Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdrián Balog Megváltozta több, mint 10 éve
1
A fogyatékossággal élő személyek, mint fogyasztók Szöllősiné Földesi Erzsébet Mozgássérültek Budapesti Egyesülete
3
Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE) A mozgássérült személyek érdekvédelmi szervezete 1977 óta Közösségformálás Budapesti kerületi szinten Érdekképviselet Budapesti kerületi szinten Budapest főváros szintjén Szolgáltatások nyújtása A mozgássérült emberek társadalmi beilleszkedésért
4
Irodáink
5
Támogató szolgálat
6
Otthonápolás
7
Tevékenységeink
8
Design for all
9
Mindenki számára használhatóság
10
Parkolási kampány I. A plakát szövege: Anyád helyét is elfoglalnád, ha mozgássérült lenne?” „Budapesten több mint 40.000 személygépkocsival rendelkező mozgássérült osztozik a számukra fenntartott 1040 parkolóhelyen. Ha nem vagy mozgássérült, maradj ki a küzdelemből”
11
Parkolási kampány II
12
Kiadványaink
13
Szövetségesek Más fogyatékossági érdekvédelmi szervezetek Más jogvédő szervezetek (FEOSZ - A fogyasztóbarát szolgáltatás védjegy program koncepciója) Nyugdíjasok szervezetei ObH BRFK Szociális és egészségügyi szolgáltatók Szakszervezetek (?)
14
A fogyatékos személyek, mint fogyasztók Természetes személy, aki – Árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz – Szolgáltatást vesz, használ, igénybe vesz Leggyorsabban növekvő számú kisebbség Sajátos fogyasztási igények Fogyasztási szokásai nem egységesek (más társadalmi rétegé sem!) Növekvő fogyasztás (társadalmi aktivitás növelésével, igényeiket figyelembe vevő áruk megjelenésével)
15
Egyenlő lehetőségek? Akadályozó tényezők: épített környezet akadályai kommunikációs akadályok társadalmi beidegződésekből eredő akadályok gazdasági, jövedelmi akadályok a fogyatékos ember személyében rejlő tudati akadályok
16
Fizikai akadálymentesítés Parkoló, bejárat, mosdó, berendezések Csúszásmentes felület, vakvezető sáv, belógó tárgyak Lift, rámpa Kontrasztos színezés, nagyobb betűk
17
Kommunikációs akadálymentesítés Vak vagy látássérült személy – írott információ – tapintható, vagy hallható – térbeni eligazodás leírása, vakvezető Siket vagy nagyothalló személyek – Hallható információ – írott formában – Megfelelő megvilágítás – szájról olvasás – Jelnyelvi tolmács
18
Kommunikációs akadálymentesítés Értelmi fogyatékos emberek – piktogramok, feliratok képi megjelenítéssel – Web oldalak – könnyen érthető formátumban
19
Egyenlő lehetőségek? Segítő tényezők: a társadalmi tudat lassú, de folyamatos pozitív változása a fogyatékos emberek mozgalmainak tevékenysége a fogyatékos emberek öntudatának fejlődése a jogérvényesítési tevékenység fejlődése a helyzethez képest elégtelen, de tapasztalható pozitív állami intézkedések
20
Fogyatékos emberek által is igénybe vett szolgáltatások Elektronikus kereskedelem ( A forgalom jelentős része Interneten keresztül bonyolódik le, illetve, mobiltelefonnal kombinálva lehetséges a tranzakciók jóváhagyása (SMS) Hírközlési szolgáltatások Internet tartalom szolgáltatás (információ hordozó termékekről, szolgáltatásokról - vak, gyengén látó és értelmi fogyatékos személyek számára?) Pénzügyi szolgáltatások Utazási szerződés Fogyatékos légi utasok, vasúttal utazók jogai
21
Fokozott előfordulási lehetőségek fogyatékos vásárlóknál Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, pl. – Meggyógyítjuk!: annak állítása, hogy az áru alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarai vagy rendellenességei gyógyítására Üzleten kívül fogyasztóval kötött szerződések – Pl. a fogyasztó lakásán
22
Közös pontok Energiafogyasztók Kartája ( a fogyasztók jogainak megerősítése az áram- és gázellátás területén) – szerződésekre, a tájékoztatásra, az árakra, a jogviták rendezésére és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni védelemre – a rászorulókat védő intézkedések – VeT: A fogyatékos emberek – speciális, védendő fogyasztói kört alkotnak – nem kapcsolhatóak ki, e körben akár az életfunkciók fenntartásához is villamos energiát fogyasztó berendezések működtetése kell.
23
Közös pontok Fogyasztói jogok kartája a digitális világban (Transantlantic Consumer Dialogue – TACD) – digitális szolgáltatások biztosítása a fogyatékos emberek számára – Termékek biztonságával is foglalkozik
24
Összegzés A fogyatékos emberek is fogyasztók Sajtos fogyasztói igényekkel Speciális szükségletek (termékek, szolgáltatások) Alacsony szintű érdekérvényesítési képességgel (társadalmi negatív attitűdök következtében) Fokozott tájékoztatási igények a fogyasztói jogaikról (megfelelő helyszínen és kommunikációs formában) A fogyasztóvédelemi szervezetek ismerjék a fogyatékos fogyasztók speciális problémáit – hatékony érdekképviselet e területen Együttműködés a fogyasztókat és a fogyatékos embereket képviselő szerveztek között
25
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.