Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
2
Élő idegen nyelvek Műveltségi terület (kulcskompetencia)
Az élő idegen nyelv ismerete elengedhetetlen: Megbízható tájékozódás Szabad döntés Munkaerőpiac Nemzetközi kommunikáció Saját és más kultúrák megértése
3
A NAT tartalmazza a képzés szakaszait és fejlesztési feladatait
Általános iskola: - 4 évf. (első nyelv) 7 évf. (második nyelv) Gimnázium: Két idegen nyelv kötelező Szakközépiskola: Egy kötelező nyelv + egy javasolt Szakiskola: Egy kötelező idegen nyelv A diák szabadon választhat a helyi adottságok függvényében.
4
A nyelvtanulás célrendszere:
- a kommunikatív kompetencia fejlesztése - a célnyelvi műveltség és interkulturális kompetencia fejlesztése - a nevelési és tantárgy-integrációs lehetőségek kihasználása - az IKT alkalmazások készségszintű kialakítása és fejlesztése - a nyelvtanulási stratégiák kialakítása
5
A kommunikatív kompetencia kialakításának elemei:
Nyelvi kompetencia Szociolingvisztikai kompetencia Szövegkompetencia
6
Nyelvi kompetencia Lexikai Grammatikai Szemantikai
Fonológiai ismeretek Morfológiai Helyesírási Olvasott és hallott szöveg értése, beszédkészség, interakció, íráskészségen keresztül valósul meg.
7
Szociolingvisztikai kompetencia
Társadalmi szokások ezek befolyásolják Társadalmi szabályok a kommunikáció sikerességét A tanár mindezt tudatosítja (pl. udvariassági szokások, megszólítások, rituálék, testbeszéd, humor, stílusrétegek, dialektusok)
8
A szövegkompetencia Szöveg felépítése
Koherenciát szolgáló elemek a beszélt és írott nyelvben Az interakció szabályai Szövegtípusok nyelvi elemei
9
A célkitűzésekkel összhangban a NAT megkívánja a tantárgyközi integráció lehetőségét
más műveltségterületek ismereteivel is találkozik az idegen nyelv órán. Eredményes tanulási módszerek elsajátítása: előzetes tudás mozgósítása, egyénre szabott módszerek, csoportmunka, együttműködő tanulás, önművelés igényének kialakítása, élethosszig tartó tanulás igényének kialakítása IKT Nyelvtanulási stratégiák: tanulás célja, folyamata, módszerei Rendszeres tanári értékelés Önértékelés módszerei Az órai kommunikáció és tevékenység a célnyelven történjen
10
Fejlesztési feladatok és nyelvi szintek
9 idegen nyelv (angol, német, francia, olasz, orosz, spanyol, japán, kínai, latin) Minimum szintek és emelt képzések követelményei KER Nemzetközi gyakorlat + érettségi követelmény A NAT-ban az idegen nyelvek egységes területként jelennek meg DE : nyelv 1 Nyelv 2 Három szakaszt különít el: 4, 5-8, 9-12
11
Minimumszintek A1 A2 B1 - 4 évf. 6. évf. 8. évf. 12. évf.
Első idegen nyelv Ker - szintben nem megadható A1 A2 B1 Második idegen nyelv -
12
Emeltszintű képzés megcélozható szintjei:
4. évf. 6. évf. 8. évf. 10. évf. 12. évf. Első idegen nyelv KER- szintben nem mérhető A1 A2-B1 B1-B2 B2-C1 Második idegen nyelv - A2
13
Szintleírások ( a KER alapján)
Olvasott szöveg értése Hallott szöveg értése Beszédkészség Interakció Íráskészség nyelvhelyesség
14
Felhasznált irodalom:
Nemzeti Alap Tanterv, Magyar Közlöny, 2012.évi.66 sz o. Rózsavölgyi Gábor, Didaktika Tantervelmélet, Debrecen, 2009
15
Köszönöm a figyelmet! Készítette: Antalné Debreczi Imola
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.