Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Kincses Gyula MEDINFO

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Kincses Gyula MEDINFO"— Előadás másolata:

1 Dr. Kincses Gyula MEDINFO

2 Tanult mesterség: fül-orr-gége szakorvos „űzött” mesterségek:
Saját magamról Tanult mesterség: fül-orr-gége szakorvos „űzött” mesterségek: „egészség-politológus” információ-politikus -2-

3 Az „informatika” dimenziói
Ismeret-reprezentáció adatfeldolgozás („számítás-technika”) kommunikáció A három tengely közül a hangsúly időről időre eltolódik. A MEDINFO mindhárom dimenziót komolyan akarja venni. -3-

4 e- health: egészségügyi információs társadalom
-4-

5 Az egészségügyi információs társadalom dimenziói
e- egészségpolitika e- gyógyítás e- egészség -5-

6 e- egészségpolitika Az adat-alapú tervezés felértékelődése „evidence based Health Policy” A hatékonyság felértékelődése A minőségügyi kérdések felértékelődése A megosztott viszonyokra épülő, egyre bonyolultabb rendszerré váló egészségügy másként már nem követhető és nem ellenőrizhető -6-

7 e- gyógyítás- Az információs társadalom hatása az egészségügyi ellátókra, szolgáltatásokra
főirány: a szolgáltatók kommunikációja, az orvos-orvos közötti kommunikáció, a telemedicina fejlesztése hálózatfejlesztés (VPN jelleggel) szabványfejlesztés technikai szabványok (CEN, HL7, stb.) szakmai szabályok az orvosi tudás kiterjesztése és globalizációja a szakmai tudás és szabályozás egységesülése IT alapú képzés, továbbképzés, szakképzés, tudás-ellenörzés. -7-

8 e- egészség- Az információs társadalom hatása a lakosokra, betegekre
Az információs társadalom hatása az egészségre: egészségtudatos magatartás, gondolkodás, az egészség értékszerepének visszaállítása életmód-kultúra segítése, öngyógyítás, önsegítés, laikus segítség fejlesztése Az információs társadalom hatása a tájékozott fogyasztói magatartás kialakulására szolgáltatók tudatos választásának segítése betegjogok, „garanciális szabályok” felértékelődésével kapcsolatos információk terjesztése -8-

9 ÁGAZATI informatika

10 Az ágazati informatika egységesítésének eszközrendszere
Egységes (az ágazat egészét érintő) informatikai stratégia készítése és elfogadása. Az ágazati informatikai irányítás átszervezése, az Egészségügyi Informatikai Koordináló Tanács (EIKT) létrehozása Az ágazati informatika koordináló háttérintézetének (MEDINFO - OEIK) megerősítése -10-

11 Az ágazati kommunikáció adatkapcsolati modellje
primer adatgyűjtők ÁNTSz GYÓGYINFOK OEP Országos Intézetek KSH struktúra teljesítés / ráfordítás minőség szakmai adatok alapadatok környezet ellátórendszer egészségügyi lakosság demográfiai szociális, gazdasági Környezet-egészségügyi adatok nemzetközi adatszolgáltatás EU WHO OECD KVM SZOCSMI PM másodlagos adatgyűjtő központ Vezetői Információs Rendszer EüM évkönyvek, kiadványok, INTERNET -11-

12 Az ágazati kommunikáció adatkapcsolati modellje
struktúra teljesítés / ráfordítás minőség szakmai adatok alapadatok primer adatgyűjtők környezet ellátórendszer egészségügyi lakosság demográfiai másodlagos adatgyűjtő központ ÁNTSz GYÓGYINFOK OEP Országos Intézetek szociális, gazdasági EüM Vezetői Információs Rendszer évkönyvek, kiadványok, INTERNET Környezet-egészségügyi adatok EU WHO OECD KSH EÜM KVM SZOCSMI KSH PM OM MÁK -12-

13 Az ágazati beszámolási rend átalakítása
EU WHO OECD Egyesített nemzetközi adatszolgáltatási kötelezettség megújított nemzeti adatbázis érvényes beszámolási rend OSAP KI- KERES program felül- vizsgálat revideált nemzeti adatgyűjtés -13-

14 Mit értünk egységes informatika rendszer alatt?
Egységes adat-definíciójú osztott rendszer mely megfelelő szabványok szerint ellenőrzötten kommunikál befele nyit, kifele zárt rendszer szabályozott adateléréssel Az egységesség nem jelent egyformaságot sem a szolgáltatók, szállítók tekintetében, sem a szoftverek, rendszerek szintjén -14-

15 Az EüM rövidtávú informatikai project-tervei
Az ágazati és intézményi IT stratégiák egységesítése Az egészségügyi intézmények zárt, IP alapú magánhálózatba szervezése (VPN) Az adatvagyon-leltár folytatása Az egészségügyi „tudásközpont” funkció kialakítása (MEDINFO project) A népegészségügyi program IT megalapozása A KTI folytatása szakmai program meghagyása osztott finanszírozás, új források keresése TAJ alapú kártya tervezése, előkészítése -15-

16 Az ágazati virtuális magánhálózat (VPN) célja és technikája
Az egészségügy szereplői között (szolgáltató - finanszírozó -egészségügyi közigazgatás) megfelelő biztonságú, megfelelős sebességű, megfelelő (elérhető) árú kapcsolat létesítése A kapcsolatot vegyes technikával kell megteremteni: állandó, nagysebességű kapcsolat az egészségügy irányítása és a finanszírozó között vegyes (állandó vagy behívásos) kapcsolat az egészségügyi szolgáltatók felé -16-

17 A TAJ kártya kérdése Az egészségbiztosítási kártya bevezetésének ma nincs jogi kényszere minden magyar állampolgár jogosult az ellátásra egy finanszírozó van az EU csatlakozás megváltoztatja a helyzetet! A klasszikus „adatkártya” funkció helyett a „kulcskártya” funkció a korszerű megközelítés. A kártya költségeknek töredéke a kártyával kapcsolatos költségek, a valódi költség a mögöttes rendszer költsége. Tisztán egészségbiztosítási kártyáról nem szabad beszélni, multifunkcionális kártya kell: egészségbiztosítási információk egészségügyi információk határterületek (szociális,nyugdíj, stb.) információi. -17-

18 Az eü kártya javasolt funkciói
Autentifikációs terület (személyi adatok, biztosítási adatok, azonosítás) Tartós egészségügyi adatok területe (EU normatívák!) Tranzakciós terület (utolsó receptek, beutalások stb.) Speciális felhasználók által definiálható terület(ek) Elektronikus pénztárca funkció (pl.: közgyógy-ellátottak gyógyszer-kerete) Egészségpénztárak, kiegészítő egészségbiztosítások saját adatai (azonosítás, jogosultság, szolgáltatások, stb.) Speciális betegcsoportok adatai (vesebetegek, immunológiai betegek, SM betegek, stb.) Egyes speciális szervezetek, funkciók adatai (pl.: donor kártya, a véradók területe) Bonus rendszerek adatai -18-

19 A kártya helyzete ma A bevezetésnek nincs jogi és technikai kényszere
egyintézményes teljeskörű jogosultság Egészségügyi kártyáról kell beszélni, nem TB kártyáról Integrált kártyának van esélye (TAJ alapú ellátások kártyája vagy személyi kártya) -19-

20 -20-

21 A MEDINFO örökölt feladatai
A MEDINFO hagyományosan orvosi könyvtár, „központi könyvtár” Az elmúlt 10 év változásai: Orvosi könyvtár helyett egészségügyi információs intézet. Elektronikus könyvtár funkciók. Egészség-kommunikáció. -21-

22 A MEDINFO alapfeladatai
Az ágazati információ-politika koordináló háttérintézménye az ágazati információpolitika koncepcionális és döntés-előkészítő szintje Az egységes ágazati információ-technológia megalapozása és érvényesítése az OEIKT döntés-előkészítő szervezete az Egészségügyi Informatikai Szakmai Kollégium működtetése Másodlagos adatgyűjtő központként az EüM szakmapolitikai munkájának megalapozása az ágazati „tudásközpont” funkció kialakítása az információ újraelosztás és adathasznosítás megoldása -22-

23 A másodlagos adatgyűjtő központ (MEDINFO) feladatai
A primer adatközpontok (GYÓGYINFOK, OEP, ÁNTSz, stb.) közti fizikai adatkapcsolat kiépítése és üzemeltetése (data-management) a clearinghouse, adat-tárház funkció működtetése (információ-management) adat-hasznosítás, prezentáció, kutatás (tudás-management) -23-

24 A MEDINFO információ-politikájának alapelvei
Szektorsemlegesség (az ellátórendszer nemcsak az OEP által finanszírozott ellátókból és ellátásokból áll) Az adatok többcélúsága (az adatokat egységesen, és nem adathasznosítók szerint külön-külön, párhuzamosan kell gyűjteni) Az adatok lehetőleg a normál dokumentációs folyamatok melléktermékeként álljanak elő (ne pedig önálló jelentések készüljenek) -24-

25 A tudásközpont program céljai
Az egészségügyben keletkező és az egészségi állapotot meghatározó információk egységes rendszerbe és szervezése gyűjtése. Az egyes nagy adatgyűjtők által gyűjtött adatállományok egységes, feldolgozható és prezentálható rendszerbe foglalása. Az egészségügy főbb adatgyűjtői közötti adatkapcsolat megteremtése Az adatok hasznosítása és hasznosíthatóságának biztosítása -25-

26 A tudásközpont program céljai I.
Az egészségügyi adatvagyon felülvizsgálata, a beszámolási rend átalakításának előkészítése A megkezdett adatvagyon felmérés (KIKERES) folytatása és hasznosítása A nemzetközi adatszolgáltatási kötelezettségek áttekintése, egységes rendszerbe foglalása Az egészségügy közhiteles nyilvántartásainak áttekintése, nyilvántartása, szabályozott hozzáférésének, karban-tartásának segítése -26-

27 A tudásközpont program céljai II.
Lakossági tájékoztatási rendszerek működtetése (WEB alapú és telefonos szolgáltatás) Szolgáltatás katalógus típusú információk (mit hol találok) Tanácsadás az öngondoskodás és önellátás, elsősegélynyújtás, laikus segítség javulása érdekében (mit tegyek, hova forduljak) Életmóddal kapcsolatos szolgáltatások Jogorvoslati információk -27-

28 Azonnal induló (már elindított) projectek I.
Vezetői információs rendszer készítése az EüM számára Az EüM szakmai programjainak monitorozási és prezentációs rendszerének kialakítása Országos intézetek adatszolgáltatási és szervezeti elemzése, javaslat az adatszolgáltatás átalakítására A GYÓGYINFOK adatlap nem finanszírozás célú adatainak elemzése Egyesített nemzetközi adatszolgáltatást megalapozó adatbázis kialakítása A regionális szerveződést és tervezést (is) segítő térinformatikai rendszer kialakítása -28-

29 Azonnal induló (már elindított) projectek II.
Intézményelemzési (monitoring) rendszer kialakítása A Magyar Egészségügyi Telematikai Egyesület (METE) megalapítása Részvétel a PM kártyaprojectjében Kardiológiai telemedicina program OMSZ térinformatikai mentő-vezérlési project (ügyeleti rend térinformatikai ábrázolása, OMSZ-KÁNY közös rendszerben) -29-

30 Köszönöm a figyelmet -30-


Letölteni ppt "Dr. Kincses Gyula MEDINFO"

Hasonló előadás


Google Hirdetések