Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Gyermek és ifjúságvédelem általános értelmezése, területei és jelzőrendszer
2
A gyermekvédelem fogalma
A gyermekvédelem fogalmának meghatározásánál többféle definícióval találkozhatunk. Legáltalánosabban a gyermeket fenyegető veszélyek elleni küzdelemként értelmezhetjük. A szakirodalom a veszélyeztető okok alapján megkülönböztet általános és speciális gyermekvédelmet.
3
Az általános gyermekvédelem
Az általános gyermekvédelem körébe tartozik a fogantatás pillanatától kezdődően minden gyermeket érintő lehetséges veszélyek, problémák megelőzése, enyhítése, megszüntetése. A gyermek születését megelőző gyermekvédelem a magzatot veszélyeztető dohányzás, gyógyszerszedés, kábítószerezés, túlzott fizikai munka, az éhezés ellen küzd. Ennek érdekében az 1997-ben hozott egészségügyi törvény kimondja a magzat egészséges fejlődésének ellenőrzését és a várandós anya egészségi állapotának védelmét.
4
Az általános gyermekvédelem második kiemelkedő területe a gyermekek lelki gondozásának ellátása. A gyermek harmonikus fejlődéséhez elengedhetetlen a biztonságos, derűs és szeretetteljes légkör mind otthonában, mind pedig a gyermek nevelésével és oktatásával foglalkozó intézményekben. A gyermekvédelem segítheti a szülőket közérthető, praktikus tanácsokkal, alapismereteket nyújtó könyvekkel. Pedagógusok is ajánlhatnak a szülőknek olyan könyveket, amelyek a mindennapi életben előforduló problémákkal foglalkoznak: például Vekerdy Tamás munkái, a Hétköznapi pszichológia vagy a Fordulópont c. sorozatban megjelent könyvek.
5
Az oktatási intézményekben a biztonságos légkör megteremtésének alapvető feltétele az, hogy figyelembe kell venni a gyermekek életkori sajátosságait mind a környezet kialakításánál, mind pedig az ismeretanyag meghatározásánál és közvetítésénél.
6
A gyermek fejlődéséhez alapvetően szükséges a gyermeknevelés, az iskoláztatás és az otthonteremtés kedvező feltételeinek biztosítása, mely elsősorban anyagi fedezetet jelenti. A mindenkori kormány egyik legfontosabb feladata a családpolitikai rendszer működőképes kiépítése. Az alábbiakban egy táblázatban foglaltam össze azokat az ellátásokat, amelyek minden – gyermeket nevelő – családot megilletnek. Az iskola, a gyermekvédelmi felelős, az osztályfőnök feladatai közé tartozik, hogy a szülőket tájékoztassa ezekről az ellátásokról.
8
A speciális gyermekvédelem
A speciális gyermekvédelem a testi-lelki fejlődésükben korlátozott gyermekekkel foglalkozik. Ezzel kapcsolatban két alapvető fogalom tisztázása elengedhetetlen: a hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség.
9
A hátrányos helyzet olyan anyagi és kulturális életkörülmények, amelyek a tanulók egy részénél az átlagosnál gyengébb iskolai teljesítményt vagy a tanulással kapcsolatos motiváció hiányát eredményezhetik. A közoktatási törvény 121. §-a alapján hátrányos helyzetű gyermek, tanuló az, akinek családi körülményei, szociális helyzete miatt rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultságát a jegyző megállapította.
10
Oktatási akadályok: tanulási problémákkal küzdő fiatalok, az oktatást korán elhagyók, kimaradók, alacsony vagy értéktelen végzettséggel rendelkezők, olyan fiatalok, akik nem találják helyüket az oktatási rendszerben, eltérő kulturális: nyelvi háttérrel rendelkező fiatalok stb.;
11
Szociális akadályok: nemi, etnikai, vallási okok, szexuális orientáció, fogyatékosság miatt
diszkriminált fiatalok, korlátozott szociális készségekkel vagy antiszociális magatartással bíró fiatalok, ingatag helyzetben lévő fiatalok, pl. bűnözők, drogfüggők, fiatal és/vagy egyedülálló szülők, árvák, csonka családokból származók stb.;
12
Gazdasági akadályok: alacsony életszínvonalon élő, alacsony keresettel rendelkező szülők, szociális segélyre szoruló, hosszú ideig munkanélküli szülők, hajléktalan fiatalok, olyan fiatalok, akiknek adósságaik vagy egyéb anyagi problémáik vannak stb.;
13
A hátrányos helyzettel szemben a veszélyeztetett helyzet a gyermek egészséges testi-lelki-szellemi-erkölcsi fejlődését veszélyezteti, akadályozza, ahogy azt a gyermekvédelmi törvény is kimondja.
14
1. Minden emberre érvényes jogok:
kínzásokkal szembeni védelem a névhez és nemzetiséghez fűződő jog szociális biztonsághoz való jog 2. Speciális szabályozást adó jogok: különleges alkalmaztatási feltételek (munkajog) eltérőek a bírósági ügyintézések, a gyermekekre, fiatalkorúakra vonatkozó szabadságvesztésnek körülményei 3. Kizárólag vagy főleg gyermekekre vonatkozó életviszonyokat szabályozó jogok: örökbefogadás elemi oktatás szülőkkel történő érintkezés
15
A gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjai az 1997-es gyermekvédelmi törvény és a 15/1998. számú NM rendelet alapján Ahhoz, hogy a gyermekvédelmi rendszer működjön, szükség volt egy szakembergárda kialakítására. A következőkben azokról a személyekről, intézményekről lesz szó, akik, amelyek a gyermekvédelmi feladatok ellátásában központi szerepet töltenek be mind a prevencióban, mind a problémák kezelésében.
16
egészségügyi szolgáltatást nyújtók
személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók közoktatási intézmények, nevelési tanácsadó rendőrség, ügyészség, bíróság menekülteket befogadó állomás, a menekültek átmeneti szállása, társadalmi szervezetek, egyházak, alapítványok gyermekjogi képviselő Pártfogói felügyelői szolgálat áldozatsegítő szolgálat javítóintézet
17
Egészségügyi szolgáltatók
Az egészségügyi szolgáltatók közül a védőnői szolgálat szerepét szükséges kiemelnünk, amelynek a szakmai jogszabályokban előírt speciális feladatai egyrészt a várandós anyák, másrészt a 0-18 éves korú gyermekek és családjaik gondozása, a veszélyeztetettség megelőzése és megszüntetése, valamint a családgondozás.
18
testi fejlődés (súly, hossz)
pszichomotoros, mentális, szociális fejlődés érzékszervek működése (látásélesség, színlátás, hallás) BCG-heg ellenőrzése mozgásszervek szűrése (lúdtalp, gerincelváltozások) golyvaszűrés vérnyomásmérés
19
A gyermekek, tanulók személyi higiénéjének ellenőrzése, testi, szellemi fejlődésük ellenőrzése, regisztrálása. Elsősegélynyújtás. Az orvosi vizsgálatok előkészítése. A védőoltásokkal kapcsolatos szervezési, előkészítési feladatok elvégzése. A krónikus betegek, magatartási zavarokkal küzdők életvitelének segítése.
20
Részvétel az egészségtan oktatásában elsősorban az alábbi témákban:
az egészséggel kapcsolatos alapismeretek (személyi higiénia, egészséges életmód, betegápolás, elsősegélynyújtás), családtervezés, fogamzásgátlás, szülői szerep, csecsemőgondozás, szenvedélybetegségek megelőzése.
21
Családsegítő Szolgálat:
megelőző tevékenységek körében figyelemmel kíséri a lakosság szociális és mentálhigiénés helyzetét, feltárja a nagyszámban előforduló, az egyén és a család életében jelentkező krízis okait és jelzi azokat az illetékes hatóság felé veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő és jelző rendszert működtet, ennek keretében elősegíti – különösen – az egészségügyi szolgáltatók, a Gyermekjóléti Szolgálat, a gondozási központ, valamint a társadalmi szervezetek, egyházak és magánszemélyek részvételét a megelőzésben tájékoztat a szociális, a családtámogatási és a társadalombiztosítási ellátások formáiról, az ellátáshoz való hozzájutás módjáról szociális, életvezetési és mentálhigiénés tanácsadást nyújt segíti a rászorulót a szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi ügyek vitelében. családgondozással elősegíti a családban jelentkező krízis, illetve konfliktus megoldását
22
A Gyermekjóléti Szolgálat a Családsegítő Szolgálattal szorosan együttműködik. Elsődleges feladata a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése, a jelzőrendszer tagjainak működtetése, a lehetőségekről, jogokról, támogatásokról való tájékoztatás és a gyermekkel foglalkozó intézmények koordinálása.
23
Gyermek nevelésének elősegítése
Támogatásokról való tájékoztatás Tanácsadás, információadás Várandós anya segítése Szabadidős programok szervezése Hivatalos ügyek intézése
24
Veszélyeztetettség megelőzése:
Jelzőrendszer működtetése, együttműködés Tájékoztatás a nehézségekről Okok feltárása, megoldási javaslatok
25
Veszélyeztetettség megszüntetése:
Családgondozás Konfliktusmegoldásban segítség Hatósági beavatkozás kezdeményezése Javaslatkészítés a gyermek családjából történő kiemelésre
26
A Nevelési Tanácsadó – mely a pedagógiai szakszolgálatok körébe tartozik - fő feladata a beilleszkedési, tanulási nehézségekkel, magatartási rendellenességekkel küzdő gyermek problémáinak feltárása, ennek alapján szakvélemény készítése.
27
A jelzőrendszer igen fontos tagja a közoktatási intézményeken belül dolgozó gyermek- és ifjúságvédelmi felelős . Az osztályokat felkeresve tájékoztatja a tanulókat arról, hogy milyen problémával, hol és milyen időpontban fordulhatnak hozzá és bemutatja az iskolán kívüli gyermekvédelmi feladatokat ellátó intézményeket .
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.