Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Borosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
EGÉSZSÉGMAGATARTÁSRA HATÓ TRENDEK Társadalmi trendek és az egészségügy
Törőcsik Mária egyetemi tanár PTE-KTK Marketing Tanszék
2
Megatrendek Életünket átfogó módon befolyásoló trend-kötegek, amelyek több szálon kapcsolódnak össze, hatásuk kikerülhetetlen
3
Infotainment
4
Média
5
Öko-sikk
6
Tudás-szakadék
7
a test felértékelődése
8
A gazdaság következő bázis-innovációja
a hatodik Kondratyev hajtóereje az egészségipar?
9
Az egészség új dimenziói
az egészség „csinálható”, fogyasztható, a test „javítható” a prevenció is előtérbe kerül, a cél az egészség fenntartása a páciensből vásárló lesz (egyre több saját finanszírozású döntés) a külső és belső TEST jelentősége nő az egészséges, esztétikus test a piacképes a test egyre inkább látható és láttatott egyre növekvő piacot teremt (pl. a férfiak bevonásával) növekszik az igény a test kényeztetésére, és az elfogadott lehetőségek tárháza is bővül új piacok nyílnak az eddig különálló iparágak összekapcsolódásával (pl. egészség és turizmus)
10
Az egészségpiac „hálózatosodása”
kozmetika turizmus divat kereskedelem wellness kutatók, orvosok, gyógyszeripar, kórházak, gyógyszertárak média élelmiszer-gyártók IT, elektronika
11
Paradigma-váltás, az egészségpiac térnyerése
a cél már nem „csak” a betegség leküzdése, hanem az egészség fenntartása, a megelőzés is új piacok, piaci szeletek, piaci terek nyílnak meg az ember teljesítőképessége a „javítás” piaca teljesítmény, szépség, potencia, memória az élet meg-hosszabbításának piaca „anti-aging” a teljesítménymegtartás piaca 20 40 60 80 100 életkor (év)
12
Piacbővítés új szemlélettel
BETEGSÉG-PIAC EGÉSZSÉG-PIAC gyógyszer orvosi technika klinika / ápolás kölcsön- hatás megelőzés fitness/wellness / mindness életstílus-gyógyszerek REAKTÍV, cél: újra egészségesnek lenni az emberek csak betegség esetén válnak „vevőkké” senki nem szeretne vevő lenni a kezelés ideális időtartama: lehető legrövidebb Hajtóerők új technológiák diagnosztika civilizációs betegségek „társadalmi” betegségek, új szindrómák PROAKTÍV, cél: a betegség elkerülése az emberek önként és szívesen válnak vevőkké a kezelés ideális időtartama: lehető leghosszabb Hajtóerők az egészség holisztikus megközelítése halhatatlanság utáni vágy egészségvédelem várt sikere a fogyasztói piacok összeolvadása
13
Az egészségpiac vásárlóira, fogyasztóira ható jelenségek
14
Értékváltozások Önkizsákmányolás Élvezet Felelősség
50-60-as évek Önkizsákmányolás 80-90-es évek Élvezet 2000-es évektől Felelősség Szorgalom, alapok biztosítása Élmény, táguló határok Tudás, tapasztalat, új alkalmazkodás Kötelesség Teljesítmény Információ, kapcsolat Család Baráti kör Én Jámborság Anyagiasság Öngondoskodás Hűség Szerelem, szeretet Hitelesség Szükség Technika Természetesség Átalakulás Átalakulás
15
Trendek, ellentrendek, újratrendek
gyors élettempó lassú élettempó tradicionális értékorientáció modern TRENDCSOPORTOK, ELLENTRENDCSOPORTOK TÁRSADALMI ÁTLAG HAGYOMÁNYKÖVETŐK MAINSTREAM, ÚJ trendi jelenségek ÚJRA felfedezett jelenségek ÚJ ellentrendi jelenségek
16
Trend: gyorsulás / gyorsítás Ellentrend: lassúság / lassítás
17
Trend: high-tech, nyugati orvoslás Ellentrend: gyengéd orvoslás
18
Trend: wellness/mindness Ellentrend: null-ness
19
Trend: high-tech, virtualitás Ellentrend: természetes / természetesség
20
Trend: „örökké fiatal” Ellentrend: „vállald korodat”
21
Ellentrend: autentikusság-keresés
Trend: élménykeresés Ellentrend: autentikusság-keresés
22
Vásárlók az egészségpiacon
egyre többet finanszíroz a fogyasztó maga a vásárló a bevásárlóközpontokban szerzett élményeit, igényeit „átviszi” az egészségügyre is állandó nyitva tartás, gyorsaság, megközelíthetőség akciók, kedvezmények választási lehetőség, önkiszolgálás megjelenik az „élményvásárlás” az autentikus forrás keresése, a hiteles emberek megtalálása egyre fontosabbá válik, felértékelődik a gyógyuláson felül megjelenő új igények, elvárások jó(l)lét, boldogság, aktivitás, jókedély, életöröm
23
Életstílus-gyógyszerek
egy életstílus folytatása kapcsán bekövetkezett, kezelendő problémákra szedett gyógyszerek (pl. stressz-csökkentők, sportsérülések), egy életstílus folytatásához szükségesnek ítélt készítmények (pl. mentális képességnövelők, elhízás elleni szerek), gyógyszerek, melyek szedése nem nélkülözhetetlen, de növeli az egyén komfortérzetét (pl. fogamzásgátlók, klimax elleni szerek), ezért a páciens kezdeményezheti a felírást, választási lehetőség esetén az egyén dönt a készítmények között, nem az orvos, mert nagy valószínűséggel ő is fedezi a költségeket (pl. a potencia-zavarok elleni szerek), presztízst jelentő, „nyilvános” gyógyszerek, amiről beszélnek, írnak és pozitív konnotációjúak, a szimbolikus tartalmuk fontos („aki ad magára, az …-t szed”).
24
Generációk magatartása
Értékrend-váltás én Babyboomer: Született között Cél: önkifejezés _idealizmus _nárcizmus _lázadás _kreativitás _fejlődés A legfontosabb érték a tiltakozás az egészségpiacon főképp a közép-, és a fiatal generáció által keresett értékek: a piacképes test az energikusság a kényeztetés az egyéni kezelés az idősebbek számára a hatékonyság, függetlenség megőrzése a cél X-generáció: Született között Cél: ön-reflexió _szoft-individualizmus _cinizmus _pesszimizmus _improvizáció _értelemkeresés A legfontosabb érték a szkeptikusság én Hálózati gyerekek: Született között Cél: ön-javítás _egyszemélyes mindenes _pragmatikusság _hálózat _kooperáció _hatékonyság A legfontosabb érték a bizalom én
25
Összegzés A trendek, ellentrendek hatását az egészségügyi szolgáltatások, termékek tervezésekor figyelembe kell venni Az egészségpiac keresleti oldala kimeríthetetlennek és kielégíthetetlennek tűnik (halhatatlanság iránti vágy) Az egyre újabb lehetőségek egyre újabb etikai kérdéseket vetnek fel Az egyes generációk eltérő, de növekvő keresletet támasztanak Az egészségesek „kezelése” egyre inkább előtérbe kerül, paradigma-váltás tanúi vagyunk
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.