Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?"— Előadás másolata:

1 Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Szivák Judit ELTE PPK

2 Nyomjunk gombot… Pedagógiai meggyőződések, világnézetek
A döntések, viselkedések alapja Az értékelő megnyilvánulások alapja

3

4 Miért fontos az értékelés?
Megnyilvánulásaink jelentős része értékelő A tanulás eredményességét befolyásolja Én-kép formáló Felelősség – lehetőség ELSAJÁTÍTÁSI MOTIVÁCIÓ

5 Gondolunk-e arra, hogy…
Az összemérés bizonytalan helyzetet teremt Átlag alatti teljesítmény esetén az etalon a legalacsonyabb eredmény A kudarcot jelentő képesség fontosságát leértékeljük Ha önértékelésünk fenyegetetté válik, kivívjuk a magányos helyzeteket Aki hazudik, az lop is Kategorizálás (ami beleillő, az igaz) Attribúció (nem készül a szorgalmas – a lusta)

6 Előnyök Teljesítményfokozás Folyamatos tanulás
Visszajelzés tanulónak, tanárnak Pozitív önértékelés Informálja a szülőket

7 Hátrányok Szorongás Rivalizálás Nem reális Igazságosság Időigényes
Negatív önértékelés Csökkenti a kreativitást FEKETE PEDAGÓGIA

8 Kérdések - problémák Ellenőrző könyvek Jutalom – büntetés
Osztályzatok – presztizsek A rejtett szummatív Szöveges értékelés? Önértékelés –pedagógus értékelés-társértékelés Igazságosság – megállapodások Hányféle ötös van? És elégtelen?

9 Eredmények - folyamatok
Mit tekintünk eredménynek? Értékelés és kompetenciafejlesztés MIT ÉRT EL? - Ítéletek Fejlesztő értékelés: HOGYAN ÉRTE EL? HOGYAN ÉRNÉ EL? - Szempontok

10 Hova állsz?

11 Receptek Az értékelés soha nem lehet megszégyenítő
A tevékenység értékelését ne keverjük a személy minősítésével A tanuló, vagy a tanulócsoport nem felelős a jegy feletti döntésben Ha feladattal büntetünk, nem biztos, hogy növeljük a tanulási kedvet A felelés, a röpdolgozat nem a fegyelmezés eszköze

12 A javítás nem vihető túlzásba, a javítást javító dolgozat értéktelenné teszi az osztályzatot
Az értékelés a tanár dolga, nem háríthatja át a kollégákra, vagy az igazgatóra Az értékelés célja soha nem önmaga, hanem a tanulók fejlődésének segítése Nem kell minden tanulói tevékenységet értékelni A hatékony értékelés mindig személyre szóló, érthető, egyértelmű és hasznosítható a tanuló számára

13 Ha a csoport értékel, beszéljük meg a véleményalkotás szempontjait és stílusát
Az igyekezet és a viselkedés minősítése a szorgalom, illetve a magatartás jegy dolga Azonos teljesítményért azonos osztályzat jár Az osztályzatot célszerű következetes, érthető szempontok mentén indokolni Az év elején kötött megállapodás segít az értékeléssel kapcsolatos viták megoldásában

14 A tanulók sokféle értékelési szokást tudomásul vesznek, ha értik az elveket és a pedagógus következetesen betartja azokat Ha a diák megérdemelt dicséretet kap, az legyen valóban ünnepi számára Az értékelés nem csak a diáknak szól, hanem a szülőnek és a pedagógusnak egyaránt Minél színesebb módszereket alkalmazunk az értékelés során, annál árnyaltabban tudjuk kifejezni mondanivalónkat

15 A tanulók elsősorban azt tanulják meg, amit értékelünk.
Ez igaz viselkedésre, hozzáállásra és tudásra egyaránt.

16 Hányast kaptam? Mi alapján?


Letölteni ppt "Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések