Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia."— Előadás másolata:

1 A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia

2 Előadás vázlata  Mi a propaganda?  Mi jellemző a térképekre?  Mi a különbség a tömegkommunikációban szereplő térképek és a propagandatérképek között?  Hogyan használható fel?

3  Propaganda = terjesztés, hirdetés (felvilágosítás)  Térkép = a térben való elhelyezés  Tudás (szöveg, ismeret) egyensúly-hangsúly elmozdulhat A térkép és a propaganda kapcsolata

4  1622. Sacra Congregatio Propaganda Fide, (Hitterjesztés Szent Kongregrációja) XV. Gergely pápa által szentesített bulla propagare – terjesztés, hirdetés  új közlési eszközök megjelenése  1927. Harold Lasswell hátország gondolkodásának egyesítése, támogatásuk megszerzése szövetséges ellenség

5  1928. Edward Bernays részletezi a propagandista feladatát a társadalom egy káosz, propagandista feladata a rendezés, a köz véleményének szervezés, hírek kiválogatása  1962. Jacques Ellul propaganda jelentése „a politikai célok elérése fegyverek és erőszak nélkül” egyszerre szól egyénhez és a tömeghez, több időben, több helyen  mai jelentése a reklám, marketing

6  politikai eszmék feldolgozása (analitikus tematikus térkép) (analitikus tematikus térkép)  igazgatáshoz kapcsolódik, kevés természeti objektum  tiszta, egyszerű jelkulcs (sajátos)  különleges jelek (képszerű), „pontatlanság” lehetséges  térképszerű ábrázolás, térvázlat

7 A térkép megjelenése  médiumok számára készítve („legnagyobb olvasottság”) („legnagyobb olvasottság”)  aktuális esemény, rövid életű  nemzetközi sajtó számára készülhet egyirányú kommunikáció; korlátozott méretek, színek; általános vizuális eszközök

8 Eszközök  színek (kiemelés) hideg-meleg, komplementer, kontúr, kontraszthatások, irradáció  súlyviszonyok (tekintet vonzása) elhelyezés, méret, alak, irányultság  különlegességek, eltérések  asszociáció, manipulációs eszközök üzenet közvetítése

9 Manipulációs eszközök  meglévő ismeretre épít  téma kiemelése (vizuális)  tárgy kiemelése kognitív disszonancia, pre-meggyőzés beetetés, faktoid, csomagolástechnika önkiszolgáló módszer, figyelem elterelés érv-ellenérv, érzelmi húrok  üzenet hiteles: forrás befogadóval nem ellentétes nézet

10 Kognitív disszonancia  „a cél szentesíti az eszközt”

11 Faktoid  kiszivárogtatott tény (pletyka)

12 Csomagolástechnika  rávezetés egy egyszerű képpel

13 Figyelem elterelés  szokatlansággal propagál

14 Érv-ellenérv  egyik érv a másikat kiemeli

15 térkép + tudás tömegtájékoztató kiegészítő információ egyszerű háttér adat vagy közérthető részletes adat témája és tárgya témája és tárgya üzenet, üzenet, szimbolikus jelentés szimbolikus jelentés

16 Ikonográfia, ikonológia  művészettörténet résztudománya  az egységes egész és a részletek összessége  3 kutatási fázis: 1. pre-ikonográfiai leírás (részlet) 2. ikonográfiai leírás (egész) 3. ikonográfiai interpretáció (szimbolikus jelentés)  ikonológia – 4. fázis társadalmi-történelmi hatások és az idő, tárgy a lényeg, ábrázolás ennek a járuléka, képi alakban megjelenő tartalom

17 Szerkesztés  a tartalom megadása a tárgy (üzenet) és a téma kialakítása  a legmegfelelőbb vizuális eszközök kiválasztása az adott tartalomhoz  az ábrázolás részletes megtervezése  térképszerkesztés  hiteles médiumban való közlés

18 Előadás vázlata  Mi a propaganda? – terjesztés, hírdetés  Mi jellemző a térképekre? – külalak, tartalom  Mi a különbség a tömegkommunikációban szereplő térképek és a propaganda- térképek között? – az üzenet  Hogyan használható fel? – fázisok fordított lépései

19 Köszönöm a figyelmet.


Letölteni ppt "A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések