Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A Nemzeti Művelődési Intézet
Az Emberi Erőforrások Minisztere alapította Részt vesz a közművelődési szakterület kormányzati és minisztériumi szintű stratégiai, fejlesztési terveinek előkészítésében Szakmai innovációkat, közösségi együttműködéseket kezdeményez, támogat Területi közművelődési feladatot lát el A Budai Vigadó egykori épülete / Corvin tér 8.
2
NMI Szakmai koncepció A Nemzeti Művelődési Intézet Szakmai Koncepciója
A közművelődés alapintézményei – közösségei területi szintek Néphagyomány A Nemzeti Művelődési Intézet Szakmai Koncepciója Kreatív közösségek I. I. Felnőttképzés, Felsőoktatás Ifjúság – közoktatás Kulturális Vidékfejlesztés
3
Az Intézet működési módja
Közösségek – Látogatók – Intézmények – civil szervezetek (az ország) SZINT 19 megye SZINT Egységes irányítás, közös költségvetés, egyszemélyes munkáltatás Funkcionális osztályok SZINT Szakmai módszertani főosztály 2. SZINT Stratégiai fejlesztési főosztály SZINT Főigazgató SZINT Corvin tér Szalay utca 19 megye
4
Megállapodás civilszervezetekkel
JNSZM JÁSZTÁNC ALAPÍTVÁNY, a népművészet – azon belül is néptánc, népzene, népi ének – területén Az együttműködés értelmében az egyik vállalt feladat a megyei népművészeti adatbázis, kapcsolati háló létrehozása, majd pedig hatékony működtetése.
5
Intézet hivatása, alapfeladata a közösségfejlesztés,
a helyi társadalom összetartó erejének erősítése A kistelepüléseken maradásnak gazdasági feltételei vannak, de a gazdaság csak ott fejlődik, ahol megelőzi a jelenlétét a kulturális fejlődés A helyi értékeken alapuló kultúra- és a hagyományok megismerése a helyi identitást erősítik „ Európa nem arra kíváncsi, hogy átvettünk-e mindent, amit az emberi művelődés nyújthat, hanem arra, hogy a magunkéból mivel gyarapítottuk az európai művelődést.” /Győrffy István,
6
Nemzeti Művelődési Intézet Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Irodája
Települési értéktárak létrehozása, szakmai módszertani segítése IKSZT-k közművelődési és ifjúsági feladatellátásának szakmai segítése Ifjúsági klubok generálása, segítése „Kapunyitogató” – kistelepülések bezárt közösségi tereinek újranyitása Felnőttképzés, élethosszig tartó tanulás – mindennapi életvitel Felmenő rendszerű amatőr művészeti rendezvények Amatőr művészeti közösségek vezetőinek képzése Gazdaságfejlesztést segítő közművelődési innovációk, mintaprojektek Tematikus szakmai napok rendezése 2014-ben 21 különböző programot indítunk közösségi művelődés témakörében
7
NMI Jász-Nagykun-Szolnok megye
8
NMI Jász-Nagykun-Szolnok megye
9
NMI Jász-Nagykun-Szolnok megye
10
Az értéktárak és a közösségi hálózatok
NMI Értéktárak Az értéktárak és a közösségi hálózatok 2012.évi XXX. törvény a magyar nemzeti értékekről és hungarikumokról. NEMZETI MŰVELŐDÉSI INTÉZET /központi és területi (megyei) szakmai-módszertani munka, feladatfinanszírozás/ „Az összetartozás, az egység, és a nemzeti tudat erősítése érdekében értékeinket össze kell gyűjteni.” ÖNKORMÁNYZATI KÖZMŰVELŐDÉSI INTÉZMÉNYEK, HELYI, TERÜLETI CIVIL KÖZÖSSÉGEK
11
szakterületenkénti kategóriái
Nemzeti értékek szakterületenkénti kategóriái agrár- és élelmiszergazdaság: az agrárium szellemi termékei és tárgyi javai – beleértve az erdészet, halászat, vadászat és állategészségügy területét –, különösen a mezőgazdasági termékek és az élelmiszerek, a borászat, továbbá az állat-és növényfajták; egészség és életmód: a tudományos és népi megelőzés és gyógyászat, természetgyógyászat szellemi termékei és tárgyi javai, különösen a gyógyszerek, gyógynövények, gyógyhatású készítmények, gyógyvíz- és fürdőkultúra; épített környezet: a környezet tudatos építési munka eredményeként létrehozott, illetve elhatárolt épített (mesterséges) része, amely elsődlegesen az egyéni és közösségi lét feltételeinek megteremtését szolgálja; valamint az embert körülvevő környezet fenntartásához kapcsolódó szellemi termékek; ipari és műszaki megoldások: az ipari termelés – beleértve a kézműipart, kézművességet is – szellemi termékei és tárgyi javai, különösen az egyes technológiák, technikák, berendezés-, gép- és műszergyártás, műszaki eszközökkel végzett személy- és áruszállítás;
12
szakterületenkénti kategóriái
Nemzeti értékek szakterületenkénti kategóriái kulturális örökség: a kulturális örökség szellemi és tárgyi javai, különösen az irodalom, a tudomány, a népművészet és népi kézművesség, néprajz, filmművészet, iparművészet, képzőművészet, táncművészet és zeneművészet; továbbá a védett ingatlan értékei, különösen a nemzeti vagyon körébe tartozó, kiemelkedő értékű műemlékek és régészeti lelőhelyek, nemzeti és történelmi emlékhelyek, világörökségi helyszínek; sport: a fizikai erőnlét és a szellemi teljesítőképesség megtartását, fejlesztését szolgáló, a szabadidő eltöltéseként kötetlenül vagy szervezett formában, illetve versenyszerűen végzett testedzés vagy szellemi sportágban kifejtett tevékenység, különösen a sportolói életművek és csúcsteljesítmények; természeti környezet: az ember természetes környezetének tárgyi javai, különösen a fizikai és biológiai képződmények vagy képződménycsoportok, geológiai és geomorfológiai képződmények, természeti tájak, természeti területek, életközösségek és ökológiai rendszerek; turizmus és vendéglátás: a turizmus és vendéglátás szellemi termékei és tárgyi javai, különösen a turisztikai attrakciók, szolgáltatások, a vendéglátó-ipari termékek, valamint a vendéglátás körébe tartozó étel- és italkészítési eljárások.
14
…Jász-Nagykun-Szolnok megyében 78 településünk van…
A 114/2013. (IV.16.) Kormányrendelet értelmében a Nemzeti Művelődési Intézet feladata a „módszertani” támogatás. Kezdeményezzük a településeken az értékfeltárást, a helyi értéktár bizottságok létrehozását, aprófalvak esetén tájegységi értéktárak létrejöttét. A Nemzeti Művelődési Intézet elsősorban az értékek feltárásának folyamatára fekteti a hangsúlyt, elindul a településeken az értékek feltárása a közösségfejlesztés módszereivel..
15
Az adott közösség mondja ki, hogy mit tart értéknek.
A HELYI ÉRTÉK: A helyi értékeken alapuló közösségi kultúra az a megtartó erő a megyei „végeken” (mint a városokban is), amely helyi identitásként jelenik meg az ott élők Világában. Az adott közösség mondja ki, hogy mit tart értéknek. Fontos szempontnak tartjuk, hogy a településeken feltárt értékek válogatását nem mi végezzük-, mi érték és mi nem, azt nem mi mondjuk meg. Tartalma jelenti mind azt a felhalmozott tudást, amit a helyben élők megőrizni kívánnak.
16
A KÖZÖSSÉGI FELTÁRÁS A helyi értékek összegyűjtése, gondozása, a helyi tudás átadása aktív közösségi részvételt igényel, mely során az emberek nem nézők, hanem cselekvő alakítói saját sorsuknak. A helyi társadalom és gazdaság fejlesztését szolgálhatja az is, ha egy- egy közösség speciális értékeit, láthatóvá, értékké teszi mások számára is / fesztiválok, falunapok Fontos szerepe van a felhalmozott tudás továbbadásának, újra tanításának, az iskola aktív részvételével.
17
A KÖZÖSSÉGI ÉRTÉKFELTÁRÁS MÓDSZERTANA
Tájékoztató előadások, bemutatók 12 településen, melyek az értékek feltárását, bemutatását célozzák a szolnoki és a törökszentmiklósi járásokban (helytörténészek, közösségfejlesztők, néprajzkutatók, helyi lokálpatrióták és önkéntes diákok közreműködésével). Műhelymunka – 3 településen / nyitott műhely minden érdeklődő számára A műhelymunka keretében a házigazdák bemutatják a helyi értékeiket, szakmai előadás, majd párbeszédre, együtt gondolkodásra, a felmerülő kérdések tisztázására nyílik alkalom a 12 résztvevő település munkacsoportjainak részvételével, valamint az értéktár létrehozásába bekapcsolódni szándékozó települések részvételével. A tematikus műhelymunka helyszínei és időpontjai: Április: Wesniczky Antal Művelődési Ház és Könyvtár Besenyszög Május: Művelődési Ház Nagykörű Június: Varsány Közösségi Ház Rákóczifalva
18
5000 Szolnok, Kossuth tér 2. Hajnal László hajnal.laszlo@nmi.hu
A Verseghy Könyvtár épületében, Dr. Sarkady László utca felőli bejárat T: 56/ Szakmai munkatársak: Kopasz Károlyné Bukor Irén Farkas Kató Hajnal László Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Irodavezető 30/
19
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.