Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szabóné Berta Irén igazgató

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szabóné Berta Irén igazgató"— Előadás másolata:

1 Szabóné Berta Irén igazgató
„Látássérült személyek elemi és foglalkozási rehabilitációja a VÁI-ban" Szabóné Berta Irén igazgató Vakok Állami Intézete

2 Kezdetek Vakok Elemi Rehabilitációs Csoportja (VERCS): 6 fővel dolgozott Átlagosan 6-8 személy vett részt évi 3 alkalommal – csak bentlakásos formában Hiányzott a látásnevelés, informatika korlátozott óraszámban történt Ambuláns ellátás hiánya, minimális számú adaptációs otthontanítás Korszerűtlen, nem akadálymentesített környezet Korszerűtlen, hiányos eszközpark Segédeszköz kölcsönző hiánya Vakok Állami Intézete

3 Projekt célja A felnőtt korban látássérülté vált személyek támogatása
Az önálló életvitelhez szükséges készségek, képességek helyreállítása Munkavállalás elősegítése a Támogatott Foglalkoztatás eszközeivel Vakok Állami Intézete

4 A projekt keretében nyújtott szolgáltatások I.
Egészségügyi rehabilitáció: A látószerv vizsgálata Dietetikai szolgáltatás Tanácsadás, egészségnevelés Kapcsolat az egyetemi klinikákkal és a fővárosi kórházak szemészeti osztályaival Vakok Állami Intézete

5 A projekt keretében nyújtott szolgáltatások II.
Elemi rehabilitáció Funkcionális látásvizsgálat Funkcionális látástréning Tájékozódás- és közlekedéstanítás Életvitelt segítő eszközök használatának tanítása Mindennapos tevékenység újratanítása Braille-olvasás tanítása Kommunikációs és számítástechnikai eszközök használatának tanítása Vakok Állami Intézete

6 A projekt keretében nyújtott szolgáltatások III.
Támogatott foglalkoztatás Munkavállalási stratégia kidolgozása A foglalkoztathatóság javítása A munkavállalás elősegítése A munkába állás támogatása A munkában maradás segítése Vakok Állami Intézete

7 A projekt ideje alatt megvalósult fejlesztések
A VERCS személyi, tárgyi, környezeti feltételeinek fejlesztése – infrastrukturális fejlesztés Szakmacsoportok szervezése FNO-n alapuló egyéni fejlesztési terv módszerének bevezetése Foglakozási rehabilitáció elindítása Egészségügyi szolgáltatásaink fejlesztése Vakok Állami Intézete

8 A VERCS személyi, tárgyi, környezeti feltételeinek fejlesztése
Sor került a VERCS részleg átépítésére, felújítására, korszerűsítésére,valamint akadálymentesítésére, segédeszköz kölcsönző kialakítására, az eszközpark fejlesztésére, korszerűsítésére, A VERCSEN dolgozó gyógypedagógusok száma megduplázódott (11 fő) az elmúl másfél év alatt. Vakok Állami Intézete

9 Foglalkozási rehabilitáció elindítása I.
A projekt során arra törekedtünk, hogy a Salva Vita Alapítvánnyal szorosan együttműködve a VÁI szakemberei is elsajátítsák, majd elmélyítsék a Támogatott Foglalkoztatás módszerét, ezáltal tovább erősítve a látássérültek nyílt munkaerő-piaci integrációját. Vakok Állami Intézete

10 Foglalkozási rehabilitáció elindítása II.
A VÁI szakemberei: felkutatják a látássérült emberek által betölthető integrált, nyílt munkalehetőségeket; segítséget nyújtanak a kliensek számára a megfelelő munkahely kiválasztásában, a jelentkezés folyamatában; segítséget nyújtanak a kliensek a munkavégzésre történő felkészülésében; segítséget nyújtanak a látássérült emberek igényeinek megfelelő munkakörnyezet kialakításában; figyelemmel kísérik a munkát vállaló kliensek beilleszkedését, munkahelyi megfelelését; segítséget nyújtanak a munkahelyi konfliktusokban; szakmai, módszertani segítséget nyújtanak a munkáltatónak a látássérült emberek igényeinek megfelelő munkakörnyezet kialakításához. Vakok Állami Intézete

11 A VERCS új szolgáltatási rendszere
Bentlakásos tanfolyam Bejáró tanfolyam teljes, vagy részképzéssel Ambuláns oktatás Otthontanítás Vakok Állami Intézete

12 A szolgáltatás igénybevételének folyamata
Előgondozás Egyénre szerveződő team munka Utógondozás Vakok Állami Intézete

13 Előgondozás Jelentkezés – kérelem benyújtása Helyszíni látogatás
Várakozók közé történő besorolás Értesítés a szolgáltatás igénybe vételének időpontjáról Vakok Állami Intézete

14 Egyénre szerveződő team munka
Egyén köré szerveződő multidiszciplinális team felállítása Szükségletek felmérése Egyéni fejlesztési tervek elkészítése Rehabilitációs folyamat Zárás, értékelés Vakok Állami Intézete

15 szociális munkás rehab. tanárok pszichológus optometrista
KLIENS foglalkoztató orvosok gyógytornász Vakok Állami Intézete

16 Komplex rehabilitáció elemei a VÁI-ban
Gyógypedagógiai Szociális Foglalkozási Egészségügyi Pszichés szükségletek Vakok Állami Intézete

17 Utógondozás Kapcsolattartó a szociális munkás
Bekapcsolódik a VANOCS családsegítő szolgálata Vakok Állami Intézete

18 VERCS bentlakók statisztikája I. 2007/III (2007. szept. 17 – dec
VERCS bentlakók statisztikája I. 2007/III (2007. szept. 17 – dec. 14) Kliensek létszáma: 5 fő Tanfolyam TK MT BR LN INF 2007/III 349 328 326 38 270 Vakok Állami Intézete

19 VERCS bentlakók statisztikája II. 2008 január – 2008
VERCS bentlakók statisztikája II január – december Kliensek létszáma: 32 fő Tanfolyam TK MT BR LN INF SZ 2008/I 1105 720 780 137 602 168 2008/II 746 715 528 238 600 110 2008/III 645 641 234 173 411 379 Összesen 2496 2076 1542 548 1613 657 Vakok Állami Intézete

20 VERCS ambulánsok statisztikája I. 2007. szept. 21 – dec
VERCS ambulánsok statisztikája I szept. 21 – dec. 20 ellátott kliensek létszáma: 15 fő Időszak TK MT Br LN 34 2 32 25 Vakok Állami Intézete

21 VERCS ambulánsok statisztikája II. 2008. január – 2008. 12. 08
VERCS ambulánsok statisztikája II január – ellátott kliensek létszáma: 42 fő Időszak TK MT Br LN Sz Összamb. órák 185 17 142 40 401 183 49 12 244 Összes óraszám 368 66 52 645 Vakok Állami Intézete

22 A projekt számszerűsíthető eredményei
A program nyújtotta lehetőségekről közvetlenül 145 látássérült személyt tájékoztattunk A projekt során összesen 121 munkáltatóval vettük fel a kapcsolatot A programba (az elemi és foglakozási rehabilitációba) összesen 37 látássérült személyt vontunk be A program során összesen 5 klienst sikerült a nyílt munkaerő-piacon elhelyezni Vakok Állami Intézete

23 Bentlakásos szolgáltatás előnyei
szakszerűen kialakított terápiás és lakókörnyezet szakirányú képzettséggel rendelkező munkatársak tervszerű pedagógiai munkája révén valósul meg kiscsoportos foglalkozásokon a kliensek tevékenysége egymást motiválja, ezáltal a pedagógiai munka hatékonysága emelkedik. a foglalkozásokat követően a szabadidős tevékenységek során alkalom nyílik a közös gyakorlásra, a szerzett ismeretek elmélyítésére Vakok Állami Intézete

24 Bentlakásos szolgáltatás hátrányai
a kliens kiszakad eredeti családi környezetéből az intézményes körülmények a kliens számára idealizáltak Vakok Állami Intézete

25 Bejáró rendszerű képzés előnyei
naponként találkozik családja tagjaival nem szakad ki megszokott otthoni környezetből a megváltozott helyzetből adódó konfliktusok kezelésében részt vesz az intézmény szakember-gárdája Vakok Állami Intézete

26 Bejáró rendszerű képzés hátrányai
fizikailag megterhelő a naponkénti utazás, csökkenti a hatékonyságot a gyakorlás nem védett, biztonságos környezetben történik a kliens nélkülözi a csoportban megélhető elrejtettséget, a csoportdinamika serkentő hatásait Vakok Állami Intézete

27 Az ambuláns ellátás előnyei
nincs szállás igény a munkába járó kliensek munkaviszonya folyamatos néhány órás szolgáltatásként is igénybe vehető szükség esetén a szolgáltatás ismételhető Vakok Állami Intézete

28 Az ambuláns ellátás hátrányai
fizikailag megterhelő a naponkénti utazás, csökkenti a hatékonyságot a gyakorlás nem védett, biztonságos környezetben történik a kliens nélkülözi a csoportban megélhető elrejtettséget és a csoporttöbblet hatásait az egyéni képzések során a szakemberek leterheltsége nő, költséges Vakok Állami Intézete

29 Otthontanítás előnyei
a képzés a kliens saját környezetében történik idős, vagy kevésbé jó fizikai állapotú személyek is igénybe vehetik Vakok Állami Intézete

30 Otthontanítás hátrányai
elszigeteltség ismeretlen marad számos rehabilitációs irány nem ismeri meg a kliens a további eszközöket, lehetőségeket nincs csoporthatás, ami a hatékonyság alacsonyabb fokát jelenti Vakok Állami Intézete

31 Kulcsfontosságú körülmények
a kliens életkora vaksági életkor (mennyi ideje látássérült) nem látássérülés mértéke és kórélettani jellegzetességei esetleges járulékos vagy társsérülés, társbetegség szociális helyzete; családi állapota, családi körülményei lakókörnyezet Vakok Állami Intézete

32 A projekt során felmerülő nehézségeink
Kliensek halmozottan hátrányos helyzetéből fakadó nehézségek: alacsony iskolai végzettség, szakképzetlenség hiánya munkatapasztalat hiánya, látássérülés feldolgozatlansága, motiválatlanság, túl féltő család. Vakok Állami Intézete

33 Távlati terveink A foglalkozási rehabilitáció erősítése
További infrastrukturális fejlesztések megvalósítása A VÁI akadálymentesítése Jelenlegi szolgáltatások színvonalának emelése A férőhelyeknek - a célcsoport szükségleteinek és a szakmai elvárásoknak megfelelő -átszervezése Az egyéni igények középpontba állításával rugalmas, nappali rendszerű rehabilitációs ellátás biztosítása Vakok Állami Intézete

34 Megtisztelő figyelmüket köszönöm
Vakok Állami Intézete

35 Vakok Állami Intézete


Letölteni ppt "Szabóné Berta Irén igazgató"

Hasonló előadás


Google Hirdetések