Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magatartászavarokkal a matematikaórán

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magatartászavarokkal a matematikaórán"— Előadás másolata:

1 Magatartászavarokkal a matematikaórán
Magatartászavarokról praktikusan Tölgyesi Klára Konfidencia 2000 Oktató és Szolgáltató Kft. TÖLGYESI KLÁRA EGYLÉPCSŐ OKTATÓ ÉS TANÁCSADÓ KFT. Sajószentpéter

2 Magatartás-zavaros gyerekek
SZORONGÓ ERŐSZAKOS vagy AGRESSZÍV TANULÁSI NEHÉZSÉGGEL KÜZDŐ ALACSONY ÖNÉRTÉKELÉSŰ HIPERAKTÍV (FIMOTA) Tölgyesi Klára

3 SZORONGÁS Stressz vagy konfliktus által okozott, félelemmel, nyugtalansággal járó negatív érzelem. Ha ez a nyugtalanság indokolatlan és diffúz, nem kapcsolódik tárgyhoz vagy túlzott mértéket ölt, akkor neurotikus szorongásról beszélünk. /D.A. Statt/ Mindig a jövőre irányul, valami rossznak az előérzetét hordozza és az elkerülhetetlenség élményével jár. együtt./Horváth-Szabó-Vigassyné/ Tölgyesi Klára

4 Teljesítményszorongás
A szorongás típusai Teljesítményszorongás Szociális szorongás Tölgyesi Klára

5 Hogyan ismerjük fel a SZORONGÓ gyermeket?
Biztonságos zugokat keres Gyakran keresi a tanár védelmét Kevés interakció Nagyban függ a többi gyerektől Önbizalma kicsi Kudarckerülő Nem kezdeményez Fél a fizikai kihívásoktól Gyakran kell mosdóba mennie Hivatkozhat rosszullétre, hasfájásra, hányingerre, szédülésre Tölgyesi Klára

6 Leggyakoribb tünetek megmagyarázhatatlan láz remegő végtagok
feszült izmok nyugtalanító gondolatok eszmélet-vesztés étvágytalanság álmatlanság gyomor-idegesség izzadó tenyér szapora szívverés kapkodó légzés feledékenység szájszáradás émelygés, hányás rogyadozó térd izomrángás Leggyakoribb tünetek Tölgyesi Klára

7 VÁMPÍR – a térdemben van a remegés, otthon veszekedéskor, verekedéskor jön elő, félek, hogy kiszívja a vérem

8 ZOMBI – A SZÍVEMBEN, attól félek, hogy elrabol. Minden este jön

9 SEBFEJŰ ALAK – aki nem hagy

10 A hasamban van, irányít engem, csak otthon jön

11

12 Éjszakai ágybavizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágytiszta
Éjszakai ágybavizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágytiszta. Minden éjszaka van valaki a konyhába, nyitja-csukja a szekrényajtókat, nagyon félek, mozdulni sem bírok.

13 Amit tehetünk tanítási órán
Az általa nehéznek, félelmetesnek érzékelt iskolai szituációk átkeretezése Ne a gyermek megnyugtatására helyezzük a fókuszt, mert az ellenkező hatást vált ki A gyermek figyelmét a környezetre, annak eseményeire irányítsuk. A mosoly és a nyugodt óravezetés számukra a legnagyobb segítség A teljesítményszorongó gyerek fokozatos elvezetése a szóbeli feleletig Tölgyesi Klára

14 Agresszió Minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy nyílt vagy szimbolikus formában valakinek vagy valaminek kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. (Ranschburg) Tölgyesi Klára

15 Agresszió NYÍLT PASSZÍV Tölgyesi Klára tolgyesiklara@gmail.com

16 A passzívan agresszív gyermek A nyíltan agresszív gyermek
Gyakran vezető szerepet tölt be Előnyben részesíti a durva játékot Nem tud alkalmazkodni a szabályokhoz Nem figyel Magával elégedett Impulzív, indulatos Könnyen konfliktusba keveredik Viselkedése sok negatív reakciót vált ki társaiból és tanáraiból Hangos, üt-ver, köpköd, rúg, csíp, harap. sokszor késik, lophat, hazudik, semmittevés jellemzi , feledékeny Tölgyesi Klára

17 Kezelési lehetőségek tanítási órán
Feszültség levezető gyakorlatok óra elején Arról beszéljünk amit szabad és amit mi elfogadhatónak tartunk Konstruktív irányba beszéljük meg a kialakult helyzeteket A saját stílusunkban és hangnemünkben beszéljünk a gyerekkel (ne tartsunk tükröt!) Minden adandó alkalommal adjunk pozitív visszajelzést (apró eredményeket is értékeljünk!) Tölgyesi Klára

18 Tanulási nehézséggel küzdeni…
…annyit jelent, mint az intelligenciaszint alapján elvárható teljesítménytől elmaradni az alapképességekben (írás, olvasás, számolás) Teljesítményben és viselkedésben eltérni a többségtől Gyakran megbélyegződni, kirekesztődni. Miközben nem a szorgalommal és a gyermek eszével van baj, hanem az íráshoz, olvasáshoz, számoláshoz szükséges alapfunkciók egyikének – másikának fejletlensége okoz nehézségeket. Csak működésben megmutatkozó idegrendszeri zavar. Részképesség-kiesések, sok esetben megkésett fejlődés, de gyakran igazi deficit áll mögötte. Tölgyesi Klára

19 Valódi Tanulás-zavar Kulturális elmaradottság okozta
Teljesítményben jelentkező Viselkedésben megjelenő Tölgyesi Klára

20 A tanulási zavarok tünetei
Egyensúlyérzékelés zavara, bizonytalan testséma. A gyermek mozgása összerendezetlen. Nem tud felmérni alapvető térbeli távolságokat, viszonyokat. Téri orientáció zavara. (Lent-fent, jobb-bal, írásfolytonosság, iránytartás, sorvezetés,számok, műveletek felcserélése) Alak-felismerési zavar és a térbeli relációk felismerésének nehézsége A nagy és a finommozgás koordinációjának zavara vagy fejletlensége (ceruzafogás) Gyenge ritmusérzék Rossz beszédhang megkülönböztető képesség (összefüggésben a hallási figyelem fejletlenségével) Az idegrendszeri feldolgozás eltérő módja, amikor a gyermek csak az egyszerre jelenlévő ingereket tudja feldolgozni, az egymásutániság felépítése nehézséget jelent Tölgyesi Klára

21 Hogyan ismerjük fel a valódi tanulás-zavart?
Az intellektushoz mérten érthetetlennek tűnő, rendszeresen visszatérő hibák Bizonyos típusú feladatok következetes tévesztése Koordinálatlan mozgás Rövid ideig tartó vagy széteső figyelem Nem a szókincs hiányából származó , visszatérő kommunikációs hibák Az anyák által ismertetett terhesség alatti, születés közbeni vagy utáni problémák valószínűsíthetik a problémát. Ebben az esetben érdemes szakemberhez fordulni segítségért. Tölgyesi Klára

22 Hogyan kezeljük? Annak elfogadásával, hogy a gyerek nem tehet a
problémáról, segítségre szorul Négyszemközti helyzetben segítjük Melléülünk, megfigyeljük hol akad el Nem minősítjük Ötletekkel támogatjuk Minden elvégzett, kijavított helyzetben megerősítjük Osztály előtt dicsérjük, négyszemközt konfrontáljuk Minden esetben az egészséges, sikeres részeit erősítjük Dühöngéseit a kudarcok miatt elfogadóan, értő figyelemmel kezeljük Szülőkkel együttműködve Nem a másságot hangsúlyozzuk, de alternatív utakat keresünk és kerestetünk a boldoguláshoz Tölgyesi Klára

23 HIPERAKTIVITÁS FIGYELEMZAVAR MOZGÁSZAVAR TANULÁSZAVAR
Biológiai probléma: a viselkedés szabályozás zavara, a viselkedési kontroll kialakulásának nehézségeivel jár. FIMÓTA Tölgyesi Klára

24 TÜNETEK Nem figyel tartósan Nem követi az utasításokat
Rendkívül értelmes Nehézsége van a feladati összerendezésével Elveszíti a tanuláshoz szükséges eszközöket Feledékeny Túlzott mozgásigény, szertelenség Ülés közben is babrál, fészkelődik Túl sokat beszél Nem tud elmélyülni egyedül a játékban Tölgyesi Klára

25 LEHETSÉGES KEZELÉSI MÓDOK
Gyakori kétszemélyes helyzet megteremtése Határozott és elfogadó támogatás Kevés és egyértelmű szabály Új és érdekes helyzetek teremtése Rutinná váló tevékenységek Munka közben gyakori és azonnali megerősítés Kevés kritika, sok biztatás Csak akkor instruáljuk, ha felvette velünk a szemkapcsolatot Többször kérdezzük meg, hogy érti-e a feladatot Gyakran csináljunk az osztállyal mozgásos feladatokat Tölgyesi Klára

26 Ajánlott irodalom Faber, Adele & Mazlish, Elaine (2006): Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy hogy elmesélje, Budapest, Reneszánsz Könyvkiadó Kft. Dr.B.Rosenberg, Marshall (2001): A szavak ablakok vagy falak, Erőszakmentes kommunikáció, Budapest, Agykontroll Kft. Roeders, Paul & Gefferth, Éva (2007): A hatékony tanulás titka, A hatékony tanítás és tanulás dinamikája, Budapest, Trefort Kiadó.(alcímeket írunk?) Ginnis, Paul (2002): Tanítási és tanulási receptkönyv, Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei, Budapest, Alexandra Kiadó Dr. Metcalf, Linda (2007):Megoldásközpontú tanítás, Budapest, Alexandra Kiadó Berg, Insoo Kim (1995): Konzultáció sokproblémás családokkal, Budapest, Animula Kiadó. T.Gordon: T.E.T Tanári Eredményességi Tréning, Emberi kapcsolatok, Tanítsd gyermeked önfegyelemre Tölgyesi Klára

27 Tölgyesi Klára


Letölteni ppt "Magatartászavarokkal a matematikaórán"

Hasonló előadás


Google Hirdetések