Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az üzleti élet íratlan szabályairól
2
A tolerancia és a türelem szükségessége az idegen kultúrákban
A külkereskedelmi tárgyalásokat a kultúra két vonatkozásban érinti: Az eladót és a vevőt elválasztó különbségekhez hozzáadódnak a hazai és az idegen környezet kulturális különbségei, A tárgyalópartnereknek meg kell oldaniuk, hogy helyesen értelmezzék a másik mentális és emocionális reakcióit.
3
Általános szabályok Kulturális bázis jelentőségét kell felismernünk,
Tiszteljük a partner országának hagyományait, a formalitásait, a tabukat és az ideológiai különbségeket, A közeledés tényezőit keressük, ne a különbségeket élezzük ki.
4
Nagy Britannia kulturális életének legfőbb szabályai
A britek védelmezik magánszférájukat, individualitásukat, A személyes kapcsolatok során ügyelni kell a partner rangjának megfelelő megszólításra, Az általános viselkedési szabályok közé tartozik az önfegyelem, a pontosság, mások tiszteletben tartása, a nagyfokú tolerancia, Reggel kilenc óra előtt üzleti tárgyalásokat nem folytatnak,
5
Nagy Britannia kulturális életének legfőbb szabályai
Hivatalos tárgyalásokon személyes dolgokat nem illik érinteni, Ajándékozás: újévre naptárakat, könyveket lehet küldeni, A britekről (angolok, skótok, walesiek) nem helyes „angolként” beszélni, Üdvözlésként a kézfogást általában kerülik, Individuális sajátosságokat inkább becsülnek, mint kritizálnak.
6
USA kulturális életének legfőbb szabályai
Az üzletemberdivat világméretű átvétele, az üzletember „egyenruha” kötelező használata, A szigorú öltözködési stílushoz alkalmazkodni kell, A keresztnéven való megszólítás erősen tanácsolható, Az „uram”-on kívül minden más címhasználatot kerülnek a megszólításban, A pontosság az angolokéhoz hasonlóan alapkövetelmény, A nehéz üzleti ebédeknél, vacsoráknál humoros köszöntőt illik mondani;
7
USA kulturális életének legfőbb szabályai
Az ajándékozás nem szokásos, Minden szolgáltatás borravalóköteles, Ünnepi rendezvényeken nagy súlyt helyeznek a megfelelő viseletre. Az adományozás, a karitatív tevékenység igen elterjedt és ajánlatos, A lakásra szóló baráti meghívások gyakran csak udvariassági formulák, A „keep smiling” az amerikai életforma része.
8
Japán kulturális életének legfőbb szabályai
A „nem” és az „igen” használata A japán ember problémát körüljáró gondolkodásmódja, Az életforma is különböző, A közösségi gondolkodás, a kollektíva tisztelete rendkívül erős, Az üdvözléskori kötelező mély meghajlások, a kötelező mosolygás, a vendégnek ellent nem mondás szabályának betartása, A házigazdának soha nem szabad hátat fordítani, A lakásba belépve a cipőt le kell venni,
9
Japán kulturális életének legfőbb szabályai
A teaszertartásnál illik másodszor is teát kérni, A padlón ülve a lábakat nem illik kinyújtani, A négyes és a kilences szám minden módon kerülendő, A meghívás végét az jelzi, a címeknek, a rangoknak Japánban nincs nagy jelentősége, A névjegyekkel Japánban különösen nagy jelentőségűek, A korrekt öltözék az üzleti tárgyalásoknál elengedhetetlen, Az üzleti tárgyalások időigényesek, Az üzleti döntés hosszú mérlegelés eredménye.
10
Arab országok A vallás írott és íratlan szabályai:
napkeltétől napnyugtáig a vallásos arab üzletembernek böjtölnie kell, a külföldi üzletember toleranciáját becsülik; az arab üzletembereknek a napi ötszöri imádkozás parancsának is eleget kell tennie. az üzleti életben az időnek nincs szerepe. a baráti kapcsolatok az üzleti életben nagyon fontosak célszerű néhány udvariassági formulát arabul is megtanulni, ezt – mint a partner előzékenységét – sokra becsülik.
11
Ami a vallási előírások szerint tilos:
alkoholfogyasztás a sertéshús fogyasztás a nők nem öltözködhetnek kihívóan isten teremtményeiről fényképeket készíteni tilos, ha partnerünket le akarjuk fényképezni, előbb kérjük engedélyét; leülésnél vigyázni kell arra, hogy a cipőtalp nem mutathat a partner felé (természetesen a talp sem mezítláb); Allah nevének használatát minden módon kerülni kell az arab országok „balkezes” társadalmak, ezért bal kezet kézfogásra nyújtani, sem azzal enni soha nem szabad!
12
Tisztesség – Üzleti etika
13
Tisztességes üzletember =
Tisztességes ember Tisztességes ember = Tisztességes üzletember
14
Az üzleti etikai kérdései két síkon is felvetődnek
marketingakciókat elhatározó és kivitelező, az ügyleteket kötő vállalat – vállalkozás síkján, Illetve az ezeken közreműködő üzletember személyes tisztessége síkján.
15
Mikor válik egy figyelmességi üzleti ajándék a megvesztegetés eszközévé?
1. Az adott idegen kultúrában melyek a tabuk? 2. Hol a határ a figyelmességi ajándék és a megvesztegetést célzó „ajándék” között?
16
Ha a megvesztegetést versenyeszközként alkalmazzuk
Az adott vásárlásnál a bevásárlócsoport melyik résztvevője a döntéshozó? A döntéshozó személy megvesztegethető-e?
17
Minden kereskedőnek tudni kell, hogy számára hol a határ,
hogy a kereskedői trükkök és praktikák mikor ütköznek saját emberi és üzleti moráljába, hogy mely hazugságok minősíthetők „jó” hazugságnak, s melyek rossznak.
18
Az üzleti titoktarás és titokvédelem: Üzleti titok lehet:
egy új termék, vagy egy új gyártási eljárás kifejlesztésére irányuló tervezői folyamat, egy elhatározott termék-bevezetési stratégia, egy megvalósítani kívánt reklámhadjárat, a vállalat legújabb árai és üzleti kondíciói
19
Az amatőrök hibái: a „lojális” alkalmazott, aki társságban, üzleti ebédeken jól értesültségével kérkedve gátlástalanul mesél vállalata belső ügyeiről, a házon belüli – fél információkat tévesen értelmező – folyosói információáramlás, a részmunkaidős, az időszakosan alkalmazott munkatársak „jól értesültsége”
20
Felelőtlenségi károk:
a nem megfelelően ellenőrzött látogatók, a bezáratlan irodaajtók, a tárgyalópartnerek egyedül hagyása, az üzleti dokumentumokat tartalmazó irodában vagy tárgyalószobában, a hanyagul papírkosárba dobott elrontott levelek, árlisták az információk bárki számára hozzáférhetőségétől nem védett computerek, szerteszét heverő műszaki tervváltozatok, laboratóriumi tesztek mérési adatai a szállodakulcs felelőtlen kezelése, az újságírók felelőtlen tájékoztatása
21
Egy szakkönyv veszélytényezői:
az üzletember, a titkárság, a telefonlehallgatás, lehallgatókészülék a bútorokban, a falban, a gyorsírófüzet, az egyszer használatos írógépindigó, az elrontott fénymásolat a papírkosárban, az „ablaktisztítók”, s más csalók behatolása
22
Tanulság: Az információ HATALOM!!!!
23
A prezentációt készítették
Kató Zsófia Kiss Gábor Kovács Krisztina
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.