Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok"— Előadás másolata:

1 Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok
dr. Péczely György A.A. Stádium Kft.

2 A mérés értelme (1) Amit nem mérsz, azt menedzselni sem tudod
A mérés híján a megérzések, taktikázások, megszokások és dogmák uralkodnak Megérzések: Azt látjuk, amit láttat velünk a környezet Nem az igazság számít, hanem az, amit annak hiszünk (Witkiewitz) Taktikázások: volt szoc és multi cégek gyakori jellemzője Megszokások: „Itt az a szokás,…” „Mindig így csináltuk.”

3 A dogmák Talán a legveszélyesebb, legkártékonyabb jelenség
A gyártó (jobban) tudja Tapasztalatok a visszacsatolásról Olajcsere Hit a ciklikus/nagyjavítási rendszerben Egységes karbantartási rendszer A hibák kiszámíthatóak Statisztika/hibaadattár alapú karbantartás „A karbantartás szükséges rossz” szemlélet

4 A mérés értelme (2) A karbantartás (és vezetőjének) vállalati megítélése Futottak még vagy alapvető fontosságú? A menedzsment erős tagja vagy a szokásos fekete bárány A karbantartás érdekérvényesítő képessége Nem adják oda a gépet Nincs pénz a beszerzésre/beruházásra

5

6 Miért fontos a karbantartás (fejlesztése)?
NEM a karbantartási büdzsé megnyirbálása a cél: 1…3 % 10 %-a Vannak kivétel iparágak (D. példa) A veszteségek visszaszorítása a fontos a berendezésekkel kapcsolatos

7

8 Mérőszámok A veszteségekre koncentráló A költségekre koncentráló
A folyamatokra koncentráló Melyik a legfontosabb? Melyiket, mikor alkalmazom? Melyiket miért alkalmazom?

9 A veszteségekre koncentráló mérőszámok
Overall Equipment Effectivness/Effectivity Berendezés Általános Hatékonyság Talán a legelterjedtebb termelékenységi mérőszám Rímel a jéghegyes ábrára

10

11 OEE = Teljes produktív idő / Üzemidő
Üzemszünet Csoportgyűlések Szakmai rendezv. Tervezett karb. Átépítés, felújítás Munkaidőalap Tervezett leállás Üzemidő Üzemzavarok Tényleges üzemidő Leállási veszt. Rendelkezésre- állási mutató Átállási veszteség Szerszámcsere Hasznos üzemidő Telj. veszt. Üresjárat, mikroáll. Teljesítmény mutató Az indítási veszteség jelentkezhet selejtként (pl: Pannunion átállás után), vagy olyan időként, amíg nem tud termelni a berendezés (pl: Bosch mosók felfűtése). Ezért szerepel két helyen az ábrán. Így van összhangban a kétféle ábra. Sebességvesztés Teljes produktív idő Selejt, újramegmunk Hiba veszt. Minőségi mutató Indítási veszteség Nincs ember a gépre, nincs anyag, stb?

12 Az OEE számítás lényege
Példa : OEE Veszteségek 32% 68% Az igazi kérdés: - a veszteségek mértéke - szerkezete

13 Buktatók Technikai nehézségek Emberi oldal, érdekek

14 Technikai nehézségek Adatgyűjtés Kézi „fél-automatikus”
Teljesen „automata” módszer

15 Technikai nehézségek Az adatok begyűjtése Idők pontossága
Tevékenység kategorizálása Selejt darabok Jók-e a kiadott értékek? Kitöltik-e a dolgozók?

16 Technikai nehézségek Ha nincs pontos adat a minőségről
Ha nincs ütemidő Hosszúra nyúlnak a szünetek Szünet alatt termel a gép Műszak váltásokkor termel a gép

17 Technikai nehézségek Számítások Összetevők figyelembevétele
Értik-e pontosan az OEE elvét Mi mindent szeretnének „belepasszírozni” Ha kihagyjuk mi lesz vele… Ha nincsenek napi adatok Kell-e naponta kiszámítani

18 Technikai nehézségek Kiértékelés Napi, heti vagy havi szinten?
Pillanatnyi érték vagy trend? Ez is mérés…tehát: Időszaki sajátosságok figyelembe vétele Összehasonlítás saját korábbi teljesítményünkkel  jó ha nem változik a „szabásminta”

19 Technikai nehézségek Beavatkozás Amilyen gyorsan csak lehet
A legnagyobb veszteséggel kezdve Egy-két hét stabilizálódás Új kiértékelés, új akció

20 Értelmezés nehézségek
Minden veszteséget mérjen Karácsony este Megrendelés hiány Bizonyos veszteségek beemelése: Tervezett karbantartás Anyag-emberhiány Mások kifelejtése: Mikroleállások Sebességvesztés Ütemidő: mért – számított?

21 Emberi oldal, érdekek Érdekek „lenn” Ha túl kicsi az sem jó
Ha túl magas az sem Személyi ösztönző? NEM Fontos, hogy értsék a lényeget

22 Emberi oldal, érdekek Érdekek feljebb Ki-kinek a pártfogoltja
Ki milyen színben tűnik fel A hiba felelősre mutat Bonusz rendszer, vezető ösztönzése Részlegek közötti verseny

23 Emberi oldal, érdekek Érdekek legfelül: Prémiumok
Tulajdonosi kör véleménye „Rövid” megbízatású vezetők

24 További probléma Azonnali eredmények követelése
Cégcsoporton belüli alkalmazás standardizálása Ha azok kulturálisan, földrajzilag, gazdaságilag igen eltérnek.

25 Valójában A cégcsoporton belüli megítélés fontos, de!
Hosszú távú folyamat TPM-ben jellemzően a második-harmadik év folyamatos feladata: Mérés alapú fejlesztés, lépésenként, veszteségenként Mérés felülvizsgálata max. évente

26 Szabványos vs. valóságos
Multi cég akarata Még nem találkoztam olyannal, ami…

27 Költségekre koncentráló mérőszámok
Összes Időszakos Területi - szakterületi Külső – belső A büdzsészemlélet hátránya …és egy érdekes megoldás

28 Folyamatokra koncentráló
Nagyon sok van Amivel itt foglalkozunk MT…-k (általános) T cédulás (TPM) Tervezett/nem tervezett - túlórák

29 MT…

30 T cédulás Elhárítási idő Reakció idő Keletkező – megoldott Összes
Összes élő Egy trükkös: összes élő/összes elhárított

31 Tervezett – nem tervezett
Cél: 75 – 25 % (iparág függő) Vész – nem vész

32 Négy fontos tényező Trendelés Területi/szakterületi leosztás
Határok és célok Riportok

33 És nálatok hogyan folyik mindez?


Letölteni ppt "Mérések a karbantartásban. TPM-re jellemző mérőszámok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések