Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában-

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában-"— Előadás másolata:

1 Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában-
Dr Havas Péter Ökoiskola Országos Konferencia Budapest, június

2 Miről szól ez az előadás?
Az energiatudatosság Az energiatudatosság pedagógiai elemei Ökoiskolák és az energiatudatosságra nevelés Az EnergiaKaland oktatási portál Az E-ON pályázati kiírási tervei iskoláknak és diákoknak Segítő szakmai háttér: tanári útmutató, feladatlapok, pedagógus továbbképzések és Energiapont Hálózat Országos tájékoztatót, road-showk Önkéntes E-ON szakember segítők az osztálytermekben Téma Dátum Részleg

3 Mi az energiatudatosság?
A fenntarthatóság kényszere az energiatermelés és fogyasztás terén Növekvő energiaigények – korlátozott erőforrások Az energiával kapcsolatos személyes szokások formálása az életmódot, életvitelt is befolyásolja, módosítja Az energiatudatosság ismeretek, tudás, attitűdök és (cselekvési) képességek rendszere, amelynek általános célja a fenntarthatóság- azaz a jelen szükségletei kielégítése anélkül, hogy ez korlátozná a jövőbeni nemzedékeket (elsősorban a nem-megújuló energiaforrások várható kimerülése kapcsán) Energiapazarló és energiaszegény társadalmak: életminőség különbségek Téma Dátum Részleg

4 Az energiatudatosság pedagógia elemei
Az energiatudatosságra nevelés a fenntarthatóság pedagógiai gyakorlatának része Kiterjed az energiával kapcsolatos ismeretekre, bővíti az ezzel kapcsolatos személyes tudást, hangolja az attitűdöket és formálja az energiafogyasztási szokásokat Az energiafogyasztással kapcsolatos elemi ismeretek körét kitágítja és rendszerbe foglalja: az energia termelés és fogyasztás környezeti, ökológiai, gazdasági és társadalmi-politikai vonatkozásait komplex módon kezeli Az energiatermelés és fogyasztás jelenségeit összekapcsolja a globális és helyi környezeti jelenségekkel, pl. a klíma változással és a természet- védelemmel Téma Dátum Részleg

5 Energiatudatosságra nevelés az ökoiskolákban
Az energiatudatosság tanulási programja a pedagógiai program és a helyi tanterv része Az iskola működtetésének egyik alapelve: az energiatudatos intézmény kialakítása (energia gazdálkodás a gyakorlatban) Tantárgyi és tantárgyközi lehetőségek: a komplex tanulási téma összehangolása Helyi energiafogyasztási jelenségek megfigyelése, értékelése, adatok mérése, kísérletek és következtetések A helyi, a települési, az országos és a globális összefüggések rendszerszerű összekapcsolása Téma Dátum Részleg

6 Az Energiakaland oktatási program
Az Energiakaland a Nagy Britanniai E.ON által kifejlesztett Energy Experience oktatási portál hazai adaptációja Az adaptáció Magyarországon az OKM szakmai támogatásával és hazai szakemberek bevonásával készül el, és bevezetésre kerül a 2008/2009. tanévben. Az oktatási portál adaptációján kívül kifejlesztésre kerül egy komplex oktatási programcsomag az energiatudatosság fejlesztésére, melynek főbb elemei: Pedagógus továbbképzés, egy „Energiapontok-hálózat” kiépítésével, a „képzők képzése” multiplikációs elv alapján Országos pályázatok és versenyek kiírása, részben a tanulók, részben az oktatási intézmények számára Önkéntes segítő pedagógus program az E-ON munkatársak körében Téma Dátum Részleg

7 Az Energiakaland pedagógiai koncepciója
Szórakoztatóan interaktív, multimédiás tananyagok, amelyek a iskolai munka keretében, a Nat-tal összhangban, interaktív tanulási helyezetekben felfedeztetik a 6-18 éves fiatalokkal az energiával kapcsolatos témakör (energia termelés, energiafogyasztás, energia takarékosság, gazdálkodás és fenntarthatóság) teljes körét. A tanulási tartalom négy, egymásra épülő (de egymástól függetlenül is alkalmazható) fejezetből áll: - EnergiaOtthon évesek számára - EnergiaVáros évesek számára - EnergiaOrszág évesek számára - EnergiaVilág évesek számára 3. A tanulási módszerek az önálló, páros és kiscsoportos munkaformákat, a tantermi és terepi megfigyeléseket, a szöveg- és adatfeldolgozást, probléma- és feladatmegoldást, játékokat, mérést és kísérletezést, pedagógiai projekteket, frontális megvitatást, otthoni gyűjtőmunkát és házi feladatokat is lehetővé tesznek. Téma Dátum Részleg

8 A célcsoportoknak kínált lehetőségek és előnyök
A pedagógusok és a tanulók számára A természettudományos tantárgyakat tanítóknak új tanulási-tanítási tartalmat, a helyi alkalmazás és differenciálás lehetőségét, a tanulást motiváló, szórakoztató tananyagot és hatékony módszereket biztosít. A diákok számára a tanulás alkalmat teremt a helyi energiafogyasztási jelenségek tanulmányozására, értékelésére, adatok elemzésére, vizsgálatokra, kísérletekre. Erőteljesen fejleszti a tanulók probléma megoldási, természettudományos, környezeti, anya- és idegennyelvi- kommunikációs és matematikai kompetenciáit. A szülők és fogyasztók számára Bővül az energiával kapcsolatos tudás, az energiatudatos szokások erősödnek, a családokat és a helyi közösséget bevonja az energiával kapcsolatos szokásaik és attitűdjeik alakításába, segít megváltoztatni a fogyasztók energia gazdálkodási-fogyasztási kultúráját. Téma Dátum Részleg

9 Az EnergiaKaland portál nyitó oldala
Szöveg beírásához kattintson ide Az EnergiaKaland portál nyitó oldala Téma Dátum Részleg

10 Az Energiaotthon oldalak nyitó lapja kisiskolásoknak
Téma Dátum Részleg

11 Az Energiaotthon alsótagozatosoknak kínált interaktív játékai, feladatai
Téma Dátum Részleg

12 Az árammal kapcsolatos kockázatok megelőzését szemléltető interaktív játék nyitólapja
Téma Dátum Részleg

13 Az Energiaváros egyik játéka : Új iskolánk (felsőtagozatosoknak)
Téma Dátum Részleg

14 Téma Dátum Részleg

15 Téma Dátum Részleg

16 Téma Dátum Részleg

17 Téma Dátum Részleg

18 Pedagógus továbbképzési elemek
Az E-ON a közeljövőben kialakítja és fenntartóként működteti az EnergiaKaland oktatási program szakértőinek országos hálózatát. A program elemei: Tanári kézikönyv és oktatási segédanyagok letölthető és nyomatott formában Tanári üzemlátogatás egy erőműben Évi két alkalommal módszertani pedagógus továbbképző tréning Rendszeres tanári hírlevél Energiatábor 2009-ben induló projekt. Nyári, teljes ellátást biztosító egy hetes táborprogram, ahol a hagyományos táborozási élményeken túl alkalmazható és gyakorlatias természettudományos ismereteket is kapnak a résztvevők Magyarországi és/vagy németországi helyszínen egy erőmű-látogatási lehetőséggel Téma Dátum Részleg

19 E.ON Pályázatokról között több alkalommal országos pályázat kiírása a portált látogató iskolák között Exkluzív pályázati lehetőség lesz az ökoiskolák számára Első pályázat: fotópályázat a tanulók számára: június 6-án indul és augusztus 31-ig tart -Második pályázat: oktatási intézmények szakköreinek támogatása – energiatudatosságra nevelő szakkörök megtartására pályázhatnak a pedagógus résztvevők 2008 szeptemberében E.ON szakemberek bevonása a programba: Az E-ON saját szakemberei közül EnergiaKaland „pedagógusokat” készít fel arra, hogy önkéntesként az iskolákban rendhagyó energia órákat tartsanak. Téma Dátum Részleg

20 Köszönöm figyelmüket! Téma Dátum Részleg


Letölteni ppt "Energiakaland - új eszközök a hazai energiatudatosság pedagógiában-"

Hasonló előadás


Google Hirdetések