Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban"— Előadás másolata:

1 Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 Előadó: Cseke Istvánné és Szabó István

2 Projektben résztvevők:
Nyíregyházi Főiskola (Főpályázó) Magyar Akkreditációs Bizottság Titkársága Budapesti Gazdasági Főiskola DE Egészségügyi Főiskolai Kar SZTE Juhász Gy. Tanárképző Főiskolai Kar PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar

3 Mérföldkövek: 2004.09. HEFOP pályázat beadása 2005.09 Pozitív döntés
Indító értekezlet –munkaterv kidolgozása Szerződéskötés Helyszíni szemle (OMAI) Egyeztető megbeszélés – Tankönyv felépítés végl. Tananyag összeállítás Lektorálás (MAB) Képzések (képzők képzése és intézmény szintű) Felsőoktatási minőség modell kidolgozás Önértékelés elvégzése (kiválasztott területeken)

4 Projekt céljai: Általános cél:
Minőségi kultúra kialakítása, fejlesztése a projektben résztvevő intézményeknél. Konkrét cél: Olyan minőségmodell kidolgozása a képzés területén, amely európai szinten is összehasonlítható kritériumokon alapul és a minőség folyamatos fejlesztését szolgálja. Intézményi sajátosságoknak megfelelő Kézikönyv kidolgozása.

5 Felsőoktatási minőségmodell kidolgozása
(tervezet) Bemenetek Törvényi előírások Nemzetközi gyakorlatok (felsőoktatás) MAB önértékelési szempontrendszere (2005.július) EFQM

6 TQM alapelvek Alapok definiálása:
Intézmény küldetés, stratégia megfogalmazása Szervezeti felépítés Minőségpolitika Folyamatok leírása Dokumentálás Érdekeltségi rendszer működtetése Vevőközpontúság A folyamatok folyamatos fejlesztése A dolgozók teljes körű részvétele Részvétel a társadalmi méretű közös tanulásban

7 A Felsőoktatási Minőség Modell fő célkitűzései:
Kezelje a felsőoktatás jellemző sajátosságait. A felsőoktatási Intézmények számára a teljesítmény fokozására alkalmas eszközként szolgáljon. A felsőoktatás tömegessé válása mellett az oktatás minőségének megőrzése. Megkönnyítse a minőségi összehasonlító értékeléseket a felsőoktatási intézmények között.

8 Kétszintű önértékelés:
Intézményi önértékelés Képzési tevékenység önértékelése (szakonkénti lebontásban)

9 Felsőoktatási intézmény önértékelési modellje

10 Szakok önértékelési modellje

11 Tanterv, tananyag (példa)
· tartalom: megfelelés (a szak céljainak, a szakmai követelményeknek, a képesítési követelményeknek, a munkaerőpiac követelményeinek, a szak kompetenciái, valamint az oktatott ismeretanyagok a gyakorlatban hogyan hasznosulnak, a gyakorlat változásait hogyan követik) ·  struktúra: tantárgyak (egymásra épülése, fő modulok /alapozó, szak, értelmiségi/ aránya, elméleti és gyakorlati képzés aránya, kötelező és más órák aránya, szakosodási lehetőség (szakirányok), a képesítési követelményben rögzített kompetenciák megszerzését a szak kurzusai (tantárgyai) hogyan biztosítják) ·  dimenzió: átjárhatóság, részképzési lehetőség ( intézményen belül, országosan,  Európában) ·   értékelés, vizsgák: ütemezésük, számok, típusaik, módszereik ·   kutatási eredmények beépítése ·   tanulhatóság, kapcsolat a középiskolában tanultakkal

12 Minőségi kultúra kialakítása, fejlesztése
Minőségtechnikák oktatása Oktatási anyag kidolgozása („Tankönyv”) Önértékelések megvalósítása Minőségirányítási kézikönyv kidolgozása

13 Tankönyv fejezetek Nemzetközi szakirodalmi áttekintés
A minőségügy alapjai és fejlődése Minőségirányítási rendszerek (eltérő nemzeteknél oktatás területén alkalmazott modellek) EFQM Kiválóság Modell, TQM Partneri igény, elégedettség mérés Benchmarking a felsőoktatásban Minőség fejlesztési technikák Jogi és egyéb szabályozások Minőségmodell a felsőoktatásban Fogalom meghatározás Alkalmazott irodalom jegyzék

14 Elvárások Fejezetek felépítése
A tankönyv célcsoportja: Felsőoktatási intézmények vezetői, középvezetői részére A tankönyv célja: Átfogó minőségügyi ismeretek nyújtása, speciálisan a felsőoktatásra fókuszálva Felhasználás: Önálló tanulás támogatása Fejezetek felépítése Oktatási anyag (elmélet) Munkafüzet (gyakorlati feladatsorok, példák) megj: a tananyag / munkafüzet terjedelmi aránya: 80/20 % Ellenőrző kérdéssor (megoldó kulccsal) Oktatási fóliák kidolgozása

15 Projekt feladatterv Kommunikáció
Címlista megadása, kör- létrehozása (HEFOP33) Résztvevők min.szabályozásainak átadása Projekt tanács értekezletek (jegyzőkönyv ismertetése) Kéziratok köröztetése (csak tájékoztatás céljából) Fejezetek közös kidolgozása (pl. DE+NYF)

16 Intézményi feladatterv (NYF)


Letölteni ppt "Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések