerzés oldali” logisztika PP – Production Planning – Termeléstervezés PM – Plant Maintenance – Üzemkarbantartás AM – Asset Management – Eszköznyilvántartás HR – Human Resources – Humán erőforrás kezelés QA – Quality Assurance – Minőségbiztosítás Industry Solutions

4 Alapok

5 Hasznos dolgok Navigálás Üzenetek: Gyorsindító kódok
Zöld Sárga Piros Egyebek (info, short dump stb.) Gyorsindító kódok /n /nXXX /oXXX /h Technikai információk Státuszsorban System  Status F1  F9 (ill. Tech. inf. ikon) F4 help

6 Kliensek Mi a kliens?

7 Szervezeti egységek Company Code Egyéb szervezeti egységek

8 A vállalat igényeihez illesztés folyamata

9 Testreszabás A rendszert testre kell szabni, ez a tanácsadók munkája
Alkalmazásokhoz tartozó beállító tranzakciók Reference Implementation Guide, SPRO tranzakción található gomb

10 A rendszer programozása
Repository: programok, adatdefiníció ABAP: Advanced Business Application Programming Fejlesztői kulcs, objektum kulcs Customer Namespace: Z, Y Customer Namespace vs. módosítás

11 Módosítás vs. bővítés Egy objektumból csak egyetlen eredeti változat létezik az egész világon, minden további másolat A másolatokat módosítani veszélyes, mert ha az eredetit frissítik, akkor elágazik a fejlesztés

12 Bővítési lehetőségek User-exit Include structure Append structure
Standard program által meghívott, customer namespaceben található eljárás Include structure Standard program által adatstruktúrába beágyazott vásárlói struktúra Append structure Vásárló általi struktúra kibővítés, anélkül, hogy erre számított volna a standard fejlesztője Subscreen A standard fejlesztő által felajánlott képernyőterület, melyre a vásárló mezőket helyezhet el Menu exit Menüstruktúra bővítésére használható

13 DDIC Data Dictionary (Abap Dictionary) Milyen objektumok vannak?
Domain Adatelem Tábla Struktúra Táblatípus Nézet

14 Programok Report / Module pool Funkciós csoport / modul
A fenti kettőhöz: Szövegelemek Képernyőtervek Menütervek Címsorok Osztályok, Interfészek

15 Abap Workbench Abap Dictionary. (SE11) Adatdefiníciós eszköz, lásd feljebb. Abap Editor. (SE38) Forráskódok szerkesztése, programok futtatása. Abap Debugger. Hibakeresést tesz lehetővé, a /h gyorsparanccsal indítható. ScreenPainter. Képernyőtervek elkészítése. MenuPainter. Menüstruktúrák, GUI státuszok elkészítésére. Class Builder. (SE24) Osztályok és interfészek definiálására alkalmas. Function Builder. (SE37) Funkciós csoportok és modulok definiálására alkalmas. Object Navigator. (SE80) Integrált fejlesztői környezet, mely egyesíti a fentieket.

16 Aktiválás A probléma A megoldás Revised Új Inaktív Aktív Inaktív. Idő

17 Rendszerek Rendszer: egy adatbázist lát
Domain: egy produktív rendszerek támogatására létrehozott rendszerek összessége 0. SAP saját rendszerei, standard objektumok eredeti példánya itt található 1. Development Systems (fejlesztő rendszer) Ebben végezhetnek fejlesztéseket az SAP tanácsadók. Jele: DEV. 2. Consolidation Systems (gyakorló, teszt rendszer) A változásokat már tartalmazó, a működés tesztelésére és a kezelők gyakorlatoztatására szolgáló rendszer. Jele: CON. 3. Production Systems (produktív, éles rendszer) A legfontosabb, működő, éles használatban lévő rendszer. Tilos benne fejleszteni és tesztelni. Jele: PRD.

18 Ajánlott landscape Miért van erre szükség Felépítés
Development system (DEV) CUST : customizing és fejlesztői kliens TEST : kiegészítő fejlesztői kliens SAND : homokozó (sandbox) kliens (nem transzportálhatók az igények) Consolidation system (CON) QTST : quality assurance (tesztelési) kliens TRNG : training kliens (nem módosíthatók a customizing és repository objektumok) Production system (PRD) PROD : produktív kliens

19 Change and Transport System
Módosítások átvezetése a rendszerek között Átvezethetők: Repository objektumok Customizing beállítások Az átvezetések okai Package – logikai rendezés Transport request – átmeneti összerendelés

20 Futtatási környezet Háromrétegű modell:
Megjelenítési réteg Alkalmazás réteg Adatbázis réteg Alkalmazásszerver: ABAP bájtkódban futtatja az üzleti logikát Instance: egy alkalmazásszerver Skálázható Message Server, Logon Group

21 Működés Queue

22 OpenSQL

23 Workprocess típusok Több fajta: Central instance
DIA (Dynpro interpreter): interaktív módban futtatott programok feldolgozásáért felelős BTC (Background Batch Process): interpreter a háttérben futó programok végrehajtására UPD (Update process): adatbázis frissítő folyamat SPO (Spool Process): nyomtatósor vezérlő és feldolgozó ENQ (Enqueue Lock Manager): zárkezelő Central instance

24 Dialog process Interaktív abap program feldolgozása

25 Background Batch Process
Feldolgozás a háttérben Nincs interaktivitás, a kliens kikapcsolható Terhelés időbeli elosztása, prioritások elkülönítése Ütemezhető

26 Lock manager LUW: tranzakciós jelleget mutató folyamategység
Adatbázis LUW: tudja az adatbázisszerver Üzleti folyamatok nagyobbak: saját LUW kell. Példa: törzsadatmódosítás. Probléma: adatbázis nem kezeli, ezért saját zárolás kell. Ezt kezeli a Lock Manager. Lényegében paraméteres szemaforok, bármire használhatók. Fontos: az adatokat csak a végén mentsük, amikor már biztos, hogy ez egy DB LUW-ban megtehető. Ne mentsünk részleges adatokat előtte! A zárak a teljes üzleti tranzakciót öleljék át, csak a mentés után engedjük el őket.

27 Update process Adatok mentése utólag, késleltetve
Jó a terhelés szempontjából Rossz: mi van, ha nem sikerül a mentés? CALL FUNCTION IN UPDATE TASK Két prioritási szint: U1: adatok mentése, egy LUW U2: statisztikák frissítése, több LUW

28 Spool process Nyomtatáshoz várakozási sort kezel

29 Interfész technikák Miért van szükség rájuk? Alkalmi interfészek
Alkalomszerűen használt, de nagy mennyiségű adat átvitelére használatos Létrehozásukat segítik a Data Transfer Workbench és a Legacy System Migration Workbench. Szekvenciális fájlokkal Direct Input (DI) Az adatok beírása néhány vizsgálat után közvetlenül a táblákba történik, ezért igen veszélyes, viszont gyors. Veszélyessége és a számítógépek sebességének megnövekedése miatt ma már nemigen használják. Batch Input (BI) Szabványos R/3 tranzakciót használ a bevitelre. Az input fájl adatai egy szabványos átmeneti táblába kerülnek. A tranzakció elindul, majd a rendszer a táblából kitölti a képernyőmezőket, pont úgy, mintha azt a felhasználó kézzel vitte volna be. A felhasználónak csak az entert kell nyomogatni, vagy az egész feltöltés futtatható a háttérben automatikusan.

30 Interfész technikák Állandó interfészek
Sok alkalmazás állandóan kommunikál egymással, de kevesebb adatot forgalmaznak. ALE-nak is hívják (Application Link Enabling). Tisztázandó: Honnan származik az adat, melyik a célrendszer, és mi maga az adat illetve a folyamat? A kommunikáció időzítése Szinkron Aszinkron: Milyen gyakorisággal történjen az adatok átküldése? A kommunikációs csatorna: RFC HTTP(S) SMTP A kommunikációhoz használt adatformátum: IDoc XML BAPI

31 Interfész technikák Állandó interfészek
RFC (Remote Function Call) = Távoli eljáráshívás Valódi program-program kommunikáció Automatikusan konvertálja az egyszerű ABAP adattípusokat a külső formára Az SAP-ban létrehozott funkciós modulok esetében egy flag bejelölésével szabályozhatjuk, hogy azokat RFC segítségével kívülről meg lehessen-e hívni. BAPI (Business Application Programming Interface) Az SAP adataihoz üzleti objektumokon keresztül (pl. vevői megrendelés) férünk hozzá, szabványos, platformfüggetlen függvényekkel. Az RFC-re épül Objektum-orientált szemlélettel rendelkezik, üzletileg is definiálja az átvitelt. A rendszerben a BAPI tranzakciókód segítségével érhetjük el a Business Object Repository-t, ahol ezek az objektumok definiálva vannak. IDOC (Intermediate Document) Az SAP által szabványosított dokumentumformátum adatok átvitelére. Felépítése: vezérlőrekord: tartalmazza az IDOC típusát, az üzenet típusát, az IDOC küldőjét, fogadóját státusz rekord: a feldolgozás eddigi élettörténete, állapota (pl. 30-IDOC kiszállításra kész) adatszegmensek: minden szegmensnek van: fejléce, amely a szegmens adatait írja le törzse, amely az adatokat tartalmazza EDI (Electronic Data Interchange) Csak fájlokat tud fogadni, tipikusan IDOC-ot. Az adott elektronikus adatfeldolgozó a saját formátumára alakítja az IDOC tartalmát és ezt továbbítja a partner rendszerhez. Általában különböző vállalatok közötti adatcserére használják, pl. számlák elektronikus formában történő átküldése.


Letölteni ppt "SAP R/3 Alapok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések