Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKarola Vörösné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Mottó: A szakadékot nemcsak három lépésben, hanem tréning nélkül, illetve helyből sem lehet átugrani
2
„Módosító javaslatom” alapja: Mihályi Péter 2007. január 15-i anyaga, valamint
3
A reform célja: Javuló életminőség, erősödő egészségtudatosság, öngondoskodás; Magasabb színvonalú fogyasztóbarát szolgáltatás; Javuló szakmai és költséghatékonyság; Fenntartható finanszírozás; Hálapénz és korrupció kiküszöbölése; EU-kompatibilitás. (Mihályi Péter 2007. január 15-i anyaga alapján)
4
A reform fő területei: a szolgáltatói struktúra (kínálati oldal), a finanszírozás (vásárlói oldal), a fogyasztói attitűdök és elvárások, a vezetési és irányítási módszerek átalakítása.
5
Vitatkozó álláspontok, „belga” javaslatok Versengő biztosítók : fokozatos, többlépcsős átállás; Egységes kockázatközösség, jobb OEP, kiegészítő önkéntes biztosítások : az ellátás szervezés, a betegség menedzselés továbbfejlesztett, szabályozott változata;
6
A versengő biztosítókra alapozott finanszírozási reform kockázatai Lefölözés, az esélykülönbségek növekedése; Növekvő költségek, növekvő bürokrácia; A betegút szervezés anomáliái, minőségcsökkenés; Az államra áthárítható kockázatok növekedése; Növekvő szabályozási és ellenőrzési feladat; Növekvő informatikai és kommunikációs szükséglet. Javaslatom célja: a fenti kockázatok mérséklésére, szélesebb körű konszenzus esélyének a megteremtésére alkalmas fokozatos átmenet lehetőségének a felvetése.
7
A sikeres reform feltételei Helyes és pontos célmeghatározás; Széles szakmai és társadalmi konszenzus; Kommunikáció (érdekeltség és informáltság); Szabályozás és ellenőrzés; Végrehajthatóság: professzionális menedzsment, oktatás-képzés, informatika, protokollok, decentralizált döntési mechanizmusok. (Dankó, Kiss, Molnár, Révész tanulmánya alapján)
8
Külföldi tapasztalatok Hollandia (20 éves folyamatos, következetes változtatások) Németország (választási ciklusokon átívelő, politikai konszenzuson alapuló reformok) Ausztria (inkább evolúció, mint revolució)
9
Hazai előzmények I. Nyugdíjreform : önkéntes pénztárak, önkéntes belépés, részleges privatizáció, fokozatos átmenet, későbbi változások előzetes törvényi szabályozása, a szükséges korrekciók elmaradása.
10
Hazai előzmények II. Egészségpénztárak 13 éves tapasztalat; 500.000 tag; Eltérő szolgáltatás struktúra; Erősödő menedzsment és szakember gárda; Szabályozási következetlenségek, változó környezet, bizonytalan kilátások.
11
Hazai előzmények III. Irányított betegellátási rendszer Kísérleti modell, tisztázatlan célok, elégtelen szabályozás; 5 éves működés, jelentős kiterjesztés majd megszüntetés; Sikerek és kudarcok; Hasznosítható tapasztalatok és szakember gárda. (Dankó, Kiss, Molnár, Révész tanulmánya alapján)
12
Javaslat a finanszírozási reform első ütemére I. 20.000 tag feletti pénztárak minősítése a két felügyelet által; 20 % feletti természetbeni szolgáltatást nyújtó pénztárak bevonása; Elismert pénztárrá alakulás jogi feltételeinek megteremtése önkéntes tagokkal, a részvény társasággá alakulás előzetes garantálásával; A természetbeni szolgáltatások egyéni járulék mértékének megfelelő fejkvóta átvitelének (OEP-ből az elismert pénztárba) megadása;
13
Javaslat a finanszírozási reform első ütemére II. A szolgáltatások közös finanszírozása az OEP-el (a munkáltatói és az átvitt egyéni járulék arányában); Az indulásnál nincs külön csomag meghatározás és külön szerződéskötés; A nagy kockázatú megbetegedések, valamint az alapszintű szolgáltatások az OEP-nél maradhatnak csökkentett fejkvóta ellenében; 2008 januárjától akár 500.000 önkéntes tag mintegy 80 Mrd forintnyi járulékának megfelelő összeggel gazdálkodhat 6-8 pénztár duplájára emelkedő adminisztrációs teherrel.
14
A javaslat megvalósításának előfeltételei I. Konszenzus és megfelelő kommunikáció; A pénztárak minősítése; Elismert pénztárrá alakulás feltételrendszerének pontos szabályozása; Az OEP és az egészségpénztárak feladatmegosztásának és együttműködésének meghatározása; Szerződéskötés, finanszírozás, ellenőrzés, adatkezelés, betegút szervezés részletes szabályozása; A fejkvóta számítás, a nagykockázatú beavatkozások viszontbiztosításának rendezése;
15
A javaslat megvalósításának előfeltételei II. Szakemberképzés indítása, az ellátásszervezők bevonása; Kártyaelfogadó helyek fejlesztése a szolgáltatóknál; A tőketartalék mértékének meghatározása; A folyó havi finanszírozás biztonságának garantálása (bevételek, kiadások időpontjának összehangolása, működési előleg biztosítása); A kiegészítő önkéntes egészségbiztosítás kondícióinak javítása.
16
Továbblépési lehetőségek I. A szolgáltatókkal kötött szerződések felülvizsgálata, a kötelezés eltörlése; Saját tulajdonban levő intézmények működtetése; Az egészségpénztári intézményrendszer átalakításának megkezdése (részvénytársasági forma); Új feltételek mellett, új szereplők bevonása;
17
Továbblépési lehetőségek II. Az OEP szerepének és finanszírozási arányának fokozatos csökkentése; 4 éven belül a kötelező magánpénztári tagság bevezetése, a pénztárat nem választók kisorsolása; Az egyéni járulék arányának jelentős emelése, egy tartalék alappal is rendelkező biztosítási rendszer kiépítésének megkezdése; Az ápolásbiztosítás, a nyugdíj- és életbiztosítások, valamint az egészségbiztosítás összehangolása.
18
A javaslat előnyei Önkéntesen és fokozatosan kerülnek bevonásra a leginkább egészségtudatos pénztári tagok; Nem a legnagyobb kockázatú csoporttal indulunk; Stimulálja az önkéntes előtakarékosságot; Modellezi a gyakorlati feladatokat; Nem kell az ellátási csomagot megosztani; Egy kézben a betegút szervezés és az egészségvédelem; Egy helyről finanszírozzák a kötelező és az önkéntes szolgáltatásokat.
19
A javaslat hátrányai A jobb egészségi állapotúak kerülnek először a rendszerbe; Kettős adminisztrációra és finanszírozásra van szükség; Nem a tényleges működési költségeket modellezi; Az önkéntes pénztárak is szervezeti átalakításra kényszerülnek; Teljes körű előzetes szabályozás hiányában a kezdő lépés visszafordítható. Jelentős beruházás igénye van, érdemi profit nélkül.
20
Helyből, vagy nekifutással Időre van szükség A célmodell részletesebb kidolgozásához; Az intézkedések szélesebb körű elfogadtatásához; A szabályok kimunkálásához és elfogadásához; Az új felügyelet működésének megkezdéséhez; A szereplők érdekeltségének megteremtéséhez és összehangolásához; A végrehajtás feltételrendszerének kiépítéséhez.
21
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.