Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBálint Biró Megváltozta több, mint 10 éve
1
Kaposi József 2011. október
2
Alapelvek A közoktatás feladata: a közszolgálati garanciát a tanítás tartalmában is érvényesíteni. A NAT szimbolikus dokumentum: üzenetértékű a nemzedékek közötti kapcsolat szempontjából, a laikusokhoz is szól, alapja az egységességnek és differenciálásnak, tehetséggondozásnak.
3
NAT meghatározása az új törvény tervezetében „Az iskolai nevelés-oktatás tartalmi egységét, az iskolák közötti átjárhatóságot a Nemzeti alaptanterv biztosítja, amely meghatározza az elsajátítandó műveltségtartalmat, valamint kötelező rendelkezéseket állapíthat meg az oktatásszervezés körében, így különösen a tanulók heti és napi terhelésének korlátozására.”
4
A kerettanterv és az új köznevelési törvény „A Nat-ban foglaltak érvényesülését az oktatásért felelős miniszter által rendeletben kiadott kerettantervek biztosítják. Az egyes iskolatípusokban és oktatási szakaszokban a kerettantervek tartalmazzák a nevelés és oktatás céljait, a tantárgyi rendszert, az egyes tantárgyak témaköreit, tartalmát, a tantárgyak évfolyamonkénti vagy kétévfolyamonkénti követelményeit, továbbá a tantárgyközi tudás- és képességterületek fejlesztésének feladatait, és meghatározzák a követelmények teljesítéséhez rendelkezésre álló kötelező, valamint az ajánlott időkeretet.”
5
A tantervi szabályozás szintjei Kormányrendelet Min.rend. Helyi NATKTHT KTHT
6
A NAT-munkálatok főbb elemei A NAT küldetésének újradefiniálása A nevelés és az értékek hangsúlyozása A kulcskompetenciák és a kiemelt fejlesztési területek integrálása, kiegészítése A társadalmi szolidaritás megerősítése Új tantárgyközi ismeretkörök beépítése A tantárgyközi tudás és képességterületek fejlesztése A közműveltség értelmezése, műveltségtartalmak megjelenítése Az ismeretek, képességek, attitűdök egységének megteremtése
7
A NAT bevezető szerkezete Köznevelési feladatok, tartalmak és szabályozási szintek A közoktatás feladata A nevelés-oktatás közös értékei Közműveltség Az iskolai nevelés-oktatás alapvető céljai Kiemelt fejlesztési területek (kulcskompetenciák) Egységes alapokra épülő differenciálás A tanulási esélyegyenlőség segítésének elvei A NAT, a kerettanterv és a helyi szintű szabályozás
8
Kiemelt fejlesztési területekről Hangsúlyosabb kiemelt fejlesztési területek Természettudományos és technikai Fenntarthatóságra nevelés Családi életre nevelés Munkára nevelés Közösségi életre és közösségi tevékenységekre nevelés
9
Hangsúlyos tantárgyközi elemek (jellemző műveltségi területi megjelenésük) Egészségtudatosság (Testnevelés és sport, Életvitel és gyakorlat, Ember és természet) Környezettudatosság (Ember és természet, Földünk – környezetünk, Életvitel és gyakorlat) Erkölcsi, morális tudatosság (Ember és társadalom) Jogi és állampolgári tudatosság (Ember és társadalom) Gazdasági és pénzügyi tudatosság (Ember és társadalom, Földünk – környezetünk, Életvitel és gyakorlat, Matematika) Média és médiumtudatosság (Művészetek, Informatika, Magyar nyelv és irodalom) Önismeret, szereptudatosság (Testnevelés és sport, Életvitel és gyakorlat) Fogyasztóvédelem (Életvitel és gyakorlat, Informatika)
10
Műveltségterületek felépítése Egyszerűsödnek a fejlesztési feladatokban rögzített kompetenciaértelmezések. Megjelennek a közműveltségi tartalmak. 2006-os NAT felépítéseAz új NAT felépítése 1. Alapelvek, célok 2. Fejlesztési feladatok szerkezete2. A fejlesztési feladatok 3. A fejlesztési feladatok3. A közműveltségi tartalmak Műveltségi területenként vagy tantárgyanként (1-4., 5-8., 9-12.)
11
Régi és új tartalmak MűveltségterületekBeépítendő tartalmak Magyar nyelv és irodalom Idegen nyelv Élő idegen nyelvek, klasszikus nyelvek Matematika Ember és társadalom Etika, Hon- és népismeret, Pszichológia, Filozófia,Társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek, Honvédelmi ismeretek Ember a természetben Környezetismeret, Természetismeret, Fizika, Biológia, Kémia, Egészségtan (Elsősegély) Földünk és környezetünk Társadalmi, gazdasági ismeretek, Művészetek Ének-zene, Rajz és vizuális kultúra, Dráma, Tánc (Néptánc), Mozgókép- és médiaismeret. Informatika Életvitel és gyakorlat Technika, Családi életre nevelés, Pályaorientáció, Gazdálkodási kultúra, Közlekedési ismeretek, Testnevelés és sport Egészséges életmódra nevelés
12
Három iskolai szakaszban: 1-4. 5-8. 9-12. évfolyamok (táblázat v. folyó szöveg) Témakijelölés és feldolgozási szempont meghatározása „Az ókori Egyiptom anyagi, szellemi kultúrája” Tantárgyanként eltérő módon és struktúrában Pl. 5 népdal, vagy csak a szerző neve (Juhász Gyula) jelenik meg vagy konkrét mű (Kölcsey Ferenc: Himnusz) Közműveltségi tartalmak
13
meghatározó szempont legyen az életkori sajátosságok figyelembe vétele, legyen életszerű, differenciált felépítésű az elméleti tudás megszerzése, integráltan jelenjenek meg a kereszttantervi elemek (kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztési területek), legyen utalás a műveltségterület belső- külső kapcsolódásaira, hangsúlyos legyen a tehetséggondozás jelenjen meg minden műveltségterületben az informatika használata Általános műveltségterületi elvárások
14
Magyar nyelv és irodalom Kiemelten érvényesíti: a műveltségterület kapcsolódását a kultúra állandó és változó elemeihez, a magyar és az európai közös kulturális szimbólumok használatához, a közösségi élethez, a munka világába való belépéshez, a médiumok alkotó használatához, az emberismeret és a közösségi élet etikai kérdéseihez.
15
Beszédkészség: hallás utáni értés érthető, jól artikulált, összefüggő beszéd megfelelő beszédlégzés, helyes hangképzés mindennapi beszédhelyzetek nyelvi mintái nyelvi és nem nyelvi kódok, mindennapi közlési helyzetek, meggyőző kommunikáció memoriterek értelmező tolmácsolása Magyar nyelv és irodalom: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
16
Idegen nyelv Kiemelten kezeli: a megkövetelt nyelvi szintek nemzetközi standardokhoz igazított meghatározását, a több tanult nyelvre tekintettel a fejlesztési célok, kompetenciák rendszerszintű (nem nyelvenkénti) kezelését, a kiemelt fejlesztési területek, a tématerületek és a tantárgyközi elemek jelzését a kapcsolati kultúra – interkulturális készségek fejlesztését.
17
Idegen nyelv: alapelvek és célok korcsoportonként (példák) 1-4. évfolyam az idegen nyelvvel való ismerkedés elsősorban játékos, tevékenységközpontú formában történjen, az oktatás elsősorban hallott szövegre és beszédre épüljön, az írás szerepe ebben a szakaszban másodlagos, 5-8. évfolyam fokozatosan fejleszteni kell a célnyelvi olvasás és írás készségét is; idegen nyelvből minden diáknak el kell jutnia az európai hatfokú skála első, „minimumszintjére” (A2).
18
Matematika Kiemelten kezeli: a logikus gondolkodás fokozatos fejlesztését; a problémafelvetés, pontos megfogalmazását és a modellalkotás folyamatát, a műveltségterület összehangolását más tudományterületekkel, a tanulást, mint szellemi munkát, illetve a kreativitás fejlesztésének eszközét; az informatika alkalmazását.
19
1-4. évfolyam kialakuljanak és megerősödjenek a szám- és műveletfogalmak, százas számkörben a biztos fejszámolási készség, a becslés, a mértékegységek tudatos használata, egyszerű átváltások elvégzése; 5-8. évfolyam a diákok tudjanak racionális számokkal műveleteket végezni, zsebszámológéppel számolni, sajátítsák el egyszerű szöveges feladatok megoldásának néhány stratégiáját, tájékozódjanak síkban és térben, ismerjék az egyszerű síkbeli és térbeli alakzatokat, tudják a tanult mértékegységeket átváltani; Matematika: alapelvek és célok korcsoportonként (példák)
20
Statisztika, valószínűség: Statisztika Diagramok készítése, értelmezése, táblázatok olvasása. Számtani közép kiszámítása. A valószínűség-számítás elemei Valószínűségi kísérletek, eredmények lejegyzése. Gyakoriság. Relatív gyakoriság kiszámítása. Matematika: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
21
Ember és társadalom Kiemelten kezeli: a műveltségterület tantárgyai és a tantárgyközi elemek közötti kapcsolatokat, a narratív megismerési mód alkalmazását, a történeti gondolkodásmód kialakítását, a kulturális kódrendszer megismerését és a kollektív identitásképzést, a szociális és állampolgári kompetenciák fejlesztését.
22
1-4. évfolyam a tanulók a történelmi látásmód alapelemeit (időbeliség, helyszín, szereplők) sajátíthatják el a személyes, családi történelem, valamint a magyar történelem jelentős eseményeinek, szereplőinek, megismerésén keresztül; 5-8. évfolyam a történelem tananyag feldolgozásának alapelve a történetek elbeszélésén, megjelenítésén alapuló és tevékenységközpontú történelemtanítás, amelynek egyik eszköze a jelentős történelmi személyiségek bemutatása; Ember és társadalom: alapelvek és célok korcsoportonként (példák)
23
A globalizálódó világ és Magyarország: Az Európai Unió létrejötte és az európai polgárok alapvető jogai. A vasfüggöny lebontása és következményei a keleti blokk országaiban. Globális problémák: urbanizáció, környezetszennyezés, terrorizmus, migráció. Az alaptörvény, a jogállamiság intézményei a mai Magyarországon. A gazdasági élet területei és a munka világa. A Kárpát-medencei magyarság helyzete. A magyarországi romák kultúrája, helyzetének változásai. Ember és társadalom [Történelem]: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
24
Ember a természetben Kiemelten kezeli: a műveltségterületen belüli tantárgyak közötti összefüggések (integrált szemlélet) érvényesítését, a műveltségterület kapcsolódását a természetes és mesterséges környezethez, a műszaki fejlődéshez és a fenntarthatósághoz, a tevékenykedtetés (cselekvő részvétel) (kísérlet, megfigyelés) középpontba állítását.
25
1-4. évfolyam természettudományok tanulása iránti érdeklődés felkeltése, pozitív attitűdök kialakítása; a tanulás tartalmi elemei ebben az időszakban részben a tapasztalati világ leírását szolgálják; 5-8. évfolyam teret kapnak a tudományos kísérletek, melyeket a tanulók részben tanári irányítással, részben önállóan végezhetnek, az eredményeket pedig egymással megbeszélve értékelhetik; Ember és természet: alapelvek és célok korcsoportonként (példák)
26
Anyag, kölcsönhatások, erő: Anyag Anyagfajták a mindennapi környezetben, megmunkálás, használat összefüggése. Minőségi és mennyiségi tulajdonságok. Halmazállapotok (anyagfajtától függetlenül). Oldatok, keverékek, a víz a természetben. Kölcsönhatások, erők A kölcsönhatások a mindennapi környezetben Mozgásjelenségek a mindennapi környezetben. Ember és természet [Természetismeret]: közműveltségi elemek (példa – 5-6. évfolyam)
27
Anyag, kölcsönhatások, erő: Anyagok A sűrűség fogalma és mértékegysége. Halmazállapotok, halmazállapot-változások. Elektromos vezetők és szigetelők, mágnesezhető és nem mágnesezhető anyagok. Kölcsönhatások, erők Az erő fogalma, jellege (nagysága és iránya) Az erő mértékegysége. Ember és természet [Fizika]: közműveltségi elemek (példa – 7-8. évfolyam)
28
Földünk és környezetünk Kiemelten törekszik: A természetföldrajzi-ökológiai és a társadalomföldrajzi elemek egyensúlyára, az Ember a természetben és az Ember és társadalom műveltségterülethez kapcsolódásra, - a kulturális földrajz elemeinek megjelenítésére.
29
5-8. évfolyam a tanulók ismerjék az alapvető természeti és társadalmi jelenségeket, folyamatokat és összefüggéseket; ismerjék fel a kontinensek, a tipikus tájak, a tanult országok regionális sajátosságait, a hasonlóságokat és különbségeket, kapcsolataikat; 9-12. évfolyam megértsék a természeti folyamatok törvényszerűségeit, összefüggéseit, társadalomra gyakorolt hatásait, azok időbeli változásait; legyenek képesek regionális és általános természet-, illetve társadalomföldrajzi ismereteik összekapcsolására; Földünk – környezetünk: alapelvek és célok korcsoportonként (példák)
30
A társadalmi-gazdasági élet térszerveződése: A népesség területi eloszlása, a népességszám és befolyásoló tényezői, regionális különbségek; A kulturális élet földrajzi alapjai (nyelvek, vallások); A termelés természeti feltételei, a természeti erőforrások felhasználása; Földünk - környezetünk: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
31
Művészetek Kiemelten kezeli: az önkifejezést, tehetséggondozást és közösségépítést, az aktív részvételt, öntevékenységet, a kreativitást, a zenei és vizuális képességek szinergikus hatásait, a dráma és média integratív elemeit, a képzelőerő, az érzelmi intelligencia és alkotókészség fejlesztését, a műveltségterület tantárgyai közötti összefüggések érvényesülését, a műveltségterület-közi jelleg érvényesülését pl. a tánc kapcsolata a testneveléssel.
32
1-4. évfolyam elsődleges a tantárgyköziség; cél az örömszerzés és a játékos tevékenység, mely a képességek és a személyiség fokozatos fejlesztésében játszik szerepet; 5-8. évfolyam figyelemösszpontosítás, különféle művészi kifejezőeszközök tudatos használata, ötletesség, hitelesség, kreativitás, humorérzék; a műalkotással való találkozás élményének megélése, az alkotó és befogadó tevékenység tudatosítása és folyamatos gyakorlása; Művészetek: alapelvek és célok korcsoportonként (példák)
33
Befogadás, értelmezés Dráma: különböző kultúrák mítoszai, mondák, egyes klasszikus irodalmi alkotások; színház- és drámatörténeti ismeretek iránti érdeklődés felkeltése; színházi előadás megtekintése, és beszélgetés a látottakról. Mozgás és tánc: alapvető tánctípusok illetve kísérő zenéjük azonosítása, a megismert táncstílusok, táncrendek és mozgás- vagy mozgásszínházi formák megkülönböztetése; ismerkedés a táncillemmel, a naptári ünnepekhez kapcsolódó (helyi) népszokásokkal; hagyományismeret. Művészetek [Dráma és tánc]: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
34
Informatika Kiemelten fontosnak tartja, hogy: az informatikai műveltségi tartalmak ne korlátozódjanak csak az informatika tantárgyra, a tantárgyi keretben elsajátított kompetenciák felhasználhatók legyenek valamennyi műveltségterületen, kapcsolatot létesítsen a nem-konvencionális tanulási technikákkal és a médiaismerettel, foglalja magába az informatika műveltségterület a könyvtár- és könyvtárhasználati ismereteket is.
35
1-4. évfolyam alapvető fontosságú a tapasztalatszerzéssel, a megfigyeléssel megérlelt fogalmak rendszerezése, a hétköznapokban és az iskolában használt informatikai eszközök és az azokkal megoldható feladatok megismerése; 5-8. évfolyam az alkalmazói ismeretek, dokumentumszerkesztési készségek fejlesztése; belső igényt és ehhez tartozó készséget kell kialakítani a számítógépes produktumok esztétikus és etikus megalkotására; Informatika: alapelvek és célok korcsoportonként (példák)
36
Információkeresés, információközlési rendszerek: Az információhiány és a keresőkérdés, a keresés folyamata. Helyi könyvtári és a korosztálynak szóló elterjedt adatbázisok. Közlésre szánt szöveges és képi információval kapcsolatos elvárások, kiválasztási szempontok. Nyomtatásra és webes publikálásra szánt dokumentumok, rendszerek. Informatika: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
37
Életvitel és gyakorlati ismeretek Kiemelten kezeli: az életben való gyakorlati boldoguláshoz szükséges elemek (pl. a gyakorlati, műszaki, háztartási, gazdálkodási, közlekedési ismeretek) feldolgozását, az életvezetési elemek (pl. továbbtanulás, pályaválasztás, munkába állás) gyakorlati megismertetését, a szociális kompetenciák sokirányú fejlesztését.
38
Közösségépítés, ünnepek, szokások, hagyományok: A családi és közösségi ünnepek szerepe, kultúrája, a helyi hagyományokat ápoló, valamint a magyar nép életét megjelenítő rendezvények. A jeles napokhoz kapcsolódó hazai hagyományok, népszokások. A szabadidő tervezése és igényes eltöltése. A közösségi viselkedés kultúrája. Életvitel és gyakorlat: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
39
Testnevelés és sport Kiemelten figyelemmel van: a testi, lelki, szellemi képességek és készségek egymásra hatására, a tehetséggondozásra, az állóképesség, a csapatjátékokban erősödő együttműködési képesség (fair play szellem) fejlesztésére, a szocializáció és a szabálykövető magatartás alkalmazására, az egészséges életmód kialakítására; a cselekvő, mozgásos életvitel megismertetésére, a saját felelősség felismerésére az egészség életmód kialakításában és megerősítésében.
40
1-4. évfolyam a természetes mozgáskészségek játékos fejlesztésére, illetve azok változatos és tudatos alkalmazása; kitüntetett szerepet kap a biomechanikailag helyes testtartás; 5-8.évfolyam fejleszti a funkcionális mozgásokat és a sportágspecikfikus mozdulatokat; a nevelés során kialakul a tanulóban a teljes körű személyes önismeret, a testi, lelki és szellemi képességek és lehetőségek reális meghatározása; Testnevelés: alapelvek és célok korcsoportonként (példák)
41
Sportágspecifikus elemek: Torna jellegű feladatmegoldások például gimnasztikai mozgássorok, talaj- és szertorna, RG, aerobik, gúla, gumiasztal Atlétikai jellegű feladatmegoldások: gyaloglás, futások, ugrások, dobások. Sportjáték-előkészítő technikai-taktikai feladatmegoldások például asztalitenisz, floorball, kézilabda, korfball, kosárlabda, labdarúgás, röplabda, tenisz, tollaslabda Testnevelés és sport: közműveltségi elemek (példa – 5-8. évfolyam)
42
Összegzés Létezik egy közösnek tekinthető műveltség, mely az iskolai tudás tartószerkezete. A tantárgyakon belüli és közötti tartalmi összefüggések is mintázatba rendeződhetnek. Az ismeretközvetítés és a képesség- tehetségfejlesztés feladatát nem lehet kettéválasztani. A műveltségtartalmak szimbolikus és nemegyszer átélhető üzeneteket tartalmaznak.
43
A készítés további ütemezése 2011. október szerkesztés, korrekció társadalmi vitára bocsátás, észrevételek beépítése 2011. november korrekció,véglegesítés, legitimálás, a kerettantervi munkák megkezdése jogszabályi előkészítés, beterjesztés 2011. december az új NAT végleges formájának elfogadása 2012. szeptember az új NAT szerinti tanítás 1; 5; 9. évfolyamokon
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.