Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Görög művészet
2
Európaiságunk forrása, emberközpontú kultúra
3
Antropomorf istenek
4
I. A görög művészet kezdetei – a/ Kréta szigete, paloták, i. e. 2
I. A görög művészet kezdetei – a/ Kréta szigete, paloták, i.e. 2. évezred első fele
5
Knósszoszi palota, Kréta, i.e. 18.sz.
6
Bonyolult alaprajz: labirintus mítosz
7
Felfelé szélesedő oszlopok
8
Falfestmények
10
Tengeri nép
12
Bikakultusz: Minotaurusz mítosz
14
b/ A mükénéi kultúra, várak, i.e. 16-13. sz.
15
Mükéné vára, i.e. 14. sz.
16
Küklópszfalak
17
Oroszlánkapu A teherelhárító háromszög álboltozatos nyílásába oroszlánokkal díszített kőlap illeszkedik
20
Atreusz kincsesháza
22
Álboltozat
23
II. Homéroszi kor, i.e sz. Alig ismert kora ez a görög történelemnek – „sötét kor” Ekkor keletkezett a két nagy homéroszi eposz, az Iliász és az Odüsszeia A kerámiák jellemzik a művészetét leginkább
24
1. Geometrikus stílus Geometrikus díszítmények: meander
25
Geometrizált ember és állatfigurák
26
2. Orientális vázakép Keletről származó díszítő elemek: oroszlánok, hárpiák, griffek, palmetták (pálmácska: stilizált lótuszvirág)
28
III. Archaikus kor, i.e. 7 – 6. sz., 1. Újabb vázakép stílusok
29
a/ Feketealakos vázakép
A figura fekete mázzal festett, árnyképszerű A háttér az égetett cserép vöröses árnyalata
30
b/ Vörösalakos vázakép
A figura kapja a cserép színét A háttér van bevonva fekete mázzal
31
Hajlékony és kifejező vonalrajz
32
Kevés eszköz: két szín, nincs fény-árnyék – csak hajlékony és nagy kifejező erővel rendelkező vonal
Szűk térmélység, de szabadon mozgó, természetes figurák
34
2. Építészet: a/ a templomépítészet jellemzői kialakulnak
35
Jellemző a minden oldalról oszlopokkal övezett templom típus: a peripterosz
36
A belsőtér nem a hívők befogadására szolgál, hanem az istenség lakóhelye (istenszobor)
A belső tér a cella vagy hajó (naosz)
37
Lépcsős talapzaton áll, cserepes nyeregtető fedi
38
Jellemző szerkezeti megoldás: az oszlopok vízszintes gerendát hordoznak
39
Háromszög alakú szobrokkal díszített oromzat: timpanon
40
Az oszlop megformálása szabályokhoz kötött: oszloprendek
41
„Mindennek a mértéke az ember” (Prótagorasz)
Az oszlop arányai (férfias és nőies arányok), a részek neve az emberi testhez hasonlatos: lábazat, törzs, nyak és fejezet
42
b/ A férfias oszloprend: a dór oszlop
Főpárkány Fríz *(képszék) Dísztelen gerenda 2 részes fejezet** (abakusz és ekhinosz) Nyak Sudarasodó (felfelé keskenyedő), dobokból épített törzs*** Nincs lábazat
43
*A dór fríz: triglif és metopé
44
**A fejezet egyszerű: abakusz (fedőlemez) és ekhinosz (párnatag)
45
***Az oszloptörzs függőleges homorulata: a kannelúra
46
c/ A női oszloprend: ión oszlop
Főpárkány Folyamatos fríz* 3 részes gerenda Keskeny, íves abakusz Csigavonalakkal (voluta)** díszített párnatag Sudarasodó, kannelúrás törzs Gyűrűkből álló lábazat (bázis)
47
*A fríz: folyamatos domborműszalag
48
**A legjellemzőbb részlet: voluta (csigavonal)
49
Dipterosz
51
d/ Egy későbbi (klasszikus kor, i.e. 5. sz.) oszloprend: korinthoszi
Női oszloprend (fiatal lány) A legdíszesebb oszlop Legtöbb részlete megegyezik a iónnal
52
Legjellemzőbb részlet a párnatag akantuszlevél (medvetalpfű) dísze
53
A hagyomány szerint egy Kallimachosz nevű szobrász találta ki a véletlen segítségével
54
A görög ízlésnek túl díszes, ritkán használják, inkább csak belső térben
55
e/ Görög lakóház
56
f/ A színház (teátrum)
57
Fedetlen, a Dionüszosz-ünnepekből kifejlődött színjátszás helye
58
Kihasználja a terep emelkedését, a tájba simul
60
Részei: theatron (nézőtér), orkhésztra (színpad), szkéné (díszlet, öltöző és raktár)
61
Híres példa: Epidaurosz, i.e. 330
62
Delphoi
63
Taormina
64
Csontváry híres képe
65
3. Az archaikus kor szobrászata
Kőből készülnek A templomok környezetében állítják, áldozati ajándékként Egyiptomi hatás jellemzi őket: frontális, szimmetrikus, zártkörvonalú, festett felületű
66
Ifjú férfi (kurosz, archaikus Apollón)
Ruhátlan, lépő lábbal ábrázolt
67
Leány (koré) Egyenesen álló, hosszú redőzött ruhát viselő ifjú nőalak
68
A lélek megjelenítésére tett kísérlet: archaikus mosoly
69
IV. A klasszikus kor (i. e. 5 - 4. sz.): a görög kultúra fénykora
70
1. építészeti példa: az athéni Akropolisz, i. e. 5. sz.
71
Fellegvár, „magas város”
Erődítmény, vallási központ templomokkal, szentélyekkel, szobrokkal A perzsák lerombolják az 5. sz. elején Periklész újjáépítteti
72
Fényűző építkezés márványból
73
Az Akropolisz ma
74
Az Előharcos Athéna szobra (Pheidiasz)
Erechteion Parthenon Athéná Niké temploma Propülaia
78
a/ A Parthenon: Athéna temploma
79
Dór oszloprendű
80
Peripterosz 2 cellával
81
A nagyobbik cellában állt Pheidiasz híres Athéna szobra
A kisebbik cellában őrizték a déloszi szövetség kincseit
83
Gazdag szobrászati dísz, Pheidiasz a vezető szobrásza
84
A timpanonok
85
Athéna születése, Athéna és Poszeidon vetélkedése
86
A metopék: kentaurok és lapithák harca
87
A híres Parthenon fríz, Athéna ünneplése
88
A cella falát keretezi: Panathénaia-ünnep menete
89
Lőporrobbanás dönti romba
90
b/ Erechteion: Athéna és Poszeidon temploma
92
Több részre tagolt
93
Ión oszloprendű
94
Legismertebb részlete a Kariatidák csarnoka: oszlopot helyettesítő női szobrok (korék)
96
c/ Athéna Niké temploma
97
Ión oszloprendű
98
d/ Propülaia (előépület, kapu)
101
Külsején dór, belsejében ión oszlopok
103
2. A klasszikus kor szobrászata: az istenek szépsége
104
A szobrászi nyelv fejlődése
105
Élethű és eszményített ember
Tökéletes anatómiai ismeretek, a természet utánzása Eszményi, idealizált ember Frontális, de nyitott körvonalú, természetesen mozgó figura Festett felületek Kedvelt anyag a bronz, de többnyire elvesztek, római másolatok idézik Nagynevű művészek
106
Bronz szobrok
108
a/ Delphoi kocsihajtó, i. e. 5. sz.
109
Eredeti bronz torzó (töredék)
A klasszikus kor elejére jellemző („szigorú stílus”): szinte geometrikusan egyszerű formák, az emberi test felépítésének, belső törvényeinek ismerete, természetesség, életszerűség
111
b/ Müron: Diszkoszvető, i. e. 5. sz.
Római másolatok Frontális, de nyitott körvonalú Tökéletesen élethű figura Egy mozgássort sűrít egy találó pillanatba, érzékelteti a megelőző és a következő mozdulatfázisokat is
113
c/ Polükleitosz: Dárdavivő, i. e. 5. sz.
Római másolatok Frontális, de természetesen mozgó
114
Ellentétekből teremt egyensúlyt: kontraposzt
Ellentétes irányú tengelyek, ellentétes tömegek – természetes mozgás
115
A tökéletes arányok kánonja
116
Más kánonok Lüszipposz műve
117
d/ Pheidiasz, az ókor leghíresebb szobrásza
Olimpiai Zeusz
118
Az ókori világ hét csodájának egyike
Fa, arany, elefántcsont Elpusztult
119
A Parthenon szobrászati díszének vezető szobrásza: timpanonok, metopék
120
Pallasz Athéna,i. e. 5. sz. Az eredeti fából, aranyból és elefántcsontból készült Elpusztult, kisméretű római másolatai ismeretesek
121
Pallasz Athéna (rekonstrukció)
Aranyozott ruhában (Pheidiasz pere) Elefántcsonttal fedett testfelületek Lándzsa és pajzs Jobb kezében Niké szobra
123
Domborművek a talapzaton
124
A pajzs domborművein Periklész és Pheidiasz képmása (istentelenség vádja)
125
Parthenon fríz, i. e. 5. sz. A 4 évente rendezett nagy Athéna ünnepség (Panathénaia) menetének ábrázolása A cella falát keretezte, töredékei megmaradtak
126
Lovasok, gyalogosok és ülőfigurák, a fejek azonos magasságban (izokefália)
127
Nyugodt ritmus, változatos, életszerű figurák – emelkedett ünnepélyesség
129
Olimposzi istenek
130
A peplosz átadása
131
e/ Praxitelész: Knidoszi Aphrodité, i. e. 4. sz.
A női szépség megfogalmazása Elveszett, római másolatokból ismert
132
V. A hellenizmus kora, i. e. 3. sz.- 1. sz., 1. építészet
133
Tervezett városok Pergamon
134
A pergamoni Zeusz oltár, i. e. 2. sz.
135
Zeusz oltár, rekonstrukció, Berlin
136
Az istenek és a gigászok harca
137
2. A hellenizmus szobrászata: mozgalmas, nyugtalan hangvétel
138
a/ Szamothrakéi Niké, i. e. 200 k.
Torzó, márvány Egy tengeri győzelem emlékműve, egy hajó orrán áll
139
Remek mozgás érzékeltetés, dinamizmus
A ruharedők lendületet adnak és érzékeltetik a test formáit is
140
b/ (Rodoszi Athanadórosz, Agészandrosz és Polüdórosz:) Laokoón, i. e. 2. sz.
Márvány torzó Trójai mondakör Haláltusa A gyermekek kicsinyített felnőttek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.