Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt."— Előadás másolata:

1 Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt járásokon alapuló a viselkedés következményein alapuló obszervációs komplex

2 Nem-asszociatív tanulás a legegyszerűbb változat.
A form of non-associative learning, it involves only one stimulus. repetitions. The response to a repeated stimulus will decline across The simplest form of learning. Nem-asszociatív tanulás a legegyszerűbb változat. habituáció egyre gyengül az ismétlődő ingerre adott válasz szenzitizáció az ingerre adott válasz átmenetileg erősödik.

3 Klasszikus kondicionálás
felfedezése Ivan Pavlov ( ) nevéhez kapcsolódik (jó kérdést fogalmazott meg) Két, időben és térben egymáshoz közel álló inger között kapcsolat alakul ki Pavlov szerint az érintett agyi területek között képződik automatikusan kapcsolat

4 A kutya nyálelválasztásának vizsgálata

5 feltétlen válasz (UCR)
feltétlen inger (UCS) biológiailag releváns (mindenképpen kivált valamilyen választ) feltétlen válasz (UCR) önkéntelen, mindenképpen megjelenő válasz (reflex) feltételes inger (CS) bármilyen, amely tanult választ vált ki feltételes válasz (CR) bármely ingerre adott tanult, esetleg irreleváns válasz

6 Pavlov kísérlete kondicionálás előtt
kondicionálás alatt kondicionálás után Az eredetileg semleges inger (a hangvilla) asszociáción keresztül feltételes ingerré válik

7 Milyen tartós? kioltás A tanult válasz a nem-kondicionált inger elhagyása után elmarad spontán kiújulás Átmeneti szünet után a kondicionált válasz magától, vagy valamely sajátos inger hatására ismét megjelenhet

8 generalizáció és diszkrimináció
válaszgeneralizáció az eredeti ingerhez hasonlóak is kiválthatják ugyanazt a tanult választ nagysága az új ingernek az eredetihez való hasonlóságától függ ingerdiszkrimináció két, egymáshoz hasonló inger megkülönböztetése

9

10

11 generalizáció (válaszgeneralizáció)
.... minél inkább hasonlít egy új inger a korábbi feltételes ingerhez, annál inkább kiváltja a feltételes választ .....

12 diszkrimináció ingerdiszkrimináció
.... az ingerek közötti különbségek észlelése, amely válaszgátlást eredményezhet ....

13 Hétköznapi példák Tanult undor
– megmérgezett étel (US) íze (CS) hányingert okoz (UR) – később az íz már önmagában is undort keltő lesz (CR) Biológiai korlátok

14 Patkányok az ízre érzékenyek
Madarak a látványra

15 drogtolerancia – környezethez kötött (hálószoba, fürdőszoba) & ismeretlen környezetben kisebb a tolerancia

16 fóbiák Ha egy veszélyes vagy félelemkeltő inger egy semleges ingerhez kapcsolódik, az utóbbi is félelmet fog kiváltani

17 kicsi Albert

18 Másodlagos kondicionálás
fény+élelem – nyálzás fény nyálzás hang+fény – nyálzás hang nyálzás Bejósolhatóság - A feltételes ingernek valódi bejósló értékkel kell bírnia Blokkolás fény – áramütés fény+hang – áramütés hang - nincs feltételes válasz Bejósolhatóság és érzelmek

19 Instrumentális vagy operáns kondicionálás
- Az inger motivációs jelentőséggel bír A kiváltott viselkedés következményeinek függvénye a viselkedés megismétlődése Jóval rugalmasabb a klasszikusnál Új válaszokat is lehetővé tesz Próba-szerencse tanulás B. F. Skinner

20 Skinner-box

21

22 próba-szerencse tanulás

23 Megvárják, amíg a kutya magától rátalál a pedálra
.

24 a klasszikus kondicionálásnál
az elvárások fontosak (érkezik táplálék/veszély – nem érkezik) az operáns kondicionálásnál a következmények fontosak (viselkedés sikeres – nem sikeres)

25 Thorndike effektus törvénye:
A jutalmazott viselkedés megismétlődik – sikeres viselkedés – ismételd meg! – sikertelen viselkedés – ne tedd többé Büntetés kevésbé eredményes

26 Megerősítési tervek A megerősítés jellege is befolyásolja a válaszokat
Folyamatos megerősítés – a kívánt válasz minden alkalommal megerősítést nyer (gyors tanulás, gyors kioltás) Részleges megerősítés – a kívánt válasz csak időnként nyer megerősítést – (a tanulás lassúbb, de kioltani is nehezebb)

27 Részleges megerősítés

28 Rögzített arány a jutalom egy előzetesen meghatározott válasz után jelenik meg (darabbér)

29 Változó arány a jutalom bejósolhatatlan számú válasz után jelenik meg
(félkarú rablók)

30 Részleges megerősítés

31 Időbeli tervek Rögzített idő a jutalom
egy bizonyos idő után jelenik meg (havi fizetés, postai levél)

32 Időbeli tervek Változó idő a jutalom rapszodikusan jelenik meg
(újrahívás-gomb, ha foglalt a vonal) ( en érkező levelek)

33 jutalmazás & büntetés viselkedés előfordulása növekszik
viselkedés előfordulása csökken inger alkalmazása Pozitív jutalmazás büntetés inger megvonása Negatív

34 Büntetés • A kellemetlen következmények csökkentik egy adott viselkedés előfordulásának valószínűségét Pozitív büntetés Negatív büntetés

35 A büntetés hátrányai A büntetett viselkedés nem szűnik meg örökre, csak gátlás alá kerül – a fenyegetés megszűnése után visszatér A testi büntetés agressziót vált ki – azt sugallja, hogy a konliktusokat agresszíven kell megoldani Félelmet kelt, ami nemkívánt viselkedéshez vezethet, lásd iskolától való félelem, tanult tehetetenség, depresszió Nem segíti elő a kívánt viselkedést – jutalmazásnál egyértelmű, hogy melyik viselkedés vált be, - A büntetésnél nem

36 Még mindig operáns kondicionálás
Formálás A viselkedést apró lépésekkel alakítjuk ki A megerősítés egy bonyolult viselkedés kialakításának irányába hat

37 Menekülő tanulás A veszélyes ingerrel való találkozás váltja ki

38 Elkerülő tanulás A veszély lehetősége váltja ki. Óvakodj a fóbiáktól!

39 Kognitív megközelítés Obszervációs tanulás
Albert Bandura. Keljfeljancsi kísérlet investigated by Albert Bandura. Bobo Doll Study Viselkedésünket mások (modellek) viselkedésének megfigyelése alakítja

40 Kognitív tanuláselméletek

41 Kognitív-szociális elmélet
Kognitív térképek (Edward Tolman, 1948) mentális reprezentációk mentális képek patkánynál és embernél

42 Látens tanulás Csak később derül ki, hogy végbement

43 Kognitív-szociális tanulás
Tanult tehetetlenség (Seligman, 1975) Ha reménytelennek látjuk a menekülést (érdekeink érvényesítését), meg sem fogjuk próbálni

44 Emberi depresszió

45 Belátásos tanulás Köhler klasszikus kísérlete
Egy éhes csimpánzzal (Szultán) és néhány ravaszul elhelyezett banánnal

46 A próbálkozások

47 Okos hollók

48 vége


Letölteni ppt "Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések