Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia
2
Előadás vázlata Mi a propaganda? Mi jellemző a térképekre? Mi a különbség a tömegkommunikációban szereplő térképek és a propagandatérképek között? Hogyan használható fel?
3
Propaganda = terjesztés, hirdetés (felvilágosítás) Térkép = a térben való elhelyezés Tudás (szöveg, ismeret) egyensúly-hangsúly elmozdulhat A térkép és a propaganda kapcsolata
4
1622. Sacra Congregatio Propaganda Fide, (Hitterjesztés Szent Kongregrációja) XV. Gergely pápa által szentesített bulla propagare – terjesztés, hirdetés új közlési eszközök megjelenése 1927. Harold Lasswell hátország gondolkodásának egyesítése, támogatásuk megszerzése szövetséges ellenség
5
1928. Edward Bernays részletezi a propagandista feladatát a társadalom egy káosz, propagandista feladata a rendezés, a köz véleményének szervezés, hírek kiválogatása 1962. Jacques Ellul propaganda jelentése „a politikai célok elérése fegyverek és erőszak nélkül” egyszerre szól egyénhez és a tömeghez, több időben, több helyen mai jelentése a reklám, marketing
6
politikai eszmék feldolgozása (analitikus tematikus térkép) (analitikus tematikus térkép) igazgatáshoz kapcsolódik, kevés természeti objektum tiszta, egyszerű jelkulcs (sajátos) különleges jelek (képszerű), „pontatlanság” lehetséges térképszerű ábrázolás, térvázlat
7
A térkép megjelenése médiumok számára készítve („legnagyobb olvasottság”) („legnagyobb olvasottság”) aktuális esemény, rövid életű nemzetközi sajtó számára készülhet egyirányú kommunikáció; korlátozott méretek, színek; általános vizuális eszközök
8
Eszközök színek (kiemelés) hideg-meleg, komplementer, kontúr, kontraszthatások, irradáció súlyviszonyok (tekintet vonzása) elhelyezés, méret, alak, irányultság különlegességek, eltérések asszociáció, manipulációs eszközök üzenet közvetítése
9
Manipulációs eszközök meglévő ismeretre épít téma kiemelése (vizuális) tárgy kiemelése kognitív disszonancia, pre-meggyőzés beetetés, faktoid, csomagolástechnika önkiszolgáló módszer, figyelem elterelés érv-ellenérv, érzelmi húrok üzenet hiteles: forrás befogadóval nem ellentétes nézet
10
Kognitív disszonancia „a cél szentesíti az eszközt”
11
Faktoid kiszivárogtatott tény (pletyka)
12
Csomagolástechnika rávezetés egy egyszerű képpel
13
Figyelem elterelés szokatlansággal propagál
14
Érv-ellenérv egyik érv a másikat kiemeli
15
térkép + tudás tömegtájékoztató kiegészítő információ egyszerű háttér adat vagy közérthető részletes adat témája és tárgya témája és tárgya üzenet, üzenet, szimbolikus jelentés szimbolikus jelentés
16
Ikonográfia, ikonológia művészettörténet résztudománya az egységes egész és a részletek összessége 3 kutatási fázis: 1. pre-ikonográfiai leírás (részlet) 2. ikonográfiai leírás (egész) 3. ikonográfiai interpretáció (szimbolikus jelentés) ikonológia – 4. fázis társadalmi-történelmi hatások és az idő, tárgy a lényeg, ábrázolás ennek a járuléka, képi alakban megjelenő tartalom
17
Szerkesztés a tartalom megadása a tárgy (üzenet) és a téma kialakítása a legmegfelelőbb vizuális eszközök kiválasztása az adott tartalomhoz az ábrázolás részletes megtervezése térképszerkesztés hiteles médiumban való közlés
18
Előadás vázlata Mi a propaganda? – terjesztés, hírdetés Mi jellemző a térképekre? – külalak, tartalom Mi a különbség a tömegkommunikációban szereplő térképek és a propaganda- térképek között? – az üzenet Hogyan használható fel? – fázisok fordított lépései
19
Köszönöm a figyelmet.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.