Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLaura Nemesné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt járásokon alapuló a viselkedés következményein alapuló obszervációs komplex
2
Nem-asszociatív tanulás a legegyszerűbb változat.
A form of non-associative learning, it involves only one stimulus. repetitions. The response to a repeated stimulus will decline across The simplest form of learning. Nem-asszociatív tanulás a legegyszerűbb változat. habituáció egyre gyengül az ismétlődő ingerre adott válasz szenzitizáció az ingerre adott válasz átmenetileg erősödik.
3
Klasszikus kondicionálás
felfedezése Ivan Pavlov ( ) nevéhez kapcsolódik (jó kérdést fogalmazott meg) Két, időben és térben egymáshoz közel álló inger között kapcsolat alakul ki Pavlov szerint az érintett agyi területek között képződik automatikusan kapcsolat
4
A kutya nyálelválasztásának vizsgálata
5
feltétlen válasz (UCR)
feltétlen inger (UCS) biológiailag releváns (mindenképpen kivált valamilyen választ) feltétlen válasz (UCR) önkéntelen, mindenképpen megjelenő válasz (reflex) feltételes inger (CS) bármilyen, amely tanult választ vált ki feltételes válasz (CR) bármely ingerre adott tanult, esetleg irreleváns válasz
6
Pavlov kísérlete kondicionálás előtt
kondicionálás alatt kondicionálás után Az eredetileg semleges inger (a hangvilla) asszociáción keresztül feltételes ingerré válik
7
Milyen tartós? kioltás A tanult válasz a nem-kondicionált inger elhagyása után elmarad spontán kiújulás Átmeneti szünet után a kondicionált válasz magától, vagy valamely sajátos inger hatására ismét megjelenhet
8
generalizáció és diszkrimináció
válaszgeneralizáció az eredeti ingerhez hasonlóak is kiválthatják ugyanazt a tanult választ nagysága az új ingernek az eredetihez való hasonlóságától függ ingerdiszkrimináció két, egymáshoz hasonló inger megkülönböztetése
11
generalizáció (válaszgeneralizáció)
.... minél inkább hasonlít egy új inger a korábbi feltételes ingerhez, annál inkább kiváltja a feltételes választ .....
12
diszkrimináció ingerdiszkrimináció
.... az ingerek közötti különbségek észlelése, amely válaszgátlást eredményezhet ....
13
Hétköznapi példák Tanult undor
– megmérgezett étel (US) íze (CS) hányingert okoz (UR) – később az íz már önmagában is undort keltő lesz (CR) Biológiai korlátok
14
Patkányok az ízre érzékenyek
Madarak a látványra
15
drogtolerancia – környezethez kötött (hálószoba, fürdőszoba) & ismeretlen környezetben kisebb a tolerancia
16
fóbiák Ha egy veszélyes vagy félelemkeltő inger egy semleges ingerhez kapcsolódik, az utóbbi is félelmet fog kiváltani
17
kicsi Albert
18
Másodlagos kondicionálás
fény+élelem – nyálzás fény nyálzás hang+fény – nyálzás hang nyálzás Bejósolhatóság - A feltételes ingernek valódi bejósló értékkel kell bírnia Blokkolás fény – áramütés fény+hang – áramütés hang - nincs feltételes válasz Bejósolhatóság és érzelmek
19
Instrumentális vagy operáns kondicionálás
- Az inger motivációs jelentőséggel bír A kiváltott viselkedés következményeinek függvénye a viselkedés megismétlődése Jóval rugalmasabb a klasszikusnál Új válaszokat is lehetővé tesz Próba-szerencse tanulás B. F. Skinner
20
Skinner-box
22
próba-szerencse tanulás
23
Megvárják, amíg a kutya magától rátalál a pedálra
.
24
a klasszikus kondicionálásnál
az elvárások fontosak (érkezik táplálék/veszély – nem érkezik) az operáns kondicionálásnál a következmények fontosak (viselkedés sikeres – nem sikeres)
25
Thorndike effektus törvénye:
A jutalmazott viselkedés megismétlődik – sikeres viselkedés – ismételd meg! – sikertelen viselkedés – ne tedd többé Büntetés kevésbé eredményes
26
Megerősítési tervek A megerősítés jellege is befolyásolja a válaszokat
Folyamatos megerősítés – a kívánt válasz minden alkalommal megerősítést nyer (gyors tanulás, gyors kioltás) Részleges megerősítés – a kívánt válasz csak időnként nyer megerősítést – (a tanulás lassúbb, de kioltani is nehezebb)
27
Részleges megerősítés
28
Rögzített arány a jutalom egy előzetesen meghatározott válasz után jelenik meg (darabbér)
29
Változó arány a jutalom bejósolhatatlan számú válasz után jelenik meg
(félkarú rablók)
30
Részleges megerősítés
31
Időbeli tervek Rögzített idő a jutalom
egy bizonyos idő után jelenik meg (havi fizetés, postai levél)
32
Időbeli tervek Változó idő a jutalom rapszodikusan jelenik meg
(újrahívás-gomb, ha foglalt a vonal) ( en érkező levelek)
33
jutalmazás & büntetés viselkedés előfordulása növekszik
viselkedés előfordulása csökken inger alkalmazása Pozitív jutalmazás büntetés inger megvonása Negatív
34
Büntetés • A kellemetlen következmények csökkentik egy adott viselkedés előfordulásának valószínűségét Pozitív büntetés Negatív büntetés
35
A büntetés hátrányai A büntetett viselkedés nem szűnik meg örökre, csak gátlás alá kerül – a fenyegetés megszűnése után visszatér A testi büntetés agressziót vált ki – azt sugallja, hogy a konliktusokat agresszíven kell megoldani Félelmet kelt, ami nemkívánt viselkedéshez vezethet, lásd iskolától való félelem, tanult tehetetenség, depresszió Nem segíti elő a kívánt viselkedést – jutalmazásnál egyértelmű, hogy melyik viselkedés vált be, - A büntetésnél nem
36
Még mindig operáns kondicionálás
Formálás A viselkedést apró lépésekkel alakítjuk ki A megerősítés egy bonyolult viselkedés kialakításának irányába hat
37
Menekülő tanulás A veszélyes ingerrel való találkozás váltja ki
38
Elkerülő tanulás A veszély lehetősége váltja ki. Óvakodj a fóbiáktól!
39
Kognitív megközelítés Obszervációs tanulás
Albert Bandura. Keljfeljancsi kísérlet investigated by Albert Bandura. Bobo Doll Study Viselkedésünket mások (modellek) viselkedésének megfigyelése alakítja
40
Kognitív tanuláselméletek
41
Kognitív-szociális elmélet
Kognitív térképek (Edward Tolman, 1948) mentális reprezentációk mentális képek patkánynál és embernél
42
Látens tanulás Csak később derül ki, hogy végbement
43
Kognitív-szociális tanulás
Tanult tehetetlenség (Seligman, 1975) Ha reménytelennek látjuk a menekülést (érdekeink érvényesítését), meg sem fogjuk próbálni
44
Emberi depresszió
45
Belátásos tanulás Köhler klasszikus kísérlete
Egy éhes csimpánzzal (Szultán) és néhány ravaszul elhelyezett banánnal
46
A próbálkozások
47
Okos hollók
48
vége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.