Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMárta Némethné Megváltozta több, mint 10 éve
1
GYEREKEK LELKI ÉS TESTI SÜRGŐSSÉGI ELLÁÍTÁSA Szegeczky Dezső dr.
Országos Mentőszolgálat Budapesti Mentőszervezete (vez. főorvos Andics László dr.) GYEREKEK LELKI ÉS TESTI SÜRGŐSSÉGI ELLÁÍTÁSA Szegeczky Dezső dr.
2
Miben más a csecsemő, a gyerek, mint a felnőtt?
Testtömeghez képest nagy felszín nagyobb hő- és folyadékvesztés növekedés, fejlődés gyorsabb oxidatív energiatermelés élettani folyamatok is gyorsabbak („magasabb időfaktorúak”) Rosszabb szabályozó működések (ideg- és endokrin rendszer, vese, máj stb.) = A kóros folyamatok is gyorsabbak, változóak DE A javulás is gyorsabb
3
Különösen sérülékeny:
Légzés (fokozott igény + kisebb anatómiai kapacitás) Hőháztartás (mindkét irányban) Folyadékháztartás (inkább negatív irányban) Keringés Sav-bázis-háztartás Ion-egyensúly (Ca++!)
4
Tehát: Fokozott megfigyelés, gondosság szükséges,
váratlanságokra számítani Objektív adatok keresése a vizsgálatkor Ismételt betegvizsgálat Terápia hatásának felmérése könnyebb és szükséges is Fontos a psychés vezetés
5
Kapcsolat a beteggel Empátia Őszinteség
Környezet biztosítása, szülők szerepe Iatrogénia elkerülése
6
Empátia Igazi empátia, ha akarok és tudok segíteni
Szeretni kell a beteget (gyerek esetében ez talán nem nehéz) A valóban beteg gyerek várja és elfogadja a segítséget Minden életkorú beteg megérzi empátiánkat Segít a megérzésben: nyugodt, egyenletes hang, viselkedés, kapkodás elkerülése csecsemőre mosolyogva nézés optimista magatartás, jól értelmezett önbizalom
7
Őszinteség Nem „gügyögni”, partnerként kezelni csecsemőt is
Bemutatkozás, megszólítás A maga szintjén adekvát módon informálni a betegségről, a kezelésről Kedvezőtlent is jelezni, persze nem mindig a meztelen igazságot, de durva hazugság tilos, még, ha jó szándékúnak szánnánk is Fájdalmas beavatkozást nem letagadni Működjön közre, pl. nézze nyugodtan a szúrást
8
Környezet, szülők Kellő empátia esetén általában jobb, ha nincs
szülői „közönség” (távozásukkor rövid sírás majd csendes együttműködés következik) (Epiglottitis gyanújakor ennyi sírás se legyen!) Jobban tűri az immobilizálást, amely a biztonság miatt ilyenkor is kell, de kíméletes legyen Egyes esetekben a beteg érdekében szükséges lehet „erőszak”, de a fentiek alkalmazásával ez minimalizálható, és szülők nélkül tanácsos
9
A „beteg joga” elsősorban a gyógyuláshoz van
A szülők megnyugtatása fontos, de másodlagos Ma ezt hálátlan mondani, de a „bababarátság” gyakran „szülőbarátság” Nem a mentőautó, kórterem mikiegerekkel való kifestése fontos, hanem a megfelelő ellátás és együttérzés. Festett fallal nem lehet „letudni” az empátiát! Beteg gyerek méltóságát is sértheti a viccelődés, öncélú bohóckodás (ami nem jelenti azt, hogy viselkedésünk ne sugározzék optimizmust)
10
Iatrogénia elkerülése
„Szomatikus” iatrogénia a szakma szabályainak ismeretével és betartásával elkerülhető. „Pszichés” iatrogénia ugyanennyire káros. Az eddig mondottakon (empátia, őszinteség, nyugalom, optimizmus) túl: kerüljük az olyan megjegyzéseket, hogy „ezt te úgysem érted” (dehogyisnem!), „majd meglátod” kerüljük a „jelentőségteljes pillantásokat”, „csak a szülőknek szóló”, netán idegen nyelvű megjegyzéseket A pszichés károsítás a szomatikus eredményt is rontja!
11
A továbbiakban ismertetjük az oxiológia csecsemő- és gyermekkori
művelésének szakmai alapelveit annak részletei nélkül, hiszen az két hetes tanfolyam anyaga lenne!
12
Diagnosztikus munka Tájékozódás a helyszínen (környezet, betegek
száma, ha volt: baleset mechanizmusa stb.) VIZSGÁLAT!!! „Normál-értékek” különböznek a felnőttétől Volt-e agresszió, trauma, más? Csak ez volt? Más is volt? (áramütés, mérgezés, más betegség stb.) Sorrend (pl. görcsroham koponyasérülés, vagy koponyasér., kop.-űri vérzés görcsroham) Anamnézis korlátai, objektív adatai Ismételt betegvizsgálat, kontroll!
13
Terápiás munka Némely beavatkozás technikája kicsit más, mint
felnőttkorban Egyszerűvel, eszköz nélkülivel kezdeni (fektetési módok, elemi légútbiztosítás, lélegeztetés stb.) Azt csinálni, ami szükséges és lehetséges, amit tudok! Elkerülni mind a nihilizmust mind a polypragmasiát! Kontrollálni, hogy használtam vagy netán ártottam! nagycseoxi.ppt
14
Diagnosztikában, terápiában, a beteggel való kapcsolattartásban
orvos, ápoló és laikus is sokat tehet a maga tudásával és eszközeivel!
15
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.